طلبکارانه به دستاوردهاي ملي مي‌تازند

پاسخ دولت به موضع رئيس مجلس خبرگان: طلبکارانه به دستاوردهاي ملي مي‌تازند شرق: سايت دبيرخانه مجلس خبرگان که روز يکشنبه بيانيه‌اي را با مضمون محکوميت اقدام آمريکا در خروج از برجام با عنوان «بيانيه مجلس خبرگان» منتشر کرده بود، روز گذشته تيتر خود را به «واکنش رئيس مجلس خبرگان به خروج غيرقانوني آمريکا از برجام » تغيير داد. اين تغيير عنوان بعد از آن اتفاق افتاد که يکي از اعضاي مجلس خبرگان رهبري اعلام کرده بود، اعضاي خبرگان در جريان صدور اين بيانيه نبوده‌اند. در بيانيه‌اي که روز يکشنبه منتشر شده بود امضاي احمد جنتي، رئيس مجلس خبرگان، ديده مي‌شد و در آن از حسن روحاني خواسته شده بود تا براي آنچه عدم‌رعايت خط قرمزهاي مقام معظم رهبري در توافق برجام خوانده است، از مردم عذرخواهي کند. 
طلبکاران چه کساني هستند؟
بر همين اساس بود که روز گذشته دبيرخانه شوراي اطلاع‌رساني دولت «در واکنش به برخي موضع‌گيري‌ها درخصوص برجام» اطلاعيه‌اي صادر کرد و در پاسخ به اين موضع‌گيري‌ها نوشت: «متأسفانه آنان که بايد عذرخواه مواضع نادرست خود در گذشته باشند، طلبکارانه به دستاوردهاي ملي مي‌تازند و حاضر نيستند به اين سؤال پاسخ دهند که خسارت‌هاي تحريم ظالمانه بر ملت ايران چه ميزان بوده و براي پيشگيري به‌موقع از آن خسارت‌ها چه کرده‌اند؟ آنها هيچ‌گاه حاضر نيستند از ناتواني خود در ارائه راه‌هاي جايگزين برجام سخن بگويند و صادقانه بابت رويکرد غلط و کارشکني‌هاي خود در روند پيشرفت کشور، از ملت عذرخواهي کنند. آنها در تعارضي آشکار، هم دلواپس حضور آمريکا در برجام بوده‌اند و هم شاکي از خروج آمريکا از برجام. مديريت مسئولانه کشور، عرصه تناقض‌گويي نيست؛ بلکه نيازمند تصميم قاطع و عمل شجاعانه است». در بخش ديگر اين بيانيه آمده است: «رئيس‌جمهور فعلي آمريکا مدعي است در جريان برجام کاملا متضرر شده است و ايران را کشوري مي‌داند که بدترين توافق را به او تحميل کرده‌است. او خروج از برجام را پاسخي براي تحقير آمريکا در برابر ايران مي‌داند. در چنين شرايط  خطيري که وحدت ملي يک ضرورت است، سؤال اين است که حمله به دولت و تخريب دستاوردهاي کشور که همراه با افزايش قدرت دفاعي و تقويت جايگاه منطقه‌اي ايران به دست آمده است، هم‌صدايي با چه جرياني و ريختن آب به آسياب چه کساني است؟». اين بيانيه ادامه مي‌دهد: «دولت ضمن استقبال از تمامي اظهارنظرها و توصيه‌هاي خيرخواهانه، اعلام مي‌کند که تمامي مراحل مذاکرات و توافق، در چارچوب قانون اساسي، اختيارات و مسئوليت‌هاي رئيس‌جمهور و مصوبات شوراي عالي امنيت ملي بوده است. در شرايط جديد نيز براي مقابله مؤثر با اقدام تحريک‌آميز آمريکا و تضمين‌ انتفاع ايران از برجام، تدابير لازم اتخاذ شده و در حال اجراست. در شرايط حساس کنوني که بار ديگر، دولت زياده‌خواه آمريکا، زبان به تهديد ايران گشوده است، از همه شخصيت‌ها و گروه‌هاي وفادار به انقلاب اسلامي انتظار مي‌رود که با پيروي از رهنمودهاي مقام معظم رهبري، به انسجام و وحدت ملي مدد رسانند و با حمايت از مواضع دولت در صحنه بين‌المللي، به جهانيان نشان دهند که مردم ايران يکپارچه و يکصدا، در مقابل ناقضان عهد، ايستادگي و از حقوق خود دفاع خواهند کرد».
مطهري: ورود به برجام، وظيفه مجلس خبرگان نيست


نايب‌رئيس مجلس هم روز گذشته نامه‌اي خطاب به آيت‌الله جنتي نوشت و به بيانيه منسوب به مجلس خبرگان واکنش نشان داد. به گزارش ايسنا، علي مطهري، رئيس خبرگان رهبري را مخاطب قرار داده و نوشت: «در اين نامه از طرفي پذيرفته‌ايد که برجام با نظر مقام رهبري امضا شده است و از طرف ديگر از رئيس‌جمهور خواسته‌ايد که به‌خاطر خسارت‌هاي وارده ناشي از برجام از مردم عذرخواهي کند. آيا اين دو سخن متناقض و احيانا تعريض ناخواسته به مقام رهبري نيست؟ همچنين گفته‌ايد در صورت اخذنشدن تضمين‌هاي جدي و محکم از اروپايي‌ها، خروج از برجام تکليف شرعي و قانوني دستگاه ديپلماسي خواهد بود. آيا تکليف شرعي دستگاه ديپلماسي را جناب‌عالي تعيين مي‌کنيد يا مقام رهبري؟ همچنين آيا تکليف قانوني دستگاه ديپلماسي را جناب‌عالي تعيين مي‌کنيد يا مجلس؟». او در ادامه وظايف مجلس خبرگان را متذکر شده و نوشته است: «حقيقت اين است که يکي از معضلات کشور ما دخالت نهادهاي مختلف در کار يکديگر است. وظيفه مجلس خبرگان رهبري طبق قانون اساسي، گذشته از انتخاب رهبر در زمان خاص، نظارت بر بقاي شرط عدالت در مقام رهبري و نظارت بر دستگاه‌هاي زيرمجموعه رهبر است. ورود به مسائلي مانند برجام و تعيين‌تکليف براي رئيس‌جمهور و مجلس شوراي اسلامي از وظايف آن مجلس نيست، براي جناب‌عالي آرزوي توفيق الهي دارم».
