پیام رسانهای داخلی جلب اعتماد کنند


وزير ارتباطات در خصوص فيلترينگ فيلترشکن‌ها گفت: اقدام جديدي در خصوص انسداد فيلترشکن‌ها آغاز نشده، بلکه آنچه انجام مي‌شود همان مجموعه اقداماتي است که از دي ماه سال قبل و بنابر ايجاد شرايط جديد آغاز شده بود.

به گزارش ايلنا، محمدجواد آذري جهرمي‌در جمع خبرنگاران درباره انتقادات مديرعامل پيام رسان بومي‌سروش مبني بر اين که عدم حمايت مجموعه وزارت ارتباطات باعث ايجاد اختلال در اين پيام‌رسان شده است، گفت: فروردين ماه سال جاري يک جلسه با مديران پيام‌رسانان داخلي داشتيم و طبق گزارشات داده شده اين افراد و ارزيابي ما مشخص شد که در مجموع پيام‌رسان‌هاي داخلي ظرفيت حدود ۱۵ ميليون کاربر فعال را خواهند داشت و امروز در مجموع ۱۰ ميليون کاربر فعال در پيام‌رسان‌هاي داخلي فعاليت مي‌کنند.

وزير ارتباطات و فن آوري تاکيد کرد: ما نگراني زيادي از ظرفيت پيام‌رسان‌هاي داخلي نداريم.

وي در خصوص اظهارات مدير پيام رسان سروش مبني بر اين که آمادگي داريم تا با هماهنگي مرکز ملي فضاي مجازي کليه مستندات و امکاناتي که به پيام رسان سروش واگذار شده است را منتشر نماييم، گفت: احساس مي‌کنم که مديران راه صلاحي را در پيش نگرفتند،‌ بر اساس مکتوباتي که آنها طي گزارش فروردين ماه ۹۷ به وزارت ارتباطات ارائه دادند، اين نرم‌افزار مي‌تواند از ۲۰ ميليون کاربر پشتيباني کند و اسناد اين ادعا هم موجود است اما به نظر مي‌رسد که الان بايد دنبال علل ديگري در اين خصوص باشيم.

آذري جهرمي‌ادامه داد: ‌طرح اينگونه مسائل تاثيري بر تلاش ما براي اجراي قانون که کمک به پيام رسان‌هاي داخلي است نخواهد گذاشت اما اعلام مي‌کنم که در اين خصوص مسائل ديگري مطرح است.

وزير ارتباطات تاکيد کرد: متاسفانه آنچه که بر اساس شواهد مشاهده مي‌کنيم کاربران شبکه‌هاي اجتماعي در حال مقاومت در برابر دستور قضايي هستند و اين موضوع باعث شده که متاسفانه تهديد بسياري در فيلترشکن‌ها داشته باشيم.امنيت فضاي مجازي امروز با چالش مواجه شده است، مقابله با فيلترشکن‌ها کار ساده‌اي نيست؛ چرا که هم تنوع زيادي در اين فيلترشکن‌ها وجود دارد و هم تعداد آنها بسيار است و مکانيزم‌هايي که به کار مي‌برند نيز به شدت پيچيده است.

وي خاطر نشان کرد: روز گذشته صحبتي از قول معاون من در خصوص الزام دستگاه‌هاي دولتي به استفاده از موتور جستجوي بومي‌منتشر شد که انعکاس صحيحي نداشت. موضوعي که در اين زمينه مطرح است اين است که ما توصيه کرديم در زيست بوم کودکان به دليل کمتر بودن آفت‌هاي موتورهاي جستجوي داخلي از اين موتورهاي جستجو استفاده شود.

وزير ارتباطات ادامه داد: با اين وجود ما چالش‌هاي ايجاد شده در زمينه امنيت فضاي مجازي را حدود يک ماه پيش به صورت مکتوب به مسئولان مربوطه از جمله قوه قضاييه ارائه کرديم. همچنين به طور منظم گزارش وضعيت و شرايط چالش‌هاي امنيتي به مرکز ملي فضاي مجازي ارائه مي‌شود.