اعتراضات خونین

فلسطینی‌ها دیروز همزمان با سالروز «نکبت» تظاهراتی را در مناطق مختلف آغاز کردند‌. ساکنان البیره در کرانه باختری همزمان با هفتادمین سالروز نکبت که برابر است با ۱۵ می ۱۹۴۸ تظاهراتی را علیه اسراییل آغاز کردند‌. در سایر شهرهای فلسطین نیز تظاهراتی به همین مناسبت برگزار شد‌. درگیری‌هایی میان نیروهای اسراییلی و جوانان فلسطینی در شمال شهر البیره،‌ رام‌الله، بیت‌لحم و الخلیل رخ داد‌.
همزمان با ادامه تظاهرات فلسطینی‌ها ارتش اسراییل تجهیزات نظامی را در مرزهای شرقی نوار غزه مستقر کرد‌. نیروهای اشغالگر به طور گسترده گاز اشک‌آور به سمت تظاهرکنندگان در ورودی شمالی البیره شلیک کردند‌. دو فلسطینی نیز به ضرب گلوله نظامیان صهیونیست در منطقه باب الزاویه در الخلیل زخمی شدند‌.
این در حالی است که در تظاهرات دوشنبه گذشته فلسطینی‌ها در اعتراض به انتقال سفارت آمریکا به قدس، ۶۱ فلسطینی شهید و بیش از ۲۷۷۰ نفر نیز زخمی شدند‌. دوشنبه گذشته مرگبارترین روز غزه از زمان جنگ سال ۲۰۱۴ بود‌. شمار کشته‌های فلسطینی از آغاز اعتراضات مرز غزه در حدود یک ماه و نیم پیش تا این روز به حدود ۱۰۰ نفر رسیده است‌.
تصاویری که از این تظاهرات منتشر شده نشان‌دهنده استفاده گسترده از گاز اشک‌آور علیه معترضان فلسطینی است‌. مرز باریکه غزه و اسراییل منطقه‌ای تحت تدابیر سخت امنیتی است و واکنش ارتش اسراییل به ناآرامی‌ها در این منطقه تندتر از مناطق دیگر است‌. اعتراض‌ها در مرز غزه که با درخواست بازگشت به سرزمین‌های پدری همزمان با هفتادمین سالگرد تاسیس اسراییل، از چند هفته پیش آغاز شده بود، همزمان با انتقال رسمی سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس به اوج خود رسید‌.


ریاض منصور، نماینده تشکیلات فلسطینی در سازمان ملل متحد و همین‌طور کویت خواهان تشکیل فوری جلسه شورای امنیت برای توقف کشتار سبعانه فلسطینی‌ها شده است‌. نخست‌وزیر اسراییل در واکنش به درگیری‌های غزه گفته است هر کشوری حق دفاع از مرزهای خود را دارد و اقدام اسراییل را دفاع از خود توصیف کرده است‌.
سخنگوی کاخ سفید هم حماس را مقصر دانسته است‌. راج شاه مقام‌های حماس را متهم کرد که با اقدامات خود منجر به بروز این درگیری‌ها شده‌اند‌. شاه در مصاحبه مطبوعاتی کاخ سفید گفت: مسوولیت این مرگ‌ها صرفا با حماس است‌.‌.‌. حماس به عمد این اقدامات تحریک‌آمیز را انجام می‌دهد‌. سخنگوی کاخ سفید همچنین برخلاف دولت‌های فرانسه و بریتانیا از دعوت از اسراییل به خویشتنداری خودداری کرد‌.
شورای امنیت سازمان ملل متحد دیروز برای بررسی درگیری‌های خونین غزه جلسه تشکیل داد‌. این جلسه به درخواست کویت برگزار شد‌. در این جلسه نیکلای ملادنوف، گزارشگر سازمان ملل در امور خاورمیانه اعضای شورای امنیت را در جریان وقایع مرگبار اخیر در مرز غزه قرار داد‌.
