گلایه‌های معاون اول


معاون اول رئيس جمهوري با بيان اينکه آمريکا از توانمندي‌ها و قدرت ملت ايران آگاهي ندارد، گفت: در اين شرايط جديد زمان يقه‌گيري جناحي نيست و به طور قطع مديران بي‌انگيزه و بي‌حوصله کنار گذاشته مي‌شوند. به گزارش ايلنا، اسحاق جهانگيري در مراسم افتتاح اولين کارخانه توليد سلول انساني در غرب آسيا گفت: در دوران چهل سال گذشته جمهوري اسلامي‌ايران انواع و اقسام دوران را از جمله دوران تحريم آمريکا ، دوران تحريم اروپا، دوران تحريم اروپا و آمريکا به طور همزمان ون دوران تحريم و صدور قطعنامه‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل را پشت سر گذاشته است. وي افزود: از اين دوران سخت‌تر دوران جنگ تحميلي بود که تمام قدرت‌ها و برخي از کشورهاي عربي و همچنين آمريکا سعي داشتند با کمک به عراق ايران را به زمين بزنند.آخرين مرحله هم عبور از تحريم‌ها بود و امروز در شرايط جديدي قرار گرفته‌ايم. جهانگيري با بيان اينکه دولت يازدهم به رياست آقاي روحاني با شعار گفت‌وگو با دنيا سياست رفع مسائل را داشت که در نهايت منجر به امضا توافق برجام شد و بخشي از تحريم‌ها در اين توافق متوقف شد و توانستيم اقداماتي را در اين دوران انجام بدهيم. وي با اشاره به تصميم‌گيري اخير دولت آ‌مريکا مبني بر خروج برجام گفت: اين اقدام ترامپ از جمله کارهاي عجيب و غريب او است که قبل از خروج از برجام اقدام به انتقال سفارت به بيت المقدس کرد. 
جهانگيري افزود: ترامپ و دولت آمريکا در نهايت زشتي اتهاماتي بي‌پايه و اساس را به کشور متمدني مانند ايران وارد آورد کشوري که از نوادر دنيا از نظر تمدن تاريخي است. وي ادامه داد: ترامپ پس از وارد آوردن انواع اين اتهامات از برجام خارج و دستور برگشت تحريم‌هاي قبلي و اضافه شدن تحريم‌هاي جديد را امضا کرد. معاون اول رئيس‌جمهور با تاکيد بر اينکه خروج آمريکا از برجام يک بي‌آبرويي بزرگ براي اين کشور بود ادامه داد: کشور آمريکا پس از انجام ۱۸ ماه مذاکرات فشرده براي امضاي توافق برجام که در هر جلسه هيئت صد نفري از آمريکا حضور داشتند از برجام خارج شد و اين نشان مي‌دهد که هيچ اعتمادي به اين کشور وجود ندارد چرا که از توافقي که با حضور تمام کشورهاي قدرتمند و صاحب حق وتو امضا شده خارج شد.
وي تاکيد کرد:‌ چنين رفتارهاي دولت آمريکا چه دليلي براي انجام مذاکرات بعدي وجود دارد و چرا بايد ديپلماسي ادامه پيدا کند. معاون اول رييس‌جمهوري افزود: حال اروپايي‌ها مي‌گويند مي‌خواهند برجام را حفظ کنند اما جمهوري اسلامي‌ايران با رويه خود اين موضوع را بررسي خواهد کرد.
