قاسم افشار درگذشت

قاسم افشار گوینده سال‌های دور تلویزیون درگذشت. دهه شصتی‌ها از او و صدایش خاطرات بسیاری دارند. او در سال هشتاد و هشت به یک باره به فعالیتش در سیمای ملی پایان داد و از آن روز شایعات فراوانی درباره دلیل این کناره‌گیری مطرح شده است.
اما آنچه امروز حقیقت دارد این است که او دیگر بین ما نیست. گوینده‌ای که همیشه بودنش با تراژدی مرگ دختر کوچکش برای دهه شصتی‌ها گره خورده است. بنا‌بر آنچه نقل می‌کنند دختر قاسم افشار به دلیل خفگی ناشی از قورت دادن پاک‌کن از دنیا رفته است. او بعد از فوت دخترش و به یاد او خیریه‌ای بر پا کرد و تا زمان حیاتش مدیریت آنجا را بر عهده داشت.
قاسم افشار دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۳۰ در تهران به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در تهران و قصرشیرین طی کرد. سپس برای ادامه تحصیل به مدرسه عالی پارس رفت و در رشته روانشناسی ادامه تحصیل داد. با وقوع انقلاب فرهنگی تحصیلات دانشگاهی او نیمه‌تمام ماند‌ ولی بعد از بازگشایی دانشگاه‌ها کارشناسی روانشناسی را از دانشگاه علامه‌طباطبایی دریافت کرد. او سپس کارشناسی ارشد خود را در همین رشته از دانشگاه آزاد اسلامی اخذ کرد.
توصیف فواد بابان از قاسم افشار


فواد بابان درگذشت قاسم افشار، همکار قدیمی خود در عرصه گویندگی خبر را تسلیت گفت و از او به عنوان یک شخصیت بی‌بدیل در کار خبر یاد کرد که صدای بی‌نظیری داشت.
این گوینده پیشکسوت خبر ضمن عرض تسلیت برای درگذشت قاسم افشار، گوینده پیشکسوت خبر با خواندن بیت شعر «هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق/ثبت است بر جریده عالم دوام ما»، اظهار کرد: درباره شخصیت بی‌بدیل خبر تلویزیون هر چقدر بگویم کم است به دلیل اینکه ۳۰ سال سر یک میز با هم بودیم. ایشان سال ۶۰ برای گویندگی امتحان دادند و وارد سازمان صداوسیما شدند.
او درباره شخصیت قاسم افشار بیان کرد: قاسم افشار فردی برجسته، متدین، معتقد، با‌ایمان، پاک، خالص، ثابت‌قدم و خوش‌خلق بود. همچنین از جهت شخصیت حقوقی و کاری، بی‌بدیل بود و از سال ۶۰ تا ۹۰ که گویندگی کرد و ما در التزام رکاب ایشان بودیم، یک‌بار هم غیبت نکرد. اگر می‌خواست یک یا دو روز مرخصی بگیرد، از قبل زنگ می‌زد و به شوخی می‌گفت، شنیدم می‌خواهی به جای من بیایی و در ادامه می‌گفت به جای شما می‌آیم و شما هم به جای من بیا. ایشان بسیار بذله‌گو، رک و دوست‌داشتنی بود.
این گوینده پیشکسوت خبر با اشاره به فعالیت خبری خود از سال ۱۳۵۲ ادامه داد: می‌توانم قسم بخورم که در گویندگان قبل از انقلاب و بعد از انقلاب نظیر قاسم افشار را از جهت گویندگی ندیدم، چون تن صدای بی‌نظیری داشت و کمترین تپق را در طول گویندگی خود می‌زد و این مساله بی‌نظیر است؛ من کمتر کسی را این‌گونه دیدم.
بابان اضافه کرد: ایشان همیشه دو ساعت قبل از پخش خبر می‌آمد زیرا گویندگان معمولا باید دو ساعت قبل به استودیو بیایند. او در طول این ۳۰ سال در رفت‌وآمد به کار بی‌نظمی نداشت؛ در حالی که ما بی‌نظمی داشتیم.
هیچ‌گاه از کار خیر فروگذار نکرد
مرتضی حیدری درگذشت قاسم افشار، همکار قدیمی خود در عرصه گویندگی خبر را تسلیت گفت و از او به عنوان استاد و انسانی شریف و بی‌ریا یاد کرد.
