مسعود اطیابی کارگردان فیلم «تگزاس» در گفت‌و‌گو با «ابتکار»: مردم زوج سازی و مثلث سازی را دوست دارند

حمید فرخ‌نژاد وزنه سنگینی برای فیلم‌ها است
سیدحسین رسولی
فیلم «تگزاس» به نویسندگی بابک و میثم کایدان، کارگردانی مسعود اطیابی و بازی حمید فرخ‌نژاد، سام درخشانی، پژمان جمشیدی و گروهی از بازیگران برزیلی روی پرده سینماها رفته است. فیلمی کمدی که در کشور برزیل روایت می‌شود. این فیلم از جمله آثار مورد توجه مخاطب‌ها بوده است و حالا اکران آن وارد فضای ماه رمضان می‌شود. ماهی که قرار است بلیت نیم بهاء در اختیار سینماروها قرار بگیرد. حاشیه‌هایی نیز برای تبلیغات میدانی فیلم «تگزاس» رخ داد که منجر به حذف «پاپیون» حمید فرخ‌نژاد از بیلبوردها شد. تبلیغات تلویزیونی فیلم‌های سینمایی نیز کمرنگ شده‌اند و این امر کار را برای سینماگران سخت کرده است. اطیابی تاکید می‌کند که به جای سقف فروش ۱۰ هفته‌ای باید آن را به مدت زمان ۱۲ هفته رساند تا فیلم‌های پر فروش بتوانند به خوبی در چرخه صنعت سینما به سود برسند. گفت‌وگوی ما را در ادامه بخوانید.
نظرتان درباره بلیت نیم بهاء سینماها در ماه رمضان چیست؟ آیا این کار می‌تواند به سود سینماگرها باشد و اکران را با فضایی داغ مواجه کند؟


به نظر من، در گذشته با کاهش شدید مخاطب در ماه رمضان روبه‌رو می‌شدیم، اما حالا به لحاظ تغییرات سبک زندگی مردم تبدیل به فصل مناسبی برای فروش فیلم‌ها شده است. پاساژها و مراکز خرید از جمله تغییرات این سال‌ها هستند. اگر مردم در ماه مبارک رمضان بیشتر تفریح کنند، عین عبادت است. حتی روایت داریم که خواب روزه‌دار هم ثواب دارد. چنین کارهایی باعث راحت‌تر شدن روزه‌داری مردم می‌شود و و تفریحاتی مانند سینما، فضایی با طراوت و شاد را ایجاد می‌کند. مردم می‌توانند به راحتی فیلم‌های روی پرده سینما را در ماه رمضان تماشا کنند. با تمام این احوال، اکران ماه رمضان می‌تواند خیلی خوب باشد. اما باید به ساعت مراجعه مردم هم توجه کنیم. آن‌ها بیشتر علاقه دارند که بعد از افطار به سینما بروند. بنابراین باید تمهیداتی از سوی شهرداری‌، نیروی انتظامی و هنرمندان اندیشه شود که این کار برای مردم به سهولت انجام گیرد. بلیت نیم بهاء در روزها کمک جالب توجهی به فروش فیلم‌ها می‌کند. به هر حال مردم روزه‌دار هستند و شاید رفتن به سیما پیش از افطار برایشان سخت‌ باشد.
تیزرهای تبلیغی فیلم «تگزاس» در تلویزیون خیلی کم بوده است و حتی حاشیه‌هایی هم برای تبلیغات میدانی شما رخ داد. منظورم حذف پاپیون حمید فرخ‌نژاد از بیلبوردهای شما است. نظرتان چیست؟ تبلیغات فیلم شما به راحتی صورت می‌گیرد؟
صدا و سیما محبت کرده و به فیلم «تگزاس» تیزرهای تبلیغاتی داده است. قرار شده است که در ماه مبارک رمضان بیشتر هم بشود. در تلویزیون با مشکل آن‌چنانی روبه‌رو نبوده‌ایم. تعداد تیزرهای تلویزیونی برای همه فیلم‌ها کم است. بنابراین، ما هم تلاش کردیم آن را مدیریت کنیم. به احتمال فراوان از این هفته تیزرهای ما بیشتر پخش خواهد شد. از سوی دیگر، اداره کل ارشاد، سیاست‌های خودش را دارد. ممیزی‌های خاصی روی پوسترها اعمال می‌کند. مسئله پاپیون اصلا مهم نیست. برای من هم اهمیت ندارد. خواسته مسئولین اداره کل ارشاد است. من هم اصراری نداشتم که بماند. ولی سوالم این است که چرا؟! واقعا این سوال برایم پیش آمده است که یک تکه پارچه که در فیلم هم نمایش داده می‌شود چه مشکلی دارد؟ واقعا تاکنون متوجه ایرادی که به پاپیون گرفته‌اند، نشده‌ام. در حقیقت، مجبور هستیم تن به چنین سانسوری بدهیم. دوستانی که ممیزی می‌کنند باید ببینند کاری که انجام می‌دهند آیا مهم است و آیا ارزش دارد؟ باید به چیزهای مهم‌ توجه کنند. به آیات قرآن کریم هم اگر توجه کنید، متوجه می‌شوید که سفارش‌های کلی برای پوشش دارد. آن چیزی مهم است که شان انسان را حفظ کند. واقعا چرا برای اداره ارشاد پاپیون مهم شده است؟ من یک فیلم‌ساز هستم و این چیزها برایم اهمیت ندارد. خوب خطش بزنند. گیر بدهند. نمی‌توانیم کاری انجام بدهیم.
