رییس سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری:

رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: برای پیشبرد برنامه‌ها و اهداف سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در حوزه موزه و موزه‌داری نیازمند افزایش مشارکت عمومی و تقویت مشارکت مدیران مجموعه‌های خصوصی با موزه‌های دولتی هستیم‌.
به گزارش ایسنا، علی‌اصغر مونسان معاون رییس‌جمهور دیروز در مراسم روز جهانی موزه‌ها در موزه ملی ایران نخست با اشاره به روز «فردوسی» گفت: زبان از بیان تاریخ، تمدن و هویت ایران بزرگ الکن است، ایران کشوری است که تاریخ را ساخته است و بسیاری از برهه‌های تاریخی را ایران بزرگ ساخته است و در جنگ‌ها و دوران‌های مختلف چه زمانی که شکست خوردیم و چه زمانی پیروز شدیم، هیچ‌گاه فرهنگ ایران لطمه نخورده و همواره یک‌دل‌تر و منسجم‌تر به راه خود ادامه داده است و این مسیر را نیز همچنان با انسجام و همدلی ادامه خواهیم داد‌.
او با بیان اینکه ما متعهد به نگهداشت میراث کشور هستیم، افزود: گذشتگان تلاش کرده و این میراث ارزشمند را حفظ کرده‌اند، ما نیز تلاش می‌کنیم تا این میراث را حفظ کنیم و به نسل‌های آینده تحویل دهیم‌.
او با تاکید بر این‌که تلاش می‌کنیم تا میراث‌فرهنگی را با همه تنوع و گستردگی با همین بودجه حداقلی و دولتی حفظ کنیم، ادامه داد: با تمام وجود به‌دنبال حفظ میراث‌فرهنگی و تاریخ و تمدن کشور هستیم‌. این نوید را می‌دهم که دوره خوبی را پشت سر خواهیم گذاشت و از میراث‌فرهنگی صیانت می‌کنیم، اما حتما نیاز داریم تا درهای جدیدی را نیز باز کنیم، ایران کشوری بزرگ است و با اعتبارات دولتی شاید امکان صیانت از این میراث ارزشمند و بزرگ امکان‌پذیر نباشد‌.


او افزود: از نخستین روزهای فعالیتم در سازمان میراث‌فرهنگی به یکی از موضوعاتی که به صورت جدی ورود پیدا کردم استفاده از ظرفیت‌های مردمی در صیانت از حوزه‌های میراث‌فرهنگی است و اعتقاد دارم باید با استفاده از ظرفیت‌های مردمی به مرمت بناهای تاریخی و فرهنگی بپردازیم که خوشبختانه این اقدامات روند روبه‌رشدی را طی می‌کند‌.
مونسان در ادامه به تخریب آثار فرهنگی‌تاریخی اشاره کرد و افزود: دلیل این تخریب‌ها این نیست که ما غفلت می‌کنیم اما مساله این است که ابزارها و اعتبارات ما محدود است و برای صیانت هرچه بهتر از این میراث‌فرهنگی ارزشمند نیازمند استفاده از ظرفیت‌های مردمی هستیم‌. او ادامه داد: باید بتوانیم این داشته‌های تاریخی را به همه مردم دنیا عرضه کنیم‌. کشورهای مختلف سالانه از طریق معرفی داشته‌های تاریخی میلیون‌ها گردشگر را به کشور خود جذب کردند و صاحب میلیون‌ها دلار شده‌اند، از این رو ما نیز اگر بتوانیم از این داشته‌ها استفاده کنیم، سطح سازمان میراث‌فرهنگی ارتقا می‌یابد و توجه دولت و حاکمیت به حوزه میراث‌فرهنگی و گردشگری بیش از پیش افزایش می‌یابد‌.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیمه خبرنگاران، حمایت از رسانه‌ها و رفع مشکلات کمبود کاغذ را از جمله موارد مدنظر در بسته حمایتی جدید عنوان کرد‌. صالحی همچنین با بیان اینکه باید از مخدوش شدن و مبتذل شدن موسیقی ایرانی محافظت کنیم، گفت: در این راه باید از ظرفیت انجمن‌های موسیقی بیشتر استفاده کنیم‌.
