نوبخت: دولت را وادار نکنید برخی مسائل را بگوید




«وقت آن را نداریم که هم از یک سو با دشمنان خارجی پنجه در پنجه بیفکنیم و از این سو در داخل نگاهمان به دوستانمان باشد که از پشت خنجر نزنند.» این سخن، واکنش یا به تعبیر بهتر، گلایه سخنگوی دولت از رفتارها و البته تخریب‌ها و کارشکنی‌هایی بود که پس از خروج امریکا از برجام نسبت به دولت صورت گرفت.


روز گذشته در نشست خبری هفتگی سخنگوی دولت، «ایران» از محمدباقر نوبخت درباره تخریب‌ها پرسید؛ «نشانه‌های بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد اتاق فکر تخریب دولت فعال شده است، اینکه هنگام قرائت گزارش دوتابعیتی‌ها در مجلس، نام سه عضو پیشین مذاکره‌کننده به‌عنوان دوتابعیتی و جاسوس معرفی می‌شود، اینکه مدعی می‌شوند تضمین رئیس جمهوری به اروپا برای ماندن در برجام سبب خروج امریکا شد یا فضاسازی‌ها درباره لوایح پالرمو و FATF نشانه‌های بارز فعال شدن اتاق فکر تخریب دولت است، آن هم در زمانی که کشور و نظام به یکصدایی و همگامی در مقابله با توطئه‌های خارجی نیاز دارد.»
سخنگوی دولت گفت: پیش از هرچیز باید توجه داشته باشیم که افکار عمومی و ملت ایران با‌ وجود همه تخریب‌ها و در مواقع مختلف نشان داد که خادمان خود را از دیگران تشخیص می‌دهند. آخرین انتخاباتی که با‌ وجود همه مسائل در کشور برگزار شد، تأیید کرد که مردم پشت جمهوری اسلامی ایران و رئیس جمهوری هستند، چنانکه نفر به نفر ساعت‌ها در صف ایستادند تا این تأیید را اعلام کنند. این تأیید از این رو اهمیت دارد که موضع دولت نسبت به برجام، اینکه چه کردیم و در آینده هم چه خواهیم کرد، مشخص بود.
وی تصریح کرد: اکنون نیز واقعیت این است که مشکلات به‌ حدی زیاد است که ما باید خود را برای هر نوع شرایط آماده کنیم تا حداقلِ زحمت برای مردم ایجاد شود. در این شرایط، دیگر وقت آن را نداریم که  از یک سو  هم با دشمنان خارجی پنجه در پنجه بیفکنیم و هم از این سو در داخل، نگاهمان به دوستانمان باشد که از پشت خنجر نزنند.
سخنگوی دولت در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری درباره بیانیه بحث‌برانگیز رئیس مجلس خبرگان نیز با بیان اینکه پسندیده نیست توان مسئولان کشور را معطوف به این پرسش‌ها کنیم، شرایط کشور پیش از برجام را تشریح و اظهارکرد: هنگامی که قطعنامه‌های ضدایرانی در شورای امنیت مطرح شد، حتی دوستان ما نیز حاضر نشدند آن را وتو کنند که در نتیجه نه تنها تحریم‌های یکجانبه به تحریم‌های بین‌المللی تبدیل شد، بلکه ایران ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد قرار گرفت.
