مجید ابهری رفتارشناس

بعد از کشمکش‌های بسیار و گفت‌وگوهای سیاسی، بالاخره شهردار تهران براساس اجماع اصلاح‌طلبان شورای شهر انتخاب شد. ضمن آرزوی موفقیت برای ایشان، لازم است که نکاتی را یادآوری کرد. قبل از هر چیز باید گفته شود که برخلاف اظهارنظر یکی از اعضای شورای شهر که گفته بود« شهردار تهران باید از قشر اصلاح‌طلب جامعه باشد» باید توجه کرد که باورهای سیاسی و جناحی اصلاح‌طلبی یکی از شرایط اصلی انتخاب و انتصاب این سمت است، اما اینکه گفته شود شهردار نماینده قشر اصلاح‌طلب جامعه است، دور از واقعیت است چرا که شهردار، شهردار تمام اقشار سیاسی و فرهنگی جامعه است. مبادا کم‌توجهی به اقشار دیگر موجب پررنگ شدن تعصب جناحی شود. در شهر تهران همه مردم اعم از اصولگرا، اصلاح‌طلب معتدل و تندرو عوارض نوسازی پرداخت می‌کنند از همین رو باید به‌طور یکسان از خدمات و مواهب شهری بهره‌ گیرند.
- جابه جایی نیروها بعد از ورود آقای افشانی به شهرداری باید با تامل و حوصله صورت گیرد. هم‌اکنون در بدنه شهرداری این احساس نگرانی موج می‌زند که آیا در مدیران سطوح اول و دوم وحتی رده‌های پایین‌تر تغییراتی صورت می‌گیرد یا بر شغل خود باقی می‌مانند. در صورتی که این اضطراب اداری باعث افت کارآمدی گشته و سکته اداری ایجاد می‌کند.
به همین خاطر است که شهردار جدید باید به همه اعلام کند که فقط خاطیان و افرادی که شائبه‌ای در نیت خدمتگزاری آنها وجود دارد باید نگران تغییرات باشند.
- خدمت در زمان شهردار گذشته نباید به‌عنوان نقطه تاریک قلمداد شود. چه بسیار مدیران پاک‌دست، متخصص و متعهد که در دوران شهردار اسبق حضور داشته‌اند و توانمندی اجرایی قابل توجهی دارند و باید از تجربه و تخصص آنها بهره‌گیری کامل به عمل آید.


- ورود نیروهای خارج از شهرداری فقط باید براساس ضرورت و نیاز واقعی باشد، چرا که تراکم نیروی انسانی در شهرداری و فشردگی جمعیت باعث بزرگ شدن بدنه و از کارافتادگی شهرداری می‌شود. بنابراین ضمن توجه به نیروهای موجود باید حتی المقدور از ورود نیروهای بیرون از شهرداری خودداری شود.
- نگاه کلی باید به حمل و نقل عمومی، فضای سبز و بهداشت تهران متمرکز شود. امروزه حمل و نقل و فضای سبز تهران نیاز به بازنگری دارد و باید مورد توجه قرار گیرند. از سوی دیگر هماهنگی با شورای شهر تهران و انسجامی که در رای‌گیری و انتخاب شهرار جدید ملاحظه شد خود جای شادمانی دارد که این اتحاد و انسجام باید تا پایان خدمات شهردار جدید ادامه یابد و شورای شهر به‌عنوان پارلمان شهری نگهبان منافع شهروندان بوده و با ارائه سیاست‌ها و خطوط اجرایی، شهردار را در انجام خدمات یاری کند. همچنین استفاده از مشاورین نخبه و دانشگاهی به‌عنوان اتاق فکر مخصوصا در زمینه امور فنی و حمل و نقل می‌تواند گره‌گشای یکی از اساسی ترین مشکلات تهران باشد.