تضمین عملی اروپا؛ شرط ادامه برجام


حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي با اشاره به برخي حرف‌ها درباره ادامه‌دادن برجام با سه کشور اروپايي تصريح کردند: من به اين سه کشور هم اعتماد ندارم و مي‌گويم به اينها هم اعتماد نکنيد. اگر مي‌خواهيد قراردادي ببنديد، تضمين واقعي و عملي بگيريد والا فردا اين‌ها هم همان کار امروز آمريکا را به شيوه ديگري خواهند کرد.

حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي‌به مناسبت هفته معلم در دانشگاه فرهنگيان حضور يافتند و در ديدار هزاران نفر از دانشجويان و معلمان، منزلت و جايگاه والاي معلمان را همچون معيشت آنان بسيار مهم و نيازمند توجه کامل خواندند و اجراي زمان‌بندي شده سند متقن و جامع تحول آموزش‌وپرورش را بسيار لازم و زمينه‌ساز نوسازي اين دستگاه عظيم و سرنوشت‌ساز برشمردند.

ايشان در سخنان مهمي‌درباره «امريکا» و «برجام» با اشاره به استمرار عزت و عظمت ملت ايران و بي‌نتيجه ماندن توطئه‌هاي دشمنان تأکيد کردند: بارها گفته بوديم «به امريکا اعتماد نکنيد»، اين هم نتيجه‌اش. درباره مذاکره با سه کشور اروپايي هم مي‌گوييم به اينها هم نبايد اعتماد کرد و براي هر قرارداد بايد تضمين‌هاي واقعي و عملي بگيريد وگرنه نمي‌شود به اين شکل حرکت را ادامه داد.

رهبر انقلاب اسلامي‌با اشاره به حرفهاي سخيف و سبک ترامپ گفتند: اين شخص علاوه بر بيش از ده دروغ آشکار، ملت ايران و جمهوري اسلامي‌را هم تهديد کرد که بنده از طرف ملت ايران به او مي‌گويم «شما غلط مي‌کنيد».

ايشان مسئله امريکا را مسئله‌اي مهم، جدي و غير احساساتي بر شمردند و خاطرنشان کردند: دشمني مستمر، عميق و براندازانه آمريکايي‌ها، دشمني با اينجانب يا ديگر مسئولان کشور نيست بلکه خصومت با مجموعه نظام اسلامي‌و ملتي است که اين نظام را انتخاب کرده و در راه آن حرکت مي‌کند.

حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي در همين زمينه افزودند: حتي در دولت اوباما که نامه مي‌نوشتند و حرفهايي مي‌زدند، در صدد براندازي بودند اما به دروغ مي‌گفتند هدفمان براندازي نظام اسلامي‌نيست.

رهبر انقلاب در بازخواني کوتاه روند منتهي به قرارداد برجام افزودند: وقتي مسئله هسته‌اي و تحريم‌ها شروع شد، برخي چهره‌هاي شناخته شده به اينجانب مي‌گفتند «چرا بر روي مسئله هسته‌اي مي‌ايستيد»، اين مسئله را کنار بگذاريد تا آمريکايي‌ها خباثت و دشمني نکنند.

ايشان افزودند: اين حرف البته از چند زاويه غلط بود؛ يکي اينکه انرژي هسته‌اي نياز واقعي کشور است و تا چند سال ديگر، ايران به ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌اي نياز دارد.

رهبر انقلاب اسلامي‌در همين زمينه خاطرنشان کردند: مي‌گوييد براي تأمين نياز خود به انرژي، «نفت» داريد اما مگر نفت، ابدي است؟ آيا وقتي نفت تمام شد تازه به دنبال امکانات هسته‌اي برويم؟ آيا نسل‌هاي آن روز ما را لعنت نمي‌کنند که چرا به موقع، سراغ انرژي هسته‌اي نرفتيد؟

حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي افزودند: همان موقع به اين مسئولان مي‌گفتم «انرژي هسته‌اي بهانه است اگر اين را کوتاه بياييد آمريکايي‌ها بهانه ديگري مي‌گيرند» آنها مي‌گفتند «اينجوري نيست» اما حالا ديديد که همين‌جوري است و آنچه مي‌گفتيم تحقق يافت.

