روزگار طلایی پتروشيمي‌


توليد مجتمع‌هاي پتروشيمي‌در فروردين ماه ۹۷ در مجموع به بيش از ۴ ميليون و ۷۰۰ هزار تن و ارزش صادرات اين بخش به بيش از يک ميليارد و ۱۶۷ ميليون دلار رسيد.

به نقل از وزارت نفت، ظرفيت اسمي‌۵۷ مجتمع پتروشيمي‌حدود ۶۲ ميليون تن است که از اين ميزان حدود ۶۰ ميليون تن در برنامه توليد واقعي قرار دارد.

عملکرد ۲۰ مجتمع پتروشيمي‌مستقر در منطقه ماهشهر در فروردين ماه امسال ۱ ميليون و ۷۳۳ هزار تن بوده است. همچنين، عملکرد ۱۶ مجتمع پتروشيمي‌مستقر در منطقه عسلويه نشان مي‌دهد، توليد واقعي اين منطقه در مدت زمان ياد شده بيش از ۲ ميليون و ۳۸ هزارتن بوده است.

توليد واقعي ۲۱ مجتمع پتروشيمي‌مستقر در مناطق داخلي کشور در دوره مورد بررسي بيش از ۹۳۵ هزار تن بوده است. در همين مدت مجموع کل توليد صنعت پتروشيمي‌در فروردين ماه امسال حدود ۴.۷ ميليون تن بوده و ميزان فروش داخلي صنعت پتروشيمي‌تا پايان فروردين ماه نيز بيش از يک ميليون و ۳۲۵ هزار تن به ارزش بيش از ۳۴ ميليارد و ۵۹۰ ميليون ريال بوده است.

فروش بين مجتمعي شرکت‌ها نيز بيش از ۸۴۹ هزار تن و به ارزش بيش از ۱۹ ميليارد و ۷۱۴ ميليون ريال رسيده است.

بر اساس اين گزارش، مجتمع‌هاي پتروشيمي‌در نخستين ماه سال ۱۳۹۷ بيش از ۱ ميليون و ۹۹۰ هزار تن محصول به ارزش بيش از يک ميليارد و ۱۶۷ ميليون دلار را صادر کرده‌اند.

  • صادرات يک ميليون تن محصول در منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس

در منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس بيش از ۹۹۹ هزار تن محصول به ارزش ۵۷۴ ميليون و ۷۳۸ هزار دلار صادر شد و در منطقه ماهشهر نيز بيش از ۶۳۸ هزار تن محصول به ارزش بيش از ۳۳۴ ميليون دلار روانه بازارهاي بين‌المللي شد. همچنين تا پايان فروردين ماه، در ديگر مناطق، بيش از ۳۴۱ هزار تن محصول به ارزش ۲۵۸ ميليون دلار صادر شد.

در منطقه ويژه اقتصادي پتروشيمي، مجتمع پتروشيمي‌بندرامام با بيش از ۲۰۶ هزار تن صادرات توانست حدود ۱۰۶ ميليون دلار صادرات را رقم بزند. در ديگر مناطق نيز پتروشيمي‌خارک بيش از ۱۰۲هزار تن محصول را به ارزش بيش از ۴۱ ميليون دلار روانه بازارهاي خارجي کرد و رتبه نخست را در زمينه صادرات به خود اختصاص داد.

  • نوروززاده: نبايد ارتباط ديپلماسي خود با دنيا و غرب را قطع کنيم

همچنين سيدرضا نوروززاده مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌به موضوع خروج آمريکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اشاره کرد و گفت: کشورهاي استکباري هميشه با کشورهاي در حال توسعه در ستيز هستند و هزينه‌هاي‌شان با ايجاد بحران تامين مي‌شود.

مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌افزود: ايران به عنوان ابرقدرت منطقه توانست در مذاکرات هسته‌اي حضور يابد و دستاورد بزرگي به نام برجام را کسب کند. توافق هسته‌اي ايران يک معاهده بين‌المللي است و اگر امروز کشوري مثل آمريکا به صورت يکجانبه از آن خارج مي‌شود بيانگر آن است که آنها به توافق‌هاي بين‌المللي پايبند نيستند، کما اين‌که قبل از آن نيز از کنفرانس محيط زيست اروپا خارج شدند و با صادرات و يا توليد اتيلن، بازار شرق دنيا همچون چين و هند را تهديد مي‌کنند.

وي با بيان اين‌که تهديدهاي فردي همچون ترامپ در مورد برجام نشان مي‌دهد که توافق هسته‌اي توافق خوبي بوده و حرف‌هاي زيادي براي گفتن دارد، تصريح کرد: ما نبايد ارتباط ديپلماسي خود با دنيا و غرب را قطع کنيم.