مردم را در فشار نگذاريد


رئيس جمهور به مردم اطمينان داد که نگران اداره کشور نباشند و گفت: از همه اصناف، کسبه و توليدگران خواهش مي‌کنم مردم را در فشار نگذارند و مطمئن باشند که ارز لازم را تأمين مي‌کنيم و هيچ کس اينکه در پس‌کوچه‌ها چند ده هزار دلار معامله مي‌شود، را مبناي قيمت ارز و کالاها قرار ندهد. دولت همه ارزهاي مورد نياز را تأمين مي‌کند و ارزي که در اين دو ماه پرداخت شده، بيشتر از پارسال است و مي‌توانيم تا آخر سال هم آن را پرداخت کنيم و هيچ مشکلي نداريم.

به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام حسن روحاني در جلسه هيأت دولت با اشاره به اينکه امسال ماه مبارک رمضان با دو حادثه مهم مواجه شده است، گفت: از يک طرف در منطقه با بي‌تدبيري مقامات آمريکا شرايطي پيش آمده و سفارتخانه خود را به بيت‌المقدس منتقل کرد که برخلاف معاهدات گذشته و حتي قطعنامه‌هاي شوراي امنيت و مجمع عمومي‌سازمان ملل است ضمن اينکه چنين اقدامي‌ وي افزود: بدون ترديد امسال روز قدس باشکوه‌تري در ايران و ساير کشورها رقم خواهد خورد و جهانيان به رژيم صهيونيستي و سردمداران کاخ سفيد نشان خواهند داد که راه غلط و اشتباهي انتخاب کرده‌اند و به فضل الهي اين کار موجب وحدت و انسجام بيشتر دنياي اسلام و مقاومت بيشتر فلسطيني‌ها و ترجيح در گشايش در امور مردم فلسطين خواهد شد.

رئيس جمهور به موضوع برجام اشاره کرد و گفت: ملت ايران همواره در برابر توطئه‌هاي ديگران و بويژه رژيم آمريکا استقامت، مقاومت و ايستادگي کرده و نشان دادند که در برابر فشار آنها تسليم نمي‌شوند و اين ملت بزرگ را کسي نمي‌تواند به زانو درآورد. روحاني با بيان اينکه امروز مسأله برجام و هسته‌اي باز هم زمينه و فرصت‌هايي دارد که مورد بحث و بررسي قرار بگيرد، خاطر نشان کرد: در مسأله هسته‌اي عده‌اي که آن طرف هستند، تصور مي‌کنند با فشار، تحريم، تهديد و حتي نشان دادن علائم جنگ مي‌توانند ملت ايران را تسليم کنند، اما ايستادگي و مقاومت ملت ايران به خوبي نشان داد که اين تفکر و راه، نادرست و غلط است.

وي افزود: بعد از اينکه برجام اجرايي شد، آمريکا به طور يکطرفه از آن خارج شد. حالا چه کسي اينجا متخلف است. دولت ايران يا دولت آمريکا؟ و چه کسي نقض عهد کرده است ما يا آمريکايي‌ها؟ ما متعهد به اقدام خودمان هستيم يا به اقدامات ديگران هم متعهد مي‌باشيم؟ چه کسي بود که مصوبات سازمان ملل و قطعنامه 2231 را زير پا گذاشت ما يا آنها؟ ما برخلاف حقوق بين‌الملل حرکت کرديم يا آنها؟ معاهدات بين‌المللي را آمريکا تضعيف کرده يا ايران؟

وي خاطر نشان کرد: اين روزها با موضوعاتي که مطرح مي‌شود بيشتر به ياد جمله معروف حضرت امام خميني(ره) در آبان 65 که به «اين تذهبون؟» معروف است، ‌مي‌افتم. در آن روز بين ايران و آمريکا اختلافي وجود داشت که آمريکا در آن شکست خورده بود اما يک عده به دنبال آن بودند که مسئولين ايراني را مورد سوال قرار دهند و امام راحل برخورد حکمت‌آميز با آنها داشت و آن درس خوبي براي ما بود و هست.

رئيس جمهور افزود: امروز روزي نيست که همديگر را پاي ميز سوال ببريم، البته ممکن است چنين فرصتي بعداً پيش بيايد که بسيار از آن استقبال مي‌کنيم، اما در زمان کنوني همه بايد در برابر فشارهاي آمريکا، متحد باشيم.

