عطوان: سلاح حکام عرب تنها برای کشتار اعراب است

روزنامه رای الیوم در واکنش به کشتار مردم غزه در روز نکبت و سکوت سران عرب در مقابل این اقدام رژیم صهیونیستی نوشت: تجهیزات نظامی حکام عرب تنها برای قتل عام اعراب است و حتی اگر لازم باشد برای این کار در کنار اسرائیل می‌ایستند.
عبدالباری عطوان تحلیلگر مسایل عرب در روزنامه رای الیوم با انتقاد تند از سکوت سران عرب و جامعه بین‌المللی در مقابل قتل عام فلسطینیان نوشت: چطور می‌توان از قوانین بین‌المللی سخن گفت وقتی همه مشغول جشن افتتاح سفارت آمریکا در قدس اشغالی هستند درحالی که صدها جوان فلسطینی در نوار غزه با سینه‌های عریان به سمت گلوله‌های نظامیان اسرائیلی می‌شتابند. سینه‌هایی که مملو از ایمان به مساله فلسطین و عقیده است.
وی افزود: این جوانان انتظاری از ارتش‌های عربی و جنگنده‌های اف 16 آنها که میلیاردها دلار برای خرید آنها پراخت کرده‌اند ندارند، چرا که می‌دانند حکام عرب این تجهیزات نظامی را تنها برای کشتار عرب‌های بیچاره و ویران ساختن شهرهای عربی خریداری کرده‌اند و بعید نیست علیه ملت فلسطین در کنار اسرائیل بجنگند.
این تحلیلگر عرب خاطر نشان کرد: انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس اشغالی آن هم در روز نکبت (روز اشغال فلسطین در سال 1948) به عملیات صلح پایان داد و دروغ بودن راه حل تشکیل دو کشور، را ثابت کرد. کسانی که امروز برای گشایش سفارت آمریکا در قدس جشن می‌گیرند همان کسانی هستند که اعراب را به خفت و خواری رسانده‌اند.


عطوان افزود: جای تعجب است که حکام عرب و سفرای آن‌ها در این جشن حضور نیافتند در حالی که بسیاری از آن‌ها دوستی خود را با رژیم اشغالگر اعلام کرده و حتی برخی تجاوز اسرئیل به سوریه را تبریک گفتند ویک عده هم تیم‌های ورزشی خود را به فلسطین اشغالی اعزام کردند. بدون شک این کشورهای در تماس تلفنی به آمریکا و اسرائیل تبریک گفتند چون بعید است که در برابر متحد خود به وظیفه شان عمل نکنند.
وی نوشت: اعراب و متحدان غربی آن‌ها می‌خواهند که مردم فلسطین و نسل‌های جدید آن سرزمینشان را فراموش کنند و دست از حق خود برای بازگشت به خاکشان بردارند، اما راهپیمایی بزرگ بازگشت، با خون ملت فلسطین خضاب شده است و نشان می‌دهد که آن‌ها هنوز این ملت و ایمان و عزم آن را نمی‌شناسد.
عطوان افزود: سران عرب و تشکیلات خودگردان، مردم فلسطین را فراموش کرده و دست از حق آن‌ها برای بازگشت برداشته‌اند اما مردم فلسطین و ملت‌های عربی- اسلامی همچنان به وعده خود وفادارند و آماده پرداخت هر هزینه‌ای در این راه هستند. فلسطینیانی که در راهپیمایی بازگشت شرکت می‌کند از مرگ ترسی ندارند آن‌ها مرزهای اشغالی را در درنوردیدند و بار دیگر مساله فلسطین را به موضوع اول جهان تبدیل کردند.
وی نوشت: اسرائیل حتی از جوانان بی‌سلاح و کودکان فلسطینی می‌ترسد و برروی آن‌ها آتش می‌گشاید. این رژیم جشن‌های خود را به خون فلسطینیان آغشته کرد و نقاب از چهره کریه و خونریز خود برداشت.
روز دوشنبه همزمان با سالروز نکبت (تاسیس رژیم صهیونیستی)، آمریکا سفارت خود در قدس را به رغم تمامی انتقادهایی که پیش‌تر ازسوی جامعه جهانی به این کشور شده بود، افتتاح کرد که با موجی از انتقاد و انزجار علیه اقدام دونالد ترامپ همراه شد و بازتاب گسترده‌ای در سطح جهان پیدا کرد.در راهپیمایی بزرگی که فلسطینی‌ها به مناسبت سالروز نکبت برگزار کردند 58 فلسطینی شهید و بیش ازدوهزار وهفتصد تن دیگر زخمی شدند.
کشتار مردم غزه به دست نظامیان صهیونیست تاکنون با محکومیت بسیاری از کشورها و ابراز نگرانی شدید سازمان و نهادهای بین‌المللی همراه شده است.
سایر اخبار این روزنامه
در مجلس صورت گرفت دو فوریت طرح افزایش 20 درصدی حقوق کارکنان دولت تصویب شد موگرینی: اروپا به همراه روسیه و چین برجام را حفظ خواهند کرد جهان یک صدا جنایت صهیونیست‌ها علیه غزه را محکوم کرد دکتر روحانی هنگام دریافت استوارنامه سفرای جدید 5 کشور؛ تاکید رئیس‌جمهور برایستادگی جامعه جهانی و اتحادیه اروپا دربرابر تعمیم غیرحقوقی قوانین داخلی آمریکا بر سایر کشورها وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: اولین سبد غذایی سال 97 در روزهای نخست ماه مبارک رمضان توزیع می‌شود عطوان: سلاح حکام عرب تنها برای کشتار اعراب است مقتدی صدر به پیروزی نهایی در انتخابات عراق و تشکیل دولت نزدیک‌ شد مقام ارشد اتحادیه اروپا: همکاری‌های ایران و اروپا در بخش انرژی ادامه می‌یابد معاون وزیر اقتصاد: هیچ قرارداد اقتصادی با ایران کتبی یا شفاهی لغو نشده است یکه‌تازی موج‌سواران در نشست خبری ستاد استهلال دفتر رهبر معظم انقلاب اعلام شد: فردا اول ماه مبارک؛ رمضان امسال 29 روز است با حضور فرمانده کل سپاه؛ نخستین بیمارستان دندانپزشکی کشور افتتاح شد وزیر دفاع: با کشورهای مستقل آماده همکاری هستیم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: پوشش محلی زنان در ادارات، دانشگاه‌ها و مدارس منع ندارد موگرینی: اروپا به همراه روسیه و چین برجام را حفظ خواهند کرد موگرینی: اروپا به همراه روسیه و چین برجام را حفظ خواهند کرد موگرینی: اروپا به همراه روسیه و چین برجام را حفظ خواهند کرد موگرینی: اروپا به همراه روسیه و چین برجام را حفظ خواهند کرد موگرینی: اروپا به همراه روسیه و چین برجام را حفظ خواهند کرد