دلگرمی اسراییل به ترامپ

آینده خاورمیانه تحت تاثیر بالا گرفتن تنش‌ها میان تهران و تل‌آویو وارد بحران جدیدی خواهد شد؟ این سوالی است که رسانه‌های خارجی با تحلیل‌ها و گزارش‌های خود سعی کردند به آن پاسخ دهند‌.
خبرگزاری سی‌ان‌ان در گزارشی با عنوان «آیا تقابل ایران و اسراییل آغاز بحران جدید خاورمیانه است؟» می‌نویسد: در نخستین ساعات صبح پنجشنبه گذشته نیروهای اسراییل حمله‌ای را انجام دادند که بزرگ‌ترین حمله در خاک سوریه پس از جنگ سال 1974 محسوب می‌شود‌. حملات هوایی در پاسخ به آنچه آنها حملات راکتی ایران علیه منطقه جولان سوریه که تحت اشغال اسراییل می‌خوانند، انجام شده است‌.
پس از سقوط یک هواپیمای بدون سرنشین در فوریه گذشته، این برای دومین بار است که اسراییل، ایران را به حمله مستقیم به خاک خود متهم کرده است‌. سردار جعفری فرمانده سپاه اما در مطلبی که در اینستاگرام رسمی خود منتشر کرده، بدون آنکه نامی از سپاه قدس بیاورد، به نقل از شبکه المیادین مراکز نظامی اسراییلی را نام برده که هدف قرار گرفته‌اند‌.
این حملات تنها چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که رییس‌جمهور آمریکا تصمیم به خارج کردن آمریکا از توافق هسته‌ای تاریخی ایران اتخاذ کرد؛ توافقی که در سال 2015 منعقد شد‌.


طی شش سال گذشته اسراییل همواره از این موضوع ابراز نگرانی می‌کرد که ایران و متحدانش که در راس آنها حزب‌الله لبنان قرار دارد، در حال تاسیس یک حضور بزرگ و دائمی در جنوب سوریه هستند‌؛ موضوعی که به ایرانی‌ها این اجازه را می‌دهد که اسراییل را نه تنها فقط از خاک لبنان بلکه از دیگر مرزهای مشترک با اسراییل نیز هدف قرار دهد‌.
در پاسخ به اقدامات ایران در سوریه، اسراییل نیز طی شش سال گذشته چندین حمله هوایی علیه سوریه انجام داده است‌. یکی از این حملات، کمتر از دو هفته پیش انجام شد و منجر به کشته شدن نظامیان ایرانی و بالا گرفتن تنش‌ها شد‌. تقریبا این موضوع قطعی بود که نیروهای سپاه قدس پاسداران ایران اقدام به انتقام‌گیری خواهند کرد و چهارشنبه شب حمله راکتی مستقیمی را علیه اسراییل انجام داد‌.
محاسبات اسراییل سه‌گانه است‌. یکی از این محاسبات دولت سوریه است که با تهدیدهای به خطر افتادن حکومتش در پس حملات اسراییل مواجه است و این انگیزه را دارد که تلاش کند ایران را از فعالیت‌هایش بازدارد‌. وزرای اسراییل طی چند ماه گذشته به صراحت چندین بار به دمشق هشدار داده‌اند و در حملات روز پنجشنبه سیستم دفاعی دمشق را هدف قرار دادند‌.
موضوع دیگر این است که آمریکا قطعا در صورت آنکه ایران از خطوط قرمز عبور کند به‌طور مثال شهرهای بزرگ اسراییل را با موشک‌های دوربرد هدف قرار دهد، وارد این درگیری خواهد شد‌. سومین موضوع روسیه است، کشوری که خود حضور نظامی گسترده‌ای در سوریه دارد و با تکرار تهاجمات اسراییل ادامه می‌دهد و رویکرد دیپلماتیک را به تقابل نظامی ترجیح می‌دهد‌.
گاردین نیز در گزارشی به تحلیل آنچه این روزها در خاورمیانه در جریان است پرداخت و نوشت: حملات سنگین اسراییل علیه اهدافی در سوریه در پاسخ حملات موشکی به منطقه تحت اشغال جولان، نشان داد که این موضوع تا چه اندازه تحت تاثیر تصمیم رییس‌جمهور آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای ایران بود‌.
در صورت آنکه حمله ایران به جولان تایید شود، این برای نخستین بار خواهد بود که نیروهای ایرانی از خاک سوریه مواضع اسراییل را هدف قرار می‌دهند و اسراییل نیز علیه مواضع ایرانی واکنش نشان داده است‌.