تهدیدکره‌شمالی به لغو دیدار <اون> با <ترامپ>



ندا آکیش
روزنامه نگار


کره شمالی که به مدت بیش از دو ماه با اتخاذ سیاست تساهل و تسامح در قبال واشنگتن؛ رئیس جمهوری امریکا را به رؤیای خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره در آینده نزدیک و بدون دردسر دلخوش کرده بود، صبح دیروز چهارشنبه به وقت محلی با صدور بیانیه‌ای از احتمال لغو دیدار برنامه‌ریزی شده کیم جونگ اون با دونالد ترامپ خبر داد و رؤیاهای ترامپ را یکباره به کابوس تبدیل کرد. کره‌شمالی همچنین در واکنش به مانورهای نظامی مشترک سئول – واشنگتن در شبه جزیره کره، دیدار مقامات عالی رتبه دو کره را که قرار بود دیروز در «خانه صلح» در روستای «پانمونجوم» در منطقه غیرنظامی مرز دو کره برگزار شود، لغو کرد.
به‌گزارش «ایران» به نقل از شبکه خبری سی‌.ان‌.ان، خبرگزاری دولتی کره‌شمالی رسانه‌ای بود که در نخستین ساعات صبح دیروز چهارشنبه بیانیه رسمی و تهدیدآمیز دولت پیونگ یانگ را منتشر کرد و نوشت، اگر واشنگتن به سیاست
«به گوشه رینگ بردن» کره شمالی و تحت فشار قرار دادن این کشور برای خلع یکجانبه سلاح هسته‌ای‌اش ادامه دهد، مذاکرات برنامه‌ریزی شده بین ترامپ و کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی در ماه ژوئن لغو می‌شود. در این بیانیه همچنین به اظهارات تحقیرآمیز اخیر مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا و اظهارات زیاده خواهانه و تهدیدآمیز جان بولتون، مشاور امنیت ملی امریکا در قبال کره‌شمالی اشاره شده و آمده است، کره‌شمالی هرگز در ازای لغو یکجانبه برنامه هسته‌ای خود از امریکا کمک اقتصادی نمی‌پذیرد. در گزارش خبرگزاری دولتی کره‌شمالی از «کیم کایه گوئان»، معاون اول وزیر امور خارجه این کشور نیز نقل قول شده است: آنها به ما پیشنهاد پرداخت تاوان و منافع اقتصادی در ازای تسلیم کردن سلاح‌های هسته‌ای‌مان را داده‌اند. ما هرگز انتظار هیچ حمایتی از امریکا نداشته‌ایم و نخواسته‌ایم اقتصادمان را بسازند. در آینده هم چنین  توافقی نخواهیم کرد. اگر دولت ترامپ حقیقتاً درصدد بهبود روابط با پیونگ یانگ بود، پاسخ مطلوبی از سوی ما دریافت می‌کرد اما اگر می‌کوشد ما را به گوشه رینگ ببرد و تحت فشار قرار دهد که ما فقط به‌طور یکجانبه برنامه هسته‌ای خود را تسلیم کنیم، دیگر علاقه‌ای نداریم در چنین مذاکراتی شرکت کنیم و مجبوریم درباره نشست پیش رو [ترامپ – اون] بازنگری کنیم.
  خشم پیونگ یانگ از مقایسه کره شمالی با لیبی
به‌گزارش «ایران» به‌نقل از سایت روزنامه امریکایی نیویورک تایمز، در این بیانیه همچنین به اظهارات جان بولتون که گفته بود، احتمالاً الگوی خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی مانند الگوی لیبی خواهد بود، اشاره شده و آمده است: مقایسه یک کشور دارای سلاح هسته‌ای [کره شمالی] با لیبی که در مراحل اولیه توسعه هسته‌ای بود واقعاً مسخره است. جهان خیلی خوب می‌داند که کشور ما نه لیبی است و نه عراق که به سرنوشت غمبار آنها دچار شود. رهبر کره شمالی نیز با انتقاد تند از مشاور امنیت ملی امریکا گفت: «سخنان بولتون یک حرکت بشدت بدخواهانه علیه کشور بزرگ ما است که می‌خواهد سرنوشت عراق یا لیبی را به ما تحمیل کند. آن کشورها به خاطر اینکه تمام امور خود را به قدرت‌های بزرگ واگذار کردند، محکوم به فروپاشی شدند.» کیم جونگ اون درباره شخص بولتون نیز گفت: کره شمالی در گذشته صلاحیت بولتون را زیر سؤال برده بود و ما احساسات منفی‌مان را درباره او مخفی نمی‌کنیم.» بولتون اخیراً نیز در مصاحبه با شبکه خبری‌‌ ای. بی‌.سی گفته بود، تمامی تسلیحات اتمی کره شمالی باید به لابراتواری در امریکا منتقل شوند تا اطمینان حاصل شود، رهبر کره شمالی به وعده‌هایش در خلع سلاح اتمی پایبند است.