منتجب‌نيا: اگر قرار به عذرخواهي است، همه  بايد عذرخواهي کند
همچنين حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نيا، قائم‌مقام حزب اعتماد ملي، هم در گفت‌وگو با «جماران»، در مورد بيانيه منسوب به مجلس خبرگان رهبري، با بيان اينکه قطعا اين نوع بيانيه‌ها مصوب خبرگان نيست، افزود: شايد هيئت‌رئيسه يا حتي هيئت‌رئيسه هم نباشد و چند نفر از خبرگان به نام خبرگان رهبري اظهارنظر و اعلام موضع مي‌کنند. اين آقايان در نمازجمعه‌ها، مصاحبه‌ها و جاهاي مختلف نظرات خودشان را ابراز و کاملا جناحي برخورد مي‌کنند؛ از تريبون خبرگان وارد صحنه نشوند و خبرگان را خدشه‌دار نکنند. منتجب‌نيا با طرح اين سؤال که «مگر اين تصميم را رئيس‌جمهور گرفته؟» گفت: «به فرض که تصميم بدي باشد، اين تصميم نظام بوده و همه تابه‌حال مدعي بوده و هستند که برجام تصميم نظام بوده است. آقايان مي‌دانند که نظام ترکيبي از مقام معظم رهبري، رؤساي سه قوه، وزيران، کارشناسان و امثال آن است. بنابراين بحث رئيس‌جمهور نيست. اگر قرار به عذرخواهي است، همه بايد عذرخواهي کنند؛ نه رئيس‌جمهور، چون اين مسائل کلان را رئيس‌جمهور تصميم‌گيري نمي‌کند». او تأکيد کرد: «کساني بايد عذرخواهي کنند که در دولت گذشته شعار دادند و دنيا را تحريک و تلاش کردند تا اجماع جهاني عليه ايران تشکيل شود؛ برخي افراد هم در نماز جمعه و جاهاي مختلف از او حمايت کردند. اين افراد بايد عذرخواهي کنند؛ نه دولتي که جلوي مخاطرات را گرفته و به مردم خدمت کرده است. من به‌عنوان يک شهروند و يک دلسوز نظام به نمايندگان خبرگان هشدار مي‌دهم که اجازه ندهند به‌خاطر موضع‌گيري‌هاي غلطي که بعضي افراد به نام خبرگان انجام مي‌دهند خبرگان آسيب ببيند. امروز اين نوع موضع‌گيري‌کردن نه مورد حمايت مردم، نه مورد حمايت مقام معظم رهبري و نه مورد رضاي خداست. من تقاضا مي‌کنم که آقايان دست از اين موضع‌گيري‌ها بردارند و اعضاي محترم خبرگان هم جلوي اين حرکت‌ها و موضع‌گيري‌هاي غلط را بگيرند».
بيانيه منسوب به خبرگان چه بود
بيانيه‌اي که روز يکشنبه بر خروجي سايت دبيرخانه مجلس خبرگان قرار گرفته بود، از رئيس‌جمهوري خواسته بود: «صادقانه و با صراحت، نسبت به خسارت‌هاي وارده در برجام که به‌خاطر عدم رعايت خطوط قرمز ترسيمي توسط رهبر معظم انقلاب از جمله اخذ تضمين‌هاي لازم از 1+5 و نيز عدم رعايت اقدام متناظر و گام‌به‌گام، پديد آمد؛ از مردم عزيز ايران عذرخواهي کرده، تجربه توافق برجام را چراغ راه آينده قرار دهند»، اما آيت‌الله هاشم‌زاده‌هريسي، از اعضاي مجلس خبرگان، در گفت‌وگو با جماران اعلام کرده بود که «تقاضاي عذرخواهي‌کردن رئيس‌جمهور بابت برجام، نظر مجلس خبرگان نيست». او با اعلام اينکه در جريان صدور چنين بيانيه‌اي نبوده، گفته بود: «يک نوع بيانيه اين است که عده‌اي از خبرگان، اکثريت يا اقليت، مي‌توانند در رابطه با بعضي از مسائل چيزي بنويسند و امضا کنند و به رسانه‌ها بدهند. اين رسمي نيست و به نام مجلس خبرگان هم نيست، بلکه بيانيه نمايندگان مجلس خبرگان است، چون عده‌اي از نمايندگان آن را داده‌اند، اما به‌عنوان نظر خبرگان و مجلس خبرگان نمي‌تواند (منتشر شود) و بايد اسم تعداد افرادي که آن را امضا کرده‌‌اند مشخص باشد. حتي به صورت کلي نمي‌توانند بگويند که چند نفر از خبرگان اين‌طور مي‌خواهند». با واکنش‌هايي که درباره متن و فحواي بيانيه صورت گرفت، سايت دبيرخانه مجلس خبرگان تيتر خود را تغيير داد. اگرچه موضع رئيس آن؛ يعني احمد جنتي، همان است که در متن بيانيه وجود دارد.