با پیشنهاد بخش خصوصی و تصویب دولت صورت گرفت؛

گروه حمل‌ونقل- معاون وزیر راه‌وشهرسازی با یادآوری اینکه از نیمه سال ۹۵ و کل سال ۹۶ افزایش قیمت نداشته‌ایم گفته است‌: پس از ۱۸ ماه میانگین ۲۰ درصد نرخ عوارض آزادراه‌ها افزایش یافت‌. امیر امینی همچنین گفته است‌: البته در برخی آزادراه‌ها این افزایش به 32 درصد هم می‌رسد که این موضوع با توجه به نرخ تردد، میزان سرمایه‌گذاری، زمان استهلاک سرمایه و حتی صرفه‌جویی در مصرف سوخت و وقت کاربر تعیین می‌شود‌. با این وجود گزارش‌های مردمی نشان می‌دهد در اکثر آزادراه‌ها افزایش قیمت بیش از نرخ اعلام شده توسط معاون وزیر است‌. معاون وزیر راه‌وشهرسازی در حالی از افزایش 20 درصدی نرخ عوارض آزادراه‌ها خبر داده است که عباس آخوندی، وزیر راه‌وشهرسازی معتقد است دولت دخالتی در تعیین نرخ‌های آزادراهی نداشته و بخش خصوصی در این مورد تصمیم‌گیری کرده است‌. در این صورت مشخص نیست نرخ اعلام شده توسط معاون وزیر راه‌وشهرسازی توسط بخش خصوصی اعمال شده یا تکلیف دولت است‌.
عضو شورای مرکزی فراکسیون امید با اشاره به انتقاد اعضای این فراکسیون نسبت به افزایش عوارض اتوبان‌ها در جلسه روز گذشته فراکسیون امید گفت‌: وزیر راه‌وشهرسازی در توضیح به این موضوع اشاره داشت که عوارض اتوبان‌ها مربوط به بخش خصوصی است و آنها عوارض را تعیین می‌کنند‌.
سیدفاطمه ذوالقدر در گفت‌وگو با ایسنا، در توضیح جلسه فراکسیون امید گفت‌: این جلسه با حضور وزیر راه‌وشهرسازی برگزار شد‌. نمایندگان نسبت به افزایش عوارض اتوبان‌ها اعتراض داشتند که وزیر راه در پاسخ اشاره داشت که عوارض اتوبان‌ها مرتبط با بخش خصوصی است و آنها آن را تعیین می‌کنند‌. طبیعتا باید سود ساخت و ساز به سرمایه‌گذاری برگردد‌. وی با بیان اینکه در این جلسه موضوعاتی همچون بافت‌های فرسوده، وضعیت راه‌ها، نظام مهندسی و فرودگاه نیز مطرح شد، گفت‌: قرار شد فراکسیون امید یا مجمع تهران جلسات جداگانه‌ای با وزیر راه درباره وضعیت بافت‌های فرسوده داشته باشد تا این موضوع به صورت جزیی‌تر مورد بررسی قرار گیرد‌.
تنها 7 درصد تردد کشور از آزادراه‌هاست


معاون وزیر راه‌وشهرسازی در تشریح توضیحات خود گفت‌:‌ مثلا با احداث آزادراه قم - گرمسار 154 کیلومتر مسیر کوتاه شد که طبیعتا با این موضوع در میزان سوخت و زمان صرفه‌جویی می‌شود که اگر فقط میزان سوخت مصرفی را ملاک قرار می‌دادیم باید از مالک هر خودروی شخصی حدود 18 هزار تومان عوارض دریافت می‌کردیم اما این میزان دریافت نمی‌کنیم. با این حال شاهد استقبال بیش از برآوردهای مردم از این بزرگراه هستیم‌.
امیرامینی با اشاره به اینکه افزایش عوارضی آزادراه‌ها عده معدودی از هموطنانمان را در برمی‌گیرد گفت‌: تنها پنج تا هفت درصد تردد کشور از آزادراه‌ها و 95 درصد بقیه از دیگر زیرساخت‌های کشور انجام می‌شود‌. وی درباره چگونگی افزایش عوارض آزادراه‌ها گفت‌: قانون احداث طرح‌های راه و ترابری بر اساس قانون مشارکت اجرا می‌شود که با استفاده از مواد آن با بخش‌های خصوصی قرارداد منعقد می‌شود‌.
وی با بیان اینکه تا سال 92 فقط آزادراه‌ها در این چارچوب احداث و از محل عوارض سرمایه سرمایه‌گذاران تامین می‌شد گفت‌: در حال حاضر با این شیوه دیگر سامانه‌های حمل‌ونقلی از جمله احداث ریل و فرودگاه هم اجرا می‌شود و این راهکاری است برای سرمایه‌گذاری در طرح‌هایی که دولت امکان آن را ندارد و از توان بخش خصوصی استفاده می‌کند‌.
