اصلاح‌طلبان پای روحانی می‌ایستند

گروه سیاسی - اصلاح‌طلبان برای حمایت قاطع از حسن روحانی در انتخابات دور آتی ریاست‌جمهوری به توافق رسیده‌اند. این در حالی است که محافظه‌کاران هیچ فرصتی را برای ترویج شایعات تخریبی علیه اصلاح‌طلبان و نامزد ایشان از دست نمی‌دهند. در این باره رییس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نسبت به برگزاری نشست چند حزب اصلاح‌طلب که در رسانه‌های اصولگرا تحت‌ عنوان نشست کمیته انتخابات شورای هماهنگی بازتاب یافت، واکنش نشان داد و گفت: آنچه امروز تحت‌ عنوان آغاز فعالیت کمیته انتخابات شورای هماهنگی منتشر شد، صحت نداشته و در واقع این فعالیت‌ها ارتباطی به شورای هماهنگی جبهه اصلاحات ندارد. محمود صادقی با انتشار این مطلب در کانال تلگرامی خود تاکید کرد: شورای هماهنگی جبهه اصلاحات هیچگونه کمیته‌ای تحت عنوان کمیته انتخاباتی ندارد. بر این اساس قرار شده شورای هماهنگی جبهه اصلاحات چه در انتخابات شوراهای شهر و روستا و چه در انتخابات ریاست‌جمهوری در قالب شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان فعالیت کند. نایب رییس شورای‌‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان همچنین یادآور شد: درصورتی که این نشست به‌ عنوان نشست تعدادی از احزاب اصلاح‌طلب عنوان می‌شد، می‌توانست بی‌اشکال باشد، اما آنچنان که در چند رسانه شده، اخبار نشست امروز تعدادی از افراد اصلاح‌طلب به‌عنوان نشست کمیته انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات بازتاب یافته که صحت ندارد. صادقی همچنین در واکنش به اظهارنظرهای اخیر درباره انکار حمایت شورای‌عالی از روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان هفته گذشته جلسه‌ای به این منظور تشکیل داد و تمامی دیدگاه‌های موافق و مخالف نیز مطرح شد و حتی برخی بحث‌های چالشی عنوان شد که در نهایت به اتفاق آرای حاضران و بدون حتی یک رای مخالف، تصمیم بر حمایت از روحانی شد و بر این اساس درصورتی که دوستان نظری متفاوت از این تصمیم دارند، نباید این نظر را به شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان نسبت دهند. وی افزود: بارها گفتیم و باز هم تاکید می‌کنیم که شورای هماهنگی جبهه اصلاحات برای انتخابات در قالب شورای‌عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان فعالیت خواهد کرد. بنابراین هیچ‌گونه کمیته‌ای به عنوان کمیته انتخاباتی در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات شکل نگرفته است و این جبهه در هر دو انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای شهر و روستا در قالب شورای‌عالی سیاستگذاری فعالیت خواهد کرد. وی همچنین گفت:‌ هنوز یکی دو تا از دوستان ما برای پیوستن به این انسجام باقی ماندند که امید می‌رود رفته‌رفته انسجام بیشتری میان همه ایجاد شود و بعضی از سوءتفاهم‌هایی که بوده برطرف شود همه اصلاح‌طلبان در قالب شورای‌عالی سیاستگذاری برای انتخابات فعالیت کنند.
جبهه مردمی به میدان می‌آید
در همین حال عضو جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی گفت: این تشکل در 17 فروردین سال 96، پنج نفر را به عنوان نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده معرفی خواهد کرد. محمد مهدی زاهدی اظهار کرد: در انتخابات سال آینده نمی‌خواهیم فضا را به سمت اصولگرایی صرف ببریم بلکه با تشکیل جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (جَمنا) همه کسانی که دل در گرو انقلاب و آرمان‌های امام و رهبری دارند می‌توانند به آن بپیوندند تا با حضور گسترده در انتخابات شرکت کنیم. زاهدی توضیح داد: این جبهه که روند از بالا به پایین را به عنوان استراتژی مدنظر قرار داده است، در اوایل اسفندماه جاری اجلاسی را با حضور نخبگان سیاسی برگزار کرد و در همان نشست بنا شد در روز 17 فروردین‌ماه سال آینده، پنج نفر برگزیده شوند تا در انتخابات نامزد شوند و پس از آن نیز تاکتیک‌هایی اتخاذ شود. وی با اشاره به خبرهایی درباره حمایت رییس‌جمهوری دولت دهم از یک نامزد برای انتخابات پیش رو گفت: محمود احمدی‌نژاد بارها اعلام کرده که در این انتخابات از هیچ فردی حمایت نمی‌کند و روز درختکاری شائبه‌ای در میان دوستداران او ایجاد شد که وی می‌خواهد از فرد خاصی حمایت کند، اگر این طور باشد قطعا با آن چیزی که قبلا خودش گفته، در تضاد است.
