موگرینی: اروپا به همراه روسیه و چین برجام را حفظ خواهند کرد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیروز پس از مذاکره با دکتر ظریف با بیان اینکه اتحادیه اروپا درخصوص ایران واکنشی متحد داشته است، گفت: ما به همراه دیگر طرف‌های توافق هسته‌ای آن را حفظ خواهیم کرد.
فدریکا موگرینی در بروکسل افزود: اتحادیه اروپا واکنش‌هایی متحدانه درباره حمله سالزبری و به علاوه مسئله ایران داشته است. ما همچنان به همکاری خود به عنوان یک طرف متحد و برای دستیابی به هدفی دقیقا یکسان ادامه می‌دهیم.
موگرینی در ادامه گفت: بوریس جانسون وزیر امورخارجه انگلیس به بروکسل خواهد آمد و به همراه هایکو ماس وزیر امورخارجه آلمان و ژان ایو لودریان وزیر امورخارجه فرانسه برای حفظ توافقی که با یکدیگر و نیز به همراه چین و روسیه به دست آوریم تلاش خواهیم کرد. ما با همراهی یکدیگر این توافق را حفظ خواهیم داد. ما علاوه‌براین، نشستی با وزیران امورخارجه سه کشور اروپایی برگزار خواهیم کرد و دیداری نیز با محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه ایران خواهیم داشت.
*دکتر ظریف: برای گام رو به جلو، در مسیر درستی قرار داریم


وزیر امور خارجه کشورمان که برای رایزنی در باره ادامه توافق هسته‌ای به بروکسل پایتخت بلژیک سفر کرده است، بعد از دیدار با موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: برای گام رو به جلو، در مسیر درستی قرار داریم
به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، محمد جواد ظریف در جمع خبرنگاران افزود: در مسیر درستی برای حرکت به جلو قرار داریم تا اطمینان حاصل کنیم که منافع تمام طرف‌های باقیمانده در برجام به ویژه ایران حفظ شود.
دیدار ظریف با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا،صبح دیروز در محل شورای اروپا در بروکسل برگزار شد.
ظریف گفت: بحث‌های خوبی با خانم موگرینی در آستانه نشست‌های امروز داشتیم.
وی افزود: در این دیدار، بر ضرورت اجرای کامل برجام توسط تمام طرف‌های باقیمانده، ارائه تضمین به ایران برای بهره مندی از منافع برجام و اینکه تضمین بشود این بهره مندی‌ها نظر مشترک ایران و اتحادیه اروپا می‌باشد، تاکید شد.
ظریف اظهار داشت که درباره نحوه اقدام و چگونگی رسیدن به تضمین‌ها، کارها شروع شده است.
وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه گفت: طی روزهای گذشته سطح کارشناسی و در ملاقاتی که وزرای خارجه انگلیس،فرانسه و آلمان خواهند داشت و همین‌طور کاری که در طول یکی دو هفته آینده به صورت مشترک در سطح سیاسی و کارشناسی ادامه خواهیم داد، در زمینه روش‌هایی که هم منافع ایران و سایر اعضای باقیمانده برجام تضمین شود، اقدام خواهد شد.
وی تصریح کرد: برجام دارای منافع برای تمام طرف‌ها است و ما بایستی اطمینان حاصل کنیم که یک کشور با خروج غیر قانونی‌اش نمی‌تواند از این اقدام منفعتی ببرد.
وزیر امور خارجه ایران، دوشنبه شب بعد از سفر به پکن و مسکو و دیدار با وزرای خارجه چین و روسیه وارد بروکسل شد تا با همتایان خود در اتحادیه اروپا شامل وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان و همچنین مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کند.
این دیدار در راستای دستور رئیس جمهوری اسلامی ایران، به منظور رایزنی و تبادل نظر با اروپا و دیگر طرف‌های توافق هسته‌ای و بررسی امکان تداوم برجام در صورت تضمین منافع ملت ایران انجام می‌شود.
در پی اعلام خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام، وزارت خارجه رایزنی‌ها برای ادامه برجام بدون آمریکا را در دستور کار قرار داده است.
پیش از این رئیس جمهوری در تماس‌های تلفنی با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه خواستار تضمین دقیق، صریح و مشخص منافع تهران در برجام شد و از اتحادیه اروپایی بویژه آلمان، فرانسه و انگلستان خواست در فرصت محدود، موضع قاطع خود را درباره چگونگی تامین و تضمین منافع ایران در برجام پس از خروج آمریکا از این توافق، اعلام کنند.
موگرینی بعد از دیدار با دکتر ظریف، با وزرای خارجه سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان هم دیدار کرد.
*پوتین و مکرون بر پایبندی به برجام تاکید کردند
روسای جمهوری روسیه و فرانسه در تماس تلفنی که به ابتکار طرف فرانسوی صورت گرفت، بر پایبندی دو کشور بر توافق هسته‌ای موسوم به برجام تاکید کردند.
