پس از بمباران مواضعی در خاک سوریه از سوی اسرائیل، بلندی‌های جولان هدف حمله موشکی قرار گرفت

بازی خطرناک اسرائیل در سوریه
با حمله شامگاه چهارشنبه ارتش اسرائیل به مواضعی در خاک سوریه، یک منبع نظامی سوریه به سانا گفت، سامانه‌های دفاع هوایی سوریه ده‌ها موشک اسرائیلی را منهدم کرده و مانع از اصابت اکثر آنها به اهدافشان شدند، اما برخی به تعدادی از گردان‌های دفاع هوایی،‌ مرکز رادار و انبار تسلیحاتی اصابت کرد. ارتش رژیم صهیونیستی نیز با انتشار بیانیه‌ای به حملاتش به خاک سوریه اذعان کرد.
به گزارش المیادین منابع میدانی گفتند، ده‌ها موشک چهار تاسیسات اصلی نظامی اسرائیل را هدف گرفتند اما سامانه گنبد آهنین این موشک‌ها را رهگیری کرد. این هدف قرار دادن مواضع نظامی رژیم صهیونیستی از جانب سوریه بعد از حملات متجاوزانه رژیم صهیونیستی به مناطقی در جنوب سوریه بود.
خبرگزاری فرانسه نیز از شنیده شدن صدای انفجارهای مهیبی در صبح پنجشنبه در پایتخت سوریه خبر داد. اسکای نیوز نیز به نقل از منابع خبری خود از اخباری درباره هدف گرفته شدن مواضع حزب الله لبنان در حومه القصیر خبر داد. منابع گفتند، در سری اول حملات بیش از ۵۰ موشک مواضع نظامی اسرائیل را هدف قرار دادند. هر یک از چهار مجتمع هدف گرفته شده شامل تعدادی مراکز نظامی اصلی اسرائیلی بود. موشک‌ها ۱۰ هدف اصلی نظامی از جمله مرکز عملیات پارازیت اینترنتی،‌ مرکز نظامی اصلی استراق سمع از شبکه‌های مخابراتی و بی‌سیم در سلسله غربی، ایستگاه‌های مخابراتی ارتباطی، دیده‌بان یگان سلاح‌های با دقت بالا در جریان عملیات زمینی،‌ محل فرود بالگردهای نظامی، مقر فرماندهی نظامی منطقه‌ای تیپ ۸۱۰،‌ مقر فرماندهی گردان‌های نظامی در حرمون، مقر زمستانی یگان یخی ویژه موسوم به بنستیم را هدف قرار دادند.


منابع میدانی سوریه تاکید کردند، هرگونه واکنش نظامی اسرائیل با عملیاتی قوی‌تر و سنگین‌تر به عمق رژیم صهیونیستی روبه‌رو خواهد شد. خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) نیز گزارش داد، پدافندهای هوایی سوریه موشک‌های دشمن صهیونیستی را رهگیری کردند. برخی موشک‌ها به جنوب شهر حمص اصابت کردند.
یک منبع میدانی سوری روز پنجشنبه به خبرگزاری اسپوتنیک روسیه اعلام کرد، تانک‌های رژیم صهیونیستی اطراف شهر البعث و تعدادی نقاظ نظامی در شهرک حضر واقع در جولان در جنوب غرب سوریه را هدف قرار دادند. این منبع گفت: ارتش سوریه با چند شلیک موشکی به مواضع ارتش اسرائیل در جولان پاسخ این حملات را داد.
وی افزود: صدای انفجارهایی در داخل جولان شنیده شد و صدای آژیرها به صدا درآمدند. این منبع ادامه داد: ما از عصر روز چهارشنبه پروازهای متعدد هواپیماهای جاسوسی اسرائیل را در نوار مرزی رصد می‌کردیم.
حمایت آمریکا از اسرائیل برای حمله به سوریه
رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند، آژیرها در جولان به صدا درآمد و ارتش رژیم صهیونیستی از شهرک‌نشین‌ها خواسته به پناهگاه‌ها بروند.
رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند، بخش نظارت نظامی این رژیم هرگونه اطلاع رسانی درباره موشک‌هایی که جولان اشغالی را هدف قرار داده، مسدود کرده است. در پی این اتفاقات وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که حق اسرائیل را در دفاع از خود تایید می‌کند و در کنار اسرائیل می‌ایستد. ارتش رژیم صهیونیستی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد، حملات موشکی این رژیم سامانه‌های پدافند هوایی ارتش سوریه را هدف گرفت. ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد، آتشبارهایی که اقدام به شلیک موشک از خاک سوریه به اسرائیل کرده بودند را منهدم کرده است. این ارتش افزوده است، به تحرکات خود به صورت جدی برای مقابله با حضور ایران در سوریه ادامه می‌دهد. جاناتان کورنیکوس، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی نیز اظهار داشت: قبل از حملات به سوریه به روسیه اطلاع داده شده بود. این حملات در حالی انجام گرفته است که بنیامین نتانیاهو،‌ نخست وزیر رژیم صهیونیستی به مسکو سفر و با ولادیمیر پوتین،‌ رئیس‌جمهوری روسیه درباره هماهنگی ارتش‌های دو طرف در سوریه رایزنی کرد.
