تکرار ماجرای نرگس برای 9 دانش‌آموز دیگر

آفتاب یزد-گروه اجتماعی: شاید به گمان ما بزرگتر‌ها کارهایمان به صلاح کودکان است و آنها درک درستی از وقایع و تصمیماتی که برای آنها می‌گیریم ندارند، پس مختاریم علاوه بر انتخاب نوع پوشش و تغذیه‌ آنها حتی راجع به موضوعات حساسی چون موهایشان هم تصمیم گرفته، خودسرانه و بدون جلب رضایت آنها دست به اقدامات دور از عقل بزنیم. دنیای کودکان بسیار ساده و دوست داشتنی است. آنها با چیزهای کوچکی چون رنگ صورتی، عروسک، کش مو و اندازه موهای خود شادند و اینگونه دوران طفولیت را سپری می‌کنند اما گاهی اقدامات ما بزرگ‌ترهای به اصطلاح مصلحت‌اندیش باعث صدمات روحی زیادی به این کودکان می‌شود. طبق نظر روانشناسان بزرگ، مغز کودکان مانند یک کامپیوتر پیشرفته همه اتفاقات و وقایع را در ذهن ثبت کرده و تا آخر عمرشان آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد زیرا به گفته آنها تجربیات اولیه در کودکی، نقش موثری در رشد شخصیت هر فرد ایفا کرده و تاثیرات آن‌ها در رفتارهای بعدی انسان در زندگی‌شان تداوم پیدا می‌کند. با وجود چنین نظراتی درباره آینده‌سازان کشور از هر طرف ما با خبرهای برخورد بد با کودکان به ویژه در حوزه فرهنگی و تربیتی یعنی مدرسه‌ها مواجه بوده‌ایم. بهار امسال برای برخی دانش‌آموزان زیاد خوب نبوده و کوتاه کردن موهای 9 دانش‌آموز در یکی از شهرستان‌های کشور این کودکان را ناراحت کرده است. گفته شده که اوایل اردیبهشت‌ماه امسال معلم مدرسه‌ای دخترانه در شهرستان فسا اقدام به قیچی کردن موی سر 9 دانش آموز خود به دلیل بلند بودن کرده است تا دانش‌آموزانی که پشت سر این چند نفر می‌نشینند نیز دید کافی داشته باشند؛ اقدامی که از سوی والدین این 9 دانش‌آموز مورد اعتراض قرار گرفته است و خبرها حکایت از شکایت آنها از این معلم دارد. پس از این ماجرا رئیس آموزش و پرورش شهرستان فسا در استان فارس، اقدام یکی از معلمان در این شهرستان پیرامون کوتاه کردن موی سر دانش‌آموزان یک مدرسه را محکوم کرد. مسلم امینی‌نژاد با تایید نکردن رفتار این معلم در مواجهه با دانش‌آموزانش گفته است: «به‌دنبال اطلاع از اقدام خلاف اصول تربیتی معلم کلاس دوم ابتدایی یکی از مدارس این شهر در کوتاه کردن موی سر 9 دانش‌آموز کلاسش بلافاصله موضوع را با اعزام کارشناسانی پیگیری کردیم.» وی گفت: «این معلم ضمن ابراز پشیمانی از رفتارش، انگیزه‌اش را رفع مزاحمت برای دیگر دانش‌آموزانی که در نیمکت پشت سر این دانش‌آموزان می‌نشستند، اعلام کرده است.» امینی‌نژاد گفت: «اگرچه نیت اصلی رفتار این همکار فرهنگی حل یک مسئله بوده است اما متاسفانه یکی از بدترین راه‌ها برای حل مسئله استفاده شده که مورد تایید نیست.» رئیس آموزش و پرورش فسا تاکید کرد: «آموزش و پرورش طی بخشنامه‌های متعددی بر لزوم حل مشکلات از راه‌های صحیح مسئله تاکید داشته است.» امینی‌نژاد با یادآوری اینکه برخی از والدین دانش‌آموزان، شاکی آن همکار فرهنگی هستند، گفت: «آموزش و پرورش موضوع را از طریق مراجع ذی‌صلاح اداری پیگیری خواهد کرد.» پیش‌تر و به فاصله کوتاهی از این ماجرا هم اقدامات مشابهی در دیگر مدارس کشور در برخورد با دانش‌آموزان رخ داده است.

تنبیه بی‌رحمانه نرگس
16 اردیبهشت ماه امسال نیز یکی از معلمان مدرسه‌ای در آبادان با قیچی، موهای سر نرگس دختر کلاس ششم ابتدایی این مدرسه را کوتاه و دلیل این کار را مرد بودن ناظم مدرسه عنوان می‌کند و به دختر مدرسه‌ای می‌گوید موهای تو باعث تحریک ناظم مدرسه می شود. عملی که در پی انتشار در فضای مجازی، آموزش و پرورش آبادان را با انتشار جوابیه‌ای به واکنش واداشت. آنها اعلام کردند: «یکی از دانش آموزان پایه ششم دبستان گلستان شهرستان آبادان به دلیل بلند بودن مو چند مورد تذکر از طرف معاون پرورشی دریافت می‌کند. این دانش‌آموز با وجود دریافت تذکر، نسبت به کوتاه کردن موهایش اقدامی نمی‌کند. متاسفانه معاون پرورشی این دبستان در اقدامی غیراصولی، نابخردانه و برخلاف موازین تربیتی اقدام به کوتاه کردن دو سانت از موی دانش‌آموز که از مقنعه بیرون مانده بود، می‌کند. اظهارات این معاون اخذ شده و پس از دریافت شکایت اولیای دانش آموز، پرونده تشکیل می‌شود. فعالیت شغلی معاون پرورشی مذکور تا اطلاع ثانوی در حالت تعلیق قرار دارد.»



تنبیه عجیب و غریب یک مدیر
همچنین مدیر مدرسه‌ای در محله شیخداد یزد، اقدام به تراشیدن بخشی از موهای سر دانش آموزان کرد تا آنها ناچار شوند کل موهای خود را بتراشند. گفته شده که این اقدام به دلیل امتناع دانش آموزان از رعایت بهداشت و نظافت موی سر خود به رغم تذکرات مکرر، انجام شده است. این اقدام موجب تجمع والدین در مقابل مدرسه، برای رسیدگی آموزش و پرورش به این موضوع و برکناری این مدیر شد. در پی این اتفاق روابط عمومی آموزش و پرورش استان یزد با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که تراشیدن موی سر دانش آموزان یزدی، خلاف مقررات است.

غیر قابل توجیه!
شاید دهه هفتادی‌ها، هشتاد و نودی‌ها به یاد نیاورند اما متولدین دهه شصت و قبل از آن به خوبی یادشان مانده که آن زمان در مدارس موهایشان را به بهانه شیوع شپش کوتاه کرده یا از ته می‌تراشیدند. اما حالا و در شرایطی که بهداشت در سطح کشور پیشرفت کرده و گسترش قابل توجهی یافته است، کوتاه کردن یا تراشیدن موی دانش‌آموزان پسر و دختر قابل توجیه نیست و برگزاری سلسله کلاس‌هایی برای برخورد مناسب معلمان و مسئولان مدارس با دانش‌آموزان و انتخاب راه‌های عاقلانه به جای چنین تنبیه‌های دور از عقلی ضروری به نظر می‌رسد.