جهانگيري با اشاره به اظهارات اخير دولت آمريکا ادامه داد: حال آمريکا با پررويي مي‌گويد با ايران وارد مذاکرات جديدي مي‌توانيم بشويم و مذاکرات بهتري داشته باشيم.  براي ادامه مذاکرات با کشوري که تعهد برجام را به هم مي‌ريزد چه اعتمادي وجود دارد.وي افزود: اينکه با ساير کشورهاي حاضر  در توافق برجام به چه نتيجه‌اي مي‌رسيم را با روش و راه خود ادامه خواهيم داد اما ملت ايران بدانند دولت کم‌زحمت‌ترين راه را در اين شرايط باز خواهد کرد. جهانگيري با تاکيد بر اينکه به طور قطع آمريکايي‌ها نسبت به توانمندي‌هاي ايران و قدرت مردم ايران آگاه نيستند و نمي‌دانند که اين توانمندي‌ها بسيار بيشتر از آنچه که فکر مي‌کنند گفت: متاسفانه جوي در کشور پيش آمده و همه عادت کرده‌ايم مشکلات را با بزرگنمايي مطرح کنيم و در بيان توانمندي‌ها کوچک نمايي داشته باشيم.  وي افزود: به محض اينکه درباره مشکلات کشور صحبت مي‌کنيم وضعيت مردم را بسيار بد عنوان مي‌کنيم اما در هر دو حالت اغراق داريم هم در ارائه بيان مشکلات بزرگنمايي مي‌کنيم و هم در توانمندي‌ها کوچک‌نمايي داريم. معاون اول رئيس جمهوري تاکيد کرد: توانايي ساخت از ابتدا تا انتهاي تمام صنايع نفتي را داريم و مي‌توانيم در ساخت و طراحي نيروگاه‌ها از ابتدا تا انتها خودمان اقدام کنيم. جهانگيري با بيان اينکه امروز مهندسان و متخصصان ايراني برنده مناقصات بين المللي در طراحي و ساخت نيروگاه‌ها هستند گفت: قدرت مهندسي بالايي در کشور شکل گرفته و در شرايط همکاري با کشورها اگر مصلحت بدانيم اقدام به ورود تجهيزات خارجي مي‌کنيم و اگر به مصلحت نباشد از تجهيزات و دانش مهندسان و متخصصان کشور خودمان استفاده مي‌کنيم.
وي ادامه داد: امروز در بخش بايوتکنولوژي صحبت مي‌کنيم درباره داروهاي پيشرفته در دنيا حرف براي گفتن داريم و در بخش سلول‌هاي بنيادين اين توانمندي در کشورمان شکل گرفته است و اينکه گفته مي‌شود در شرايط جديد توانمندي‌ها تضعيف مي‌شود نشان از عدم آگاهي قدرت ايران است.
معاون اول رئيس‌جمهور با اشاره به محاسبات اشتباه کشور آمريکا براي شرايط جديد ايران اظهار داشت: ايران در همسايگي ۱۵ کشور قرار دارد مگر مي‌تونند تمام مرزهاي ايران را کنترل کنند و محاسبات و گفته‌هاي دولت آمريکا نشان از عدم آگاهي نسبت به توانمندي داخلي و مزيت‌هاي جغرافيايي ايران دارد. جهانگيري با اشاره به ورود تجهيزات مدرن در دوران تحريم در بخش صنايع گفت: در ابتداي دولت يازدهم از يک بخش صنعتي در استان اردبيل بازديدي داشتم که در آن شاهد تجهيزات بسيار مدرني بودم وقتي از سرمايه‌گذار اين شرکت که يک بخش خصوصي فعال بود پرسيدم اين تجهيزات چگونه و از چه راهي وارد کشور کرديد پاسخ داد بخشي از اين تجهيزات را با قاطر از مرزهاي اين منطقه وارد کرديم. وي تاکيد کرد: به طور قطع مديريت و مردم ايران مي‌توانند در شرايط جديد هم رشد و توسعه کشور را ادامه دهند و يکي از موفقيت‌هاي کشورمان افتتاح همين واحد در بخش دارويي است. جهانگيري ادامه داد: دانشمند ايراني در هر کجايي که باشد و در هر شرايطي که قرار بگيرد براي پيشرفت کشورش فروگذار نمي‌شود و به هر دري مي‌زند. معاون اول رئيس جمهوري با تاکيد بر اينکه امروز زمان يقه‌گيري‌هاي جناحي نيست تاکيد کرد: ‌تمام جريان‌ها و جناح‌ها بايد يک صدايي را در مقابل دشمنانمان به نمايش بگذارند هر چند اختلاف سليقه‌هايي وجود دارد اما با يکديگر دشمن نيستم و وقت آن رسيده که اختلاف سلايق را کنار بگذاريم.