در مجلس صورت گرفت دو فوریت طرح افزایش 20 درصدی حقوق کارکنان دولت تصویب شد

بخش خبری: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز با دوفوریت طرح افزایش 20 درصدی حقوق کارکنان دولت موافقت کردند. طراحان این طرح معتقدند دولت برداشت درستی از مصوبه مجلس نداشته و حقوق کارکنان را کمتر از مصوبه مجلس افزایش داده است.
نمایندگان مجلس دو فوریت طرح استفساریه جز 1 بند "الف" تبصره 12 قانون بودجه سال 97 کل کشور را با 168 رای موافق، 22 رای مخالف و 7 رای ممتنع از 209نماینده حاضر تصویب کردند.
در موضوع این استفساریه آمده است: آیا منظور از افزایش پلکانی نزولی حقوق مندرج در جزء یک بند الف تبصره 12 قانون بودجه سال 97 کل کشور که طبقات پایین‌تر افزایش بیشتری برخوردارند و میزان افزایش پایین‌ترین طبقه 20 درصد و بالاترین طبقه یک درصد است؟ در پاسخ به این استفساریه بلی آمده است.
دکتر علی مطهری نایب رئیس مجلس گفت: کلیات و جزئیات این طرح در جلسه علنی چهارشنبه (امروز) بررسی می‌شود. در صورت تصویب نهایی این طرح استفساریه، افزایش حقوق کارمندان به میزان 20 درصد خواهد بود.


احمد امیرآبادی نماینده قم در مجلس به عنوان طراح این طرح گفت: این طرح به امضای 43 نفر از نمایندگان مجلس رسیده است، افزایش 20 درصدی حقوق کارکنان دولت در کمیسیون تلفیق و جلسات علنی مجلس در هنگام بررسی بودجه 97 تصویب شده بود ولی متاسفانه دولت برداشت درست از مصوبه مجلس نداشته و افزایش حقوق کارکنان دولت را بین 6 تا 12 درصد تعیین کرده است.
وی افزود: مجلس در زمان بررسی بودجه 97 به دنبال این بود که حقوق آن دسته از کارکنان دولت که در پایین‌ترین سطح قرار دارند به میزان 20 درصد افزایش یابد و بعد از آن افزایشها نزولی بوده تا اینکه افزایش حقوق مقامات به صفر برسد.
امیرآبادی ادامه داد: ما در مجلس شورای اسلامی مقرر کردیم که حقوق مقامات، نمایندگان مجلس، وزیران، سفرا، استانداران و معاونان استانداران و رئیس‌جمهور و روسای قوا افزایش پیدا نکند تا دست دولت باز باشد که حقوق اقشار آسیب پذر، کارمندان و فرهنگیان و آنهایی که حقوقشان پایین است را به صورت قابل توجهی زیاد کنند.
وی تاکید کرد: متاسفانه آیین نامه اجرایی دولت حاکی از افزایش شش تا 12 درصدی حقوق است.
امیرآبادی ادامه داد: با این آیین نامه کسی که حقوقش هشت میلیون باشد افزایش 500 هزار تومانی دارد و کسی که حقوقش یک میلیون و 200 هزار تومان باشد، با افزایش 12 درصدی تنها امسال 140 هزار تومان به حقوقش اضافه می‌شود اما منظور نمایندگان این نبود.
نماینده قم در مجلس گفت: آنها می‌خواستند پایین‌ترین طبقه جامعه افزایش 20 درصدی حقوق داشته باشد.
وی گفت: باتوجه به اینکه دولت می‌خواهد احکام حقوقی را تا پایان اردیبهشت اعلام کند لازم است هرچه سریعتر این موضوع مشخص شود تا تکلیف حقوق کارکنان نیز تعیین شود.
*اصل مال و درآمد حاصل از جرم پولشویی مصادره می‌شود
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه رسیدگی به اصلاحیه قانون پولشویی تصویب کردند که اصل مال و درآمد حاصل از ارتکاب جرم پولشویی مصادره شود و افشای اسناد برای استفاده شخصی را نیز مشمول مجازات دانستند.
