اين تذهبون؟

همه حرف‌هاي ديروز رييس‌جمهور در جلسه هيات دولت حول محور انتقاد از امريكا بود. از شرايط منطقه كه به گفته او محصول بي‌تدبيري مقامات امريكايي در انتقال سفارت‌شان به بيت‌المقدس است تا خروج از برجام. روحاني ديروز از سكوت كشورهاي عربي و مسلمان درقبال جنايات رژيم صهيونيستي ابراز تاسف و تاكيد كرد كه جمهوري اسلامي ايران همواره مدافع حقوق مردم فلسطين بوده و اين راه را ادامه خواهد داد. رييس‌جمهور در بخش ديگري از حرف‌هايش به موضوع خروج امريكا از برجام و واكنش‌هاي داخلي به اين موضوع اشاره كرد. او با تاكيد بر اينكه چه كسي مستحق ملامت است، بيان كرد: «اين موضوع بايد روشن شود و مبادا يك عده‌اي خطا كنند، امروز امريكا به عنوان ناقض‌عهد و متخلف از مقررات بين‌المللي بايد مورد فشار قرار بگيرد.»وي با اشاره به جملاتي از حضرت امام(ره) گفت: «اين روزها با موضوعاتي كه مطرح مي‌شود بيشتر به ياد جمله معروف حضرت امام خميني(ره) در آبان ۶۵ كه به «اين تذهبون؟» معروف است، ‌مي‌افتم. در آن روز بين ايران و امريكا اختلافي وجود داشت كه امريكا در آن شكست خورده بود اما يك عده به دنبال آن بودند كه مسوولان ايراني را مورد سوال قرار دهند و امام راحل برخورد حكمت‌آميز با آنها داشت و آن درس خوبي براي ما بود و هست. امام در ۲۹ آبان ۶۵ فرمود «هيچ توقع نداشتم كه در اين زمان كه بايد فرياد بزنند سر امريكا، فرياد مي‌زنند سر مسوولان‌مان» چه شده است؟ در يك چنين مساله مهمي بايد همه دست به دست هم بدهيد و ثابت كنيد به دنيا كه وحدت داريد، چرا شما مي‌خواهيد تفرقه و دودستگي ايجاد كنيد، چه شده است شما را و كجا داريد مي‌رويد؟ «اين تذهبون؟» بعد فرمود تندرو و كندرو و دودستگي در كشور ايجاد نكنيد و اين خلاف اسلام، ديانت و انصاف است.» روحاني ادامه داد: «امروز روزي نيست كه همديگر را پاي ميز سوال ببريم، البته ممكن است چنين فرصتي بعدا پيش بيايد كه بسيار از آن استقبال مي‌كنيم، اما در زمان كنوني همه بايد در برابر فشارهاي امريكا، متحد باشيم.»
هيات دولت در حياط دولت
جلسه ديروز هيات دولت طبق روال همه جلسات با حضور اعضاي كابينه در حياط دولت پايان يافت. خبرنگاران درباره موضوعات مختلفي از جمله فيلترينگ تلگرام، تاثير تحريم‌ها بر واردات دارو، تخريب ويلاي آقاي وزير در ساوجبلاغ، دوتابعيتي‌ها، قوانين مربوط به پولشويي و... سوال كرده و وزرا پاسخ دادند.
عليرضا آوايي، وزير دادگستري: تحقيقاتي درباره وضعيت بازداشتگاه‌ها انجام شده است و گزارش‌هاي تكميلي تحقيقات خدمت رييس‌جمهور ارايه مي‌شود... مسير كلي ما چند سال است كه به سمت جايگزيني مجازات حبس است و به نظر مي‌توانيم مقداري جدي‌تر به اين قضيه ورود كنيم. مجازات‌هاي جايگزين كم‌هزينه‌تر است و باعث كاهش تعداد زندانيان مي‌شود چرا كه اگر تعداد زندانيان بالا باشد، باعث خدشه به اعتبار كشور مي‌شود.


سيد محمد بطحايي، وزير آموزش و پرورش: طرح تعطيلات زمستانه مدارس تا قبل از آغاز سال تحصيلي جديدس آماده مي‌شود.
جمشيد انصاري، رييس سازمان اداري و استخدامي: در جريان گزارش تحقيق و تفحص مجلس درباره مديران دو تابعيتي نيستم و هنوز چيزي درباره آن نشنيده‌ام. بايد گزارش را مكتوب و رسمي ببينم. وزارت اطلاعات مرجع تاييد اين افراد است. طبق قانون كسي كه به استخدام دولت جمهوري اسلامي در مي‌آيد خودش بايد تبعه ايران باشد.
محمدجواد آذري‌جهرمي، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات: متاسفانه بر اساس شواهد كاربران شبكه‌هاي اجتماعي در حال مقاومت در برابر دستور قضايي هستند و اين موضوع امنيت فضاي مجازي را با چالش مواجه كرده است. اقدام جديدي در مقابله با فيلترشكن‌ها آغاز نشده و روال همان است كه از دي‌ماه وجود داشته است. مقابله با اين حجم درخواست فيلترشكن‌ها كار ساده‌اي نيست و پيچيدگي بسيار بالايي دارد. حدود يك ماه قبل اين چالش‌ها را به مقامات ذي‌ربط منعكس كرده‌ايم.
حسينعلي اميري، معاون پـارلماني رييس‌جـمهــوري: رويكرد لايحه اصلاح قانون مبارزه با تامين مالي تروريسم، تقويت نهادهاي داخلي است. در حال حاضر قانون مبارزه با پولشويي و همچنين قانون مبارزه با تامين مالي تروريسم در مرحله رسيدگي در مجلس شوراي اسلامي و دستور كار قرار گرفته‌اند.
سيد حسن هاشمي، وزير بهداشت و درمان: ما هيچ تصميم جديدي درباره خروج دارو از ليست كالاهاي اساسي نداريم. اخبار منتشر شده در اين باره شايعه است. هيچ جاي نگراني درباره تامين داروي مورد نياز بيماران خاص وجود ندارد. دارو به اندازه كافي وجود دارد. ما نيز در وزارت بهداشت در حال رصد وضعيت هستيم.
عبدالرضا رحماني فضلي، وزير كشور: خبر تخريب ويلاي ساوجبلاغ [ويلايي كه به گفته دادستان ساوجبلاغ متعلق به وزير كشور است] دروغ است.