اروپاي عصباني در برابر ترامپ

آرمان: پس از خروج یکطرفه آمریکا از برجام و لفاظی‌های ترامپ علیه ایران، چشم جهانیان به دیگر طرف‌های این معاهده مهم بین‌المللی یعنی ایران و اروپا دوخته شده است. به گزارش ایلنا حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در تماس‌های جداگانه‌ای با روسای جمهور ترکیه، فرانسه و صدراعظم آلمان در خصوص عواقب عهدشکنی آمریکا و شرایط پیش روی برجام به گفت‌وگو پرداخت. دکتر حسن روحانی عصر چهارشنبه و در تماس تلفنی با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه، گفت: برجام در نتیجه تلاش‌های طولانی و مستمر از سال 2003 تا 2015 حاصل شد و به‌واسطه تایید آن در شورای امنیت سازمان ملل متحد، توافقی بین‌المللی است. اهمیت این توافق چنان بوده که اروپای عصبانی از رفتار ترامپ را رودرروی آمریکا قرار دهد. آنچه که حیرت ناظران را برانگیخته، دیپلماسی خردورزانه و آگاهانه ایران است.
تصمیم اروپا باید شفاف باشد
رئیس جمهور با سخیف برشمردن اقدام رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اعلام خروج از برجام، تاکید کرد: ایران ضمن پایبندی صددرصدی به تعهدات خود در برجام، دستیابی به منافع ملی را دنبال کرده و خواهد کرد. رئیس جمهور با اشاره به اینکه وزرای خارجه و گروه‌های کارشناسی ایران و کشورهای اتحادیه اروپا باید در مدت کوتاه چند هفته‌ای با جلسات مکرر مسائل مربوط به حفظ برجام را بررسی و به تصمیمی واضح و شفاف برسند، گفت: باید منافع ایران در موضوعات و مسائل مهم مرتبط با برجام مانند فروش نفت، روابط بانکی، سرمایه گذاری‌ها و بیمه به طور روشن و صریح مشخص و تضمین شود. دکتر روحانی با بیان اینکه همچنین باید تصمیم شرکت‌های خارجی طرف قرارداد و سرمایه گذار در ایران برای مواجهه با خروج آمریکا از برجام صریح و شفاف اعلام شود، تصریح کرد: اگر در مدتی محدود و معین به تصمیم روشنی درباره برجام برسیم، می‌توانیم تعامل گسترده‌تری میان ایران و اروپا را شاهد باشیم.
تلاش اروپا برای حفظ برجام


امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه نیز در این گفت‌وگوی تلفنی، با ابراز تاسف از تصمیم ترامپ مبنی بر خروج آمریکا از برجام، گفت: کشورهای اروپایی در عکس‌العملی جمعی اعتراض خود را نسبت به این تصمیم اعلام کردند. رئیس جمهور فرانسه با بیان اینکه تصمیم ترامپ حتی موجب ایجاد تضاد بزرگی در آمریکا شده است، بر ضرورت حفظ چارچوب برجام و پایبندی همه طرف‌ها به تعهداتشان تاکید کرد و افزود: اروپا به طور منسجم برای پایداری و حفظ برجام تلاش خواهد کرد. وی با اشاره به اینکه با گسترش همکاری‌ها می‌توانیم در زمینه چگونگی فعالیت‌های فراتر از برجام برنامه‌ریزی کنیم، اظهار کرد: همکاری گسترده ایران و اروپا برای تقویت صلح و امنیت منطقه‌ای بسیار حائز اهمیت است.