نمایندگان در ادامه جلسه علنی دیروز ماده 9 لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی را با 153 رای موافق، 24 رای مخالف و 6 رای ممتنع از مجموع 230 نماینده حاضر تصویب کردند.
نمایندگان مجلس تصویب کردند: اطلاعات و اسناد گردآوری شده در اجرای این قانون، صرفا در جهت کشف و رسیدگی به جرائم استفاده می‌شود، افشای اطلاعات و اسناد یا استفاده از آنها به نفع خود یا دیگری به طور مستقیم یا غیرمستقیم توسط ماموران دولتی یا سایر اشخاص مقرر در این قانون ممنوع بوده و متخلف به مجازات حبس تعزیری درجه پنج محکوم خواهد شد.
نمایندگان مجلس همچنین ماده 10 لایحه را با 148 رای موافق، 18 رای مخالف و 3 رای ممتنع از 216 نماینده حاضر تصویب کردند.
نمایندگان مجلس تصویب کردند: اصل مال و درآمد و عواید حاصل از ارتکاب جرم منشا و جرم پولشویی (و اگر موجود نباشد مثل یا قیمت آن)، مرتکبین جرم پولشویی مصادره می‌شود، چنانچه جمع اموال، درآمدها و عواید مذکور تا ده میلیارد ریال باشد به حبس تعزیری درجه پنج و ارقام بیشتر از آن به حبس تعزیری درجه چهار و در هر دو مورد به جزای نقدی معادل وجوه با ارزش مالی که مورد پولشویی واقع گردیده محکوم می‌شوند.
نمایندگان در تبصره 1 این ماده تصویب کردند: چنانچه عواید حاصل از جرم به اموال دیگری تبدیل یا تغییر یافته باشد همان اموال و در صورت انتقال به ثالث با حسن نیت، معادل آن از اموال مرتکب ضبط می‌شود.
نمایندگان در تبصره 2 این ماده نیز تصویب کردند: صدور و اجرای حکم ضبط دارایی و منافع حاصل از آن در صورتی است که متهم به لحاظ جرم منشا، مشمول این حکم قرار نگرفته باشد.
براساس مصوبه نمایندگان در تبصره 3 این ماده، مرتکبین جرم منشا در صورت ارتکاب جرم پولشویی علاوه بر مجازات‌های مقرر مربوط به جرم منشا، به مجازات‌های پیش‌بینی شده در این قانون نیز محکوم خواهند شد. مرتکبین جرم پولشویی در صورت عدم ارتکاب جرم منشا صرفا به مجازات مقرر در این ماده محکوم می‌شوند.
نمایندگان در تبصره 4 این ماده نیز تصویب کردند: در صورتی که جرم پولشویی به صورت سازمان یافته ارتکاب یابد موجب تشدید در مجازات به میزان یک درجه خواهد بود.
نمایندگان در تبصره 5 ماده 10 تصویب کردند: در صورتی که اشخاص حقوقی مرتکب جرم پولشویی شوند علاوه بر مجازات‌های مقرر در ماده (20) قانون مجازات اسلامی به جزای نقدی معادل دو تا چهار برابر وجوه با ارزش مالی که مورد پولشویی واقع گردیده محکوم می‌شوند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی تبصره 6 این ماده را نیز تصویب کردند که بر اساس آن در جرم پولشویی چنانچه این اموال متعلق به غیر باشد و در دادگاه صالحه مشخص شود که بدون اطلاع مالک استفاده شده باید به مالک آن مسترد شود.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ماده 11 تصویب کردند شعبی از دادگاه‌های عمومی در تهران و در صورت نیاز در مراکز استانها به امر رسیدگی به جرم پولشویی و جرائم مرتبط اختصاص می‌یابد. اختصاصی بودن شعبه مانع رسیدگی به سایر جرائم نمی‌باشد.
نمایندگان همچنین دستگاه‌های ارائه‌کننده اطلاعات مالی مربوط به پولشویی به شوراها و مرکز اطلاعات مالی را مشخص کردند.