    بی توجهی پمپئو به تهدید کره شمالی
پس از آنکه کره شمالی بامداد چهارشنبه امریکا را تهدید کرد، مذاکره با ترامپ را لغو خواهد کرد، «کانگ کیونگ هاو»، وزیر خارجه کره جنوبی بسرعت با مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا تماس تلفنی برقرار کرد و محتوای این گفت‌و‌گو را به صورت بیانیه‌ای در اختیار رسانه‌ها قرار داد. در این بیانیه به نقل از پمپئو آمده است، امریکا وقفه‌ای در روند آماده‌سازی مذاکرات کیم – ترامپ ایجاد نمی‌کند و برنامه‌ریزی‌ها برای آماده‌سازی این دیدار تاریخی ادامه دارد اما امریکا این اقدام کره‌شمالی را نیز در نظر خواهد داشت.
در این بیانیه همچنین آمده است: دو وزیر خارجه توافق کردند که به همکاری‌هایشان برای حصول یک خلع سلاح هسته‌ای کامل و بیانیه صلح در شبه جزیره کره ادامه دهند. وزارت دفاع کره جنوبی نیز در واکنش به لغو دیدار دیروز مقامات عالی رتبه دو کره در «خانه صلح» اعلام کرد، مانورهای نظامی واشنگتن و سئول در شبه جزیره کره ادامه خواهد یافت. این مانور نظامی از روز دوشنبه 14 ماه مه آغاز شده و تا 25 ماه مه ادامه دارد و حدود 100 جنگنده در آن حضور دارند.
  تهدید واقعی یا سیاست خشمگین سازی
اگرچه کره شمالی ظاهراً در واکنش به اظهارات گستاخانه مقاماتی نظیر بولتون و پمپئو تهدید کرده در صورت ادامه دار شدن چنین رویکردی، با ترامپ پای میز مذاکره نخواهد نشست اما تحلیلگر شبه خبری سی‌.ان‌.ان معتقد است، کیم جونگ اون سیاست تازه‌ای را برای محک زدن طرف مقابل خود یعنی ترامپ در پیش گرفته است. به گزارش «ایران»، شبکه خبری سی‌.ان‌.ان تحلیل خود را با این جمله آغاز کرده است: «پرزیدنت ترامپ به بازی رمزآلود خشمگین‌سازی دیپلماسی هسته‌ای کره شمالی خوش آمدی.» رهبر کره شمالی با این فرض که مذاکرات آتی‌اش با ترامپ نوعی زورآزمایی لفظی دو ارباب خواهد بود، احتمالاً خواسته از قدرت نفوذ شخصی خود نیز پیش از آغاز مذاکرات استفاده کند. از این رو، تهدید لغو مذاکرات را مطرح کرده که حریف خود را بسنجد.
البته ترامپ هم در روزهای گذشته بارها این کار را کرده است. او در روز 18 آوریل گفت: اگر فکر کنم که این دیدار نتیجه بخش نیست، به این دیدار نخواهیم رفت. بنا بر این گزارش، نه در تهدید دیروز کره شمالی و نه در تهدیدهای گاه و بیگاه امریکا نشانه جدی مبنی بر لغو دیدار تاریخی اون و ترامپ دیده نمی‌شود. گواه این ادعا نیز مواضع ملایم دو کشور بویژه کره شمالی در دو ماه اخیر است. پیونگ یانگ با آزاد کردن سه تبعه امریکایی محبوس در اردوگاه‌های کار اجباری کره شمالی و استرداد آنها به امریکا و همچنین اعلام رسمی تاریخ تخریب سایت آزمایش‌های هسته‌‌ای اش در حضور خبرنگاران نرمش‌های بی‌سابقه‌ای از خود نشان داده و جهان را متحیر کرده است. هرچند که دیروز چهارشنبه با تهدید کردن امریکا به لغو مذاکره با ترامپ خواست به امریکا و جهان نشان دهد که هنوز قدرت نگران‌کردن جامعه جهانی را دارد و می‌تواند همان کیم جونگ اون سال 2017 با همان آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای باشد.

نیم‌نگاه
  معاون اول وزیر امور خارجه کره شمالی: اگر قرار باشد، به‌طور یکجانبه برنامه هسته‌ای خود را تسلیم کنیم، دیگر علاقه‌ای به شرکت در مذاکرات نداریم
  پمپئو: امریکا وقفه‌ای در روند آماده‌سازی مذاکرات کیم – ترامپ ایجاد نمی‌کند
  وزارت دفاع کره جنوبی: مانورهای نظامی واشنگتن و سئول در شبه جزیره کره ادامه خواهد یافت