ترامپ کره شمالی را تهدید به حمله نظامی کرد

گروه بين الملل: دونالد ترامپ همچنان رويکرد تحريک کننده خود را در سياست‌هاي داخلي و خارجي ادامه مي‌دهد اين رويکرد در رابطه با لغو مجدد منع قانون مهاجرتي شش کشور مسلمان از جمله ايران در سخنان ترامپ خود را نشان داد که از ادامه مبارزه براي پيشبرد اين قانون حاکي بود. دراين ميان ديدار وزير دفاع آمريکا با جانشين وليعهد عربستان و همچنين سخنان وزير خارجه اين کشور در آسيا بيانگر رويکرد دفاعي آمريکاست. افزايش بالاي بودجه دفاعي آمريکا نيز تاکيدي براين امر است. در بيانيه پنتاگون جيمز ماتيس در ديدار با محمد بن سلمان درباره مبارزه با تروريسم و مقابله با ايران گفتگو کرده است. در آسيا نيز رکس تيلرسون، وزير خارجه‌امريکا که از کره جنوبي بازديد مي‌کند، در واکنش به اقدامات نظامي‌کره شمالي گفت که ممکن است سياست کنوني آمريکا نسبت به کره شمالي تغيير يابد و افزود که ايالات متحده گزينه نظامي‌عليه کره شمالي را مردود نمي‌داند.
تيلرسون، همچنين از برنامه‌امريکا براي استقرار سامانه موشکي پيشرفته «تاد» در خاک کره جنوبي دفاع کرد و گفت که اجراي اين برنامه براي سئول کاملا دفاعي است.وزير امور خارجه‌امريکا تدابير تلافي جويانه چين را نيز در ارتباط با برنامه آرايش تاد مورد انتقاد تلويحي قرار داد و از پکن خواست به اينگونه تدابير پايان داده و از اقدامات تلافي جويانه پرهيز کند.هدف از تور آسيايي تيلرسون، تقويت تعهد آمريکا در قبال همپيمانانش در برابر تهديدهاي منطقه اي و آغاز گفت ‌وگو در خصوص اتخاذ بهترين راه‌هاي ممکن براي مقابله با کره شمالي است.
ديدار با مرکل
انتظار مي‌رود در جريان سفر آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان به‌امريکا بحث‌هاي دشواري مطرح شوند. موضوعاتي هم‌چون تجارت بين‌المللي، ناتو، بحران پناهجويي و اتحاديه اروپا در کانون مذاکرات رهبران آلمان و آمريکا قرار دارند.نگراني و ترس‌هاي اوليه در مورد نزديکي ترامپ به ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه، اکنون ديگر رنگ باخته است. با وجود اين هنوز ترديد‌هايي در مورد سياست ترامپ در قبال روسيه وجود دارد.به گزارش دويچه وله، چگونگي مناسبات آمريکا با روسيه تاثيري مستقيم بر نزاع بين‌المللي هم‌چون درگيري‌هاي خونين در اوکراين و سوريه دارد.


 ترامپ سياست آمريکا در کشورهايي نظير افغانستان، سوريه و ليبي را بر اساس مقابله با تروريست‌ها تعيين کرده است. اما آلمان در اين مبارزه بر ثبات سياسي در منطقه و جلوگيري از بي‌خانماني و آوارگي شهروندان اين کشورها نيز تاکيد مي‌کند.آمريکا اعلام کرده که به کمک‌هاي خود به دولت افغانستان ادامه خواهد داد. مرکل ضمن حمايت از اين سياست، از ترامپ تقدير کرده است، اما هنوز مواضع آمريکا در قبال سوريه و ليبي براي آلماني‌ها ناروشن است. يکي از موضوعات اصلي در گفت‌وگوهاي رهبران دو کشور آلمان و آمريکا بر سر موضوع خروج بريتانيا از اتحاديه اروپاست.
ترامپ اقدام بريتانيا براي خروج از اتحاديه اروپا را الگويي براي کشورهاي ديگر اين اتحاديه خواند و از آن استقبال کرد.اما خانم مرکل بر وحدت اتحاديه اروپا و اتخاذ سياستي مشترک در همه زمينه‌ها، به‌ويژه در حوزه اقتصادي و مالي، تاکيد دارد. مشاوران ارشد ترامپ تا کنون بارها اعلام کرده‌اند که مايلند اختلافات تجاري ميان آمريکا و کشورهاي اروپايي را نه از طريق گفت‌وگو با اتحاديه اروپا، بلکه از طريق مذاکرات دو جانبه با اين کشورها حل کنند.
يکي از موضوعات مورد اختلاف ديگر موازنه مثبت تجاري آلمان است که هم‌چون خاري در چشم دولت آمريکا محسوب مي‌شود. دولت آمريکا مدعي است که آلمان از ضعف پول يورو بهره برده و کالاهاي بيشتري به‌امريکا صادر مي‌کند و به اين دليل ايالات متحده قادر به ايجاد توازن تجاري در معاملات خود با آلمان نيست. آلمان در مقابل مدعي است که ميزان حجم صادرات در حيطه اختيارات اتحاديه اروپاست و ارزش مبادله يورو نيز از سوي بانک مرکزي اتحاديه اروپا تنظيم مي‌شود. هنوز سياست ترامپ در قبال پيمان همکاري ميان آمريکا و اتحاديه اروپا در زمينه ايجاد منطقه آزاد تجاري (TTIP) روشن نيست. اما آلمان به شدت مخالف انزواي اقتصادي در عرصه بين‌المللي است و آن را براي تجارت جهاني خطرناک مي‌داند.