بر اساس ماده 6 لایحه مذکور، متن زیر جایگزین ماده (1) قانون فعلی می‌شود:در ماده 6 آمده است که کلیه اشخاص موضوع ماده (5)، از جمله گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان مالیاتی، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، دفاتر اسناد رسمی، وکلای دادگستری، حسابرسان، حسابداران، کارشناسان رسمی دادگستری و بازرسان قانونی مکلفند اطلاعات مورد نیاز در اجرای مصوب هیات وزیران را حسب درخواست شورا یا مرکز اطلاعات مالی به آنها ارائه نمایند.
*ربیعی نماینده زاهدان را قانع کرد
حسینعلی شهریاری نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی از پاسخ‌های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درمورد تبعیض در پرداخت فرانشیز از سوی بیمه شدگان تامین اجتماعی و موضوع یکسان سازی دفترچه‌های بیمه درمانی قانع شد.
نماینده زاهدان در توضیح سوال خود از وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی گفت: بیمه شدگان تامین اجتماعی در شهرهای بزرگ در مراجعه به واحدهای این بیمه هیچ گونه فرانشیزی پرداخت نمی‌کنند اما مراجعین به بیمارستان‌های دولتی در شهرستان‌ها فرانشیز 10 درصدی پرداخت می‌کنند که این تبعیض آشکار و ظلمی در حق آنها است.
*وزیر کار: یکسان سازی دفترچه‌های بیمه درمانی به خوبی در حال اجراست
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه علنی دیروز گفت: با استفاده از پایگاه اطلاعاتی رفاه ایرانیان امکان سوء استفاده در زمینه همپوشانی حذف شد.
علی ربیعی در پاسخ به سوال حسینعلی شهریاری، افزود: در سال 1395 به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بودجه سال 95 رفع همپوشانی به صورت قانونی پیش‌بینی و محل قانونی برای اجرای آن ایجاد شد.
وی بیان کرد: آیین نامه‌های اجرایی آن پس از سه ماه به وزارتخانه ابلاغ شد اما در پایان سال 95 بنا بر تصویب مجلس شورای اسلامی در برنامه ششم توسعه با توجه به انتقال سازمان بیمه سلامت مسئولیت در این حوزه از وظایف این وزارتخانه حذف گردید.
ربیعی با بیان اینکه با توجه به مسئولیت مشترک با سازمان‌های بیمه گر متعدد اقدامات قابل توجهی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این زمینه صورت گرفت، اظهار کرد: زیرساخت‌های مناسبی برای رفع همپوشانی پدید آمد.
وی افزود: زیرساخت‌های لازم برای اجرای دستورالعمل رفع همپوشانی بیمه ای، حذف دفترچه‌های مازاد افراد براساس تفاهم نامه‌ها دنبال می‌شود و ابلاغ شده است؛ در چند استان به صورت آزمایشی اجرا شد.
ربیعی با بیان اینکه پایگاه اطلاعاتی رفاه ایرانیان بستر مناسبی برای رفع این مشکل ایجاد کرده است، اضافه کرد: در حال حاضر این پایگاه مورد استفاده بیمه سلامت قرار می‌گیرد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه تاکید کرد: اگرچه میزان همپوشانی زیاد است اما اتلاف منابع در این زمینه در حوزه‌های خاصی مانند بیماران خاص اتفاق می‌افتد، افراد با سوءاستفاده گری این پدیده را ایجاد کرده اند؛ استفاده از پایگاه اطلاعاتی رفاه ایرانیان امکان سوءاستفاده از همپوشانی را حذف کرده است.
این وزیر کابینه دوازدهم گفت: براساس آمار کارکنان دولت 8 درصد، سایر قشرها 2 درصد و روستاییان 62 درصد همپوشانی دارند، با توجه به اینکه روستاییان سطح اول خدمات درمانی را در روستاها دریافت می‌کنند و سطح دوم را از خدمات اجتماعی می‌گیرند آمار در این زمینه در روستاها بالاست.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تفاهم نامه پرداخت 10 درصد فرانشیز از جانب تامین اجتماعی را براساس این مصوبه به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارسال کردیم که براساس این تفاهم نامه، 10 درصد فرانشیز تامین اجتماعی متقبل شود البته قرار شد مصوبه مرحله به مرحله اجرایی شود و در گام اول از مستمری بگیران شروع شد.
