امروز افکار عمومی جهان و حتی امریکا با ایران است







رئیس جمهوری با بیان اینکه امروز افکار عمومی جهان و حتی امریکا به نفع ایران است، تأکید کرد که همه باید در برابر امریکا متحد باشیم و امروز روزی نیست که یکدیگر را پای میز سؤال ببریم.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیأت دولت با اشاره به قرار گرفتن در آستانه حلول ماه مبارک رمضان، این ماه را ماه رحمت، برکت و مغفرت توصیف کرد و با تبریک آن به ملت ایران و همه مسلمانان جهان، گفت: ماه رمضان ماه خودسازی، ایستادگی، سلامت جسم و تزکیه روح و ماه تلاوت و تدبر در قرآن مجید و بهره‌مندی از لیالی قدر و ماه امام حسن مجتبی(ع) قهرمان صلح و امیرالمؤمنین علی(ع) قهرمان صبر است.
روحانی افزود: ماه رمضان ماه اُلفت، برادری و کمک به نیازمندان است و امیدوارم بهره‌مندی از برکات این ماه باعث شود که اگر گله‌ها و فاصله‌هایی بین خانواده، احزاب، گروه‌ها و اقوام وجود دارد، برطرف شده و جای آن را محبت، صفا و صمیمیت بگیرد.
اظهار تأسف از سکوت کشورهای عربی در قبال جنایات اسرائیل
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه امسال ماه مبارک رمضان با دو حادثه مهم مواجه شده است، گفت: از یک طرف در منطقه با بی‌تدبیری مقامات امریکا شرایطی پیش آمده و سفارتخانه خود را به بیت‌المقدس منتقل کرد که برخلاف معاهدات گذشته و حتی قطعنامه‌های شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل است ضمن اینکه چنین اقدامی چیزی نیست که به صلح و ثبات منطقه کمک کند.
رئیس جمهوری با اظهار تأسف از سکوت کشورهای عربی و مسلمان در قبال جنایات صهیونیست‌ها، گفت: متأسفیم که برخی از کشورهای عرب منطقه در قبال جنایات روزهای اخیر صهیونیست‌ها سکوت کردند و برخی کشورهای اسلامی نیز به سادگی از آن چشم‌پوشی نمودند و برخی دیگر نیز متأسفانه آن را دفاع مشروع لقب دادند در حالی که دفاع مشروع از آن ملت و سرزمینی است که متعلق به خود آن ملت باشد نه سرزمین غصب شده فلسطین، لذا دفاع مشروع صهیونیست‌ها در این سرزمین معنا و مفهومی ندارد.
رئیس جمهوری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره مدافع حقوق مردم فلسطین بوده و این راه را ادامه خواهد داد، گفت: ما همواره در مقابل متجاوزان و ظالمان خواهیم ایستاد و معتقدیم پیروزی نهایی از آن مظلومان و فلسطینیان خواهد بود.
روحانی افزود: بدون تردید امسال روز قدس باشکوه‌تری در ایران و سایر کشورها رقم خواهد خورد و جهانیان به رژیم صهیونیستی و سردمداران کاخ سفید نشان خواهند داد که راه غلط و اشتباهی انتخاب کرده‌اند و به فضل الهی این کار موجب وحدت و انسجام بیشتر دنیای اسلام و مقاومت بیشتر فلسطینی‌ها و تعجیل در گشایش در امور مردم فلسطین خواهد شد.
مسائل جهانی را با شعار و تحریک احساسات نمی‌توان حل و فصل کرد
رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع برجام اشاره کرد و گفت: ملت ایران همواره در برابر توطئه‌های دیگران و بویژه رژیم امریکا استقامت، مقاومت و ایستادگی کرده و نشان دادند که در برابر فشار آنها تسلیم نمی‌شوند و این ملت بزرگ را کسی نمی‌تواند به زانو درآورد. وی افزود: در موضوع هسته‌ای عده‌ای هم تصور می‌کنند که مسائل جهانی و اموری که به نوعی در مجامع بین‌المللی و شورای امنیت مطرح شده را با سخنرانی، شعار و تحریک احساسات مردم می‌توان حل و فصل کرد که البته ثابت شده که این هم مسیر درست و دقیقی نیست.
رئیس جمهوری با بیان اینکه در موضوع هسته‌ای به‌دنبال دو دستاورد اصلی بودیم، اظهار داشت: دستاورد اول احقاق حقوق ملت ایران بود. مطابق قطعنامه‌های سازمان ملل، غنی‌سازی ایران غیرقانونی اعلام شده بود که البته به هیچ وجه این موضوع را قبول نداریم، اما این مسأله به مستمسکی برای فشار به کشورمان تبدیل شده بود و لذا قصد داشتیم آن را از بین ببریم. بر این مبنا، زیربنای ادعای آنها موضوع PMD و ادعای فعالیت‌های غیرصلح‌آمیز بود و ما این زیربنا را از بین بردیم و معلوم شد که ادعاهای آنها نابجاست و از طرفی حقوق ملت ایران را تثبیت و قطعنامه‌های مربوط به این موضوع را لغو کردیم.