در برابر روحانی


در عین حال محافظه‌کاران نه فقط افزایش انتقاد از رییس دولت تدبیر و امید را در دستور کار قرار داده‌اند بلکه جداسازی اصلاح‌طلبان از روحانی را هم مورد توجه قرار می‌دهند. در همین رابطه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه کابینه مشترک آقای روحانی و اصلاح‌طلبان چالش اقتصادی را برای کشور به همراه داشت، گفت:‌ اصلاح‌طلبان از ابتدا سعی داشتند تا همه تخم‌مرغ‌های خود را در سبد آقای روحانی نچینند و از ابتدا هم به صورت کجدار مریز برخورد می‌کردند تا هم از دولت آقای روحانی استفاده ببرند و هم اینکه نکات منفی که در دولت وجود دارد هزینه آن به گردن اصلاح‌طلبان نیفتد.
حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در گفت‌وگو با فارس ضمن اشاره به موضع اصلاح‌طلبان برای انتخاب کاندیدا در انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت: اصلاح‌طلبان با رییس‌جمهور که در واقع با هم یک کابینه و یک دولت مشترک را تشکیل داده بودند نتیجه کارشان این شد که در بخش‌های اقتصادی چالشی را برای کشور ایجاد کردند و امروز مردم ما با این چالش مواجه هستند. عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: همان‌طور که ارزیابی‌ها و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد اقبال آقای روحانی برای دور دوم ریاست‌جمهوری بسیار اندک است و ما در جامعه آنچه از زبان توده مردم می‌شنویم حکایت از صحت این مساله دارد. این خط همچنین از سوی سایر فعالان سیاسی محافظه‌کار نیز دنبال می‌شود مانند موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان در مجلس که گفته است: با وجود وعده‌های عملی نشده دولت یازدهم، هرکسی دیگری را اصلاح‌طلبان در کنار روحانی بگذارند به طور قطع موفق نمی‌شود زیرا مردم به آنها اعتماد نخواهند کرد. وی در گفت‌وگو با فارس ضمن اشاره به اینکه ناکارآمدی دولت یازدهم در عرصه‌های مختلف باعث شده که حتی اصلاح‌طلبان نیز از چندان امیدی به پیروزی مجدد روحانی در انتخابات را ندارند، اظهار داشت: دولت یازدهم یکسری وعده‌هایی را به مردم داد که حقیقتا عملی نشد. وی افزود: به نظر من اگر اصولگرایان به اتحاد و انسجام برسند و یک نفر را به عنوان فرد توانمند معرفی کنند، پیروز میدان انتخابات خواهند شد. وی بر همین اساس اضافه کرد: با توجه به عدم موفقیت دولت یازدهم (که ابتدا منتسب به اصلاح‌طلبان نبود و پس از آن اصلاح‌طلبان از وی حمایت کردند و به نوعی دولت اصلاح‌طلبان شد)‌ مردم خیلی از عملکرد این دولت راضی نیستند هر چند شاکله دولت از اصلاح‌طلبان چیده شده بود. نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: حال اگر کسی بخواهد بیاید که دولت قبل از روحانی را تخطئه کند قطعا مردم به وی اعتماد نخواهند کرد و اگر دولت یازدهم را زیر سوال ببرد که در حقیقت خودشان را خراب کرده‌اند در عین حال مردم دیگر به آنها اعتماد نخواهند داشت. موسوی‌لارگانی در بخش پایانی سخنان خود خاطرنشان کرد: شرط لازم برای موفقیت اصولگرایان در گود انتخاباتی سال 96 اتحاد آنهاست. با این همه اصلاح‌طلبان نه فقط حاضر به قطع حمایت خود از این باورند که با توجه به عدم وجود نامزد مقتدر و محبوب در میان محافظه‌کاران و اصولگرایان، اکنون شانس روحانی برای جذب حداکثری آرای عمومی بیشتر شده است.