بودجه جنجالي
دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکا در حالي از بودجه پيشنهادي خود براي سال آينده ميلادي رونمايي کرد که در اين بودجه تقاضاي افزايش ۵۴ ميليارد دلاري بودجه دفاعي به قيمت کاهش بودجه برنامه‌هاي کمک‌هاي خارجي و زيست محيطي را مطرح کرده است. به گزارش راشاتودي، دونالد ترامپ همچنين در اين بودجه به دنبال آن بوده که مبلغ ۳.۱ ميليارد دلار طي دو سال صرف هزينه احداث ديوار در مرز کشورش با مکزيک شود.
 با اين حال اين بودجه شامل يکسري برنامه‌هاي رفاه اجتماعي و بهداشت و درمان نمي‌شود و قرار است گزارش کامل بودجه در ماه مه منتشر شود.در بودجه پيشنهادي درباره افزايش ۵۴ ميليارد دلاري بودجه دفاعي گفته شده است اين افزايش بودجه به تنهايي فراتر از کل بودجه دفاعي اکثر کشورهاست و يکي از بيشترين ميزان افزايش بودجه دفاعي در يکسال در تاريخ آمريکاست.براساس بودجه پيشنهادي ترامپ وزارت دفاع آمريکا ميزان ۶۳۹ ميليارد دلار بودجه دريافت خواهد کرد که با افزايش ۵۲ ميليارد دلاري به ميزان ۱۰ درصد افزايش يافته و ۲ ميليارد دلار نيز صرف برنامه‌هاي دفاع ملي ديگر در خارج از وزارت دفاع خواهد شد.
 به دنبال اعلام واشنگتن مبني بر تصميم‌اش براي کاهش کمک‌هاي ارائه شده به خارج از کشور، وزارت خارجه‌امريکا اعلام کرد که رژيم صهيونيستي تنها طرفي است که کمک‌هاي ايالات متحده به آن تضمين شده است. آمريکا سال گذشته ميلادي يادداشت تفاهمي‌را با رژيم صهيونيستي امضا کرد که به موجب آن قرار شد از ابتداي سال 2018 کمک‌هاي نظامي‌به ارزش 3.1 ميليارد دلار سالانه و به مدت 10 سال در اختيار اين رژيم قرار دهد.در همين حال آنتونيو گوترش، دبيرکل سازمان ملل نسبت به پيامدهاي کاهش بودجه اختصاص داده شده‌امريکا براي انجام اصلاحات در اين نهاد بين‌المللي هشدار داد و اعلام کرد: کاهش چشمگير بودجه پشنهادي دونالد ترامپ، رئيس جمهوري آمريکا براي سال 2018 ممکن است تلاش‌ها براي اصلاح سازمان ملل را در طولاني مدت با شکست رو به رو کند.
رد اتهام شنود مکالمات توسط اوباما
کميته اطلاعات سناي آمريکا اعلام کرد هيچ مدرکي مبني بر شنود مکالمات تلفني دونالد ترامپ، رييس جمهوري آمريکا توسط باراک اوباما وجود ندارد.ترامپ روز چهاردهم اسفند با ارسال چند توييت باراک اوباما را به شنود مکالماتش در جريان مبارزات انتخاباتي متهم کرده و او را فردي «بد يا بيمار» خوانده بود.شان اسپايسر، مسئول رسانه اي کاخ سفيد اما بار ديگر اين ادعا را تکرار کرد و گفت که بيانيه سنا بر اساس مدارکي بوده که تا کنون در اختيار داشته و با اطلاعات جديدي که در اختيارش قرار خواهد گرفت نتيجه گيري متفاوت خواهد بود.سازمان اطلاعاتي و جاسوسي انگليس(GCHQ) ادعاهاي مطرح شده از سوي دولت آمريکا مبني بر کمک به دولت باراک اوباما براي شنود مکالمات تلفني دونالد ترامپ در جريان کمپين انتخابات رياست جمهوري سال 2016 آمريکا را رد کرد.
اسپايسر مدعي شده بود: اوباما براي شنود ترامپ از آژانس امنيت ملي آمريکا استفاده نکرده است، از آژانس اطلاعات مرکزي (سيا) استفاده نکرده است، از پليس فدرال (اف‌بي‌آي) استفاده نکرده است؛ بلکه او از ستاد ارتباطات دولت انگليس (GCHQ) استفاده کرده است."سخنگوي ستاد ارتباطات دولت انگليس گفت: ادعاهايي که اخيرا از سوي قاضي اندرو ناپوليتانو، يک مفسر رسانه‌اي، درباره اين ستاد تحت عنوان درخواست شنود عليه رئيس جمهور منتخب آمريکا مطرح شده، کاملا مهمل است.او اين ادعاها را "کاملا مضحک" توصيف کرده و گفت که بايد ناديده گرفته شوند.