بسته جديد اروپا براي بقاي برجام

آرمان- محمدحسین جعفری: وزارت خزانه‌داری آمریکا رئیس بانک مرکزی ایران را تحت تحریم‌های جدید قرار داد. این رفتار آمریکا پس از انزوای برجامی این کشور چندان عجیب نیست. وزیر امور خارجه کشورمان که برای رایزنی در زمینه توافق هسته‌ای ایران در سفری چند روزه بسر می‌برد، در بروکسل با وزیران خارجه بریتانیا، آلمان، فرانسه و همچنین فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت‌وگو کرد. ایسنا نوشت؛ وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه تور برجامی خود بعد از چین و روسیه عصر دوشنبه وارد بروکسل آخرین و مهم‌ترین مقصد سفرش شد تا علاوه بر دیدار با فدریکا موگرینی در دیداری پنج جانبه با حضور وزیران خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان به همراه رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر سر چگونگی ادامه اجرای برجام و گرفتن تضمین‌های عینی گفت‌وگو کند. محمدجواد ظریف هفته جاری در سفرهایی کوتاه به دیدار همتایان چینی و روسی خود رفت تا آنطور که خود به آن اشاره کرده است مقامات این کشورها را از مواضع ایران درباره چگونگی و شرایط ماندن ایران در این توافق آگاه سازد و از سویی مواضع این کشورها را نیز بشنود.
بسته پیشنهادی اروپا
قرار است وزرای خارجه انگلیس، آلمان و فرانسه بسته‌ای پیشنهادی برای حفظ برجام روی میز قرار دهند. اين‌ را ترزا مي، نخست‌وزیر انگلستان، در تماس تلفني با حسن روحاني گفته است. اين تماس عصر يكشنبه انجام گرفته و «مي» از ايران براي ماندن در برجام قدرداني كرده است. حسن روحاني نيز در اين تماس بر زمان محدود اروپايي‌ها براي اينكه مسائلی مثل «نفت، گاز، پتروشیمی و روابط بانکی و سرمایه‌گذاری» را روشن کنند، اشاره كرده است. سفير ايران در لندن نيز توييت كرده «خانم ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، در گفت‌وگوی تلفنی با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، به او اطلاع داده‌ است که بریتانیا، فرانسه و آلمان در بروکسل بسته‌ای از پیشنهادها را به ظریف ارائه خواهند داد؛ برای حفاظت از اجرای برجام این اطمینان را به ایران می‌دهد که از منافع اقتصادی توافق هسته‌ای بهره‌مند خواهد شد». در تماس تلفني رؤساي جمهور ايران و انگليس بر حفظ برجام تأكيد شده است.
طرح پیشنهادی؟


در‌عين‌حال نخست‌وزیر بریتانیا از روحاني خواسته به دلایل انسان‌دوستانه دوتابعیتی‌هایی را که در ایران زندانی هستند، آزاد كند. اشاره او به نازنين زاغري، زنداني دوتابعيتي ايراني و انگليسي، است. آنچه از اخبار مرتبط با اروپا به گوش مي‌رسد، به نظر مي‌رسد بسته پيشنهادي آنها، شامل موضوعاتي علاوه بر موضوع هسته‌اي خواهد بود. اين بسته پيشنهادي را چند ماه پيش فرانسه مطرح كرده و حتي در حال رايزني با آمريكا بر سر اين طرح بوده است. فرانسه به همراه انگليس و آلمان به دنبال اين است كه با وجود حفظ برجام، بر سر مسائل ديگري نيز با ايران توافق كنند. توافق مد نظر آنها شامل اين است كه ايران بعد از سال 2025 (بند غروب برجام) نيز به توان هسته‌اي دست پيدا نكند، اما نكته دوم به موضوع توان موشكي ايران و نكته سوم به مسائل منطقه‌اي مي‌پردازد. شواهد نشان مي‌دهد اروپا هنوز دنبال اجراي اين طرح پيشنهادي است؛ اگرچه در تماس تلفني مكرون با حسن روحاني، رئيس‌جمهور کشورمان اين طرح را رد كرده است.