ايشان افزودند: مسئله هسته‌اي را به شکلي که مخالفان ايران مي‌خواستند قبول کرديم و زير بار رفتيم اما دشمني آمريکا و بهانه‌گيري آنها تمام نشد.

حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي با اشاره به بهانه‌هاي آمريکا درباره توان دفاعي و حضور منطقه‌اي ايران، تأکيد کردند: اگر فردا اعلام کنيد که ديگر موشک توليد نمي‌کنيم يا برد آنها را محدود مي‌کنيم اين مسئله تمام مي‌شود، اما حتماً يک بهانه و قضيه ديگر را مطرح مي‌کنند چرا که دعواي آنها با ما بنيادي است و آمريکا با اصل جمهوري اسلامي‌مخالف است.

ايشان علت اصلي اين خصومت شديد را پيروزي انقلاب اسلامي‌و تشکيل جمهوري اسلامي‌و کوتاه شدن دست آمريکايي‌ها از ايران دانستند و افزودند: آنها مي‌خواهند نظام را نابود و مجدداً بر ايرانِ داراي ذخاير مهم و موقعيت راهبردي حکم‌فرمايي کنند.

رهبر انقلاب اسلامي‌افزودند: آمريکايي‌ها نوکراني مي‌خواهند که مانند برخي حکام کشورهاي منطقه فقط اطاعت کنند اما جمهوري اسلامي‌عزت خود و ملت ايران را به رخ آنها مي‌کشد و اين عظمت و سرافرازي براي آنها قابل تحمل نيست.

حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي با اشاره به نامه‌اي که ترامپ چند روز قبل براي حکام کشورهاي خليج فارس فرستاده است، افزودند: رئيس‌جمهور آمريکا در نامه به اين کشورها دستور مي‌دهد که اين کارها را بکنيد و آن کارها را نکنيد، آنها مي‌خواهند با نظام اسلامي‌همين گونه رفتار کنند اما نمي‌توانند چرا که جمهوري اسلامي‌ذلت ملت و کشور را در دوران قاجار و پهلوي به عزت و استقلال و ايستادگي تبديل کرده و از منافع ملي خود کوتاه نمي‌آيد.

رهبر انقلاب اسلامي‌در ادامه سخنانشان رفتار زشت و سخيف ترامپ را قابل انتظار خواندند و با اشاره به استمرار خباثت همه مسئولان مختلف آمريکايي در همه سالهاي پس از انقلاب افزودند: کساني که آن خصومت‌ها را نسبت به ملت ايران انجام مي‌دادند، اکنون استخوانهايشان زير خاک است اما جمهوري اسلامي‌ايستاده است، اين آقا هم روزي بدنش زير خاک مي‌رود اما جمهوري اسلامي‌همچنان ايستاده و سرافراز خواهد بود.

بخش مهم ديگري ازسخنان امروز رهبر انقلاب اسلامي‌به «برجام» اختصاص داشت.

ايشان با يادآوري تذکرات مکرر و مکرر خود در جلسات خصوصي و عمومي‌به مسئولان درباره پرهيز از اعتماد به امريکا افزودند: به مسئولين گفتيم قبل از هرقرارداد از طرف مقابل تضمين‌هاي واقعي بگيريد و به حرف آنها اعتماد نکنيد.

حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي با يادآوري شروط خود براي پذيرش برجام از طرف ايران گفتند: يکي از اين شروط، تضمين کتبي و امضاي رئيس‌جمهور وقت امريکا مبني بر برداشته شدن تحريمها بود، البته مسئولان محترم تلاش کردند اما نتوانستند و نتيجه‌اش اين شد که بعد از دو سال و نيم عمل کردن ايران به همه تعهدات، رئيس‌جمهورآمريکا ضمن خروج از برجام، ملت ايران را تهديد هم مي‌کند!

رهبر انقلاب اسلامي‌در فراز بسيار مهم ديگري از سخنانشان به برخي حرفها درباره ادامه دادن برجام با سه کشور اروپايي اشاره کردند و افزودند: من به اين سه کشور هم اعتماد ندارم و مي‌گويم به اينها هم اعتماد نکنيد. اگر مي‌خواهيد قراردادي ببنديد، تضمين واقعي و عملي بگيريد والا فردا اين‌ها هم همان کار امروز آمريکا را به شيوه ديگري خواهند کرد.