ایران و ترکیه در کنار هم
حسن روحانی در تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه، ضمن اشاره به اینکه برجام توافق مهم بین‌المللی در راستای توسعه ثبات و امنیت جهانی و پیمان عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای است، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران به اذعان 11 گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ابتدا و به طور کامل به همه تعهدات خود در برجام پایبند بوده و به آنها عمل کرده است. دکتر روحانی با اشاره به اینکه امروز آنچه برای ایران اهمیت دارد، بهره برداری و استفاده کامل از منافع برجام پس از خروج آمریکا از این قرارداد است، خاطرنشان کرد: اروپا و به‌ویژه 5 کشور طرف مذاکره با ایران باید در فرصت کوتاه باقی مانده به طور روشن اقدامات و مواضع خود را برای جبران خروج آمریکا از برجام مشخص و اعلام کنند. رئیس جمهور اظهار داشت: هرگونه تحریم جدید علیه ملت ایران از سوی آمریکا برخلاف مقررات بین‌المللی و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل است. دکتر روحانی با اشاره به اینکه نباید اجازه داد تا دولت آمریکا قوانین داخلی خود را به دیگر کشورها تحمیل کند، گفت: ایران و ترکیه همواره مانند دو برادر صمیمی در برابر اقدامات غیرقانونی در جامعه بین‌الملل ایستادگی کرده و در شرایط مختلف در کنار یکدیگر خواهند بود.
آمریکا بازنده اصلی برجام
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز در این گفت‌وگوی تلفنی، برجام را توافقی موفق در جهان دانست و با تاکید بر ضرورت تلاش در راستای حفاظت از آن، گفت: ترکیه تصمیم دولت آمریکا مبنی بر خروج از برجام را نادرست و اشتباه دانسته و به طور رسمی اعلام کرده که به هیچ عنوان آن را نمی‌پذیرد. رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه آمریکا خود بازنده اصلی و نهایی این تصمیم اشتباه خواهد بود، موضع ایران در قبال آن را سازنده و مدبرانه دانست و تاکید کرد: مذاکره برای حفظ و ادامه برجام برای امنیت و ثبات منطقه و جهان بسیار مفید و لازم است و در این راستا ترکیه از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد.
مواضع اروپا برای حفظ برجام
حسن روحانی همچنین در تماس تلفنی با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان اظهار کرد: منافع ایران در موضوعات و مسائل مهم مرتبط با برجام مانند فروش نفت، گاز، پتروشیمی و روابط بانکی، به طور روشن و صریح باید مشخص و تضمین شود. وی ادامه داد: این موضوعات که می‌‌‌‌تواند به حفظ برجام کمک کند، باید در فرصت چند هفته‌‌‌‌ای، در نشست وزرای امور خارجه و گروه‌های کارشناسی ایران و کشورهای اتحادیه اروپا بررسی و نهایی شوند. روحانی با اشاره به نقش سازنده و تاثیرگذار آلمان در مذاکرات برجام به عنوان یک قرارداد مهم چند جانبه، خروج یکجانبه آمریکا از این توافق را اقدامی خلاف مقررات بین‌‌‌‌المللی، ناپخته و خارج از عرف دانست و تصریح کرد: اگر بنا باشد توافقی که با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد تایید شده، با یک بدعهدی و این‌گونه زیرپا گذاشته شود، تبعات آن در عرصه بین‌‌‌الملل زیانبار خواهد بود.
تاکید مشترک ایران و آلمان
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز در این تماس تلفنی با ابراز تاسف از خروج آمریکا از برجام بیان کرد: موضوع خروج آمریکا از برجام مشکلی است که ایجاد شده اما باید با آن منطقی برخورد کرد و اتحادیه اروپا همچنان به این توافق پایبند خواهد بود و از ایران نیز درخواست دارد به آن پایبند بماند. صدراعظم آلمان با تاکید بر اهمیت نشست کارشناسان و وزیران امور خارجه ایران و سه کشور اروپایی و رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا عنوان کرد: در این نشست‌ها باید کاملا جزئیات مشخص و بر اجرای دقیق آنها تاکید شود. رئیس جمهوری اسلامی ایران و صدراعظم آلمان در این تماس تلفنی همچنین بر تداوم این گفت‌‌‌وگوها و رایزنی‌‌ها میان دو کشور تاکید کردند.