دیدار ترامپ و کیم جونگ اون زیر سوال

لغو یکی از بلند‌پایه‌ترین نشست‌های دو کره از سوی کره‌شمالی در پی برگزاری رزمایش هوایی آمریکا و کره‌جنوبی، نشانه‌ای از چالش‌های پیش روی سه کشور برای خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره است‌.
کره‌شمالی که هنوز هیچ اقدام عملی برای از بین بردن تسلیحات هسته‌ای خود نکرده است حالا یک نشست را در آستانه برگزاری آن لغو کرده و به کره‌جنوبی و آمریکا هم پیامی هشدارآمیز داده است‌. این کشور رزمایش هوایی بزرگ این دو طرف را که با جنگنده‌ها و بمب‌افکن‌های اتمی آمریکا برگزار می‌شود تهدید اساسی برای خود می‌داند‌.
معاون اول وزیر خارجه کره‌شمالی اعلام کرده است که کشورش تمایلی به برگزاری نشست با آمریکا ندارد‌. این اظهارنظر از سوی کیم کیه گوآن،‌ معاون اول وزیر خارجه کره‌شمالی دیروز چند ساعت پس از آن مطرح شد که پیونگ‌یانگ نشست عالی‌رتبه با کره‌جنوبی را لغو و تهدید کرد تا اقدامی مشابه را درباره نشست برنامه‌ریزی شده میان کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی و دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا که قرار است ماه آینده میلادی در سنگاپور صورت بگیرد، انجام می‌دهد‌.
معاون وزیرخارجه کره‌شمالی در بیانیه‌ای که از خبرگزاری رسمی کره‌شمالی قرائت شد گفته است که اگر آمریکا بر نابودی تسلیحات هسته‌ای پیونگ‌یانگ اصرار داشته باشد کشورش دیدار برنامه‌ریزی شده ۱۲ ژوئن میان رهبران کره‌شمالی و آمریکا را لغو می‌کند‌. وی تاکید کرده است: اظهارات بی‌محابای اخیر واشنگتن آن هم قبل از نشست ۱۲ ژوئن نشانه‌ای از عملکردی بی‌پرواست‌.


این وزیر کره‌شمالی در اشاره‌ای تلویحی به سخنان جان بولتون، مشاور ترامپ گفت که مقام‌های آمریکایی می‌گویند مدل لیبی را برای واگذاری هسته‌ای در نظر دارند و از فرمول ابتدا کنار گذاشتن تسلیحات هسته‌ای و بعدا جبران صحبت می‌کنند یعنی تحمیل سرنوشت لیبی یا عراق به کره‌شمالی که به دلیل در اختیار گذاشتن تمامی کشورشان به قدرت‌های بزرگ فروپاشیدند‌. وی تاکید کرد که پیونگ‌یانگ خلع سلاح هسته‌ای به شیوه لیبی را هرگز نمی‌پذیرد‌.
معاون اول وزیر خارجه کره‌شمالی همچنین اظهارنظرهای آمریکا را مبنی بر اینکه پیونگ‌یانگ باید نه‌تنها تسلیحات موشکی و اتمی خود را کاملا کنار بگذارد بلکه این مساله مربوط به تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی نیز می‌شود، مورد انتقاد قرار داد و افزود: اگر رویکرد نشست میان کره‌شمالی و آمریکا تنها صادقانه و با هدف بهبود روابط باشد ما به آن پاسخی مناسب می‌دهیم اما تمایلی نداریم وارد مذاکره یک‌طرفه‌ای شویم که از ما می‌خواهد تا برنامه‌های تسلیحات اتمی خود را کنار بگذاریم و ما را مجبور کنند تا نشست کره‌شمالی و آمریکا را بپذیریم‌.
همچنین وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که ایالات متحده به صورت مستقیم صحبتی درباره تغییر نشست رهبران آمریکا و کره‌شمالی نشنیده است‌. هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز می‌گوید رهبر کره‌شمالی پیشتر مشخص کرده بود که ضرورت‌ها و اهداف تداوم رزمایش مشترک آمریکا با کره‌جنوبی را می‌داند‌.