واکنش‌ها به افتتاح سفارت آمریکا در اورشلیم
خبرگزاری آلمان در گزارشی به مواضع فدریکا موگرینی در ارتباط با انتقال سفارتخانه آمریکا به اورشلیم و پیامدهای آن اشاره کرده است‌. موج انتقادها تنها به اتحادیه اروپا محدود نمی‌شود‌. سیاستمداران کشورهای دیگر نیز نسبت به این تصمیم دولت ترامپ واکنش نشان داده‌اند‌.
موگرینی از اسراییلی‌ها و همچنین از فلسطینیان خواست تا در قبال تنش ایجاد شده و موج خشونت ناشی از آن با خویشتنداری بیشتری واکنش نشان دهند‌. هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا از دولت اسراییل خواسته است به حق فلسطینیان برای برپایی تظاهرات آرام احترام بگذارد و از قهر علیه تظاهرکنندگان بهره نگیرد‌.
موگرینی همچنین از رهبران حماس و همچنین رهبران اعتراضات اخیر فلسطینیان خواسته است همه تلاش خود را برای صلح‌آمیز بودن این تظاهرات به کار گیرند‌. هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا به طرفین درگیر در این ناآرامی‌ها هشدار داده است که تشدید تنش و خشونت باعث رنج و درد بیشتر همه آنها خواهد شد‌.
موگرینی از هر دو طرف خواسته به مذاکرات صلح ادامه دهند و تاکید کرده است که در چنین شرایطی هم اسراییلی‌ها و هم فلسطینی‌ها باید از خود شجاعت نشان دهند و به پای میز مذاکره بازگردند‌. موگرینی بار دیگر بر مواضع روشن اتحادیه اروپا در زمینه بحران خاورمیانه تاکید کرده و گفته است که این اتحادیه کماکان از راه حل تشکیل دو دولت برای پایان دادن به بحران خاورمیانه پشتیبانی می‌کند‌.
ترکیه
از سوی دیگر مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه ضمن انتقاد از سیاست آمریکا مبنی بر انتقال ساختمان سفارت به اورشلیم گفته است که چنین اقدامی می‌تواند باعث تشویق دولت اسراییل به پیشبرد سیاست‌های خشن خود در قبال فلسطینیان تلقی شود‌. او آمریکا را در افزایش تنش در خاورمیانه مقصر دانسته است‌.
اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه نیز در سخنرانی خود در لندن اعلام کرد که آمریکا با این اقدام بخشی از راه‌حل بحران خاورمیانه نیست و بدل به بخشی از مشکل شده است‌. رییس‌جمهور ترکیه در عین حال گفته است که آمریکا با این اقدام خود حقوق بین‌الملل را پایمال کرده و دیگر نمی‌تواند در روند صلح خاورمیانه نقش واسطه و میانجی را ایفا کند‌.
آلمان
رهبر حزب سوسیال‌دموکرات آلمان، آندره‌آ نالس نیز از انتقال سفارت ایالات متحده آمریکا به اورشلیم انتقاد کرده است و از کشورهای اروپایی خواسته است تا سیاست مشترک خود را در قبال بحران خاورمیانه دنبال کنند‌. به باور رهبر حزب سوسیال‌دموکرات آلمان، دنبال کردن سیاست‌های یکجانبه از سوی آمریکا در ارتباط با بحران خاورمیانه نه تنها در چنین شرایطی سودی به همراه ندارد بلکه می‌تواند همچون جرقه‌ای انبار باروت این منطقه را مشتعل سازد‌. سخنگوی دولت آلمان نیز نسبت به موج ناآرامی‌ها در نوار غزه ابراز نگرانی کرده است‌.
دبیرکل سازمان ملل
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز نسبت به پیامدهای ناشی از انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم ابراز نگرانی کرده است‌. گوترش تاکید کرده که ناآرامی‌های جاری حکایت از آن دارد که تنها راه حل بحران خاورمیانه، یک راه حل سیاسی است‌. به باور دبیرکل سازمان ملل، برای راه حل تشکیل دو دولت، هیچ جایگزین دیگری وجود ندارد‌. او تاکید کرده است که تنها از این طریق اسراییلی‌ها و فلسطینیان می‌توانند در صلح و آرامش کنار هم زندگی کنند‌.