وي با اشاره به اينکه شرايط کنوني با سال‌هاي 86، 90 و 91 کاملاً متفاوت است، گفت: در آن روزها در جريان فشاري که آمريکا بر ايران وارد مي‌کرد، بسياري از کشورهاي دنيا را همراه و در کنار خود داشت و اجماعي در حد بزرگ عليه ايران ايجاد کرده بود و همه کنار آمريکا بودند و افکار عمومي‌و کشورهاي دنيا نيز با ما نبودند اما امروز به جز يکي دو کشور کوچک مرتجع منطقه و رژيم غاصب صهيونيستي، کسي با آمريکا نيست و تمام دنيا با ايران هستند و اين امتياز بزرگي است و نبايد از دست بدهيم.

روحاني تأکيد کرد: امروز در جايگاهي قرار گرفتيم که جايگاه اتهام نيست و آمريکا است که در جايگاه و ميز اتهام قرار دارد و همه دنيا آمريکا را متهم مي‌کنند. همه مجامع بين‌المللي از جمله آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌و سازمان ملل صراحتاً اعلام مي‌کنند که ايران به تعهدات خود پايبند بوده است و در مقابل همه تأکيد دارند که اقدام آمريکا خلاف مقررات بين‌المللي، بي‌دليل و بي‌منطق بوده است و هيچ‌گاه در مقابل آمريکا در چنين موضعي قرار نداشتيم که همه قبول دارند که کار آمريکا پشتوانه سياسي، اخلاقي ندارد و در مقابل، کار ايران کاملاً از پشتوانه سياسي و اخلاقي برخوردار است و امروز افکار عمومي‌جهان با ما است.

رئيس جمهور افزود: حتي اگر داخل آمريکا نظرسنجي شود باز هم افکار عمومي‌با ماست و اين به معناي انزواي واقعي دولت آمريکا مي‌باشد و همين امروز هم ما پيروز هستيم.

روحاني گفت: ايران‌هراسي که انجام مي‌دادند و با تبليغات دروغين همه دنيا را قانع کرده بودند که ايران خطر است، امروز به جاي آن ترامپ‌هراسي شروع شده است و امروز ايران از جايگاهي برخوردار شده که همه به آن احترام مي‌گذارند؛ چرا که مي‌بينند ايران کشوري است که با ديپلماسي در مسير صلح و در کنار مقررات بين المللي قرار دارد.

رئيس جمهور خاطر نشان کرد: پس از آنکه آمريکا بي‌دليل و بي‌منطق از توافق بسيار مهم چندجانبه و بين‌المللي خارج شد در شرايط کنوني فرصتي را براي 5 کشور که در اين توافق بودند قرار داديم، اگر با همکاري اين 5 کشور و ديگران به اين نتيجه رسيديم که اگر در برجام بمانيم، منافع ما تأمين خواهد شد، آن را ادامه دهيم. روحاني خاطر نشان کرد: طرح ترامپ اين بود که شب اعلام کند که از توافق برجام خارج شود و پيش‌بيني کرده بود که بعد از آن يا صبح روز بعد ايران اعلام مي‌کند که از اين توافق خارج مي‌شود و ظهر نيز آژانس بين‌المللي گزارش مي‌دهد که ايران از برجام خارج شده است و فرداي آن روز قطعنامه‌هاي سازمان ملل برمي‌گردد و ايران دو مرتبه در سطح جهاني مورد تحريم قرار مي‌گيرد. رئيس جمهور اضافه کرد: ترامپ کارت اول خود را روي ميز آورد، اما در کارت دوم اشتباه محاسباتي داشت. بعد از اعلام نظام جمهوري اسلامي‌ايران، اينها ماندند که دستگاه‌هاي اطلاعاتي‌شان چرا نتوانستند اطلاعات درست را ارايه کند چرا که براساس گزارش دستگاه‌هاي اطلاعاتي‌شان جمهوري اسلامي‌ايران پس از خارج شدن آمريکا از توافق برجام يا همان ساعت و يا صبح فردا از اين توافق خارج مي‌شود لذا امروز همه نقشه‌هاي آمريکا بهم ريخته است.

روحاني گفت: امروز مردم اعتماد بيشتري به مسئولين خود دارند چرا که اگر با احساسات برخورد مي‌کرديم واز توافق خارج مي‌شديم، مردم سوال مي‌کردند که چه عجله‌اي داشتيد و چرا فرصت نداديد، چه بسا اگر خارج نمي‌شديد، اتحاديه اروپا هم اعلام مي‌کرد که اگر ايران فرصت مي‌داد و در برجام مي‌ماند آنها در برابر آمريکا مي‌ايستادند و منافع ايران را تأمين مي‌کردند. حتي شايد روسيه، چين و ساير کشورهاي بزرگ دنيا هم به ما مي‌گفتند که چرا عجله کرديد. لذا امروز با تصميم خود در برابر تمام کشورهاي دنيا اتمام حجت کرديم و مردم هم آشکارا مي‌بينند که کار نظام ما دقيق و منطقي است.