رايزني‌هاي ظريف براي خنثي کردن دشمني آمريکا


کورش شرفشاهي: سفر برجامي‌ظريف به ايستگاه مهم خود رسيده و چنانچه همه چيز باب ميل سياستهاي کلان کشورمان پيش برود، اروپا تضمين برجامي‌لازم را صادر خواهد کرد. اما محمد جواد ظريف در جدي‌ترين ديدار خود فدريکا موگريني مسئول سيلست خارجي اتحاديه اروپا ديدار کرد و پس از آن گفت: ديدار خوب و سازنده‌اي داشتيم. وزير خارجه کشورمان ادامه داد: ما براي گفت‌وگو با وزيران خارجه سه کشور آماده‌ايم و در مسير درست براي حرکت رو به جلو هستيم تا اطمينان حاصل کنيم منافع همه اعضاي باقي مانده برجام به ويژه ايران تامين و تضمين شود.وزير امور خارجه کشورمان گفت: در اين ديدار بر ضرورت اجراي کامل برجام توسط همه طرفهاي باقي مانده و بهره مندي ايران از منافع برجام و اينکه اين بهره مندي‌ها تضمين شود تاکيد شد.وي ادامه داد: درباره نحوه اقدام و چگونگي رسيدن به آن تضمين‌ها نيز کار را شروع کرديم. مداکرات کارشناسي در ادامه مذاکرات ديروز ادامه دارد و در ادامه با وزيران خارجه گفت و گو مي‌کنيم. همين طور در طول يکي دو هفته آينده به صورت مشترک در سطح سياسي و کارشناسي ادامه مي‌دهيم در زمينه روش‌هايي که مي‌شود منافع ايران و ساير طرف‌ها را تضمين کرد صحبت مي‌کنيم. ما بايد اطمينان حاصل کنيم يک طرف با خروج غيرقانوني‌اش نمي‌تواند نفع ببرد از اين مساله و ساير اعضا نيز مي‌توانند از حضور و باقي ماندن‌شان نيز منفعت ببرند.

استفاده از مزاياي برجام
همچنين وزير خارجه لوکزامبورگ با ظريف به صورت تلفني رايزني و گفت‌وگو کرد . وزير امور خارجه لوکزامبورگ در تماس تلفني با محمد جواد ظريف ضمن اعلام حمايت از برجام بر لزوم تداوم آن تاکيد کرد.«ژان اسلبورن» با اشاره به تلاش اتحاديه اروپا براي بهره‌مندي ايران از مزاياي برجام خواستار حفظ آن به عنوان يک دستاورد بين‌المللي شد.اوضاع فلسطين و جنايات اخير رژيم صهيونيستي از ديگر محورهاي گفت‌وگوي دو مقام بود.

تاکيد بر حفظ توافق هسته‌اي 
از سوي ديگر مسئول سيلست خارجي اتحاديه اروپا با بيان اينکه اتحاديه اروپا درخصوص ايران واکنشي متحد داشته است، گفت: ما به همراه ديگر طرف‌هاي توافق هسته‌اي آن را حفظ خواهيم کرد.به گزارش ايسنا، فدريکا موگريني در نشست انديشکده مطالعات امنيتي اتحاديه اروپا مستقر در بروکسل با موضوع سياست‌هاي اين اتحاديه پس از برگزيت گفت: اتحاديه اروپا واکنش‌هايي متحدانه درباره حمله سالزبري و به علاوه مسئله ايران داشته است. ما همچنان به همکاري خود به عنوان يک طرف متحد و براي دستيابي به هدفي دقيقا يکسان ادامه مي‌دهيم. بنا بر گزارش پايگاه اينترنتي اتحاديه اروپا، موگريني گفت: روز سه شنبه، بوريس جانسون وزير امورخارجه انگليس به بروکسل خواهد آمد و به همراه‌هايکو ماس وزير امورخارجه آلمان و ژان ايو لودريان وزير امورخارجه فرانسه براي حفظ توافقي که با يکديگر و نيز به همراه چين و روسيه به دست آوريم تلاش خواهيم کرد. ما با همراهي يکديگر اين توافق را حفظ خواهيم داد. ما علاوه‌براين، نشستي با وزيران امورخارجه سه کشور اروپايي برگزار خواهيم کرد و ديداري نيز با محمد جواد ظريف وزير امورخارجه ايران خواهيم داشت.