نوبخت با طرح این نکته که در این شرایط، به سال 92 بازگردیم و ببینیم چه انتظاری می‌توان از دولت مورد اعتماد مردم داشت، اضافه کرد: آیا دولت باید آن محاصره اقتصادی را می‌پذیرفت یا در جهت رفع این محدودیت‌ها تلاش می‌کرد؟ وی با بیان اینکه تاریخ ما را نمی‌بخشید اگر نسبت به ظلمی که نسبت به ملت ایران می‌شد بی‌اعتنا می‌بودیم، گفت: ما اتهام نظامی بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران را رفع کردیم و از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأییدیه گرفتیم که فعالیت‌های هسته‌ای ایران نظامی نیست، این یک دستاورد بزرگ برای ماست که ثابت کردیم اتهاماتی مانند آنچه آن «شومن تهی» (نخست‌وزیر اسرائیل) علیه ما گفت، دروغی بیش نبود. سخنگوی دولت با طرح این پرسش که آیا پس از این اقدام، نتوانستیم تحریم‌ها را رفع کنیم؟ آیا تحریم‌های بیمه، کشتیرانی، نفت و بانک مرکزی رفع نشد؟ ادامه داد: حتی اگر پس از برجام یک هواپیما وارد کشور شده باشد، یعنی تحریم فروش هواپیما را شکستیم و همه اینها به معنای اقدام دولت در خروج ایران از محاصره شورای امنیت بود. نوبخت با اشاره به اینکه برجام تمام مراحل قانونی و حقوقی خود را در داخل کشور طی کرد؛ چه در مجلس و چه نکاتی که رهبری مطرح کردند نیز رعایت شد، خطاب به منتقدان تأکید کرد: دولت را وادار نکنید تا برخی مسائل را بگوید، چرا ما را وادار می‌کنید مسائلی را مطرح کنیم که دشمنان سوء‌استفاده می‌کنند؟
سخنگوی دولت با اشاره به اینکه ترامپ انتظار داشت به محض خروج امریکا از برجام، ایران نیز از آن خارج شود، گفت: در این صورت تحریم‌ها بار دیگر بازمی‌گشت و به این ترتیب خواسته رژیم صهیونیستی تأمین می‌شد، اما دیدیم که در اتفاقی دیگر، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عدم همراهی اروپا با امریکا را اعلام کرد، آیا این دستاورد در نظام بین‌الملل ارزشی ندارد؟
وی با اشاره به موضع فرانسه و انگلستان در عدم همراهی با امریکا، ادامه داد: اکنون همه مردم جهان می‌دانند که حرف امریکا درست نیست، البته اگر منافع ایران اقتضا کند از برجام خارج شویم، حتماً خارج می‌شویم، یا اینکه غنی‌سازی 20 درصد یا هر درصدی که خواستیم را دور از چشم ناظران از سر بگیریم. نوبخت با بیان اینکه می‌توانیم به سال 92 بازگردیم، تصریح کرد: اگر عده‌ای دلشان برای تحریم‌ها تنگ شده است، اشکالی ندارد، زیرا برای آنان منافعی خواهد داشت، ولو برای مردم ضرر داشته باشد که حتی در این صورت هم چیزی را از دست ندادیم.
سخنگوی دولت با تأکید بر اینکه ایران در صورت تأمین منافع خود در برجام خواهد ماند، گفت: ما برای هر شرایط آماده هستیم، سناریوهایی را تعریف کرده و برای هر دستگاه دستورالعمل خاص آن را تعیین کرده‌ایم، بنابراین می‌توانیم با مدیریت تخصیص منابع، حتی در صورت کاهش منابع نفت، بدون کسری بودجه ادامه بدهیم.وی با تأیید اینکه تحریم به ما فشار خواهد آورد، تصریح کرد که اما قطعاً تحریم‌ها باعث تغییر فرایندها در جمهوری اسلامی ایران نخواهد شد، ما مرد جنگ هستیم، اما همواره پیام صلح و دوستی مردم و رهبر خود را به مردم جهان منعکس کردیم و اگر طرف مقابل نخواهد این پیام را دریافت کند، ما مقاومت می‌کنیم.
FATF را نباید به امریکا مرتبط کرد
نوبخت در پاسخ به اینکه گفته می‌شود با اجرای تعهدات ایران به FATF مشکلاتی برای کشور به وجود خواهد آمد، گفت: FATF فقط برای امریکا نیست، بلکه ما برای اجرای معاهدات و نیز مطابق قانون مبارزه با پولشویی خود باید این مسیر را طی کنیم، لذا نباید این مسأله را به امریکا مرتبط کرد یا گره زد.