معاون اقتصاد و برنامه‌ریزی حمل‌ونقل وزیر راه‌وشهرسازی خاطرنشان کرد‌: البته ما در کنار زیرساخت‌های آزادراهی، زیرساخت‌هایی هم داریم که مردم بدون پرداخت عوارض می‌توانند از آن استفاده کنند که در این باره نیز دولت به عنوان وظیفه اجتماعی‌اش هزینه احداث و تعمیر و نگهداری آن را تقبل می‌کند‌.
این مقام مسوول درباره نحوه نرخ‌گذاری بر عوارض آزادراه‌ها نیز گفت‌: قانونگذار اجازه داده به پیشنهاد سرمایه‌گذار و با تصویب وزیر راه‌وشهرسازی در قبال خدماتی که به استفاده‌کنندگان عرضه می‌شود، نرخ‌گذاری شود‌. وی اضافه کرد‌: بعد از مدتی که سرمایه‌گذار سرمایه‌گذاری‌اش را انجام داد و اصل و نرخ سود سرمایه‌گذاری‌اش را مستهلک کرد این سرمایه به عنوان سرمایه ملی به دولت و در نهایت منافع آن به آحاد جامعه تعلق می‌گیرد‌. معاون وزیر راه‌وشهرسازی با اشاره به اینکه هر قدر افزایش نرخ عوارضی‌ها دیرتر انجام شود سرمایه سرمایه‌گذاران دیرتر مستهلک می‌شود و سرمایه در دست سرمایه‌گذار باقی می‌ماند گفت‌: شریان‌های حمل‌ونقلی ما دچار افزایش تقاضای تردد هستند که این مساله هم ایمنی مسیرهای ما را کاهش می‌دهد و هم حجم ترافیک و توقف‌ها را موجب می‌شود‌. وی با بیان اینکه در کشور 19 آزادراه وجود دارد که از این تعداد سه آزادراه دولتی است گفت‌: تصمیم بر این است که با واگذاری نظام تصدی‌گری و استفاده از سرمایه‌گذاری مجدد بخش خصوصی، ارتقای سطح سرویس فعلی و تعمیر و نگهداری‌های دوره‌ای را به صورت دریافت عوارض مجدد به سرمایه‌گذاران واگذار کنیم‌.
امینی در ادامه گفت‌: مثلا برای یک آزادراه 150 کیلومتری شش خطه، سالانه به 50 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز است که دولت توان تامین آن را ندارد که اگر با یک ترافیک متوسط سالانه حدود 25 هزار دستگاه خودرو از آن عبور کند در هر سمت آن باید از هر خودرو 3000 تا 3500 تومان عوارض دریافت کرد تا نرخ سرمایه‌گذاری مستهلک شود‌. وی خاطرنشان کرد‌: اگر قرار است شریان‌های کشور را تا پایان برنامه ششم و اواسط برنامه هفتم به 10 هزار کیلومتر آزادراه تبدیل کنیم باید از توان بخش خصوصی استفاده کنیم‌.
انتقاد عضو شورای عالی استان‌ها ازافزایش عوارض آزادراه تهران- پردیس
عضو شورای عالی استان‌های کشور گفت‌: در صورتی که در مبلغ عوارض آزادراه تهران- پردیس تجدید نظر نشود، به نمایندگی مردم از این شرکت شکایت می‌کنم‌. محمد قانبیلی دیروز در دومین جلسه شورای اداری شهرستان پردیس که به ریاست مرتضی حیدری فرماندار این شهرستان و با حضور دیگر مسوولان برگزار شد، از افزایش نرخ عوارض آزادراه تهران- پردیس گلایه کرد و خواستار اصلاح آن شد‌.
وی گفت‌: طبق قانون افزایش این نرخ نباید بیشتر از ۱۰ درصد باشد اما حدود ۳۰ درصد رشد داشته است، در صورتی که شرکت آزادراه تهران- پردیس در مبلغ عوارضی تجدید نظر نکند، به نمایندگی از مردم در دیوان عدالت اداری از این شرکت شکایت می‌کنم‌. عضو شورای عالی استان‌های کشور با بیان اینکه این افزایش نرخ عوارض خلاف قانون است، گفت‌: قانون افزایش نرخ خدمات و عوارض را به اندازه نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی دانسته است و افزایش بیش از آن غیرقانونی است‌.
قانبیلی اضافه کرد‌: بانک مرکزی تورم امسال را زیر ۱۰ درصد اعلام کرده است اما تقریبا ۳۰ درصد افزایش قیمت عوارض آزادراه تهران- پردیس را شاهد هستیم، مردم به طور کلی به این مساله اعتراض دارند‌. آخرین افزایش قیمت عوارض آزادراه تهران- پردیس در حدود یک سال و نیم گذشته اتفاق افتاده بود و نرخ عوارض این آزادراه نیز به تازگی از ۳۵۰۰ به ۴۵۰۰ تومان رسیده است که سبب گلایه‌مندی مردم شده است‌.