فشار به دیپلمات‌های ایرانی از قلب تهران!

آفتاب یزد- گروه سیاسی:‌ مذاکرات برجامی محمد جواد ظریف با طرف اروپایی درحالی انجام می‌شود که از یکشنبه شب زمانی که ترزا می‌در یک تماس تلفنی با حسن روحانی گفت و گو کرد موضوع بسته پیشنهادی اروپا به ایران برای حفظ برجام مطرح شد. بسته ای که به نظر می‌رسد مذاکرات میان دو طرف را وارد فاز جدیدی خواهد کرد. پیش‌تر عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه اعلام کرد که اروپا دو ماه فرصت دارد تا تکلیف برجام را روشن کند. یک هفته بعد از آنکه دونالد ترامپ به وعده خود عمل کرد و ایالات متحده را از توافق هسته‌ای خارج کرد حالا دیگر طرف‌ها سخت در تلاش هستند تا از این توافق که مهمترین دستاورد دیپلماتیک جهان بعد از جنگ جهانی دوم نامگذاری شده بود محافظت کنند. هرچند دیروز جزئیات بسته روشن نشده بود اما پایگاه خبری رجانیوز نزدیک به جبهه پایداری و منتقدان سرسخت روحانی از این بسته پیشنهادی خبر داد. این درحالی است که خبر رجانیوز به نقل از هیچ رسانه خارجی نبود. به طور مثال از زمانی که دولت ترامپ به قدرت رسیده است اخبار محرمانه کمی پیش از انتشار رسمی به دست خبرگزاری رویترز می‌افتد. یا رسانه‌هایی همچون آسوشیتدپرس نیز در دستیابی به اخبار محرمانه در اروپا و آمریکا از لابی بالایی برخوردار هستند. با این حال آنچه دیروز در رجانیوز مطرح شد تنها حاصل تصورات و تفکرات شخص نویسنده خبر این سایت دلواپس بود! هرچند می‌توان گمانه‌زنی‌هایی درباره محتوای بسته اروپا داشت اما آنچه در تیتر این رسانه مطرح شده بود آگاهی کامل از محتوای بسته قلمداد می‌شد آنهم در شرایطی که از یکسو با بررسی همه سایت‌ها و خبرگزاری‌های جهان خبری از محتوای بسته نبود و از سوی دیگر، ایران اعلام کرده در مورد مسائل موشکی مذاکره نمی‌کند. رجانیوز در تیتر خبر خود نوشته است: «جزئیات بسته پیشنهادی اروپا برای توافق جدید با ایران/تداوم تحریم‌ها، پذیرش محدودیت‌های جدید در غنی‌سازی و خودداری از ساخت و طراحی موشک‌های بالستیک/ تیم ایرانی باز هم عقب‌نشینی خواهد کرد؟!»

بسته اروپا به روایت دلواپسان!
این سایت در خبر خود یا به عبارتی دقیق تر ادعای خود نوشته است:«در جمع‌بندی آن‌چه که خبرگزاری‌ها تاکنون منتشر کرده‌اند بسته پیشنهادی سه‌کشور اروپایی نه‌تنها هیچ‌ سودی برای ایران ندارد بلکه باید آن را یک توهین آشکار به حقوق مردم ایران دانست که درنتیجه ضعف تیم مذاکره کننده ایرانی و روحیه سلطه‌مآبانه و استکباری کشورهای اروپایی ایجاد شده است. در همین راستا جزئیات برخی از خواسته‌های محتمل سه کشور اروپایی در بسته‌ پیشنهادی خود به ایران به شرح زیر است: 1- ایران از ساخت و طراحی موشک‌های‌ بالستیک به ویژه قاره‌پیما خودداری نماید. 2- بعد از سال 2025 که محدودیت‌های برجام به پایان می‌رسد، ایران باید تعهدات جدیدی در خصوص محدودیت‌های غنی سازی را پذیرا باشد 3- در بعد منطقه‌ای ایران باید با تامین خواسته‌های کشورهای اروپایی‌ محدودیت‌های زیادی را پذیرا شود (برکناری بشار اسد از ریاست جمهوری سوریه) 4- ایران باید از هرگونه کمک و انتقال موشک و فناوری‌های دفاعی به سوریه، یمن و حزب‌الله خودداری کند( تا از این طریق منافع اسرائیل تامین شود) 5- اجازه بازرسی از مراکز نظامی خود را به آژانس بدهد. اما مضاف بر این خواسته‌های سلطه‌مآبانه نکته جالب آن‌جاست که در بسته پیشنهادی سه کشور اروپایی خبری از مقابله عملیاتی و تضمین شده با تحریم‌های آمریکا و تامین منافع ایران در حوزه‌های بسیار مهمی چون نفت، بانک، گاز و پتروشیمی نیست! به زبان ساده‌تر یعنی این‌که سه‌کشور اروپایی نه‌تنها قصدی برای مقابله با آمریکا ندارند بلکه منظورشان ازضرورت حفظ برجام، نیل به خواسته‌های اصلی دونالد ترامپ است! با توجه به این شرایط باید منتظر ماند و دید که آیا تیم مذاکره کننده هسته‌ای همانند مذاکرات برجامی باز هم در تامین منافع ملی ناکام خواهد ماند و باید هر روز شاهد عقب‌نشینی‌های جدیدی بود.(!)



