پای صحبت محمدکاظم بیات درباره بازار مکاره کتب حقوقی و مسیرمتفاوت یک نشر گول بمباران های تبلیغاتی را نخورید!

همدلی| در حوزه حقوق موسسات و نشریات متعددی در ایران فعال هستند. فعالیت این ناشران در دو حوزه آموزشی و پژوهشی قابل دسته بندی است. نمایشگاه کتاب تهران برای هر دو گروه فضایی را فراهم کرده تا بتوانند کتاب هایشان را به مخاطبان عرضه کنند. با توجه به بازار داغ رقابتی در آزمون های شغلی استخدامی نظیر آزمون وکالت، قضاوت، سردفتری و ... بسیاری از موسسات فضا را برای انتشار آثار و به دست آوردن سودهای کلان فراهم دیده اند. در این زمینه موسسات آموزشی هم ماجرای خودشان را دارند که بماند برای وقتی دیگر. کوران رقابت بعضا ناصحیح از یک طرف و نیاز به شناخت سره از ناسره از سوی دیگر یکی از زمینه هایی است که موجب شد برای بحث بر سر معرفی منابع قابل اعتنا و جا انداختن این موضوع که تبلیغات این بازار مکاره باید روزی به پایان برسد و آنها که سال ها پشت خط آزمون های استخدامی مانده اند دریابند عملا مهمترین بخش تضمین کننده موققیت در این آزمون ها تلاش است و تلاش و تلاش برویم سراغ یکی از نشرهای نوپا و البته موفق این روزها در حوزه آموزش حقوق. نشر مکتوب آخر بدون بلوا دارد کارش را می کند و در همین چند وقت اخیر با انتشار مختصر حقوق مدنی، مختصر حقوق تجارت، مختصر آیین دادرسی مدنی، مختصر اصول فقه و جرم شناسی توانسته در حوزه کاهش فاصله امکانات آموزشی در میان دانشجویان با امکانات مالی مختلف قدم بردارد. برگزاری نمایشگاه کتاب تهران زمینه ای شد برای گفتگو با دکتر محمدکاظم بیات وکیل دادگستری و مدرس دانشگاه درباره تالیفات او و همکارانش در مکتوب آخر:
نشر مکتوب آخر در نمایشگاه کتاب چه عنوان کتاب هایی را عرضه کرده است؟
همان طور که احتمالا در جریان هستید سه کتاب مختصر حقوق تجارت،مختصر آیین دادرسی مدنی و مختصر حقوق مدنی به قلم دکتر محمدمهدی توکلی که مدیریت نشر مکتوب آخر را هم به عهده دارد از سوی این نشر منتشر شده است. هر سه کتاب جزو کتاب های پرفروش رشته حقوق هستند به گونه ای طراحی شده که جوابگوی آزمون های کانون وکلای دادگستری، تصدی منصب قضا و حتی تحصیلات تکمیلی باشد. هر سه این کتاب ها در عین جامعیت به صورت مختصر نوشته شده است.دکتر توکلی کل حقوق مدنی، حقوق تجارت و آیین دادرسی مدنی را در یک کتاب جمع آوری کرده است.
با این وجود برخی از داوطلبان و حتی مدرسان می گویند یکی از انتقادهای وارده بر کتاب های دکتر توکلی نظرات مخالفی است که با دکترین قالب در تضاد است....


این حرف چندان درست به نظر نمی رسد چرا که نظرات آقای توکلی اگر مخالف نظرات افراد دیگر باشد نظرات مرتبط با حقوق نوین و رویه قضایی است و داوطلبان آزمون های حقوقی نیازمند آگاهی از رویه قضایی هستند.
مثلا در درس آیین دادرسی مدنی در مبحث فرجام خواهی آقای دکتر شمس می گویند فرجام خواهی از آرایی که بخواسته آنها بالای بیست میلیون ریال است پذیرفته نیست حال آنکه به نظر می رسد این نظر با منطق سازگار نیست و رویه هم به همان نحوی است که دکتر توکلی گفته است. در مورد کتاب مختصر مدنی هم باید بگویم این کتاب در مقایسه با چاپ های قبلی 150 صفحه اضافات دارد و به صورت موضوع محور به رشته تحربر در آمده است.
