دیپلمات‌های ما هم می‌گویند آمریکا به تعهداتش عمل نمی‌کند

به گزارش فارس، آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی در خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به قرار داشتن در آستانه سال جدید، اظهارداشت: باید یک محاسبه‌ای کنیم که در یکسال گذشته چه کرده‌ایم و چقدر ارتقا داشته‌ایم. مساله نیکوکاری و به یاد ضعفا بودن از مسائل مهم شب عید نوروز است.
وی با بیان اینکه برجام به عنوان یک تجربه بی‌اعتمادی به آمریکا را ثابت کرد، گفت: همین یک تجربه بس است و دیگر تجربه مجدد نکنیم چرا که آمریکا ثابت کرد دشمن ما است. رهبری فرمودند همچنین دیپلمات‌های ما می‌گویند آمریکا به تعهدات خود عمل نمی‌کند.
آیت‌الله موحدی کرمانی تصریح کرد: قرار بود بعد از 6 ماه تمام تحریم‌ها برداشته می‌شود، نه تنها برداشته نشد بلکه تحریم‌های دیگری به بهانه‌های امنیتی اضافه شد. آمریکا می‌گوید بیایید در مسائل منطقه گفت‌وگو کنیم عجیب است کسی که به حرف و تعهدات و وعده‌هایش پایبند نیست، چطور می‌شود با آن گفت‌وگو کرد.
امام جمعه موقت تهران گفت: مساله اقتصاد مقاومتی از مسائل مهم کشور است، انتظار می‌رود به آن در بُعد اقدام و عمل بیشتر توجه شود، رهبری فرموده‌اند ادامه وضع فعلیِ تولید داخلی یعنی بیکاری و این دیگر ربطی به آمریکا ندارد. مسئولان برای این بیکاری خانمان‌سوز فکری کنند. اثر سمینارها و جلسات برای رفع مشکلات مردم چیست؟ نکند تنها حرف باشد و عملکرد هیچ، مشکلات معیشت مردم دغدغه عمیق رهبری و مجلس خبرگان است.


وی پیرامون دولتمردان و مردم، خاطرنشان کرد: یکی از عوامل وحدت دولت و مردم، محبتِ فی‌مابین است. ارتباط مردم باید با دولتمردان سهل و آسان گردد، مبادا بین آ‌نها مانعی باشد تا نتوانند مشکلاتشان را مطرح کنند. زندگی اشرافی صاحبان قدرت آنها را از مردم جدا می‌کند و این فاجعه است.
آیت‌الله موحدی کرمانی بیان داشت: گردانندگان نظام باید زندگی در حد مستضعفین داشته باشند بیایید همه ساده‌زیستی را از رهبری یاد بگیریم.
امام جمعه موقت تهران گفت: به تعبیر مقام معظم رهبری آمریکا می‌خواهد همه چیز را بگیرد و هیچ چیز ندهد. وزیر خارجه انگلیس با کارنامه سیاه حقوق بشری‌اش، خود را ارتقا‌دهنده حقوق بشر در جهان قلمداد می‌کند. زهی بی‌شرمی و بی‌حیایی.
وی با اشاره به سخنان وزیر امور خارجه عربستان درباره ایران، اظهار داشت: این فرد ایران را حامی اصلی تروریسم در جهان می‌خواند در حالی که کشورش در یمن سیل خون به راه انداخته و کودک‌کشی کار روزانه او است. قرآن می‌خوانند اما خبری از عمل به قرآن نیست.
آیت‌الله موحدی کرمانی با بیان اینکه جواب این کشتارها و خون‌های ریخته شده در یمن را چگونه می‌خواهند بدهند، گفت: ما اگر عملی انجام می‌دهیم، ما حمایت از مظلوم می‌کنیم قرآن هم می‌گوید حمایت از مظلومین بکنید.
امام جمعه موقت تهران در ادامه با بیان اینکه ما باید به اعتلای کشورمان بیندیشیم، افزود: مقام معظم رهبری فرمودند که چهار چیز عناصر اقتدار در کشور است از جمله ایمان و معرفت دینی، قدرت علمی، اقتصاد مقاوم و حفظ عزت ملی.