در ادامه نشست، خبرنگار «کیهان» با تکرار ادعای مدیرمسئول این روزنامه مدعی شد که «موگرینی اعلام کرد رئیس جمهوری روحانی به او تضمین داد ایران در هر صورت از برجام خارج نخواهد شد.» نوبخت در پاسخ با طرح این پرسش که مگر پس از نشست خبری ترامپ و موگرینی رئیس جمهوری نظر خود را رسماً بیان نکرد؟ اظهارکرد: موضع ما کاملاً روشن است و رئیس‌جمهوری نیز رسماً و صریحاً نظر خود را درباره برجام اعلام کردند. امریکا می‌خواست ما بلافاصله از برجام خارج شویم تا اجماع جهانی علیه ما ایجاد کند اما اکنون این اجماع جهانی علیه امریکا ایجاد شده است.
هیچ مدیر دولتی دوتابعیتی نیست
وی همچنین درباره گزارش مجلس درباره مدیران دو تابعیتی گفت: از طرف دولت، وزارت اطلاعات موظف به پیگیری مسائل بود و قوه قضائیه نیز این پرونده را دنبال می‌کند. دولت به قانون منع استفاده از دوتابعیتی‌ها احترام گذاشته و هیچ کدام از مدیران دولت دو تابعیتی نیستند و اگر هم موردی اثبات شد دولت طبق قانون عمل می‌کند.
نوبخت درباره گزارش مجلس درباره فرزندان دو تابعیتی برخی مسئولان دولتی و وزیران افزود: ما بخشی از ابزارهای خود را سوزاندیم. من سربسته می‌گذرم اما وقتی تحریم می‌شوید مسیر رسمی جواب نمی‌دهد. موضوع را من بیشتر نسوزانم. گاهی به خاطر جهل یا کینه نسبت به دولت، برخی حاضرند منافع ملی را از بین ببرند.
سخنگوی دولت درباره اقدام برخی فعالان اقتصادی مبنی بر احتکار کالاها در انبارها نیز تصریح کرد: هرچه در انبارها وجود دارد باید به مردم ارائه شود، زیرا احتکار کالا به این امید که در آینده اتفاق دیگری بیفتد، نه تنها اقدامی نادرست است، بلکه در هیچ شرایطی، نظام واردات-صادرات را ترک نمی‌کنیم و از نرخ 4200 تومان برای دلار عقب‌نشینی نخواهیم کرد.
نوبخت با اشاره به اینکه این نکته را باید مدنظر قرار داد، بیش از 130 میلیارد دلار در بازار رسمی مبادله خواهیم داشت، اظهار کرد: ممکن است 100 میلیون دلار هم در بازار غیررسمی باشد که این رقم کوچک است. ما مشکلی برای واردات کالاهای اساسی و عموم کالاها نداریم جز بخش کوچکی از خدمات که بسرعت در حال وارد کردن به بازار رسمی هستیم. ما معتقدیم هیچ نرخ دیگری در برابر نرخ رسمی ارز نمی‌تواند مبنای اقتصاد ما باشد. البته در کوچه پس کوچه‌ها نرخ‌هایی برای ارز بیان شده که معلوم نیست چه کسی آنها را می‌فروشد و چه کسی آنان را می‌خرد، اما بیان این مبالغ باعث مخدوش شدن نرخ دلار 4200 تومانی نمی‌شود.
وی همچنین درباره افطاری‌های رئیس جمهوری پس از ممنوعیت افطاری دستگاه‌های اجرایی نیز، با بیان اینکه این مراسم به درخواست تشکل‌ها و با هماهنگی دفتر رئیس جمهوری انجام می‌شده است، گفت که منابع این افطاری‌ها از منابع دیگری غیر از بودجه تأمین می‌شود.