مرتضی حیدری ضمن عرض تسلیت برای درگذشت قاسم افشار (گوینده خبر) گفت: آقای افشار یک استاد تمام‌عیار بود. نه اینکه بخواهم الان که او را از دست داده‌ایم بگویم، بلکه همیشه هم به خودشان و هم در جمع همکاران گفته‌ام که او در کارش بسیار جدی و استاد و در آداب و معاشرت انسانی بسیار شریف و بی‌ریا بود.
او ادامه داد: آقای افشار در تمام عمر و به‌ویژه در این ۱۰ سالی که از کار خبر دور بودند، کار خیر می‌کردند و به افراد محروم و نیازمند رسیدگی می‌کردند.
در واقع او هم در کار حرفه‌ای خود استاد و انسانی تمام‌عیار بود و هم در منش و رفتار خود. امیدوارم خداوند او را رحمت کند.
حیدری یادآور شد: زنده‌یاد افشار با وجود اینکه در سال‌های اخیر با بیماری دست و پنجه نرم می‌کردند، اما هیچ‌گاه از کار خیر فروگذاری نکردند.
باید حرمت او بیشتر نگه داشته می‌شد
مازیار ناظمی درگذشت قاسم افشار، همکار قدیمی خود در عرصه گویندگی خبر را تسلیت گفت و از او به عنوان یک شخصیت دوست‌داشتنی یاد کرد که صدای او بی‌نظیر و ماندگار بود.
این گوینده خبر گفت: حدود دو ماه پیش با یکسری از دوستان قدیمی خبر به موسسه خیریه (بنت الهدی) ایشان که برای درگذشت دختر کوچک خود ایجاد کرده است، رفتیم و ایشان را دیدیم. ایشان گفت به من سر بزنید و حالم را بپرسید به دلیل اینکه روزگار خیلی طولانی نیست. فقدان او غم‌انگیز است. قاسم افشار مرد بزرگی بود و روحیه بزرگی داشت. صدا، ابهت و اجرای او برای کشور و نظام ذخیره بود و از ایشان آموختیم و بسیاری مانند من افتخار می‌کنند که شاگرد قاسم افشار بودند. جای او خالی است و باید تا دور هم هستیم قدر هم را بدانیم و به هم احترام بگذاریم.
ناظمی درباره کناره‌گیری قاسم افشار از تلویزیون اظهار کرد: ما باید سرمایه‌های سازمان و بخش خبر را بهتر از این حفظ می‌کردیم و دقیق نمی‌دانم چه اتفاقی افتاد که از کار خبر تلویزیون کنار رفتند اما فکر می‌کنم باید حرمت ایشان بهتر نگه داشته می‌شد. در آن دوره موضوعی پیش آمد و گفتند گویندگانی که بازنشسته هستند، در شیفت قرار نگیرند؛ البته این موضوع با حال و هوای انتخابات سال ۸۸ تقارن پیدا کرد اما به نظرم موضوع کناره‌گیری ایشان بیشتر کم‌حرمتی به او بود. قاسم افشار فردی ارزشمند بود و فردی نبود که بخواهی هر جا از او استفاده کنی. بعد از آن هم برنگشت و هیچ برنامه‌ای را نپذیرفت. گاهی با او ارتباط تلفنی داشتیم.
او در پایان گفت: قاسم افشار بیماری دیابت هم داشت و با آن درگیر بود. فضای مجازی در این مدت نامهربان بود و شایعاتی درباره سلامتی ایشان منتشر می‌کردند.
افشار امروز تشییع می‌شود
پیکر قاسم افشار، گوینده پیشکسوت خبر امروز از مقابل منزلش به سمت بهشت زهرا تشییع می‌شود. مازیار ناظمی درباره زمان و مکان تشییع پیکر قاسم افشار اظهار کرد: مراسم تشییع پیکر قاسم افشار گوینده پیشکسوت خبر پنجشنبه، ۲۷ اردیبهشت ماه ساعت ۹:۳۰ صبح از مقابل منزلش در بزرگراه صدر، خروجی منظریه، خیابان برادران رحمانی، کوچه دلاور، ساختمان آرام برگزار می‌شود.
همچنین مراسم ترحیم زنده‌یاد قاسم افشار که بامداد دیروز در ۶۷ سالگی درگذشت، عصر روز شنبه (۲۹ اردیبهشت‌ماه) از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۹ در مسجد‌الغدیر واقع در خیابان میرداماد برگزار می‌شود.