برویم سراغ اصول فقه که اساسا خیلی از دانشجویان با ترس به سراغش می روند و حتی در مواردی دیده شده که اصلا قید خواندن این درس را به کل می زنند. مختصر اصول فقه شما چطور با این باور مواجه شده است؟
ببینید! مبنا و معیار تا چند سال قبل کتاب زنده یاد ابوالحسن محمدی بود که به حق کتاب درخوری است اما فهم نثر دکتر محمدی کار ساده ای نیست. اصول کاربردی اساتید قافی و شریعتی هم کتاب سه جلدی مطولی است و به نظر می رسد تسلط به آن برای آزمون هایی که چند ماه بیشتر فرصت مطالعاتی ندارند چندان ساده نیست. از سوی دیگر در مورد درسی چون اصول فقه خیلی از داوطلبان با موسسات و اساتیدی مواجه شده اند که مدعی اند با حضور سر کلاس هایشان می توانند این درس را با درصد بالایی پشت سر بگذارند. تنها خواست من آن بود که خدمتی به دانشجویان بکنم تا هم از سرگردانی رها شوند و هم از منظر اقتصادی متضرر نشوند. سعیم آن بود که بتوانم کتابی روان با مثال های قانونی منطبق با مواد قانونی تهیه و تنظیم کرده ام.
به نظر می رسد چه در حوزه حقوق و چه در سایر آزمون های شغلی و استخدامی مشکل اصلی دانشجویان بیشتر معطوف به برنامه ریزی و مسائل روحی باشد تا فقر منابع آموزشی چرا که بالاخره بیشتر کتاب ها از منظر محتوایی اطلاعات تقریبا واحدی را در اختیار افراد قرار می دهند. چرا با وجود تجربه های معدودی که در زمینه مشاوره داشته اید مکتوب آخر در این زمینه بیشتر فعال نبوده است؟
البته در این باره دکتر توکلی به عنوان مدیر نشر بهتر می توانند پاسخ بدهند اما در مورد تجربه شخصی خودم در چند جلسه مشاوره ای که پشت گذاشته ام باید بگویم نفع مالی در بین نیست. من راهی که رفته ام را برای دانشجو می گویم. واقعا دلسوزانه می گویم شما باید این کار را بکنید تا به آنچه می خواهید برسید. دلسوزانه می گویم اگر کسی دارد در مورد یک تاب بمباران تبلیغاتی به راه می اندازد به سراغش نروید. شاید کسی 20 درصد روان تر و تمیز تر نوشته باشد اما اینکه سه ماه مانده به آزمون کتابی رونمایی کنیم و بگوییم این منبع را بخوانید و معجزه اش را ببینید حقیقت ندارد!
سایر اخبار این روزنامه
قاسم محبعلی تحلیلگر و کارشناس پیشین وزارت امورخارجه در گفت و گو با «همدلی» به تشریح وضعیت پیش رو در مورد برجام پرداخت سفیر فرانسه در ایران: استراتژی فرانسه حمایت از برجام است «به وقت شام» در بی مبالاتی تبلیغاتی از «لاتاری» پیشی گرفت؛ خودی‌ها کارناوال ترس راه انداختند رئیس جمهور آمریکا با حمله تند به برجام و خروج از آن، یکی از بزرگترین پیمان‌شکنی‌های تاریخ را به ثبت رساند همدلی از گرفتاری بیماران خاص در دهلیزهای تنگ درمان گزارش می دهد زخم بی‌دارویی بر تن تالاسمی‌ها «همدلی» تفاوت پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی را بررسی کرد تلگرام بدون رقیب پای صحبت محمدکاظم بیات درباره بازار مکاره کتب حقوقی و مسیرمتفاوت یک نشر گول بمباران های تبلیغاتی را نخورید! محمد موسوی نوازنده شهر نی تجلیل می شود بزرگداشت یک دلسوخته دکتر حسن کیا اوج ضامن ضررهای مادی و معنوی احتمالی رئیس مجلس شورای اسلامی: تعاونی ها نسبت به جذب نقدینگی در کشور اقدام کنند رئیس جمهور آمریکا با حمله تند به برجام و خروج از آن، یکی از بزرگترین پیمان‌شکنی‌های تاریخ را به ثبت رساند رئیس مجلس شورای اسلامی: تعاونی ها نسبت به جذب نقدینگی در کشور اقدام کنند رئیس مجلس شورای اسلامی: تعاونی ها نسبت به جذب نقدینگی در کشور اقدام کنند