ايشان خاطرنشان کردند: اينها گاهي در حال لبخند، خنجر را در سينه طرف مقابل فرو مي‌برند و با تعريف و تمجيد ظاهري و اين که ما مي‌دانيم شما قرارداد را به هم نمي‌زنيد، اهداف خود را دنبال مي‌کنند.

رهبر انقلاب اسلامي‌درباره کار با اروپايي‌ها افزودند: اين مسئله بسيار حساس است، اگر توانستيد تضمين قطعي و قابل اعتماد بگيريد که البته بسيار بعيد است، اشکالي ندارد و حرکت را ادامه دهيد، و گرنه نمي‌شود به اين شکل حرکت را ادامه داد.

حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي، مسئولان کشور را در معرض آزموني بزرگ توصيف و تأکيد کردند: مسئولان در معرض «آزمون بزرگ» قرار دارند که آيا عزت و اقتدار اين ملت را حفظ خواهند کرد يا نه. بايد عزت و منافع ملت به معني واقعي کلمه تأمين شود.

ايشان افزودند: البته خوشبختانه مسئولان هم همين مسئله تأمين منافع را گفته‌اند اما براي تحقق اين هدف بايد با دقت، هوشياري و عاقلانه با اروپايي‌ها روبرو شد و به حرف مسئولان اروپايي اعتماد نکرد، چرا که صرف حرف زدن اعتبار ندارد و آنها در عالم ديپلماسي کاملاً بي‌اخلاق عمل مي‌کنند.

رهبر انقلاب اسلامي‌در بخش ديگري از سخنانشان، اين ديدار را به لحاظ حضور در جمع جامعه عظيم‌الشأن معلمان، يکي از شيرين‌ترين ديدارها توصيف کردند و با اشاره به جمله معروف امام خميني(ره) که معلمي‌«شغل انبياء» است، خاطرنشان کردند: متأسفانه هنوز جايگاه و منزلت معلم به صورت واقعي در جامعه تبيين نشده و در اذهان عمومي‌شکل نگرفته است که اين کار فقط با صحبت امکان‌پذير نيست بلکه نيازمند برنامه‌ريزي و کارهاي هنري در ابعاد مختلف است.

حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي با تأکيد بر اينکه تعليم و تربيت عمومي‌بايد در جهت برخورداري از عدالت و تربيت انسان‌هايي عدالت‌پرور، عدالت‌ساز و عدالتخواه باشد، افزودند: جهت‌گيري و اهداف آموزش‌وپرورش در دوران ۱۲ ساله تحصيل بايد بگونه‌اي باشد که دانش آموز، جايگاه خود را در کاروان حرکت به سمت پيشرفت، بيايد و با احساس مسئوليت و با روحيه آزادانديشي، راستگو، بلندهمت، شجاع، فداکار، پاکدامن و پرهيزکار، تربيت و تحويل جامعه شود.

رهبر انقلاب اسلامي، عرصه تربيت جوانان والا و با انگيزه و با همت را عرصه يک جنگ بزرگ و واقعي دانستند و گفتند: برخي مي‌خواهند لالايي بخوانند تا ما خوابمان ببرد و متوجه اين جنگ نشويم، درحالي‌که جريان مقابل نظام اسلامي‌به‌شدت تلاش دارد از راههاي مختلف مانع تربيت نسل جوان با چنين خصوصياتي شود.

ايشان با اشاره به وجود الگوهاي برجسته و فراوان در جامعه، خاطرنشان کردند: ما براي تربيت نسل جوان منطبق بر اهداف و آرمان‌ها و جهت‌گيري‌هاي نظام اسلامي‌دچار فقر الگو نيستيم که سراغ فلان شخصيت تاريخي بيگانه برويم، بلکه الگوهاي بزرگي همچون شهداي هسته‌اي، شهيد چمران، شهيد آويني و شهيد حججي داريم که با احساس مسئوليت و با قدرت و عزت و براي افتخار و سربلندي ملت، در مقابل دشمن ايستادند. رهبر انقلاب اسلامي‌در ادامه با تأکيد بر لزوم تعليم «علم نافع» در آموزش‌وپرورش، گفتند: نبايد نگرش به آموزش‌وپرورش همانند نگرش به ديگر دستگاهها و ادارات باشد زيرا اين مجموعه، فرصت کم‌نظير و ۱۲ ساله براي انتقال صحيح و جامع آرمانهاي انقلابي و ملي و نهادينه‌کردن هويت ملي در کودکان و نوجوانان در اختيار دارد. ايشان افزودند: آموزش‌وپرورش براي رسيدن به اهداف والاي خود نيازمند نوسازي است و اين نوسازي با تحقق سند تحول آموزش‌وپرورش، امکانپذير است.