وی تصریح کرد: ایرانی که در دوره پهلوی ذلیل آمریکا و قدرت‌های سلطه‌گر بود، امروز به برکت عمل به همین چهار عنصر، به قدرت منطقه تبدیل شده است.
آیت‌الله موحدی کرمانی با ابراز تاسف از حوادث رخ داده در چهارشنبه آخر سال گفت: نمی‌دانم تا چه زمانی باید شاهد این صحنه‌های دلخراش باشیم. ما را ملتی رشید می‌شناسند که تمام توطئه‌های دشمنان را خنثی و تمام نقشه‌های آ‌نان را نقش برآب کردیم و بینی استکبار را به خاک مالیدیم.
وی بیان داشت: دنیا در مقابل حوادث چهارشنبه‌ سوری نسبت به ما چگونه قضاوت می‌کنند؟ دنیایی که ما را رشید می‌خواند، این صحنه‌ها را که می‌بیند، در رشد ما شک می‌کنند. با اعمال جاهلانه چشم یکدیگر را کور می‌کنند. مسئولان برای این حرکات جاهلانه کاری کنند.
امام جمعه موقت تهران در ادامه سخنان خود پیرامون فرهنگ دینی، گفت: استفاده غلط از فضای مجازی باعث شده اعضای خانواده از یکدیگر جدا شوند، خانواده‌ها متلاشی شوند و آمار طلاق رو به افزایش رود. فرهنگ دینی آسیب می‌بیند.
آیت‌الله موحدی کرمانی تأکید کرد: باید فضای مجازی را پر از معارف دینی و بصیرت سیاسی کرد که در این زمینه وظیفه نخبگان سنگین است. هشدارهای لازم داده شود تا از استفاده غلط که بنیان‌های اخلاقی کشور را از بین می‌برد، پرهیز شود.
چند 10 میلیارد از پول‌های بلوکه شده
 به دلیل تحریم دلار و ناجوانمردی آمریکا
به کشور منتقل نشده است
به گزارش تسنیم، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم از اساتید دانشگاه امام صادق(ع) در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران نسبت به سیاست‌های دولت در زمینه اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی انتقاد کرد و با بیان اینکه بار مدیریت اجرای اقتصاد مقاومتی بر دوش دولت است، اظهار داشت: معتقدیم که بهتر از اینها باید سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در آینده پیاده شود.
وی نسبت به خام‌فروشی سنگ‌های تزئینی به برخی کشورهای اروپایی، گفت: کشورهای آلمان و ایتالیا و برخی دیگر کشورها سنگ‌های تزئینی را به صورت خام از ما می‌خرند و پس از فرآوری به دیگر کشورها و از جمله کشور خودمان صادر می‌کنند و سوال اینجاست که آیا ما خودمان نمی‌توانیم با بهره‌وری این کار را انجام دهیم و برای کشور ارزش افزوده داشته باشیم؟
حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در ابتدای سال جاری در حرم مطهر امام رضا(ع) پیرامون اقتصاد مقاومتی و توجه به سیاست‌های آن از سوی ارکان دولت و دیگر دستگاه‌ها، ابراز داشت: معظم‌له خواهان این شدند که دولت در پایان سال 95 گزارشی از اقدامات انجام شده در راستای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ارائه کند تا معلوم شود اقداماتی در سال 95 انجام شده یا خیر.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نهم با بیان اینکه پیدا کردن مزیت‌های نسبی اقتصادی در حوزه اقتصاد مقاومتی نقشه راه را مشخص و تکلیف را برای مردم معلوم می‌کرد، بیان داشت: دولت باید به دستگاه‌ها و مردم طی سال جاری اعلام می‌کرد تا بدانند در برابر تدابیر اندیشیده شده در حوزه اقتصاد مقاومتی چه کارهایی باید انجام دهند؛ دولت باید بگوید که نسبت به توجه به تولید چه کار کرده؟ آیا حرف منتقدان را شنیده‌اند؟
وی با تاکید بر اینکه واردات خارجی نباید قدرت تولید داخلی را تضعیف کند، تأکید کرد: اینکه ما همه چیز را از خارج وارد کنیم درست نیست، بلکه باید به تولید داخلی نیز توجه شود.