ربیعی تاکید کرد: اجرای طرح اجتماعی بزرگ طرح تحول سلامت کسری‌هایی را در بودجه به وجود آورد که دلیل آن اجرا نشدن با دقت آن بود زیرا در حال حاضر بی‌عدالتی‌هایی در پوشش بیمه‌ای استان سیستان و بلوچستان وجود دارد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در طی سه ماه آینده رفع بی‌عدالتی‌ها در پرداخت فرانشیز و رفع همپوشانی بیمه‌ها را به سرانجام می‌رسانیم.
* لاریجانی: آمریکا در تلاش برای نابودی سازمان ملل است
رئیس مجلس شورای اسلامی کشتار اخیر مردم فلسطین را لکه ننگ بزرگی برای رژیم صهیونیستی و آمریکا دانست و گفت:واشنگتن قصد نابودی سازمان ملل را دارد و چون ساز و کار دیگری برای جایگزینی آن نیست، صحنه بین الملل را به هرج و مرج امنیتی سوق می‌دهد.
علی لاریجانی در لبتدای جلسه علنی دیروز با بیان این که این حادثه مقارن با دو مسئله بود، خاطرنشان کرد: یکی همزمان با روز نکبت بود که چند دهه پیش در چنین روزی قدرت‌های بزرگ به حمایت از صهیونیست‌ها پرداختند تا مردم فلسطین را از سرزمین خود آواره کنند و به جای آنان از گوشه و کنار جهان افرادی را جمع آوری و خانه، کاشانه و اراضی فلسطینیان را غصب کردند.
وی ادامه داد: آواره کردن مردم فلسطین حادثه عظیمی بود که بیش از دو سوم مردم این کشور را از سرزمین آبا و اجدادی خود اخراج کردند و با قتل و عام کسانی که مقاومت می‌کردند زمینه را برای وارد کردن دیگران فراهم کردند
لاریجانی یادآور شد: این فاجعه تاریخی مبنای تولد این رژیم نکبت که عامل ماجراهای چند دهه اخیر است، شد.
وی همچنین این جنایت را همزمان با انتقال سفارت رژیم آمریکا از تل آویو به قدس به دستور ترامپ دانست و گفت: با این که تقریبا همه کشورهای دنیا این اقدام را محکوم کردند و همه می‌دانند این اقدام مخالف مصوبات شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل است اما ظاهرا از سال‌ها پیش آمریکایی‌ها تصمیم گرفتند این نهادهای بین‌المللی را بی‌اعتبار کنند.
رئیس مجلس در ادامه سخنان خود به بیان اقدامات تجاوزکارانه آمریکا پرداخت و یادآور شد: حمله به عراق بدون مصوبه شورای امنیت بود اما آمریکایی‌ها با کمک یکی - دو کشور دست به این اقدام زدند، گرچه بعدها چنان گرفتار شدند که پا به فرار گذاشتند.
لاریجانی با بیان این که خروج آمریکا از معاهده پاریس و توافق هسته‌ای و همچنین انتقال سفارت این کشور به قدس مخالف قطعنامه شورای امنیت است، اظهارداشت: همه این موارد نشان می‌دهد آمریکا قصد دارد نهاد بین‌المللی سازمان ملل را که به قصد ایجاد صلح در جهان تاسیس شد، نابود کند و چون ساز و کار دیگری برای جایگزینی آن وجود دارد صحنه بین‌المللی را به سوی نوعی هرج و مرج امنیتی سوق دهد.
عضو شورای امنیت عالی امنیت ملی ادامه داد: جنایت روز گذشته و کشتار مردم فلسطین آن هم صرفا به خاطر این که اعتراض به چنین اقداماتی کردند لکه ننگ بزرگی برای رژیم صهیونیستی و آمریکا است که در تاریخ خواهد ماند.