او همچنین با بیان اینکه کرمانشاه از ظرفیت‌های ملی موسیقی کشور است، گفت: تقویت موسیقی بومی و محلی این استان در دستور کار قرار دارد‌.
صالحی در بخش دیگری از سخنانش به مفاد تفاهمنامه منعقده با استانداری کرمانشاه اشاره کرد و گفت: این تفاهمنامه چهار محور دارد که یکی از آنها ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی و هنری است و بر این اساس هفت مجتمع فرهنگی هنری در شهرهای استان احداث می‌شود‌. احداث تالار مرکزی شهر، مرمت مجتمع‌های فرهنگی و هنری و کتابخانه‌های مناطق زلزله‌زده و نیز نوسازی فضاهای فرهنگی نیز در این تفاهمنامه دیده شده است‌. او تقویت برنامه‌ها و رویدادهای فرهنگی، هنری و رسانه‌ای، تقویت انجمن‌های فرهنگی هنری استان و حمایت از مولفان و اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه را از دیگر بخش‌های این تفاهمنامه عنوان کرد‌.
در ۵ سال ۱۵۰ موزه در کشور احداث شده‌اند
رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در ادامه گفت: یکی از مهم‌ترین حوزه‌های معرفی داشته‌های فرهنگی‌تاریخی ما موزه‌ها هستند، خوشبختانه شاهد رشد احداث موزه‌ها هستیم به گونه‌ای که از ۴۰۰ موزه در ابتدای دولت تدبیر و امید به ۶۵۰ موزه رسیده‌ایم که رشد قابل ملاحظه‌ای است‌.
او با بیان این‌که موزه‌ها حتما باید از حالت سکون خارج شوند و روند رو به ‌رشدی را آغاز کنند، افزود:‌ در واقع موزه‌ها باید به محلی برای تعامل و گفت‌وگو با کشورهای مختلف دنیا معرفی شود، در سال گذشته شاهد چند اتفاق خوب در موزه‌های کشور بودیم؛ اعتقاد من این است برای تداوم روند رو به رشد موزه‌ها باید از مدیران خلاق بهره برد و این را در ابتدای روزهای ورودم به سازمان میراث‌فرهنگی نیز اعلام کردم و خوشبختانه در حال حاضر شاهد اتفاقات خوب در موزه ملی ایران هستیم و این روند به خوبی باید ادامه یابد‌.
بازدید از موزه‌ها در سبد مصرفی خانوار قرار گیرد
رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در ادامه به لزوم برنامه‌ریزی برای افزایش توجه به موزه‌ها و بازدید از موزه‌ها اشاره کرد و افزود: بازدید از موزه‌ها باید در سبد مصرفی خانوار قرار گیرد‌.
او در ادامه به برنامه‌های سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در استفاده از اقدامات جدید در موزه‌ها اشاره کرد و افزود: خوشبختانه امروز در برخی از موزه‌ها از ظرفیت‌های الکترونیکی و نرم‌افزاری استفاده می‌کنیم و موضوع بلیت الکترونیکی در برخی از موزه‌های کشور اجرایی شده است و اقدامات مهم از جمله استفاده از ظرفیت‌های الکترونیکی و نرم‌افزاری دیگر باید از موزه‌های مهم مانند موزه ملی ایران آغاز شود‌. معاون رییس‌جمهور در ادامه به اهمیت موزه‌های خصوصی اشاره کرد و از مدیران این موزه‌ها درخواست کرد تا «مشارکت خود را با موزه‌های دولتی افزایش دهند» و افزود: این آمادگی نیز در ما وجود دارد تا به تقویت این مشارکت کمک کنیم چرا که هرچه موزه‌های خصوصی بیشتر تقویت شوند و گسترش یابند شاهد رشد و توسعه موزه‌های دولتی نیز هستیم‌.
او همچنین به طرح اشتغال فراگیر نیز اشاره کرد و افزود: این موضوع از سوی سازمان میراث‌فرهنگی به‌صورت جدی دنبال می‌شود و در این طرح ۱۴۵هزار شغل در هر سه حوزه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایجاد خواهد شد که یک اتفاق بزرگ است‌.