تركش‌هاي يك خودسري

از پله های هیات رییسه مجلس بالارفتند و بعد از یک نطق نه چندان بلند، یک پرچم آمریکا را روی هوا گرفتند و یک نماینده فندکی از جیب درآورد و به زیر آن کشید. نماينده‌اي دیگر با سرعت خود را به جایگاه رساند و چند کاغذ را روی آتش گرفت و بعد از آن داد زد «برجام را آتش زدیم». ماجرای اتفاقات هفته گذشته بهارستان، پس از اینکه ترامپ فرمان خروج ایالات متحده از برجام را امضا کرد هنوز هم در مجلس شورای اسلامی محل بحث است. برخی نمایندگان مجلس بعد از آن رخداد از اقدام انجام شده دفاع كردند و برخی دیگر شأن خانه ملت را به دور از این اقدام می‌دانستند. اما در اولین جلسه بعد از آن چهارشنبه آتشی در مجلس، علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در یک نطق ضمن انتقاد از آتش زدن برجام به عنوان یک مصوبه مجلس، نسخه‌ای نفیس از آن را به پزشکیان رییس وقت جلسه داد تا باز برجامی که نمادین سوزانده شده بود به مجلس به عنوان قانون برگردد. اما دلیل انتقاد نمایندگان مجلس از این اقدام همکاران‌شان چیست؟
نشانه‌های تلویحی تایید برجام توسط رهبری
در همان زمان امضای برجام توسط نمایندگان عالی کشور که در مذاکرات حضور داشتند، سید عباس عراقچی یکی از اعضای این تیم، در روز امضاي برجام با انتشار عکسی در اینستاگرام از دست رهبر انقلاب که در حال امضای برگه‌ای بود به صورت تلویحی از صدور مجوز امضای برجام خبر داد. پس از آن نیز بسیاری از مسئولان از جمله حسن روحانی، رییس جمهور و سایر مسئولان کشور در سخنانی بارها به هماهنگی همه قوا در کشور برای امضای برجام گفتند.
با این حساب بعد از خروج آمریکا از این توافق و پس از بیانات رهبر انقلاب، مبنی بر اینکه اگر آمریکا برجام را پاره کند ما آن را آتش می زنیم، سوال اساسی این است که این آتش زدن باید از سوی چه کسی انجام شود؟ آیا این اقدام باید از تریبون رسمی مجلس شورای اسلامی صورت می‌گرفت؟


پیامی برای رعایت کردن چارچوب ها
رحیمی بعد از این اقدام در مصاحبه ای با اعتماد آنلاین در رابطه با دلایل این کار گفت که پیام حرکت ما در تقدیم نسخه ای نفیس از برجام به رییس جلسه این بود که همه بدانند باید چارچوب پروتکل‌های بین‌المللی را رعایت کنیم. به گفته رحیمی ما به عنوان عضوی از جامعه جهانی در عرصه بین‌الملل حضور داشته و مسئولیت‌هایی داریم. بنابراین ما چه به عنوان دولت، چه به عنوان مجلس و ملت، اگر نگاه‌مان تعامل سازنده با جهان است، باید این نگاه را در رعایت تشریفات و مقدمات پروتکل‌های تشریفاتی بین‌المللی به نمایش برسانیم. وی در ادامه با بیان اینکه به این اعتبار اگر به یک توافقنامه بین‌المللی وارد شدیم، باید بدانیم که فعالیت در چارچوب این توافقنامه فراز و نشیب‌هایی دارد اعلام کرد حتی اگر نقدهایی به آن داریم دلیل نمی‌شود که به امضای خود و دیگران بی‌احترامی کنیم، آن هم در مجلس قانونگذاری که باید چارچوب‌های دیپلماتیک بر آن حاکم باشد، نه رفتارهاي غیرمعمول.
پیامی برای حرکتی تقابلی
رحیمی گفت پیامی که در ذهن داشتم در وهله نخست حرکت تقابلی، جبرانی و ترمیمی با آتش زدن برجام و پرچم آمریکا در مجلس بود و علاوه بر آن، باید توجه کنیم که ممکن است چند دانشجو یا شهروند عادی خارج از مجلس اقدام به آتش زدن برجام کنند که به هرحال حق اظهارنظر دارند اما اینکه در صحن علنی مجلس شاهد این اتفاق باشیم، درست نیست. آنچنان که انتظار نداریم در صحن هیات وزیران شاهد چنین اقداماتی باشیم، طبیعتا انتظار نداریم داخل مجلس چنین اتفاقی بیفتد.