شما از دهه ۱۳۶۰ در زمینه تهیه‌کنندگی فعال هستید و فیلم «افسونگر» (۱۳۹۲) ساخته حسین تبریزی آخرین اثری است که تهیه کرده‌اید. بنابراین خیلی خوب است که درباره شیوه اکران فیلم‌ها هم صحبت کنیم. در واقع، اکران دور اول نوروز ۱۳۹۷ به پایان رسیده است. فیلم‌هایی مانند «تگزاس»، «خوک» و «چهارراه استانبول» در دور دوم روی پرده سینماها رفته‌اند. حاشیه‌های فراوانی را شاهد بودیم، به طوری که فیلم‌هایی مانند «تگزاس» تک‌سانس اکران شدند که لطمات فراوانی به فیلم‌ها می‌زند. فیلم‌های دور اول هم همچنان با سانس‌های فراوان به اکران ادامه می‌دهند. چه راهکاری برای رفع این مشکل در نظر دارید؟
یکی دو بند از تغییرات آیین‌نامه جدید مورد وثوق ما نیست. هم گروه‌ها اضافه شده‌اند و هم یک هفته از اکران فیلم‌های نیمه اول سال کم کرده‌اند. این کار به فیلم‌های عید نوروز لطمه زده است. در واقع، فیلم‌های نوروز استحقاق اکران بیشتری دارند. اگر فروش هم دارند باید به اکران ادامه بدهند. من نمی‌توانم به فیلم‌هایی مانند «لاتاری» که فروش دارند و انیمیشن «فیلشاه» که مخاطبش هم بیشتر شده است، بگویم از روی پرده پایین بیایید. البته شاید به عنوان رقیب خوشحال بشوم که زودتر کنار بروند ولی باید منصفانه قضاوت کنیم. خودم را جای عوامل فیلم «مصادره» می‌گذارم. حقوق آن‌ها را باید در نظر بگیریم. وقتی فروش دارند، باید به اکران ادامه بدهند. اشکال اساسی به آیین‌نامه جدید برمی‌گردد. در حال حاضر به فیلم‌های عید نوروز یک هفته ارفاق کرد‌ه‌اند. همین کار را برای اکران دور دوم هم باید انجام بدهند. مشکل اکران دوم این است که همچنان کیفیت فروش اکران اول نوروز ادامه دارد. فیلم «تگزاس» در ابتدا در ۲۰ سینما به صورت تک سانس اکران شد. اصلا دوست ندارم قضاوت یک‌سویه برای خودم داشته باشم. فیلم‌هایی مانند «عصبانی نیستم» و «چهارراه استانبول» هم لطمه دیده‌اند. باید بیشتر دیده بشوند. فیلم‌های خوبی هم هستند. همه این‌ اتفاق‌ها به خاطر اشتباه محاسباتی در آیین‌نامه رخ داده است. امروز که با شما صحبت می‌کنم بیشتر سالن‌های فیلم «تگزاس» پر شده است. فیلم‌های دیگر هم مانند «خوک» سالن‌هایشان پر شده است ولی ظرفیت فروش جواب نمی‌دهد. با تمام این احوال همه آیین‌نامه بد نیست. تنها یکی دو بند آن اشکال دارد. به نظرم فیلم‌های دور دوم اکران نوروز باید یک هفته دیرتر اکران می‌شدند. در حال حاضر باید به اکران ۱۲ هفته‌ای فکر کنیم.
