وزیر راه‌و‌شهرسازی:

عباس آخوندی، وزیر راه‌و‌شهرسازی در همایش GIS یکپارچه در سازمان‌های مکان‌محور با تاکید بر اینکه یکی از کانون‌های اصلی فساد عدم افشای اطلاعات و انحراف در اطلاعات است، تصریح کرد: نحوه تصمیم‌گیری و انتفاع کاملا متفاوت است. در حوزه علم اقتصاد راجع به انحراف در اطلاعات این اعتقاد وجود دارد که یکی از کانون‌های اصلی فساد عدم افشای اطلاعات و انحراف در اطلاعات است.
وی افزود: یکی از منابع اصلی توزیع رانت و سوداگری همین داستان دسترسی به اطلاعات درونی است. کسی که می‌داند در یک شرکت بورس الان هیات مدیره چه تصمیمی می‌خواهد بگیرد با آن کسی که نمی‌داند داستان متفاوتی دارد.
به گزارش «جهان صنعت»، وزیر راه‌و‌شهرسازی با اعلام اینکه در بحث دسترسی آزاد به اطلاعات بحث مهم از جهت توزیع منابع و دسترسی به منابع است، گفت: آقای امینی وقتی اجرای این طرح را ترغیب می‌کردند به ایشان گفتم اگر یک طرح انضباط شهری در ایران می‌خواهیم تا مردم از بی‌نظمی و نداشتن قواره مشخص آن ننالند در ابتدای راه باید مردم اطلاعات داشته باشند و بدانند که طرح جامع چیست.
وی ادامه داد: اینکه من از محل پیرامون خودم اطلاعات داشته باشم بسیار مهم است و بدانم که این طرح جامع تفصیلی چه ضوابطی را مشخص کرده است. باید بدانم قرار است اتفاقی در کنار خانه من رخ بدهد، قانونی است یا غیرقانونی است.


این مقام مسوول در دولت دوازدهم افزود: این طرح می‌خواهد بحث تبادل را انجام دهد تا مردم دسترسی داشته باشند و ما در دولت به دنبال این مساله بوده و آن را ایجاد می‌کنیم.
وی افزود: چگونه اطلاعات ثروت می‌شود؟ همین اتفاقی که در سیستم اپلیکیشن‌های مختلف و در سیستم‌های استارت‌آپ‌ها می‌بینید. اگر کسی یک استارت‌آپ راه می‌اندازد اطلاعات تولید ارزش افزوده او می‌شود و با یک پردازش آن را به محصول قابل استفاده تبدیل می‌کند. پس حالا در این خصوص کشوری پیشرو است که بیشترین اطلاعات را به آزادترین شکل ممکن به مردم خودش ارائه می‌دهد.وزیر راه‌و‌شهرسازی ادامه داد: اگر دنبال بحث‌های استارت‌آپی هستیم و اگر دنبال بحث‌های کسب و کارهای نوین، کل این کسب و کارها براساس اطلاعات است. لذا اینجاست که می‌بینید یکسری جوان با سرمایه‌های اندک که نزدیک به صفر است یک ارزش افزوده میلیاردی ایجاد می‌کنند‌. اینها که زمین، سرمایه و ماشین‌آلات نداشتند و اطلاعات ابزار کار آنها بوده که ثروت ایجاد کرد.
عباس آخوندی با اشاره به اینکه وظیفه یک دولت که مدعی توسعه است توزیع منصفانه اطلاعات است، گفت: وظیفه یک دولت که مدعی توسعه بوده و می‌خواهد با بقیه کشورهای جهان رقابت کرده و دنبال اقتصادی مقاومتی و درون‌زاست با تکیه بر منابع درونی است باید اطلاعات درونی را به صورت منصفانه و آزاد در اختیار هرکسی که می‌تواند یک خلق ارزش افزوده داشته باشد، قرار دهد.
وی افزود: در این صورت است که با راه‌حل‌هایی مواجه می‌شویم که به ذهن‌مان نرسیده و این می‌تواند در حوزه مسکن، حمل‌ونقل، آب، برق و در هر حوزه دیگری باشد و اینجاست که اطلاعات تبدیل به دارایی می‌شود. در همین خصوص به دنبال این هستیم که با این سیستم اطلاعات را به دارایی تبدیل کنیم.
وزیر راه‌و‌شهرسازی با تاکید بر اجرای این سیستم در وزارتخانه با توجه به بخشنامه ابلاغ شده به دو دیدگاه در دسترسی آزاد به اطلاعات اشاره داشت و گفت: به تمام همکاران در وزارتخانه بخشنامه‌ای ابلاغ شد که همه موظف شدند اطلاعات را پنهان نکرده و با فاصله زمانی کمی آن را منتشر کنند.