استاد دانشگاه امام صادق(ع) گفت: تاکنون 2 هواپیما خریداری شده وارد کشور شده، البته ما هم می‌دانیم که اگر حمل و نقل هوایی به روز شود، برای مسافران اطمینان‌بخش است و اشکالی ندارد، اما بهتر است دولت همزمان تولید داخلی هواپیما را نیز ساماندهی کند؛ آیا آنهایی که می‌توانند موشک بسازند که از فناوری بسیار بالایی برخوردار است، نمی‌توانند موتور هواپیما و قطعات ظریف مورد نیاز آن را تهیه کنند؟ یقینا می‌توانند این کار را انجام بدهند.
حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم با طرح این سوال که چرا از صنایع هوا و فضا حمایت نمی‌شود تا پول خرید هواپیما را سرمایه‌گذاری کنیم و به عنوان مثال به جای ورود 200 هواپیما 400 هواپیما خودمان تهیه کنیم، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب نسبت به بدعهدی و بدجنسی آمریکایی‌ها در قبال بازگشت پول‌های بلوکه شده ایران در خارج از کشور انتقاد کرده بودند، دولت بگوید که آیا این امر رهبری در به کارگیری این پول‌ها در ارتقاء سطح تولید محقق شده یا خیر؟
وی گفت: متاسفانه طبق اطلاعی که دارم چند 10 میلیارد از پول‌های بلوکه شده هم به دلیل اینکه به صورت دلار بوده و دلار نیز تحریم است، امکان انتقالش به داخل وجود نداشته و آمریکا نیز در این مسئله ناجوانمردی کرده و مطالبات دلاری ما در خارج از کشور همچنان بلوکه است و امکان انتقال آن وجود ندارد.
استاد دانشگاه امام صادق(ع) ابراز داشت: خوشبختانه در دوران سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی نخبگان ما از طریق مهندسی معکوس توانسته‌اند مشابه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های خارجی را تولید کنند؛ به عنوان مثال در تولید نیروگاه، ایران در کل جهان پس از آمریکا و آلمان حرف اول را می‌زند. شرکت مپنا به عنوان مثال تولیدکننده مولدهای برق با جنرال موتور آمریکا و زیمنس آلمان رقابت می‌کند.
حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم یکی از نقاط قوت سرمایه‌گذاری در سال‌های اخیر را در زمینه نیروگاه‌سازی و پتروشیمی دانست و تصریح کرد: سوال این است که چرا وزارت صنعت اجازه می‌دهد که برای ساخت نیروگاه با خارجی‌ها قرارداد منعقد شود آیا این اقتصاد مقاومتی است؟
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نهم نسبت به اتکاء روزافزون بودجه‌های سالانه کشور به نفت انتقاد کرد و گفت: طبق برآوردها در سال 94، 25 درصد، سال 95، 31 درصد و در بودجه سال 96 نیز 35 درصد بودجه به نفت متکی بوده که آیا این یک روند کاهشی برای اتکاء به نفت است؟
وی بانک‌ها را دچار مشکلات جدی دانست و تصریح کرد: اصلاح نظام بانکی در کشور در دستور کار دولت قرار نگرفته و هنوز لایحه آن از سوی دولت به مجلس ارائه نشده است.
استاد دانشگاه امام صادق(ع) در مجلس بسیج را یکی از ظرفیت‌ها در تحقق سیاست‌هایی اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت: بسیج می‌تواند خدمت بزرگی را به اقتصاد مقاومتی بکند، دولت توجه بیشتری باید به این ظرفیت بسیج داشته باشد.
حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم با بیان اینکه معنای اقتصاد مقاومتی این نیست که روابط اقتصادی خود را با دنیا تعطیل و اقتصاد بسته ایجاد کنیم، اظهار داشت: ما با روابط اقتصادی با دیگر کشورها به خصوص کشورهای همسایه موافقیم و باید در این راستا تلاش کنیم.
وی 80 درصد اقتصاد کشور را وابسته به داخل و کمتر از 20 درصد آن را مربوط به خارج و صادرات و واردات دانست و تاکید کرد: اهتمام دولت باید بیش از جذب سرمایه‌گذاری خارجی توجه به اقتصاد داخلی باشد.