هشدار «اون» به ترامپ


پس لرزه خروج آمريکا از برجام به همين زودي و در قالب هشدار کيم جون اونگ به واشنگتن اتفاق افتاد. رهبر کره شمالي هشدار داد چنانچه واشنگتن نسبت به خلع سلاح به صورت يکجانبه پافشاري کند ديدار وي با ترامپ را مورد تجديد نظر قرار خواهد داد. از همان زمان که دونالد ترامپ در جريان مبارزات انتخاباتي اعلام کرد که قصد دارد توافق نامه هسته‌اي را پاره کند تا زماني که خروج آمريکا را از اين توافقنامه اعلام کرد و تا به امروز همه آگاههان و کارشناسان از جمله مسئولان کشورمان به ترامپ هشدار داده بودند که اين اقدام يعني خروج آمريکا از برجام مي‌تواند سيگنال‌هاي بدي براي پيونگ يانگ بفرستد و رهبر جوان اين کشور را بيش از پيش به واشنگتن بي اعتماد کند. روابط تازه بهبود يافته دو کره و توافق خلع سلاح هسته‌اي اين دو کشور که تازه شکل گرفته بود حالا و در پي خروج آمريکا از توافق موسوم به 1+5 بهترين بهانه را براي کيم جونگ‌اون فراهم آورد و او را عاصي تر از پيش نمود. آخرين هشدار در اين مورد را بان کي مون مطرح کرد. به گزارش شبکه سي.ان.بي.سي ، بان کي مون، دبير کل سابق سازمان ملل طي اظهاراتي گفته است که خروج از توافق هسته‌اي پيام بدي درباره اعتبار آمريکا به کره شمالي فرستاد.وي درباره پيامدهاي خروج آمريکا از برجام و تأثيرات منفي آن بر مذاکرات پيش روي آمريکا با کره شمالي ابراز نگراني کرده است.مون در مصاحبه با شبکه سي.ان.بي.سي ضمن بيان اين مطلب که خروج از برجام پيش‌شرط قابل اطميناني براي رئيس کره شمالي نيست گفت: نخستين سؤالي که ممکن است از سوي کره شمالي مطرح شود اين باشد که آيا مي‌توان به رئيس جمهور آمريکا اعتماد کرد.

بان کي مون گفت: بر اين باور هستم که خروج آمريکا از توافق هسته‌اي حامل پيام گيج کننده و مشکل سازي است که اعتبار و اطمينان به واشنگتن را زير سوال مي‌برد.دبير کل سابق سازمان ملل گفته که تصميم ترامپ درباره توافق هسته‌اي مذاکراه آينده با کره شمالي را تحت تأثير قرار داده است.

  • تعويق مذاکرات سطح بالاي دو کره

به گزارش خبرگزاري ميزان، کره شمالي هشدار داده که اگر آمريکا به خلع سلاح هسته‌اي يکجانبه پافشاري کند اين کشور نيز ديدار کيم جونگ‌اون با ترامپ را مورد تجديد نظر قرار خواهد داد.در همين حال رسانه رسمي‌کره شمالي بامداد ديروز چهارشنبه اعلام کرد که مذاکرات سطح بالا با کره جنوبي را که قرار بود در روستاي مرزي پانمونجوم برگزار شود به تعويق انداخته است.کره شمالي در اعتراض به رزمايش مشترک آمريکا و کره جنوبي اين مذاکرات سطح بالا با سئول را به تعويق انداخته است.رسانه رسمي‌کره شمالي همچنين اعلام کرده که اگر واشنگتن بر خلع سلاح هسته‌اي يکجانبه پافشاري کند پيونگ‌يانگ نيز ديدار سران دو کشور که قرار است روز دوازدهم ژوئن سال جاري در سنگاپور برگزار شود را مورد تجديد نظر قرار مي‌دهد.در همين حال آمريکا در پاسخ به اعتراض کره شمالي به برگزاري رزمايش مشترک، اين اقدام را امري معمول توصيف کرده است.پيونگ‌يانگ گفتگوهاي دوجانبه با سئول را به دليل رزمايش نظامي‌«مکس تاندر» لغو کرده و مي‌گويد که اين رزمايش نظامي‌تمريني براي تهاجم به خاک اين کشور و اقدامي‌آتش افروزانه در آستانه بهبود روابط دو کره است.