خبرگزاری یونهاپ کره‌جنوبی هم دیروز گزارش داد:‌ مانور نظامی مشترک دو هفته‌ای میان نیروهای آمریکایی و کره‌جنوبی از فردا آغاز می‌شود و ۱۰۰ هواپیمای جنگی در آن شرکت دارند‌.
سئول در واکنش به اقدام کره‌شمالی: مانورها ادامه می‌یابد
وزارت دفاع کره‌جنوبی اظهار کرد مانورهای نظامی واشنگتن و سئول باوجود واکنش خشم‌آلود کره‌شمالی که در پی این تمرین نظامی، نشست دیروز خود را با کره‌جنوبی لغو کرد، ادامه خواهد یافت‌.
چوی هیون‌سو، سخنگوی وزارت دفاع کره‌جنوبی دیروز اظهار کرد: مانورهای نظامی مکس تاندر بر بهبود مهارت‌های خلبانان متمرکز است و مانورهای حمله را شامل نمی‌شود‌. این مانور نظامی از دوشنبه گذشته آغاز شده و بر اساس گزارش‌های منتشر شده، حدود 100 جنگنده در آن حضور دارند‌. این مانور تا 25 می ادامه دارد‌. کره‌شمالی مدت‌هاست که تمرینات نظامی آمریکا و کره‌جنوبی را محکوم می‌کند و مانورهای این دو کشور را تمریناتی برای حمله می‌داند‌.
به گفته پنتاگون، این تمرینات نظامی که موجب شد کره‌شمالی نشست دیروز خود را با کره‌جنوبی لغو کند و برنامه نشست خود با آمریکا در ماه آینده را نیز به چالش بکشد، تنها یک تمرین سالانه و متداول نظامی است که کاملا دفاعی بوده و برای حمله برنامه‌ریزی نشده است‌. سرهنگ راب منینگ، در این خصوص گفت: تمرین نظامی مکس تاندر 2018 برای بهبود توانایی‌های آمریکا و کره‌جنوبی به منظور عملیات مشترک طرح‌ریزی شده است‌. این مانور از روز دوشنبه آغاز شده و قرار است تا 25 می ادامه یابد، همچنین انتظار می‌رود که در این مانور همچون دوره‌های گذشته، جنگنده‌های نیروی هوایی، ارتش و نیروی دریایی آمریکا حضور داشته باشند‌. منینگ تصریح کرد: چندین دهه است که این مانور به‌طور واضح با اهداف دفاعی برگزار می‌شود و هدف آن تغییر نکرده است‌.
دفاع ژاپن از مانور نظامی واشنگتن و سئول
یک مقام ارشد ژاپنی اظهار کرد توکیو مانور نظامی مشترک آمریکا و کره‌جنوبی را در راستای مانورهای این سه متحد می‌داند که ستون‌های اصلی دفاعی در منطقه هستند‌.
یاسوتوشی نیشیمورا، معاون دبیر کابینه ژاپن اظهار کرد: توکیو در حال ایجاد آمادگی برای مذاکرات میان کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی و دونالد ترامپ، رییس‌‌جمهور آمریکاست، به این امید که اقدامی به سوی دستیابی به راهکاری جامع برای حل بحران‌های کره‌شمالی باشد‌.
نیشیمورا گفت: ژاپن همکاری خود را با آمریکا و کره‌جنوبی ادامه خواهد داد و این سه کشور بر لزوم حفظ تحریم‌ها علیه کره‌شمالی تا بروز تغییرات در سیاست‌های این کشور با یکدیگر توافق دارند‌. وی افزود: ما معتقدیم که برگزاری مانور مشترک نظامی کره‌جنوبی و آمریکا برای حفظ صلح و امنیت منطقه‌ای اهمیت دارد‌.