کویت
کویت نیز در شرایط بحرانی کنونی از شورای امنیت سازمان ملل خواسته است تا هر چه سریع‌تر یک نشست اضطراری برگزار کند‌. سفیر کویت در سازمان ملل خطاب به خبرنگاران گفت دولت این کشور خشونتی که روز دوشنبه منجر به مرگ ده‌ها نفر در نوار غزه شده است را محکوم می‌کند‌. خبرگزاری فرانسه ضمن انتشار موضع سفیر کویت در سازمان ملل، روز ۱۴ می را خونین‌ترین روز بحران خاورمیانه از زمان جنگ غزه در سال ۲۰۱۴ به این سو اعلام کرده است‌.
اتحادیه عرب
کشورهای عضو اتحادیه عرب نیز تصمیم دارند درباره انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم امروز تشکیل جلسه دهند و در این باره گفت‌وگو و مذاکره کنند‌. اعضای این اتحادیه اعلام کرده‌اند که نشست روز چهارشنبه به دعوت دولت فلسطینی صورت گرفته است‌. در این نشست قرار است از جمله درباره امکانات مقابله با این تصمیم غیرقانونی آمریکا مشورت شود‌.
روسیه و فرانسه
دولت روسیه نیز نسبت به انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم ابراز نگرانی کرده است‌. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین به آژانس خبری روسیه گفته است که این کشور نگران تشدید تنش در خاورمیانه است‌. رییس‌جمهور فرانسه نیز نسبت به خشونت و ناآرامی‌های مرتبط با انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم در نوار غزه ابراز نگرانی کرده و گفته است که تصمیم دارد در روزهای آتی با طرفین درگیر در بحران خاورمیانه گفت‌وگو کند‌.
محمود عباس
محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطین نیز از کشته شدن ۵۲ نفر در جریان اعتراضات روز ۱۴ می ابراز تاسف و سه روز عزای عمومی اعلام کرده است‌. در عین حال تشکیلات خودگردان خواستار برگزاری اعتصابات عمومی برای روز سه‌شنبه شد‌. عباس نیز در ضمن عنوان کرد که آمریکا با دنبال کردن این سیاست دیگر نمی‌تواند در بحران خاورمیانه نقش میانجی را ایفا کند‌.
تشدید تدابیر امنیتی در سفارت‌های آمریکا در خاورمیانه
وزارت دفاع آمریکا با همکاری وزارت خارجه این کشور نیروهای خود را در تعدادی از سفارتخانه‌های این کشور در خاورمیانه افزایش داد‌. پنتاگون اعلام کرد که با همکاری وزارت خارجه این کشور تفنگداران دریایی را در تعدادی از سفارتخانه‌های آمریکا در خاورمیانه و آفریقا در سایه افزایش تنش‌ها به خاطر تصمیم آمریکا برای لغو توافق هسته‌ای با ایران و افتتاح سفارت آمریکا در قدس افزایش داده است‌. تفنگداران دریایی نیز به شکل علنی در بیانیه‌ای اعلام کردند که در تعدادی از سفارتخانه‌ها مستقر شده‌اند‌. وزارت دفاع آمریکا از تعداد سربازان یا پایگاه‌هایشان گزارشی نداد‌. از چند هفته گذشته تدابیر امنیتی در تعدادی از تاسیسات دیپلماتیک آمریکا در اراضی اشغالی از جمله سفارت جدید در قدس اتخاذ شده است‌. شبکه سی‌ان‌ان نیز جمعه گذشته اعلام کرد وزارت خارجه آمریکا تدابیر امنیتی را در تعدادی از نهادهای دیپلماتیک خود در خاورمیانه اتخاذ کرده است‌.