موشک پرانی اسرائیل با بهانه‌های خود ساخته




گروه جهان/ در ایامی که سوریه با خارج کردن تروریست‌ها از شهرهایی که سال‌ها جولانگاه آنان بودند، به سمت آرامش حرکت می‌کند، حامیان تنش در منطقه با تنش‌آفرینی‌های جدید، منافع خود را در منطقه می‌جویند. بامداد پنجشنبه جنگنده‌های رژیم صهیونیستی با «بهانه‌هایی خود ساخته» مناطقی از سوریه را بمباران و موشک‌باران کردند. نتانیاهو با دستاویز قراردادن بهانه‌هایی جدید، مدعی شد، این حملات در واکنش به حملات ایران به مناطقی در سرزمین‌های اشغالی صورت گرفته‌است. اما بلافاصله پس از این ادعاها، ارتش سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد، موشک‌باران مناطقی از رژیم صهیونیستی که ناکارآمدی گنبد آهنین، سامانه دفاعی رژیم صهیونیستی را آشکار کرد، توسط این ارتش و در واکنش به تجاوزگری‌های این رژیم انجام شده‌است. دیروز نیز سخنگوی وزارت خارجه ایران، با تأکید بر اینکه حملات رژیم صهیونیستی با بهانه‌هایی خود ساخته انجام شده‌اند، این اقدامات را خلاف مقررات بین‌المللی و نقض حاکمیت سوریه دانست.


به گزارش «ایران» به نقل از خبرگزاری «اسپوتنیک»، وزارت دفاع روسیه اعلام کرده‌است، در حمله‌ای که ارتش اسرائیل بین ساعت‌های 3 و 15 دقیقه تا 5 و 15 دقیقه بامداد چهارشنبه با استفاده از جنگنده‌های اف 15 و اف 16رژیم صهیونیستی انجام داد، 70موشک شلیک شد، که نیمی از این موشک‌ها رهگیری و منهدم شد. بنا بر این گزارش در این حملات 35 نقطه از خاک سوریه که اغلب آنها در اطراف دمشق و در مرز با سوریه و سرزمین‌های اشغالی فلسطین بودند، هدف قرار گرفتند. برخی منابع داخلی سوریه نیز مدعی شدند، فرودگاه‌های نظامی شعیرات و المزه از جمله مناطقی بودند که موشک‌های اسرائیلی به سمت آنها شلیک شد. به گزارش «ایران» به نقل از سایت شبکه خبری «سی‌ان‌ان»، تل‌آویو بااستفاده از فضاسازی‌های رسانه‌ای معمول علیه ایران، روز پنجشنبه مدعی شد، این حملات که پایگاه‌های ایران در سوریه را هدف قرار داد، در واکنش‌ به پرتاب 20 موشک اوراگان ساخت شوروی بود که نیروهای ایرانی مستقر در سوریه به سمت مواضع این رژیم در جولان پرتاب کردند. بلافاصله پس از آن نیز بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای که از طریق یوتیوب منتشر کرد، در تبلیغاتی سوء علیه ایران، مدعی شد: ایران از خط قرمزها عبور کرده‌است. البته چند ساعت بعد از انتشار این ویدئو، شماری از دیپلمات‌های روسی که در دیدار اخیر ولادیمیر پوتین و بنیامین نتانیاهو در مسکو حضور داشتند، اعلام کردند، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به رئیس جمهوری روسیه گفته‌است که اسرائیل به‌دنبال تنش با ایران و جنگ با آن نیست.
    واکنش سوریه
اسرائیل در حالی مدعی شد حملات این رژیم بامداد پنجشنبه در واکنش به حملات موشکی که از خاک سوریه انجام شده‌است، صورت گرفت که چهارشنبه شب، تلویزیون دولتی سوریه، اعلام کرده بود، اسرائیل حملاتی موشکی علیه شهر مرزی قنیطره انجام داده که تلفاتی بر جا نگذاشته است. همین رسانه ساعتی بعد نیز گزارش داد، موشک‌های اسرائیلی چند نقطه دیگر سوریه را هدف گرفته‌اند. به‌گزارش «ایران» به نقل از سایت شبکه خبری «فرانس 24» منابع سوری همچنین تأیید کرده‌اند که در این حملات 20 نفر کشته شدند. بنا بر این گزارش وزارت خارجه سوریه نیز در بیانیه‌ای، حملات مستقیم اسرائیل به خاک سوریه را دور جدیدی از مناقشه 7 ساله سوریه قلمداد کرد. این بیانیه تأکید می‌کند، این رفتار تهاجمی، تنها باعث افزایش تنش‌ها در منطقه خواهد شد.