لاریجانی به بی‌توجهی سایر کشورها در مقابل این سبوعیت اشاره کرد و گفت: این موضوع نشان می‌دهد این ترتیبات چیزی جز ابزار برای قدرت‌ها نیست و نخواهد بود.
وی تاکید کرد: روشن است که این کشتارها از سر استیصال رژیم صهیونیستی است و پیش از آن که قدرت آنان را نشان دهد، آشفتگیشان را بر ملا می‌کند.
رئیس قوه مقننه خاطرنشان کرد: راهپیمایی روزهای اخیر فلسطینیان نشان داد که مردم این کشور در جهت احقاق حق خود ایستاده و مقاومت می‌کنند و ملتی زنده و پویا هستند، این حرکت جدید در فلسطین اضطراب برای رژیم صهیونیستی ایجاد کرده که دست به چنین اقدامات احمقانه‌ای می‌زند.
* نمایندگان در بیانیه‌ای تاکید کردند: کشورهای اسلامی بی‌تفاوتی را کنار بگذارند
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای از مجامع بین‌المللی و کشورهای اسلامی خواستند بی‌تفاوتی مقابل رژیم کودک کش و بحران زای صهیونیستی را کنار بگذارند و بدانند که فلسطینیان پیروز هستند.
در این بیانیه که به امضا تمامی نمایندگان رسیده، آمده است: هر چند اعلام انتقال پایتخت رژیم جعلی و جنایتکار رژیم صهیونیستی به بیت المقدس در سه ماه گذشته موجی از اعتراض‌ها و خشم مسلمانان جهان را به دنبال داشته اما برخی خوش خدمتی‌های عده‌ای از شاهزادگان تازه به دوران رسیده باعث گستاخی هر چه بیشتر این رژیم و حمایت بی‌چون و چرای قدرت‌های سلطه گر جهان از این غده سرطانی شده و هر روز بر ابعاد جنایت سردمداران صهیونیست و سرکوب مردم مظلوم فلسطین افزوده می‌شود.
در این بیانیه نمایندگان مجلس تاکید کردند: ملت فلسطین ملتی است که با دست خالی از حق قانونی بازگشت به سرزمین آباء و اجدادی خویش دفاع کرده و لرزه به اندام غاصبان سرزمین مسلمانان انداخته است.
نمایندگان مجلس در این بیانیه اقدام غیرقانونی ترامپ در به رسمیت شناختن انتقال پایتخت به بیت المقدس همزمان با روز نکبت و مقابله با اعتراض مظلومان فلسطینی که با شهادت 50 فلسطینی و بیش از دوهزار فلسطینی مواجه شده را محکوم کردند واز مجامع بین‌المللی و کشورهای اسلامی خواستند انفعال و بی‌تفاوتی را مقابل رژیم بحران‌زا و کودک کش صهیونیستی کنار گذاشته و بدانند در نهایت مقاومت فلسطینیان طومار جنایت کاران را در هم می‌پیچید.
* 182 نماینده در نامه‌ای به سران قوا: مسئولان نظام مقابل عداوت آمریکا هوشیار باشند
182 نماینده مجلس در نامه‌ای به سران قوا خواستار هوشیاری مسئولان در مقابل عداوت و کینه ورزی دولت آمریکا به ویژه جهالت ترامپ در خروج از برجام، تلاش همه جانبه برای گشایش اقتصادی، ایجاد اشتغال و رونق بخشی معیشت مردم شدند.
نمایندگان در این نامه خطاب به روسای قوای سه گانه اعلام کردند: ملت شریف ایران اسلامی برای خلق و نگه داشتن انقلاب اسلامی در 40 سال گذشته مشقات زیادی را متحمل شدند، نقش رهبری امام عظیم الشان و تدابیر رهبر انقلاب، فداکاری ایثارگران و جانفشانی شهدای غیرتمند در قوام بخشی انقلاب اسلامی غیرقابل انکار است.
