رضا دهکی گم شدن در میان اخبار داغ

برجام و تلگرام؛ این دو کلمه اصلی‌ترین محورهای خبری روزهای گذشته ایران را تشکیل می‌دهند. حجم عمده اخبار، گفت‌وگوها، اظهارنظرها، کنش و واکنش‌های رسانه‌ای به این دو موضوع متصل است.
بدون شک هر دو موضوع که جنبه‌های گوناگونی برای پرداخت در رسانه دارند، مهم هستند، با این حال این حجم از پرداختن به یک یا دو موضوع خاص در طول زمانی چند روزه یا چند هفته‌ای آن هم به گونه‌ای که همواره در بالاترین سطح اولویت خبری قرار گیرد، نتایج نامطلوبی هم دارد.
مجاورت و دربرگیری از ارزش‌هایی هستند که منجر به اصطلاحا داغ شدن یک خبر می‌شوند. علاوه بر این سوژه‌هایی هم هستند که از دید رسانه‌ها و مردم برای تداوم مطالبه‌گری، ایجاد احساس زیر نظر بودن از سوی رسانه و مردم در مسئولان، ایجاد حساسیت در جامعه، ایجاد هزینه برای تخلف و .... لازم دانسته می‌شود که همواره در کانون توجه رسانه‌ای قرار گیرند. با این حال تداوم طولانی مدت داغ بودن یک خبر از اثرگذاری و مورد توجه بودن آن می‌کاهد. در واقع به دلیل طولانی شدن زمان شنیده شدن کلیدواژه‌های یک سوژه خبری از سوی مردم، حساسیت گوش‌ها و چشم‌ها نسبت به آن کاهش می‌یابد و این دقیقا مغایر با اهدافی است که باعث شده است یک خبر در این بازه طولانی و با شدت فراوان محور توجه رسانه‌ای قرار گیرد. در این شرایط دیگر تنها تغییرات بزرگ و ویژه و نقاط عطف رویدادهای مرتبط با آن محور خبری هستند که می‌توانند توجه‌ها را به خود جلب کنند، هر چند هر بار از شدت این جلب توجه‌های گاه به گاه هم کاسته می‌شود.
نکته دیگر این است که در چنین شرایطی، بسیاری از اخبار مهم و نیازمند توجه رسانه‌ای نیز دیده نمی‌شوند یا لااقل چنانکه باید مورد توجه قرار نمی‌گیرند. البته در واقع این یک موضوع دو طرفه است؛ رسانه‌ها احساس می‌کنند که مردم به موضوعات دیگر کمتر توجه نشان می‌دهند و در نتیجه کمتر به سمت آن‌ها می‌روند و از سوی دیگر در مواردی که از سوی رسانه‌ها به موضوعات دیگر پرداخته می‌شود، دیده نمی‌شوند و یا کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند؛ آن قدر که حتی برخی از «سکوت رسانه‌ای» درباره یک موضوع انتقاد می‌کنند و دنبال دلایل و تحلیل‌های دایی جان ناپلئونی هم برای آن می‌گردند!


در هفته‌های اخیر موضوعاتی مثل اعتصاب در بازار بانه، اعتراض‌های معلمان، دادگاه حوادث خیابان پاسداران تهران، قهرمانی تیم ملی فوتسال بانوان در آسیا، فیلم‌های سینماگران ایرانی در جشنواره فیلم کن فرانسه، آغاز طرح ترافیک جدید در پایتخت و .... کمتر دیده شده‌اند. حتی موضوع انتخاب شهردار جدید تهران نیز علی‌رغم همه حواشی مورد توجه، زیر سایه اخبار داغ روزهای اخیر قرار گرفت.
این کمتر پرداخته شدن به اخبار برای کسانی که احساس مجاورت بیشتری به سوژه‌های آن دارند باعث ایجاد حس نادیده گرفته شدن می‌شود. همچنین گاهی این رویدادها حاشیه‌ها و جوانبی دارند که به دلیل کم توجهی رسانه‌ها، بسیاری از این زوایا کمتر دیده یا به طور کل نادیده گرفته می‌شوند و با فراموش شدن در گذر زمان، ممکن است باعث تداوم یا تشدید مساله‌ای شوند که شاید با زودتر در معرض توجه قرار گرفتن، حل می‌شد. تنوع محتوای رسانه‌ای نیز در ترس رسانه از این که به دلیل کمتر پرداختن به موضوع داغ روز، باعث عقب مانده انگاشته شدن از سوی مخاطبان می‌شود، قربانی می شود.
به نظر می‌رسد رسانه‌های ایرانی باید سیاست‌های بهتری را در پوشش اخبار رسانه‌ها اتخاذ کنند. از سوی دیگر نیز مردم هم به جای تکیه صرف بر کانال‌های رسانه‌ای فضای مجازی و صرفا گلایه از این که «کاش رسانه‌ها به فلان موضوع هم می‌پرداختند» و یا «فلان رویداد در سکوت رسانه‌ای اتفاق افتاد» و .... کمی بیشتر به مطالعه مطالب رسانه‌ها اهتمام بورزند، محتواهای جذاب و نیازمند توجه رسانه‌ها را برای بیشتر دیده شدن به اشتراک بگذارند و کمک کنند که تنوع اخبار و سوژه در رسانه‌های ایرانی شکل و پا بگیرد.