روحانی گفت: دستاورد و هدف دیگر رفع تحریم‌ها در راستای تأمین منافع ملی بود که در این راستا، اگر چه ممکن است از صددرصد خواسته‌های خود در عمل به 80 درصد دست یافته باشیم، اما باید توجه داشت در مذاکره و تعامل با کشورهای بزرگ غربی و آن هم کشور خاصی مثل امریکا که همواره با ملت ایران تخاصم داشته است، معلوم است که مشکلاتی ایجاد می‌کنند. اما باید در ارزیابی دستاوردها بین برجام و نبود برجام مقایسه انجام دهیم در این صورت بخوبی مشخص می‌شود که ملت ایران چه کار بزرگی انجام داده است. رئیس جمهوری افزود: البته در این راه همیشه ملت ایران، حامی و پشتیبان بودند و رهبر معظم انقلاب رهنمود و ارشادهای لازم را داشته‌اند و همه با هم این کار بزرگ را به انجام رساندیم.
این تذهبون؟
روحانی خاطرنشان کرد: بعد از اینکه برجام اجرایی شد، امریکا به طور یکطرفه از آن خارج شد. حالا چه کسی اینجا متخلف است. دولت ایران یا دولت امریکا؟ و چه کسی نقض عهد کرده است ما یا امریکایی‌ها؟ ما متعهد به اقدام خودمان هستیم یا به اقدامات دیگران هم متعهد می‌باشیم؟ چه کسی بود که مصوبات سازمان ملل و قطعنامه 2231 را زیر پا گذاشت ما یا آنها؟ ما برخلاف حقوق بین‌الملل حرکت کردیم یا آنها؟ معاهدات بین‌المللی را امریکا تضعیف کرده یا ایران؟
روحانی با اشاره به جملاتی از حضرت امام(ره)، گفت: این روزها با موضوعاتی که مطرح می‌شود بیشتر به یاد جمله معروف حضرت امام خمینی(ره) در آبان 65 که به «این تذهبون؟» معروف است، ‌می‌افتم. در آن روز بین ایران و امریکا اختلافی وجود داشت که امریکا در آن شکست خورده بود اما یک عده به‌دنبال آن بودند که مسئولان ایرانی را مورد سؤال قرار دهند و امام راحل برخورد حکمت‌آمیز با آنها داشت و آن درس خوبی برای ما بود و هست. رئیس جمهوری افزود: امام در 29 آبان 65 فرمود «هیچ توقع نداشتم که در این زمان که باید فریاد بزنند سر امریکا، فریاد می‌زنند سر مسئولین‌‌مان» چه شده است؟ در یک چنین مسأله مهمی باید همه دست به دست هم بدهید و ثابت کنید به دنیا که وحدت دارید، چرا شما می‌خواهید تفرقه و دو دستگی ایجاد کنید، چه شده است شما را و کجا دارید می‌روید؟ «این تذهبون؟» بعد فرمود تندرو و کندرو و دو دستگی در کشور ایجاد نکنید و این خلاف اسلام، دیانت و انصاف است. روحانی تصریح کرد: امروز روزی نیست که همدیگر را پای میز سؤال ببریم، البته ممکن است چنین فرصتی بعداً پیش بیاید که بسیار از آن استقبال می‌کنیم، اما در زمان کنونی همه باید در برابر فشارهای امریکا، متحد باشیم.
امروز دنیا با ایران است
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه شرایط کنونی با سال‌های 86، 90 و 91 کاملاً متفاوت است، گفت: در آن روزها در جریان فشاری که امریکا بر ایران وارد می‌کرد، بسیاری از کشورهای دنیا را همراه و در کنار خود داشت و اجماعی در حد بزرگ علیه ایران ایجاد کرده بود و همه کنار امریکا بودند و افکار عمومی و کشورهای دنیا نیز با ما نبودند اما امروز بجز یکی دو کشور کوچک مرتجع منطقه و رژیم غاصب صهیونیستی، کسی با امریکا نیست و تمام دنیا با ایران هستند و این امتیاز بزرگی است و نباید از دست بدهیم. روحانی تأکید کرد: امروز در جایگاهی قرار گرفتیم که جایگاه اتهام نیست و امریکا است که در جایگاه و میز اتهام قرار دارد و همه دنیا امریکا را متهم می‌کنند. حتی اگر داخل امریکا نظرسنجی شود باز هم افکار عمومی با ماست و این به معنای انزوای واقعی دولت امریکا است و همین امروز هم ما پیروز هستیم.
ترامپ هراسی به جای ایران هراسی
وی گفت: ایران‌هراسی که انجام می‌دادند و با تبلیغات دروغین همه دنیا را قانع کرده بودند که ایران خطر است، امروز به جای آن ترامپ‌هراسی شروع شده است و امروز ایران از جایگاهی برخوردار شده که همه به آن احترام می‌گذارند؛ چرا که می‌بینند ایران کشوری است که با دیپلماسی در مسیر صلح و در کنار مقررات بین‌المللی قرار دارد.