آتش زدن قانون،توهین به پارلمان است
پس از این اهدای دوباره برجام به هیات رییسه توسط رحیمی، برخی از نمایندگان مجلس این اقدام را خارج از عرف مجلس دانستند. عبدالکریم حسین زاده، نایب رییس فراکسیون امید با انتقاد از این اظهار نظر مخالفان رحیمی به ایلنا گفت که درحالی که توجهی به اقدام نامتعارف چهارشنبه هفته قبل گروهی دیگر از نمایندگان نمی‌شود، عده ای عمل آقای رحیمی را غیر متعارف می‌دانند. وی ادامه داد: سوالم این است آیا این‌ یک سند بین‌المللی را که توسط اکثریت نمایندگان همین مجلس در دوره نهم نیز به تصویب رسیده است آتش بزنیم، بی‌حرمتی به جایگاه مجلس نیست. اینکه نمایندگان و مجلس قانونی که خودشان تصویب کرده‌اند را بسوزانند. ممکن است در آینده هر اتفاق و تصمیمی درباره برجام گرفته شود پس همه باید به قانون تمکین کنند. حسین زاده در ادامه با بیان اینکه ممکن است زمانی به این نتیجه برسیم که باید از برجام خارج شویم ادامه داد:به طور طبیعی در آن زمان باید اجماع کامل از مقام معظم رهبری تا دولت و نمایندگان مجلس و دیگر شئون حاکمیت صورت بگیرد که در آن صورت بحثی دیگر است اما آیا وقتی چنین اتفاقی نیفتاده، این اقدامات و آتش زدن برجام در شرایط کنونی، توهین به خود مجلس و حرمت قانون‌گذاری نیست؟. وی افزود: ممکن است انتقادهای بسیاری علیه برجام مطرح باشد و بگویند این توافق خروجی نداشته یا منافع ما را تامین نکرده اما به هر حال در شرایط کنونی قانونی است که ما متعهد به اجرای آن هستیم و زیرپا گذاشتن قانون توسط خود مجلس که محل قانون‌گذاری است، درست نیست.
بررسی پشت صحنه یک آتش بازی
پس از این اتفاق بود كه بهرام پارسایی، سخنگوی این فراکسیون خبردادكه کمیته‌ای مسئول بررسی علت اصلی آتش زدن برجام در مجلس شده تا بعد از آن فراکسیون امید بیانیه‌ای رسمی در این باره ارائه کند. پارسایی در ادامه با بیان اینکه فراکسیون امید مخالف این گونه حرکات از تریبون رسمی مجلس است اعلام کرد که بعد از ارائه گزارش این کمیته، فراکسیون امید بیانیه‌ای رسمی ارائه خواهد داد. او البته از سایر مصوبات این کمیسیون نيز خبرهایی را به رسانه‌ها ارائه کرد و در ادامه گفت که در این جلسه مقرر شد پیشنهادی از طرف فراکسیون امید به مجلس برای برگزاری جلسه غیرعلنی یا علنی با مسئولان مربوطه جهت ارائه گزارش از تحولات اخیر کشور و مناسبات با سایر کشورها داده شود تا مسئولان راهکارها و چشم اندازها را ارائه کنند. با توجه به تحولات و اتفاقات اخیر لازم است مسئولان توضیحاتی به صحن مجلس ارائه دهند و به بیان راهکارها، مناسبات و چشم اندازهای آینده کشور بپردازند.
اقدام غیر متعارف هزينه‌دار
اين درگيري‌هايي كه ميان نمايندگان وجود دارد بازخورد اقدام نامتعارفي است كه عده‌اي خودسر در مجلس انجام دادند. آن‌ها به جاي اين هيجان‌زدگي‌هاي بي‌فايده و هزينه‌دار مي‌توانستند قوانيني را براي برخورد باكارشكني ايالات متحده تدوين كنند نه آنكه براي القاي شكست طرف مقابل آتش‌بازي به راه بيندازند تا دشمنان دور آن بچرخند و شادي كنند ولي واهمه عواقب آن دل مردم ايران را بسوزاند.