تل‌آویو مذاکرات ایران و اروپا را نشانه گرفته است
بالاخره پس از گذشت ماه‌ها از تجاوز هوایی و موشکی صهیونیست‌ها علیه سوریه، پاسخ اسرائیل به این تجاوزات از منطقه نزدیک به جولان اشغالی داده شد و مراکز مهم الکترونیکی، پایگاه‌های فرود هلی‌کوپتر و مراکز اطلاعاتی ارتش رژیم صهیونیستی در منطقه اشغالی جولان سوریه هدف قرار گرفت. به گزارش ایسنا از لبنان، این پاسخ ارتش سوریه در واقع اولین واکنش نظامی ارتش این کشور به تجاوزات ماه‌ها و روزهای اخیر اسرائیل به سوریه است.
اما تشدید وضعیت انفجاری منطقه و به شکل خاص سوریه از سوی رژیم صهیونیستی چه اهدافی را دنبال می‌کند و چرا هر موضعی که از سوی اسرائیل در سوریه هدف قرار می‌گیرد، فورا از سوی ارتش تجاوزگر رژیم صهیونیستی اعلام می شود که پایگاه‌های ایران هدف قرار گرفته است و مثلا چرا ارتش اسرئیل دیگر مثل گذشته نمی‌گوید که محل استقرار یا انبارهای تسلیحاتی مقاومت اسلامی را هدف گرفته است؟ رژیم صهیونیستی به خوبی می‌داند که هیچ مصلحتی برای توسعه جنگ و ورود معرکه نظامی به داخل سرزمین‌های اشغالی فلسطین ندارد زیرا این اقدام همه بخش‌ها و مناطق تحت کنترل این رژیم را می‌تواند به جهمنی بزرگ تبدیل کند. روشن است که رژیم صهیونیستی به دنبال هدف‌های مقطعی کوتاه‌مدت از حمله به سوریه است.
جغرافیای کوچک رژیم اشغالگر قدس این فرصت را برای دشمنانش فراهم می‌کند که حتی چشم‌بسته اهداف اسرائیلی مورد هجوم قرار گیرد. در واقع به رغم امکانات دفاعی نظامی بزرگ و گسترده رژیم صهیونیستی، این رژیم و ارتشش به شکل طبیعی همچون یک استحکام شیشه‌ای چند جداره است که مرزهای پیرامونی آن به شدت شکننده است؛ پس چرا اسرائیل مدام تلاش دارد تا سوریه را فضای مانورهای نظامی و ارسال سیگنال‌های بین‌المللی و منطقه ای قرار دهد؟
رژیم صهیونیستی تاکنون بارها اعلام کرده است که قصد ورود به جنگ در داخل سوریه را ندارد و آخرین بار این پیام توسط نتانیاهو از روسیه اعلام شده است اما رفتارهای نظامی این رژیم هیچ شباهتی با این مواضع ندارد و هر بار بشکه‌ای بنزین در اینجا و آنجای سوریه رها می‌کند تا شعله جنگ همچنان در سوریه شعله‌ور بماند. اکنون پاسخ‌های واکنشی سوریه از منطقه مجاور جولان اشغالی داده شده است که تا حد شلیک خمپاره‌ای و کاتیوشا محدود مانده است و این تداعی شکل‌گیری جنبش مقاومت در درون سوریه علیه مناطق اشغالی در جولان سوریه است؛ به این معنا که اسرائیل با دست خود شعله آتش را در مناطق اشغالی و شهرک‌های یهودی‌نشین جولان اشغالی شعله‌ور می کند. این حداقل پاسخ دولت و ارتشی است که در ماه‌های اخیر بارها و بارها زیر حملات موشکی و هوایی اسرائیل قرار گرفته است. از سوی دیگر اسرائیل به خوبی می‌داند که قدرت مقاومت در درون سوریه و لبنان هر گاه اراده کند، می‌تواند همه عمق‌های اسرائیلی را هدف موشک‌های ویران کننده‌ای قرار دهد که در بهترین شرایط، اسرائیل خواهد توانست حداکثر بین ۳۰ تا ۴۰ درصد از آن‌ها را رهگیری کند و بقیه در جغرافیای کوچک اسرائیل به اهدافی از پیش‌تعیین‌شده اصابت می‌کند.