رئیس جمهوری اضافه کرد: پس از آنکه امریکا بی‌دلیل و بی‌منطق از توافق بسیار مهم چندجانبه و بین‌المللی خارج شد در شرایط کنونی فرصتی را برای 5 کشور که در این توافق بودند قرار دادیم.
روحانی خاطرنشان کرد: طرح ترامپ این بود که شب اعلام کند که از توافق برجام خارج شود و پیش‌بینی کرده بود که بعد از آن یا صبح روز بعد ایران اعلام می‌کند که از این توافق خارج می‌شود و ظهر نیز آژانس بین‌المللی گزارش می‌دهد که ایران از برجام خارج شده است و فردای آن روز قطعنامه‌های سازمان ملل برمی‌گردد و ایران دومرتبه در سطح جهانی مورد تحریم قرار می‌گیرد.
رئیس جمهوری اضافه کرد: ترامپ کارت اول خود را روی میز آورد، اما در کارت دوم اشتباه محاسباتی داشت. بعد از اعلام نظام جمهوری اسلامی ایران، اینها ماندند که دستگاه‌های اطلاعاتی‌شان چرا نتوانستند اطلاعات درست را ارائه کند چرا که براساس گزارش دستگاه‌های اطلاعاتی‌شان جمهوری اسلامی ایران پس از خارج شدن امریکا از توافق برجام یا همان ساعت یا صبح فردا از این توافق خارج می‌شود. لذا امروز همه نقشه‌های امریکا بهم ریخته است. روحانی گفت: با تصمیمی که گرفتیم امروز مردم کشورمان اعتماد بیشتری به مسئولان خود دارند چرا که اگر با احساسات برخورد می‌کردیم و از توافق خارج می‌شدیم، مردم سؤال می‌کردند که چه عجله‌ای داشتید و چرا فرصت ندادید، چه بسا اگر خارج نمی‌شدید، اتحادیه اروپا هم اعلام می‌کرد که اگر ایران فرصت می‌داد و در برجام می‌ماند آنها در برابر امریکا می‌ایستادند و منافع ایران را تأمین می‌کردند. حتی شاید روسیه، چین و سایر کشورهای بزرگ دنیا هم به ما می‌گفتند که چرا عجله کردید. لذا امروز با تصمیم خود در برابر تمام کشورهای دنیا اتمام حجت کردیم و مردم هم آشکارا می‌بینند که کار نظام ما دقیق و منطقی است.
رئیس جمهوری تصریح کرد: در توافق هسته‌ای منافعی مدنظر داشتیم که به آن تصریح شده است، اگر ببینیم آن منافع با رفتن امریکا باقی می‌ماند که چه بهتر و چنین شانسی کمتر پیش می‌آید که یک موجود اخلالگر و مزاحم از این توافق خارج شود. روحانی گفت: اگر فرض کنیم که نتوانستیم به توافق مورد نظر دست یابیم، باز هم چیزی را از دست نمی‌دهیم، چرا که تمام پیش‌بینی‌های لازم را در اینکه کشور بدون برجام اداره شود، به عمل آوردیم. البته قبل از برجام هم از نیمه دوم سال 92 تا دی‌ماه 94 که اجرایی شد، کشور را اداره کردیم و باز هم اداره می‌کنیم. رئیس جمهوری گفت: فعلاً حرف‌ها بر این مبناست که همه 5 کشور تلاش خود را به‌ کار می‌گیرند که تمام منافع ایران تأمین شود.
دولت ارز مورد نیاز را تأمین می‌کند
روحانی تصریح کرد: به مردم عزیز ایران اطمینان می‌دهم که نگران اداره کشور نباشند، کاملاً می‌دانیم که چه کار انجام می‌دهیم و شرایط منطقه و جهان را درک می‌کنیم. از همه اصناف، کسبه و تولیدگران خواهش می‌کنم مردم را در فشار نگذارند و مطمئن باشند که ارز لازم را تأمین می‌کنیم و هیچ کس اینکه در پس‌کوچه‌ها چند ده هزار دلار معامله می‌شود را مبنای قیمت ارز و کالاها قرار ندهد.
دولت همه ارزهای مورد نیاز را تأمین می‌کند و ارزی که در این دو ماه پرداخت شده، بیشتر از پارسال است و می‌توانیم تا آخر سال هم آن را پرداخت کنیم و هیچ مشکلی نداریم.

بــــــرش
موافقت دولت با امضای موقت موافقتنامه تعرفه‌های ترجیحی اتحادیه اوراسیا

هیأت وزیران در جلسه روز گذشته خود که به ریاست حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری تشکیل شد، به وزارت صنعت، معدن و تجارت اجازه داد نسبت به انجام مذاکره، پاراف و امضای موقت موافقتنامه تعرفه های ترجیحی با اتحادیه اقتصادی اوراسیا اقدام کند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، اتحادیه اوراسیا شامل کشورهای ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و روسیه است.  در ادامه جلسه، اعضای دولت تعدادی از پیشنهادهای دستگاه های اجرایی را بررسی و به تصویب رساندند.