رایزنی‌های ظریف
در همین حال هیاتی از ایران به سرپرستی سیدعباس عراقچی معاون سیاسی ظریف برای گفت‌وگو و رایزنی در سطح کارشناسی پیرامون دستور کار مذاکرات وزیران خارجه راهی بروکسل شده است. معاون ظریف در بدو ورود با هلگا اشمید معاون فدریکا موگرینی دیدار کرده است. دوشنبه شب نیز هیات ایرانی در هتل محل اقامت جلسات داخلی داشتند و نتایج مذاکرات کارشناسی هیات ایرانی با سه کشور اروپایی مورد بررسی قرار گرفت. همچنین هیات‌های کارشناسی همزمان با دیدار ظریف و موگرینی مذاکرات را در سرویس اقدام اتحادیه اروپا از سر می‌گیرند. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان پس از دیدارش با سرگئی لاوروف با خوب و مهم خواندن دیدارهایش در پکن و مسکو نوشت: اکنون به بروکسل می‌روم تا با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیران خارجه سه کشور دیدار کنم. وی گفته است که به زودی مشخص خواهیم کرد گروه 1+4 چگونه می‌تواند منافع ایران ذیل برجام را تضمین و این دستاورد منحصربفرد دیپلماسی را حفظ کند. محمدجواد ظریف، در ادامه رایزنی‌های برجامی‌اش در بروکسل، با دیدیه ریندزر، همتای بلژیکی خود نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. ظریف در ابتدای این دیدار ضمن تشریح آخرین وضعیت فلسطین اشغالی لزوم توقف جنایات توسط رژیم اشغالگر قدس را یادآور شد. وی با اشاره به تلاش‌‌‌های دیپلماتیک ایران و ترکیه در سطوح منطقه‌‌‌‌‌ای و بین‌‌‌‌‌المللی تلاش جامعه بین‌‌‌المللی برای فشار بر رژیم صهیونیستی را خواستار شد. وزیر امور خارجه ایران با تشریح آخرین وضعیت رایزنی‌‌‌های برجامی پس از خروج دولت آمریکا از آن گفت: آنچه ایران انتظار دارد تامین منافع ملت ایران از این توافق است. وزیر امور خارجه بلژیک هم با اشاره به اهمیت برجام لزوم بقا و اجرای آن به عنوان یک توافق جهانی را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: اتحادیه اروپا در حال رایزنی و بررسی راه‌های حفظ این توافق بدون حضور آمریکا است. تبادل نظر در خصوص آخرین تحولات منطقه‌‌‌ای و بین‌‌‌‌المللی از دیگر محورهای گفت‌وگوی دو وزیر در این دیدار بود. در همین راستا ژان اسلبورن، وزیر امور خارجه لوکزامبورگ ظهر دیروز در تماس تلفنی با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ضمن اعلام حمایت از برجام بر لزوم تداوم آن تاکید کرد. وی با اشاره به تلاش اتحادیه اروپا برای بهره‌‌‌مندی ایران از مزایای برجام خواستار حفظ آن به عنوان یک دستاورد بین‌المللی شد.
حفظ توافق
فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست اندیشکده مطالعات امنیتی اتحادیه اروپا مستقر در بروکسل با موضوع سیاست‌های این اتحادیه پس از برگزیت گفت: اتحادیه اروپا واکنش‌هایی متحدانه درباره حمله سالزبری و به علاوه مساله ایران داشته است. ما همچنان به همکاری خود به عنوان یک طرف متحد و برای دستیابی به هدفی دقیقا یکسان ادامه می‌دهیم. بنا بر گزارش پایگاه اینترنتی اتحادیه اروپا، موگرینی در ادامه گفت: بوریس جانسون وزیر امورخارجه انگلیس به بروکسل خواهد آمد و به همراه هایکو ماس وزیر امورخارجه آلمان و ژان ایو لودریان وزیر امورخارجه فرانسه برای حفظ توافقی که با یکدیگر و نیز به همراه چین و روسیه به دست آوریم تلاش خواهیم کرد. ما با همراهی یکدیگر این توافق را حفظ خواهیم داد. ما علاوه‌ بر این، نشستی با وزیران امور خارجه سه کشور اروپایی برگزار خواهیم کرد و دیداری نیز با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران خواهیم داشت.