موج رسانه ای علیه دیپلماسی
نکته جالب اینکه در روزهای گذشته رسانه‌های دلواپس در کنار چهره‌های سیاسی این جریان بر این موضوع اصرار می‌ورزند که ایران نباید به دنبال برجام بدون ایالات متحده باشد و باید به سرعت از برجام خارج شود و احتمالا توسعه برنامه هسته ای خود را در پیش گیرد. روزنامه کیهان از جمله دیروز در گزارشی برجام را تشبیه به جسدی کرد و از آداب و رسوم کفن و دفن در غرب نوشت. در بخشی از این یادداشت خطاب به دولت و حامیان برجام آمده است: «راهبرد غلط "توافق به هر قیمتی" در دوره مذاکرات، اینک به راهبرد فاجعه‌آمیز "حفظ توافق به هر قیمتی" تبدیل شده است. جست‌وجویی کوتاه درباره افرادی که مرگ عزیزان خود را باور نکرده و با جنازه آنها زندگی کرده‌اند، آشنایی ماجراهای عجیب و غریب و تکان‌دهنده‌ای را به دنبال دارد.» روزنامه جوان نیز به بیانیه دولت درباره برجام واکنش نشان داده و در یادداشتی نوشته است:«گاهی احساس می‌کنم واجب شده است که برای بیانیه‌نویسان دولت، شله زرد یا حلوایی، نذر "سلامت عقل" کنیم. واقعاً برای ایران با عظمت با این تمدن و با این انبوه اندیشه‌ورزان، تاسف‌آور است که بیانیه‌های دولتش در قرن 21 در چنین سطح عوام‌پسند و مغلطه‌آمیزی غوطه‌ور باشد.» ذیل این دیدگاه است که رجانیوز نیز به اصطلاح بسته اروپا را افشاگری کرده و با بیان اینکه دوباره دولتمردان عقب نشینی می‌کنند، در واقع به دنبال افزایش فشار روانی بر دیپلمات‌ها و دولت است تا تصمیمات به سمت خروج از برجام برود. البته باید خسته نباشید گفت به این ذهن پویا که پیش از خود اروپا و رسانه‌های جهان محتوای بسته را اعلام می‌کند اما باید گفت محتوا هرچه باشد به تهران اعلام خواهد شد و اینجا در ایران در مورد آن تصمیم‌گیری می‌شود. بدیهی است که دولت به عنوان دستگاه اجرایی نقش مهمی در سیاست خارجی دارد اما پرواضح تر است که نه تنها دیپلمات‌ها بلکه خود روحانی نیز به تنهایی تصمیم گیر هرگونه تصمیم درباره آینده حضور ایران در این توافق و یا پاسخ به بسته پیشنهادی نیست و نیاز است در شورای عالی امنیت ملی و دیگر سطوح بالا مورد بررسی قرار گیرد. بنابراین موج سواری برای تحت فشار قرار دادن دولت تنها نشان از تسویه حساب‌های شخصی و همچنین کینه ای قدیمی از برجام است.