مردم حق آگاهی دارند

مجیدرضا حریری* - دولت و تیم اقتصادی آن در تلاش هستند تا جریان اقتصادی کشور را دگرگونه و برخلاف آنچه به واقع در جامعه می‌گذرد به تصویر بکشند‌‌. این روند اما نه‌تنها از سوی دولت روحانی بلکه از سوی دولت‌های قبل نیز به کاهش حس اعتماد مردم دامن زده است‌‌. این در حالی است که اگر دولت‌ها شفاف و صادقانه بیان کنند همراهی مردم را با خود خواهند داشت همین موضوع منجر به دستیابی سریع‌تر به نتیجه مطلوب خواهد شد‌‌.
مردم خواسته و ناخواسته در جریان مسایل مختلف اقتصادی هستند و این موضوع را در زندگی روزمره خود تجربه می‌کنند‌‌. ساده بگوییم کافی است سبد کالای خریداری شده توسط خانواده هر هفته با هفته‌ای قبل مقایسه شود و در این روند روشن خواهد شد که هزینه‌ها به گونه‌ای کاملا محسوس افزایش پیدا کرده است‌‌.
چنین افزایش قیمت‌های محسوسی معنایی ندارد مگر وارد شدن به یک بحران اقتصادی که متاسفانه تیم اقتصادی دولت سعی در انکار آن دارد، این در حالی است که این بحران باید پذیرفته شود و دولت به روشنی درباره آن به گفت‌وگو با جامعه بپردازد‌.
نکته مهم اما این است که آنچه بر اقتصاد کشور می‌گذرد اتفاقی آنی و ناگهانی نبوده است و دولت پیش از آنکه ترامپ خروج آمریکا از برجام را اعلام کند براساس آنچه به وضوح قابل مشاهده بود این امکان را داشت تا مسایل را به سادگی تحلیل کند و دچار شوک‌های اقتصادی نشود‌‌. از همین‌رو است که غافلگیر شدن دولت دور از ذهن به نظر می‌رسد‌‌. همچنین آثار آسیب‌های اقتصادی حاصل از مشکلات ارز و تحریم‌های بین‌المللی به صورت آنی قابل مشاهده نیست و باید در نیمه دوم سال منتظر آسیب‌های پیچیده‌تر از جمله تورم دورقمی باشیم‌.


علاوه بر این باید گفت سیاست‌های ارزی دولت در زمان بحران قابل پذیرش است اما این موضوع به معنی پذیرش سیاست‌های اقتصادی دولت نیست‌‌. اقتصاد کشور صدمه‌پذیر است و طرف مقابل ایران در مذاکرات به ضعف‌های ما مشرف است‌‌. پنهان کردن این مشکلات از مردم به بهانه آنکه دشمن از مشکلات و ضعف‌های ما آگاه نشود کاملا دور از منطق است‌.
بر اساس گفته‌های ترامپ مبنی بر تحریم دوباره نفت ایران باید در انتظار یک بحران بسیار جدی اقتصادی بود‌‌. اقتصاد ایران به‌طور کامل وابسته به نفت است و در صورت حذف درآمدهای ناشی از فروش نفت مشکلاتی بسیار جدی گریبان کشور را خواهد گرفت‌‌. در چنین شرایطی باید مردم را نسبت به موضوع آگاه کرد و آستانه تحمل مردم را نسبت به آنچه در پیچ‌وخم‌های اقتصادی می‌گذرد بالا برد‌‌. به هر روی همان‌گونه که تجربه ما نسبت به شیوه‌های مختلف تحریم و دور زدن آنها افزایش پیدا کرده است، تجربه تحریم کنندگان نیز افزایش یافته است‌.
* عضو اتاق بازرگانی ایران و چین