تهران نیز ابتدا سعی کرد با آرامش بااین مسأله مواجه شود و از تلاش تل‌آویو برای کشاندن ایران به سمت تنش، بپرهیزد. اما در نهایت با ادامه لفاظی‌های تل‌آیو، دیروز بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران ضمن محکوم کردن حمله ارتش اسرائیل به سوریه گفت: «حملات مکرر رژیم صهیونیستی به خاک سوریه که به بهانه‌های خودساخته و بی‌پایه و اساس صورت گرفته است، نقض حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه و اقدامی خلاف تمامی قوانین، مقررات و موازین بین‌المللی است و سکوت کشورها و مجامع بین‌المللی در برابر چنین اقدامات و رفتارهای تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی، مشوق وچراغ سبزی به این رژیم برای ادامه رفتارهای تجاوزگرانه آن است.» سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین «دفاع مشروع و متقابل در برابر اقدامات متجاوزان» را «حق دولت و ملت مقاوم سوریه» دانست. دفاع مشروع و متقابل، نکته‌ای بود که فرماندهی کل ارتش سوریه نیز در بیانیه خود پس از حملات اسرائیل بیان داشت. این بیانیه ضمن محکوم کردن تجاوزهای نظامی مکرر رژیم صهیونیستی به خاک سوریه اعلام کرد: تجاوزهای نظامی مکرر رژیم صهیونیستی به خاک سوریه نتیجه‌ای جز مصمم‌تر شدن دمشق به مبارزه با تروریسم ندارد.
به‌گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، ارتش سوریه در نخستین واکنش خود به تجاوزگری‌های اسرائیل، با شلیک ده‌ها موشک ١٠ مقر مهم که حساس‌ترین مواضع نظامی رژیم صهیونیستی در جولان اشغالی هستند را هدف قرار داد. مرکز نظامی رهگیری اطلاعاتی و الکترونیکی، پایگاه سری اطلاعات مرزی، مرکز نظامی شنود شبکه‌های مخابراتی و ماهواره‌ای، مرکز نظامی کنترل ارسال پارازیت، مرکز تنظیمات ارتباطی و فرستنده‌ها، مرکز کنترل یگان تسلیحات به‌کار رفته در عملیات‌های نظامی زمینی، فرودگاه بالگردهای نظامی، مقر فرماندهی نظامی تیپ ۸۱۰ نظامی، مقر فرماندهی گردان‌های نظامی در منطقه حرمون و مقر زمستانی یگان ویژه موسوم به بنستیم از اهدافی بودند که هدف موشک‌های ارتش سوریه قرار گرفتند.
پس از این حملات ارتش رژیم صهیونیستی با صدور بیانیه‌ای ضمن نادیده گرفتن تجاوزهای متعدد خود به خاک سوریه اعلام کرد: به سوریه درباره اقدام علیه اسرائیل هشدار می‌دهیم؛ ما دمشق را مسئول اتفاقاتی که در سوریه می‌افتد، می‌دانیم! 
     واکنش‌های جهانی
موشک‌های پرتاب شده از جنگنده‌های صهیونیستی به سوریه و از سوریه به سرزمین‌های اشغالی که از مهم‌ترین رخدادهای جنگ 7 ساله سوریه به حساب می‌آید، با واکنش‌های جهانی بسیاری مواجه شد. به گزارش «ایران» به نقل از سایت شبکه خبری «الجزیره»، سازمان ملل، روسیه، فرانسه، آلمان و انگلیس، اسرائیل را ملزم کردند از تنش‌زایی در منطقه بپرهیزد و با توجه به فضاسازی‌های رسانه‌ای غربی هم از ایران خواستند در تنش ایجاد شده، خویشتندار باشد. انتونیو گوترش، از شورای امنیت خواست مسئولیتی را که در این موضوع بر دوش دارد، درست ایفا کند و از طرفین در این واقعه نیز خواست آرامش خود را حفظ کنند. این موضعی بود که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز بر آن تأکید کرد و خواستار مذاکره برای حل تنش شد. امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه نیز از بالاگرفتن تنش‌ها ابراز نگرانی کرده و دیشب نیز پیرامون اوضاع خاورمیانه گفت‌و‌گویی با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان داشت. در این بین بحرین موضعی اتخاذ کرد که تعجب تل آویو را نیز برانگیخت. خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین در این واکنش تعجب برانگیز تأکید کرد، هر دولتی از جمله اسرائیل حق دارد از خودش دفاع کند و منابع خطر را از بین ببرد. وزیر ارتباطات رژیم صهیونیستی این موضع بحرین را به منزله «حمایت تاریخی» این کشور از تل آویو خواند.