پیشنهادهای عجیب برای تشکیل استان با نام‌های عجیب‌تر

آفتاب اقتصادی- گروه صفحه اول: در میان اصولگرایان چهره‌های خاصی همچون نادر قاضی پور، رائفی پور ، نقوی حسینی
هر از چندی اظهارنظرهای جنجالی می‌نمایند
که نشان دهنده ویژگی‌های خاص این طبقه از سیاست مداران است. نقوی حسینی هم همچون قاضی پور از نمایندگان خاص اصول گرا در مجلس شورای اسلامی‌است. سید حسین نقوی حسینی عضو فراکسیون اصولگرایان و نماینده حوزه انتخابیه ورامین، قرچک و پیشوا در مجلس است . نقوی حسینی در مورد مسائل متعددی نظر جالب توجه خود را به رسانه‌ها ابراز می‌دارد، برای مثال در مورد ناپدید شدن پرواز شماره 370 مالزی گفت: « ما عامل اصلی این ربایش را آمریکایی‌ها می‌دانیم و احتمالاً آن‌ها عواملی را اجیر کرده‌اند تا این کار را برایشان انجام دهند». او همچنین احتمال داد هدف آمریکایی‌ها از انجام این کار ایجاد اخلال در روابط بین ایران و کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا بوده ‌است . وی توضیح بیشتری در این زمینه ارائه نکرد. او همچنین از موافقان طرح استیضاح رضا فرجی‌دانا بود و استیضاح این وزیر سابق را یکی از راهکارهای مقابله با «فتنه جدید» دانست که در دانشگاه‌های ایران در حال شکل‌گیری می‌باشد. نقوی حسینی همچنین به معرفی احمدی دانش آشتیانی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش واکنش تندی نشان داد و وی را از جمله « منافقین وقایع سال ۸۸ » معرفی نموده البته آشتیانی شخصاً در صحن مجلس کلیه اتهامات نقوی را بی‌اساس دانست.



پیشنهاد تشکیل استان 15 خرداد
نقوی حسینی به تازگی پیشنهاد داده است تا 3 شهرستان حوزه انتخابیه او یعنی قرچک، ورامین و پیشوا به یک استان مستقل تبدیل شود . وی در اینباره گفت: «حرکت رو به‌ جلوی قرچک همت همه مسئولان شهرستان را می‌طلبد و این اقدام به‌ نحوه احسن در‌ حال انجام است. وی تاکید کرد: ایجاد تنها استانی که در تقسیمات کشوری مطرح‌ شده و پرونده آن در وزارت کشور موجود است، استان 15 خرداد است که از نظر پتانسیل جمعیت نیاز به‌ اضافه‌شدن شهرستان دیگری ندارد، چراکه دشت ورامین دارای یک‌ میلیون جمعیت است. » او معتقد است که این
سه شهرستان تمام امکانات لازم را برای استان شدن
دارد و مُصر است تا آنها را به استان تبدیل کند .
او می‌گوید که هر درخواست دیگری برای
استان شدن بی اساس است و تنها استان
15 خرداد است که به صورت جدی احتمال تشکیل شدن
را دارد . همچنین نماینده گرمسار خواسته
است تا در صورت تشکیل این استان، گرمسار هم به آن ملحق شود که این درخواست با مخالفت شدید حسینی رو به رو شده است و گفته است که این شهرستان را در جمع خود نخواهیم پذیرفت .وی در اینباره گفت:
« نماینده شهرستان گرمسار اعلام آمادگی کردند
تا در صورت اجرای این طرح شهرستان‌ گرمسار، آرادان و ایوانکی را به این استان اضافه کنند، ما نیاز به این نداریم که شهرستان دیگری به این
4 شهرستان اضافه شود، ما به اندازه کافی استعداد
لازم برای استان شدن را داریم.» اینکه چرا باید 15 خرداد که یک مناسبت ملی و متعلق به همه ایرانیان است به اسم چند شهرستان محدود تبدیل شود و اینکه چرا این نام انتخاب شده است از دیگر پرسش‌های مطرح شده است .
البته پس از واکنش‌های زیادی که در فضای مجازی نسبت به این سخنان نقوی حسینی صورت گرفت، او در مصاحبه‌ای اشتباه لفظی خود را تلویحا اصلاح و تصریح کرد که منظورش تشکیل استان خرداد بوده است.
انتخاب یک نام غیر معمول مانند یک تاریخ ، ملی مذهبی و یا بدون دلیل باعث شده است تا بسیاری از کاربران فضای مجازی درخواست‌های خود را برای استان شدن محل زندگی‌شان در قالب کمپین‌هایی مطرح کنند . از جمله تعدادی از اهالی چند شهر خوزستان که با توجه به نیاز به رسیدگی بیشتر به شهرهایی چون آبادان و اختصاص بودجه زیست محیطی پیشنهاد تشکیل استان اول فروردین را داده‌اند. آنها دلیل این نامگذاری را زیبایی بهار و زایندگی این ماه و مهمتر از همه شروع تعطیلات در ابتدای فروردین اعلام کرده اند . البته درخواست‌های بسیار دیگری برای استان شدن مطرح شده است که برخی از آنها به مراتب جدی تر از استان اول فرودین بوده‌اند. از جمله آنها شاید جدی ترین موارد این‌ها بوده‌اند:

استان تهران غربی
تهران غربی عنوانی برای تشکیل استانی جدید به مرکزیت شهریار است که در برگیرنده شهرستان‌های شهریار، شهر قدس، ملارد، رباط کریم و بهارستان می‌باشد. حسین گروسی نماینده مردم شهرستان‌های شهریار، ملارد و شهر قدس در مجلس نهم در جریان بازدید عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی از بازار ایرانی اسلامی‌شهر جدید اندیشه با اشاره به لزوم توجه به شهرستان‌های غرب استان تهران بیان کرد : اگر به شهرستان‌های استان تهران نگاه ویژه نشود تهدیدی برای کلانشهر تهران به وجود می‌آید. گروسی به وضعیت واحدهای مسکونی شهرستان‌های غرب استان تهران اشاره کرد و گفت: به‌طور مثال، قیمت آپارتمان در شهرستان خوش آب و هوای شهریار با بهترین امکانات و مصالح از حدود ۱ تا ۲ میلیون تومان است در حالی که قیمت آپارتمان مشابه در شهر تهران بیش از ۸ میلیون تومان است. وی افزود: این امر به دلیل توسعه نامتوازن و فقدان امکانات رفاهی مانند مترو، بیمارستان‌های مجهز و ... در شهرستان‌های غرب استان تهران صورت گرفته ‌است. وی به سکونت قشرها کم‌درآمد در شهرستان‌های غرب استان تهران اشاره کرد و افزود: در چند دهه اخیر شهرستان‌های غرب استان تهران مهاجرپذیری بالایی داشته‌اند. وی در پایان متذکر شد: امیدواریم که دولت تدبیر و امید در راستای حل مشکلات گام‌های مطلوبی را بردارد.

استان خلیج فارس
«خلیج فارس» عنوانی است که برای تاسیس استانی جدید در جنوب ایران به کار رفته ‌است. این استان جزایر جنوبی ایران به ویژه جزایر استان هرمزگان را شامل می‌شود. ولی اسماعیلی عضو کمیسیون شوراها و سیاست داخلی مجلس در ۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ از دستور تهیه طرحی برای تشکیل استان توریستی فرهنگی خلیج فارس در آستانه روز ملی خلیج فارس در مجلس ایران خبر داد. قرار است مرکز این استان توریستی ، فرهنگی ابوموسی باشد. جزایر قشم، کیش، بنادر لاوان، لنگه، سیری، جزایر تنب بزرگ و تنب کوچک از شهرهای این استان خواهند بود.

استان زاگرس
استان زاگرس طرح پیشنهادی برای تشکیل استانی جدید در شرق استان لرستان به مرکزیت بروجرد است. از این استان گاه با نام‌های دیگر مانند استان بوستان، استان بروجرد یا استان لرستان شرقی هم نام برده شده ‌است. طرح اولیه تشکیل استان زاگرس در سال ۱۳۷۵ به هنگام سفر رئیس‌جمهور وقت، اکبر‌هاشمی‌رفسنجانی به بروجرد از سوی نمایندگان مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی‌ارائه شد. سپس در سال ۱۳۷۹، نمایندگان بروجرد، ملایر و نهاوند تشکیل استانی جدید با مشارکت سه شهرستان فوق را با نامه‌ای رسمی‌از وزارت کشور خواستار شدند. در دومین دوره دولت اصلاحات زمزمه‌های استقلال
اداری بروجرد و تشکیل استان زاگرس
شدت گرفت اما تا چندین سال بعد تحرک جدی در این زمینه دیده نشد. در سال ۱۳۸۹، به دنبال تاسیس استان البرز به مرکزیت کرج، علاءالدین بروجردی و مقدسی نمایندگان بروجرد در مجلس ضمن ایراد سخنرانی، از رئیس‌جمهور (محمود احمدی‌نژاد) تقاضای تاسیس استان زاگرس به مرکزیت بروجرد را نمودند.

