بورس در انتظار واکنش سهامداران

گروه بورس- شوک سیاسی آمریکا در بورس ایران نتوانست تاثیر منفی زیادی بر این بازار تحمیل کند اما این همه ماجرا نیست و همه فعالان بازار سرمایه در انتظار آغاز معاملات در روز جاری هستند تا بتوانند تحلیل‌های دقیق‌تری از آینده تالار شیشه‌ای داشته باشند‌. البته روند کلی معاملات بورس در هفته گذشته برای سهامداران دو روی مثبت و منفی داشت اما کفه مثبت سنگین‌تر از کفه منفی داد و ستدها بود به‌طوری‌که معاملات بورس در هفته‌ای که تحت تاثیر لغو «برجام» از سوی آمریکا بود، با فراز و نشیب‌های زیادی مواجه شد اما در نهایت شاخص کل با ۹۷ واحد افزایش، نگرانی‌های سهامداران را اندکی کاهش داد‌. آمار و اطلاعات بازار سهام نشان می‌دهد که در هفته جاری، هر چند نوسان‌هایی در روند خرید و فروش سهام در تالار شیشه‌ای وجود داشت و سهامداران در انتظار روشن شدن تکلیف «برجام» بودند اما به هر حال پس از اعلام تصمیم آمریکا برای خروج از «برجام»، شاهد ریزش‌های سنگین این بازار نبودیم و در عین حال با رشد زیادی در حجم خرید و فروش اوراق بهادار و افزایش ارزش بازار نیز روبه‌رو نشدیم تا همه چیز حول محور آرامش حداقلی دنبال شود‌.
نوسان شاخص‌ها
نگاهی دقیق‌تر به فرآیند رفتار معاملاتی سهامداران حقیقی و حقوقی در تالار شیشه‌ای مشخص می‌کند که در پایان معاملات هفته منتهی به ۱۸ اردیبهشت ماه ۹۷ شاخص کل بورس با 1/0 درصد افزایش نسبت به هفته دوم اردیبهشت‌ماه، به رقم 961/93 واحد رسیده است‌. از سوی دیگر، بر اساس این گزارش، شاخص بازار اول با ۲۳۳ واحد افزایش به رقم 697/66 واحد رسید و شاخص بازار دوم با ۷۷۵ واحد کاهش عدد 755/198 واحد را تجربه کرد و به این ترتیب شاخص بازار اول با 3/0 درصد افزایش و شاخص بازار دوم با 4/0 درصد کاهش نسبت به هفته قبل مواجه شدند‌. همچنین در پنج روز کاری هفته گذشته، ارزش کل معاملات اوراق بهادار به رقم 663/14 میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل ۱۴۱ درصد افزایش یافته است‌. در ضمن تعداد ۵۶۳۴ میلیون انواع اوراق بهادار در بیش از ۲۳۶ هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب ۱۳۹ و ۵۲ درصد افزایش را نسبت به هفته گذشته تجربه کردند‌. این درحالی است که تعداد ۱۰۹ میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از ۱۱۲۵ میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب با ۱۰۶ و ۱۱۰ درصد افزایش نسبت به هفته گذشته همراه شدند‌.
روزهای ویژه
به هر ترتیب باید منتظر ماند تا با آغاز معاملات امروز و ادامه داد و ستدهای جدی‌تر بورس بعد از فروکش کردن تب و تاب‌های ابتدایی تصمیم آمریکا برای خروج از «برجام»، واکنش دقیق‌تری را از فعالان حقیقی و حقوقی این بازار شاهد باشیم تا مسیر کوتاه‌مدت این بازار بعد از فشارهای سیاسی و اقتصادی اخیر آمریکا شفاف‌تر مشخص شود تا بتوانیم ارزیابی دقیق‌تری از آینده بازار سرمایه داشته باشیم‌. از سوی دیگر، رییس سازمان بورس گفت: سهامداران حرفه‌ای بازار، بر عدم اثرات بلندمدت اقدام‌های سیاسی واقف بوده و هم‌اکنون هم تمایلی به فروش سهام ندارند‌. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار پیرامون تاثیر خروج آمریکا از برجام روی بازار سهام گفت: بر اساس ماده ۲۸ قانون رفع موانع تولید «صندوق تثبیت بازار سرمایه» عهده‌دار حمایت از سهامداران خرد بوده و در مواقع مختلف در بازار سهام فعال است، همچنین در صورت نیاز نیز صندوق توسعه بازار سرمایه که وظایف مشابهی با صندوق تثبیت دارد همچنان عملیات بازارگردانی سهام را دنبال می‌کند‌. شاپور محمدی با بیان اینکه جای هیچ نگرانی برای حمایت از سهامداران در بازار سهام نیست، عنوان کرد: سهامداران حرفه‌ای بازار، با اشراف به آثار روانی اخبار پیرامونی برجام بر عدم اثرات بلندمدت چنین اقدام‌هایی واقف بوده و هم‌اکنون با توجه به استراتژی بلندمدت خود و سودآوری شرکت‌ها تمایلی به فروش سهام ندارند‌. به گفته وی سودآوری شرکت‌ها بهتر از دوره‌های مالی قبل است و انتظار می‌رود استراتژی کسب بازدهی در روند بلندمدت بازار سهام ادامه یابد. این در حالی است که در مواقع مقطعی اگر عده‌ای بخواهند دارایی‌های خود را نقد کنند به‌طور حتم صندوق تثبیت کمک خواهد کرد‌. رییس سازمان بورس ادامه داد: ممکن است روند بازار سهام اندکی با افت و خیزهای طبیعی ناشی از ریسک‌های دیگری روبه‌رو شده باشد و در عین حال با تعدیل‌ها و اصلاح قیمتی که صورت گرفته درنهایت منجر به شکل‌گیری وضعیت با ثبات در شرایط فعلی شده است‌. وی در ادامه گفت: بازار سهام هم‌اکنون در وضعیتی که بتواند بر اساس سودآوری شرکت‌ها ثبات داشته باشد قرار گرفته و با تحلیل مناسبی که سرمایه‌گذاران انجام می‌دهند و بر اساس افق بلندمدت سرمایه‌گذاری خود می‌توانند نظاره‌گر وضعیتی مناسب در بازار باشند‌. محمدی در پایان گفت: وضعیت سودآوری شرکت‌ها با توجه به نرخ ارز برآوردی در بودجه آنها، اغلب حاکی از وضعیت بهتر درآمدی و فروش مناسب شرکت‌ها داشته و در مجموع از لحاظ تاثیرات ارزی و فروش وضعیت مناسبی برای شرکت‌های بورسی رقم خورده است‌.