رهبر انقلاب اسلامي، تحقق سند تحول را از واجب‌ترين کارها برشمردند و گفتند: به‌رغم اقدامات انجام‌گرفته اما گزارشها نشان مي‌دهد، تا کنون فقط کمتر از ۱۰ درصد از سند تحول آموزش‌وپرورش تحقق يافته است.

حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي تأکيد کردند: مطالبه اصلي من از آموزش و پروش اين است که براي تحقق سند تحول، زمانبندي دقيقي معين و اين سند اجرا شود.

ايشان يکي ديگر از کارهاي ضروري براي تحقق سند تحول آموزش‌وپرورش را آشنايي بدنه آموزش‌وپرورش با اين سند دانستند و در خصوص معاونت پرورشي نيز گفتند: من بارها بر موضوع معاونت پرورشي تأکيد کرده‌ام و انتظار اين است وزير محترم که فردي با انگيزه و با نشاط هستند، اين موضوع را به‌طور جدي پيگيري کنند.

يکي ديگر از نکاتي که رهبر انقلاب اسلامي‌مورد تأکيد قرار دادند، توجه همه‌جانبه و کاملاً حرفه‌اي و بدون تبعيض به موضوع تيزهوشان و مدارس سمپاد بود.

حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي در ادامه در خصوص سند ۲۰۳۰ نيز گفتند: من سال گذشته، رسماً و علناً و با قاطعيت، اجراي اين سند انحرافي را منع کردم که با استقبال مسئولان هم مواجه شد اما شنيده‌ام در بخش‌هاي مختلف، برخي مفاد سند ۲۰۳۰ در حال اجرا است که اين به معناي قراردادن مهم‌ترين مسئله کشور، در اختيار بيگانگان است.

ايشان افزودند: معني ندارد کشوري همچون ايران با اين سابقه و فرهنگ و با اين نظام مقتدر، برنامه‌هاي آموزشي و تربيتي خود را از ديگران بگيرد.

رهبر انقلاب اسلامي‌همچنين به موضوع دانشگاه فرهنگيان و دانشگاههاي تربيت معلم پرداختند و گفتند: دانشگاههاي تربيت معلم بايد از نظر کيفي و کمي‌توسعه يابند زيرا تا چند سال آينده تعداد زيادي از معلمان بازنشسته مي‌شوند و کشور با بحران کمبود معلم مواجه خواهد شد. حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي با تأکيد بر اينکه «معلمي» يک حرفه هنري و تخصصي است و نياز به آموزش دارد، خاطرنشان کردند: متأسفانه در خصوص دانشگاه فرهنگيان و دانشگاههاي تربيت معلم کوتاهي شده است و اين دانشگاهها از لحاظ استاد، بودجه و فضاي آموزشي دچار کمبودهاي جدي هستند.

ايشان از وزارت علوم، سازمان مديريت و سازمان امور استخدامي‌خواستند با همکاري وزارت آموزش‌وپرورش اين مشکلات را برطرف کنند و سهميه جذب اعضاي هيأت علمي‌اين دانشگاهها را افزايش دهند.

حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي در خصوص جذب اساتيد براي دانشگاههاي فرهنگيان تأکيد کردند: اساتيد اين دانشگاهها بايد از لحاظ خصوصيات فکري و از لحاظ علمي‌و تدين و روحيه انقلابي، جزو شاخص‌ترين‌ها و منطبق با معيارهاي سند تحول باشند.ايشان با تأکيد بر اينکه هسته‌هاي گزينش در رعايت اين معيارها نبايد هيچ گونه مسامحه‌اي انجام دهند، اساتيد و دانشجويان دانشگاههاي تربيت معلم را به انس با آثار شهيد مطهري توصيه کردند.

رهبر انقلاب در پايان سخنانشان، آينده کشور را روشن و متعلق به ملت بويژه جوانان عزيز اين سرزمين دانستند وتأکيد کردند: آينده ايران ما، بدون ترديد به مراتب بهتر از امروز خواهد بود.