فیلم «تگزاس» در یکی از نظرسنجی‌ها‌ فیلمی بود که با اختلاف فراوان در صدر فیلم‌های مورد انتظار مردم برای اکران بود. از شیوه اکران و فروش فیلم راضی هستید؟
خوشبختانه از واکنش‌های مردم راضی بودیم. تیزرهای تبلیغی را دیرتر نمایش دادیم. آن‌ها خیلی کم هستند. از تلویزیون خواهش داریم تیزرهای بیشتری به فیلم‌ها بدهند. به نظرم تبلیغ دهان به دهان بهترین تبلیغ است. مردم فیلم ما را حمایت کردند. ولی اتفاقات عجیبی هم داشتیم. برخی روزنامه‌ها و مجلات برای اینکه پوستر روی جلد به آن‌ها ندادیم به ما پیام داده‌اند که نقد منفی روی فیلم می‌روند. روزنامه‌ای بود که با مسئول روابط عمومی ما دچار مشکل شد و با اسامی غیر واقعی نقد منفی روی فیلم «تگزاس» چاپ کردند. حتی داستان فیلم ما را هم لو دادند. در دو خط گفته‌اند فیلم ما بد است و در ادامه داستان فیلم را لو داده‌اند.
امیدوارم این موضوع را پای همه اهالی رسانه نگذارید...
تلاش دارم این موضوع را نقد کنم. عجولانه به فیلم «تگزاس» حمله کرده‌اند. من به همه اهالی رسانه حتی نشریات زرد احترام می‌گذارم.
این اتفاقات دیده شدن فیلم را سخت‌تر نمی‌کند؟
نه کار ما را سخت نمی‌کند. تلاش کردیم فیلم مفرحی داشته باشیم. حتی یک دانه بدآموزی هم در فیلم نداریم. خانواده‌ها با پدربزرگ و نوه‌هایشان می‌توانند به دیدن فیلم ما بروند. فیلم «تگزاس» سالم و سرگرم‌کننده است.
زوج‌سازی در صنعت سینما مهم است. در چند سال اخیر زوج سام درخشانی و پژمان جمشیدی مورد توجه بوده‌ است. در فیلم شما هم نقش کلیدی دارد. در سینمای پیش از انقلاب هم زوج‌های سینمایی باعث درخشش فیلم‌ها می‌شدند. درباره این پدیده بگویید؟
سینما، صنعتی کلان است. همه جور فیلمی در آن وجود دارد. حتی حضور نابازیگرها هم در برخی فیلم‌ها جذاب است. در فیلم‌های دیگر سوپراستارها را داریم که آن هم قشنگ است. ستاره‌سازی، زوج‌سازی و مثلث‌سازی در تاریخ سینما مهم بوده است. از «چارلی چاپلین» تا «لرل و هاردی» و «برادران مارکس» را در نظر بگیرید. این‌ مسائل جزو جذابیت صنعت سینما است. سام درخشانی و پژمان جمشیدی چند کار را با هم داشته‌اند. حمید فرخ‌نژاد هم با آن‌ها در یکی دوتا فیلم بود که خیلی جالب بود. حضور فرخ‌نژاد وزنه سنگینی برای فیلم‌ها است. بازیگرهای برزیلی فیلم «تگزاس» هم جذابیت‌های خودشان را دارند. البته خوب نیست که همه فیلم‌ها با زوج‌‌سازی پیش بروند. مردم زوج‌سازی را دوست دارند.
در واقع، پدیده زوج‌سازی در سینما با توجه به اقبال مردم پیش می‌رود؟
بله. دقیقا اینگونه است.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس بانک مرکزی هدف تحریم های جدید ایالات متحده آمریکا سیف را تحریم کرد وزیر امور خارجه برای تکمیل ایزنی های برجامی به بروکسل رسید تور برجامی ظریف مسعود اطیابی کارگردان فیلم «تگزاس» در گفت‌و‌گو با «ابتکار»: مردم زوج سازی و مثلث سازی را دوست دارند علیرضا صدقی دوگانه ایران در عراق «ابتکار» از خیز بهارستان نشینان برای تصاحب کرسی های بیشتر هیات رئیسه مجلس در سال سوم گزارش می دهد گزارش «ابتکار» از بخشنامه جدید سازمان حفاظت محیط‌زیست و واکنش مردم به آن می‌نویسیم «گرد و غبار» می‌خوانیم «ریزگرد» تشکل های اصلاح طلب دانشجویی فصل جدیدی از فعالیت خود را آغاز می کنند؟ اتحادیه‏های صبورهمچنان درمحاق انتظار «ابتکار» وضعیت بازار کالاهای ضروری سبد معیشت خانوارها در ماه رمضان را بررسی کرد چرخه تکراری سبد کالاهای رمضانی «ابتکار» نتایج انتخابات پارلمانی عراق را در گفت‏وگو با پژوهشگر ارشد مسائل خاورمیانه بررسی کرد: آذری جهرمی از فاز جدید فیلترینگ به بهانه مشکلات امنیتی vp- ها خبر داد فیلتر فیلترشکن‌ها آهنگ دیر هنگام! مسعود خوشابى به کمک ظریف بشتابیم پیش از آنکه دیر شود