برجام از سوی آمریکا چهار روز پیش مورد بمباران قرار گرفت تا آمریکا دلیلی غیرقانونی و غیرحقوقی برای تحت فشار قرار دادن ایران ایجاد کند. رژیم صهیونیستی از آن سو در مرزهای سوریه مدام اصرار دارد که ایران آماده حملات موشکی از سوریه به اسرائیل است؛ در حالی که همه کارشناسان می‌دانند این ادعایی دروغین است. برای شعله‌ور شدن جنگ بین اسرائیل و سوریه از یک سو و از سوی دیگر بین مقاومت با ارتش رژیم اشغالگر قدس، ده‌ها دلیل منطقی و واکنشی وجود دارد اما اسرائیل در یک ماه اخیر و در آستانه خروج آمریکا از برجام پشت سر هم در بوق و کرنا می‌کند که ایران در حال آمادگی برای حمله موشکی به اسرائیل است و اسرائیل به عنوان اقدامات پیش‌دستانه به مراکز ایران در سوریه حمله می‌کند. همه اکنون سوال می‌کنند رژیم صهیونیستی که تا دیروز مدعی حمله به مراکز و انبارهای تسلیحاتی حزب‌الله در لبنان بوده، حالا چرا مدعی است که فقط اهداف ایرانی در سوریه را مورد هجوم قرار می‌دهد؟
روشن است که اسرائیل طرح و نقشه‌ای فراتر از سوریه و فراتر از ایران در سوریه را هدف قرار گرفته است و این بار تلاش دارد تا در آستانه مذاکرات ایران و اروپا بر سر ادامه برجام، این مذاکرات را از قبل هدف بمباران قرار دهد. این شیوه اسرائیلی در دوران مذاکرات ایران با 1+5 بارها آزمایش شده اما شکست خورده بود. اسرائیل این بار پس از خروج آمریکا از برجام در حال ارسال سیگنال‌های مسموم است تا تداوم همکاری اروپا و ایران بر سر برجام را به شکست بکشاند.
در همین رابطه، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در واکنش به این اقدام تل‌آویو، ضمن محکومیت شدید حمله به سوریه، اظهار کرد: حمله چندباره رژیم صهیونیستی به خاک سوریه و نقض آشکار حاکمیت این کشور  بخصوص در روزهای اخیر، اقدامی کاملا تجاوزکارانه و مصداق روشنی از ذات  سلطه جویی و بحران طلب و دروغ مدار این رژیم است که نمی تواند ثبات، امنیت و آرامش منطقه را برتابد و امنیت خود را در ناامنی و هر چه بی ثبات تر بودن منطقه تعریف کرده است.
وی افزود: حملات مکرر رژیم صهیونیستی به خاک سوریه که به بهانه های خودساخته و بی پایه و اساس صورت گرفته است، نقض حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه و اقدامی خلاف تمامی  قوانین، مقررات و موازین بین المللی است و سکوت کشورها و مجامع بین المللی در برابر چنین اقدامات  و رفتارهای تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی، مشوق وچراغ سبزی به این رژیم برای ادامه رفتارهای تجاوزگرانه آن است. سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه دفاع مشروع و متقابل در برابر اقدامات متجاوزین حق دولت و ملت مقاوم سوریه است تصریح کرد: دولت و ملت سوریه در ۷ سال گذشته در برابر حملات  بیرحمانه مسلحانه و سفارشی گروه های تروریستی که به نیابت از رژیم صهیونیستی، آمریکا و برخی از متحدان منطقه ای آنها انجام شد، مقاومت کردند و با تحمیل شکست بر این گروه ها، حامیان شان را از رسیدن به اهداف خود ناکام گذاشتند؛ امروز پشتیبانان اصلی این گروه‌های تروریستی خود مستقیما اقدام به حمله و تجاوز به سرزمین سوریه می کنند تا شاید بتوانند شکست  سنگین تروریست های دست پروده خود را جبران کرده و موازنه را به سود این گروههای رو به زوال تغییر دهند.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب در بازدید از نمایشگاه کتاب تهران : کتاب و کتابخوانی از ضرورت‌های زندگی مردم بویژه جوانان است پس از بمباران مواضعی در خاک سوریه از سوی اسرائیل، بلندی‌های جولان هدف حمله موشکی قرار گرفت برنده جایزه نوبل ادبیات، بدون اجرای برنامه‌های پیش بینی شده از ایران رفت تهران شرمنده پاموک محمدعلی وکیلی بهت ملت ازآتش افروختن درخانه سبزخود! «ابتکار» در گفت‌وگو با فعالان سیاسی بررسی می‌کند نقش گروه‌های سیاسی در روزگار جدید برجام «ابتکار» از رد کلیات لایحه تفکیک وزارتخانه های ادغام شده در کمیسیون مشترک گزارش می دهد نگاهی به وضعیت وخیم بی‌آبی در شهر بهشت منابع آبی آفریقا روز صفر چگونه فرا می‌رسد؟ «ابتکار» وضعیت قرارداهای شرکت های اروپایی با ایران پس از خروج آمریکا از برجام را بررسی می کند «ابتکار» مشکلات خانه تئاتر و فضای تئاتر حرفه‌ای را در گفت‌وگو با «محمدرضا خاکی» بررسی می‌کند ماهاتیر محمد با کسب 115 کرسی پارلمان مالزی به عنوان کهن‌سال‌ترین رهبر منتخب جهان سوگند یاد کرد جهان در عصر پسا خروج از برجام وزیر کشوردر همایش علمی توسعه و تحزب: احزاب با مسائل سهمگین توسعه مواجه شوند قانون اجبارى کجا و عادت ملى کجا؟