مهدی سیار : شعر باعث رشد کتاب خوانی شده است

گروه ادب و هنر - محمد مهدی سیار، شاعر و مدرس دانشگاه درباره استقبال مردم از کتاب های شعر گفت:  به نظر من استقبال از غرفه های شعر بسیار خوب بوده است و این غرفه ها یکی از بخش های شلوغ نمایشگاه هستند. این روزها می بینم که مردم خیلی به دنبال شعر می آیند و هنوز به نظرم شعر هنر اول ایران محسوب می شود. از طرفی ظهور و بروز شعر تنها در کتاب نیست و در حوزه هایی مانند موسیقی، سینما، گرافیک و حتی مداحی ها شاهد حضورش هستیم و به عبارت ساده تر به شکل های مختلف جلوه گری می کند.
سیار ادامه داد: به نظر من یکی از هنرهایی که باعث رشد کتاب خوانی در جامعه شده، شعر است. در روزهای گذشته در بازدیدی که از چند غرفه شعر داشتم، متوجه شدم که خوشبختانه تنوع بسیار خوب است و برای هر سلیقه ای کتاب مناسبی در بازار موجود است. یعنی به لحاظ زبانی، محتوایی و فرمی تنوع بسیار خوب است.
این شاعر با اشاره به تعداد  عناوین مجموعه شعرهای منتشر شده به ایبنا گفت: تعداد عنوان کتابی که در یک سال در حوزه شعر چاپ می شود، بسیار زیاد است و این بیانگر آن است که استقبال برای نوشتن و خواندن بسیار خوب است.
این شاعر با اشاره به نگاه های مد نظر در نشر کتاب های شعر اظهار کرد: از نظر ما آن چه در امتداد مسیر ادبیات فارسی قرار می گیرد، ادبیاتی است که مبتنی بر تاریخ، معارف اسلامی و قرآن باشد. ما چنین نگاهی را در اشعار شاعران بزرگی مانند حافظ، سعدی و مولانا نیز می بینیم. به قول نظامی «شعر و عرش و شرع از هم خاستند/ تا دو عالم زین سه حرف آراستند» .


در کل توقع ایرانی جماعت این است که شاعر حداقل از این منابع باخبر باشد تا یک حرف بی ریشه و سطحی از او نشنود. به اعتقاد من حکمت عنصر گمشده شعر معاصر است.
شاعر «حق السکوت» ادامه داد:  دوستان من در نشر یک نگاه تخصصی و حرفه ای را دنبال می کنند؛ از طرفی کیفیت چاپ، طرح جلد و مدیریت نشر، مجموعه ای را دور هم جمع کرده است که آثار قابل قبولی را به مخاطب عرضه می کند. برخلاف برخی ناشران، شهرستان ادب از کسی پول نمی گیرد، بنابراین هر کتابی که در این جا چاپ می شود، حداقل ارزش یک بار خواندن را دارد.
سیار با اعلام خبر عرضه کتاب جدیدش گفت: مجموعه شعر «یادآوری» چهارمین کتاب مستقل من است که در نشر شهرستان ادب چاپ شد و حاصل یک تجربه تازه برای من بود. رباعی قالب تخصصی من نبود و سال هاست که بیشتر در غزل و نیمایی متمرکز هستم. با این حال در یک دورانی گرفتار قالب رباعی شدم و دیدم که چه قالب پرظرفیتی است و چقدر در آن می شود حرف زد.