استان کردستان شمالی
طرح پیشنهادی برای تشکیل استانی جدید با عنوان کردستان شمالی به مرکزیت بوکان در شمالغرب ایران که محدوده موردنظر برای تشکیل این استان بخشی از استان آذربایجان غربی و استان کردستان است. کردستان شمالی شهرستان‌های کردنشین جنوب دریاچه ارومیه و شهرستان‌های سقز و بانه در شمال استان کردستان را دربر می‌گیرد. به صورت رسمی‌این طرح برای اولین بار توسط نماینده وقت بوکان در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۱۳۶۹ با نام استان مکریان به مرکزیت بوکان در دوره سوم مجلس شورای اسلامی‌مطرح و به وزارت کشور پیشنهاد داده شد تا در خصوص استانی جدید در جنوب آذربایجان غربی اقدام و مورد مطالعه قرار گیرد. در سال ۱۳۸۷ در نطق پیش از دستور محمدقسیم عثمانی با عنوان «مطالعه وزارت کشور در جهت ایجاد استان جدید کردستان شمالی با مرکزیت بوکان با توجه به موقعیت استراتژیک و ظرفیت‌های بالقوه آن و رفع شبهه تبعیض بین غرب و شرق کشور» دوباره طرح تشکیل استان مکریان اما این بار با نام کردستان شمالی مجدداً مطرح شد.
استان فارس جنوبی
مطابق مصوبه شورای عالی معماری کشور، طرحی بنام طرح کالبد ملی که به تصویب رسیده، استانهای کشور را به 85 ناحیه تقسیم کرده بودند. از جمله استان فارس که به پنج ناحیه تقسیم و تصویب شده بود. ناحیه شمالی به مرکزیت آباده، ناحیه مرکزی به مرکزیت شیراز، ناحیه شرقی به مرکزیت فسا و ناحیه غربی به مرکزیت کازرون و ناحیه جنوبی شامل شهرهای لار، لامرد، مهر، قیر و کارزین، زرین دست و فراشبند و جهرم به مرکزیت جهرم.

استان کاشان
طرحی است که برمبنای آن نواحی شمالی استان اصفهان از این استان جدا شده و می‌تواند استانی جدید به مرکزیت شهر کاشان ایجاد شود. به‌جهت فراهم‌بودن زمینه‌های تاریخی، راهبردی، صنعتی، علمی، گردشگری و میراث فرهنگی در سطح منطقه، این طرح از حساسیت بیش‌تری برخوردار است؛ به گونه‌ای
که محمود احمدی‌نژاد نیز آن را مورد تایید قرار داده
‌است. هم‌اکنون کاشان صاحب فرمانداری ویژه‌است.

استان سبزواران
استان سبزواران به مرکزیت جیرفت از استان‌های پیشنهادی است که به دلیل زیر ساخت‌های اساسی و اداره کل‌های جداگانه احتمال دارد از استان‌های آینده باشد. استان سبزواران از شهرهای جیرفت، قلعه گنج، کهنوج، منوجان، عنبرآباد تشکیل می‌شود که جیرفت در مرکز آن قرار دارد.

استان گلشن
طرحی است که بر مبنای آن شهرستانهای طبس و بشرویه از استان خراسان جنوبی و شهرستان خور و بیابانک از استان اصفهان جدا شده و استانی جدید به مرکزیت شهر طبس ایجاد شود. این طرح برای اولین بار توسط محمد کریم عابدی نماینده مردم طبس، فردوس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی‌بیان شد. وی دلیل پیشنهاد این طرح را وسعت زیاد شهرستان طبس، جلوگیری از مهاجرت مردم به کلانشهرها و افزایش امنیت و قدرت اقتصادی منطقه برشمرده‌است. نارضایتی از الحاق این شهرستان به استان یزد در سال ۱۳۸۰ نیز از علت‌های پیشنهاد این طرح بوده‌است. شهرستان طبس در سال ۱۳۹۱ دوباره به استان خراسان جنوبی ملحق شد.

استان مغان
در ۲۷ مهر ماه سال ۹۳ حبیب برومند نماینده مردم پارس‌آباد و بیله سوار در سخنرانی اش در مجلس شورای اسلامی‌خواستار جدایی شهرستان‌های شمالی استان اردبیل از این استان و تشکیل استان مغان شد. به دنبال این سخنان ۵۳ تن از نمایندگان مجلس طی نامه‌ای حمایت خود را از این پیشنهاد اعلام نمودند. به پیشنهاد این نماینده، شهرستان‌های پارس‌آباد، بیله سوار، گرمی‌و مشگین‌شهر جزو این استان خواهند بود.