نمایندگان در این نامه تصریح کردند: حال که انقلاب در آستانه ورود به دهه پنجم با مسائلی روبرو شده است که مدیریت انقلابی و جهادی مسئولان نظام با روحیه تعاملی و توجه جدی به مهمات و اولویت‌های اصلی مردم عزیز را می‌طلبد، از همه مسئولان به ویژه روسای قوای سه گانه انتظار داریم که به موارد اعلامی با اهتمام بالا توجه کرده تا انقلاب اسلامی مثل گذشته و بلکه بهتر از پیش با سرعت و دقت به سمت تعالی حرکت کند.
مجلس در این نامه برای هر گونه تصمیم سازی، مساعدت و معاضدت برای خدمتی صادقانه به ملت ایران و قوام بخشی به انقلاب و توسعه کمی و کیفی انقلاب اعلام آمادگی کرد.
نمایندگان مجلس در این نامه همچنین بر تلاش همه ارکان انقلاب برای ترویج محیط تعاملی و ایجاد روحیه وحدت بین ارکان نظام و احزاب سیاسی برای نیل به آرمان‌های انقلاب اسلامی تاکید کردند.
نمایندگان هوشیاری تمام عیار مسئولان نظام در مقابل عداوت و کینه ورزی دولت آمریکا به ویژه جهالت اخیر رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در خصوص خروج از برجام را ضروری دانستند.
182 نماینده در این نامه همچنین بر تلاش همه جانبه قوای سه گانه برای گشایش اقتصادی، ایجاد اشتغال و رونق بخشی معیشت مردم، اهتمام جامع برای مقابله جدی و قاطع با رانت، ارتشاء و سوءاستفاده از موقعیت و حیف و میل بیت المال و برخورد شدید با عوامل ترویج فساد مالی و اداری در جامعه تاکید کردند.
نمایندگان مجلس همچنین خواستار برنامه ریزی دقیق، سریع و نتیجه بخش برای مقابله هوشمندانه با شبکه قاچاق کالا و ارز، توجه سریع و جدی به قشر ضعیف جامعه، روستانشینان و حاشیه نشینان شهری و کشاورزان پرتلاش شدند.
سایر اخبار این روزنامه
در مجلس صورت گرفت دو فوریت طرح افزایش 20 درصدی حقوق کارکنان دولت تصویب شد موگرینی: اروپا به همراه روسیه و چین برجام را حفظ خواهند کرد جهان یک صدا جنایت صهیونیست‌ها علیه غزه را محکوم کرد دکتر روحانی هنگام دریافت استوارنامه سفرای جدید 5 کشور؛ تاکید رئیس‌جمهور برایستادگی جامعه جهانی و اتحادیه اروپا دربرابر تعمیم غیرحقوقی قوانین داخلی آمریکا بر سایر کشورها وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: اولین سبد غذایی سال 97 در روزهای نخست ماه مبارک رمضان توزیع می‌شود عطوان: سلاح حکام عرب تنها برای کشتار اعراب است مقتدی صدر به پیروزی نهایی در انتخابات عراق و تشکیل دولت نزدیک‌ شد مقام ارشد اتحادیه اروپا: همکاری‌های ایران و اروپا در بخش انرژی ادامه می‌یابد معاون وزیر اقتصاد: هیچ قرارداد اقتصادی با ایران کتبی یا شفاهی لغو نشده است یکه‌تازی موج‌سواران در نشست خبری ستاد استهلال دفتر رهبر معظم انقلاب اعلام شد: فردا اول ماه مبارک؛ رمضان امسال 29 روز است با حضور فرمانده کل سپاه؛ نخستین بیمارستان دندانپزشکی کشور افتتاح شد وزیر دفاع: با کشورهای مستقل آماده همکاری هستیم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: پوشش محلی زنان در ادارات، دانشگاه‌ها و مدارس منع ندارد موگرینی: اروپا به همراه روسیه و چین برجام را حفظ خواهند کرد موگرینی: اروپا به همراه روسیه و چین برجام را حفظ خواهند کرد موگرینی: اروپا به همراه روسیه و چین برجام را حفظ خواهند کرد موگرینی: اروپا به همراه روسیه و چین برجام را حفظ خواهند کرد موگرینی: اروپا به همراه روسیه و چین برجام را حفظ خواهند کرد