ولادیمیر پوتین و امانوئل مکرون بخش قابل توجهی از مکالمه تلفنی خود را به بررسی آخرین تحولات حول برجام پس از خروج یک طرفه آمریکا از این توافق بین‌المللی اختصاص دادند. پوتین همچنین مکرون را در جریان گفت وگوهای خود با «یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار داد که روز گذشته در سوچی صورت گرفته بود.
*وزیر خارجه انگلیس: از تداوم معافیت تحریمی ایران حمایت می‌کنیم
بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس هم گفت: در کنار فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا گزینه‌های موجود را برای پشتیبانی از تداوم معافیت ایران از تحریم بررسی می‌کنیم تا تضمین کنیم که تعهدات خود در ضمن برجام را به جا می‌آوریم.
جانسون اضافه کرد: من همچنین از آمریکا می‌خواهم تا از هر اقدامی که مانع از پایبندی طرف‌های دیگر توافق هسته‌ای به تعهدات خود، از جمله تحقق معافیت‌های تحریمی از طریق تجارت مشروع، می‌شود خودداری کند.
*ریابکوف: خروج آمریکا از برجام تنش‌های جهان را افزایش می‌دهد
سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه هم گفت که تنش‌های نظامی در جهان پس از خروج آمریکا از برجام تشدید می‌شود.
ریابکوف با بیان اینکه آمریکا در تصمیم خود در خروج از برجام تجدید نظر نخواهد کرد، افزود: دلیل اصلی خروج آمریکا از برجام، خود این توافق نیست بلکه رویکرد آمریکا به اقدامات ایران در خاور میانه است. این اقدام (خروج آمریکا از برجام) تا اندازه‌ای زیاد به برجام ارتباط نداشت زیرا مقام‌های آمریکایی نیز این واقعیت را پنهان نمی‌کنند.
معاون وزیر خارجه روسیه اضافه کرد: نکته مهم این است که بخش‌هایی از سیاست ایران در منطقه و نیز برنامه موشکی این کشور ناراحتی شدید آمریکا و متحدانش را در پی داشته است.
وی با بیان اینکه حفظ برجام را در صورت اراده سیاسی کافی اعضای باقی مانده آن به رغم خروج آمریکا از این توافق امکان پذیر می‌دانیم، تاکید کرد: باید شاخص‌های کار در برجام بدون مشارکت آمریکا را مشخص کنیم. بر این باوریم که این امر نه فقط از نظر تئوری بلکه عملی نیز امکان پذیر است.
ریابکوف با گفتن اینکه (موفقیت) در این مورد تا حد زیادی به اراده سیاستمداران و مقام‌های کشورهای اروپایی بستگی دارد، افزود: روسیه به تعهدات خود در تغییر کاربری سایت هسته‌ای فردو در چارچوب معامله هسته‌ای پایبند خواهد بود. به تمام تعهدات خود در چارچوب برجام از جمله مربوط به تغییر کاربری سایت فردو تا اندازه‌ای که برجام را دیگر شرکت کنندگان اجرا کنند، عمل می‌کنیم.
سایر اخبار این روزنامه
در مجلس صورت گرفت دو فوریت طرح افزایش 20 درصدی حقوق کارکنان دولت تصویب شد موگرینی: اروپا به همراه روسیه و چین برجام را حفظ خواهند کرد جهان یک صدا جنایت صهیونیست‌ها علیه غزه را محکوم کرد دکتر روحانی هنگام دریافت استوارنامه سفرای جدید 5 کشور؛ تاکید رئیس‌جمهور برایستادگی جامعه جهانی و اتحادیه اروپا دربرابر تعمیم غیرحقوقی قوانین داخلی آمریکا بر سایر کشورها وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: اولین سبد غذایی سال 97 در روزهای نخست ماه مبارک رمضان توزیع می‌شود عطوان: سلاح حکام عرب تنها برای کشتار اعراب است مقتدی صدر به پیروزی نهایی در انتخابات عراق و تشکیل دولت نزدیک‌ شد مقام ارشد اتحادیه اروپا: همکاری‌های ایران و اروپا در بخش انرژی ادامه می‌یابد معاون وزیر اقتصاد: هیچ قرارداد اقتصادی با ایران کتبی یا شفاهی لغو نشده است یکه‌تازی موج‌سواران در نشست خبری ستاد استهلال دفتر رهبر معظم انقلاب اعلام شد: فردا اول ماه مبارک؛ رمضان امسال 29 روز است با حضور فرمانده کل سپاه؛ نخستین بیمارستان دندانپزشکی کشور افتتاح شد وزیر دفاع: با کشورهای مستقل آماده همکاری هستیم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: پوشش محلی زنان در ادارات، دانشگاه‌ها و مدارس منع ندارد موگرینی: اروپا به همراه روسیه و چین برجام را حفظ خواهند کرد موگرینی: اروپا به همراه روسیه و چین برجام را حفظ خواهند کرد موگرینی: اروپا به همراه روسیه و چین برجام را حفظ خواهند کرد موگرینی: اروپا به همراه روسیه و چین برجام را حفظ خواهند کرد موگرینی: اروپا به همراه روسیه و چین برجام را حفظ خواهند کرد