بی‌ربط‌گویی ناشی از استیصال

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در واکنش به اظهارات جانشین ولیعهد عربستان در دیدار با وزیر دفاع آمریکا تصریح کرد: عربستان سعودی طی سال‌های پرالتهاب گذشته در منطقه، نه‌تنها به عنوان یک بازیگر منطقه‌ای هیچ کمکی به استقرار ثبات و آرامش نکرده بلکه با حمایت از گروه‌های تروریستی در سوریه و به راه انداختن جنگ تاسفبار علیه یمن، بر آتش جنگ، بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه دمیده است.
بهرام ‌قاسمی افزود: دیپلماسی وهم‌آلود و مبتنی بر دروغ این مقام سعودی تا آنجا پیش رفته است که خود یکی از اداره‌کنند‌گان اصلی جنگ سعودی علیه مردم بی‌گناه و بی‌دفاع یمن و مظهر ترور و وحشت در سوریه، بحرین و سایر کشورهای منطقه و جهان است و در یک «بی‌ربط گویی» ناشی از استیصال، دیگر کشورهای منطقه را به حمایت از تروریسم متهم می‌کند. سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: بارها تاکید کرده‌ایم که مقابله با تروریسم و تلاش برای ایجاد ثبات در منطقه، جز با اراده، همکاری و مشارکت جمعی کشورهای این منطقه میسر نیست و در این مسیر ایران به عنوان یک کنشگر فعال صلح‌جو، آماده هر نوع همکاری منطقه‌ای و ثبات‌ساز است. رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه کشورمان در پایان تاکید کرد: آنان که هنوز در این مسیر آزموده سیر می‌کنند و راه نجات را حضور بیگانگان می‌پندارند دچار اشتباهی راهبردی‌اند و باید بدانند ثبات و امنیت منطقه راهی جز همکاری‌های جمعی منطقه‌ای نداشته و ندارد. در این باره دبیر شورای‌عالی امنیت ملی نیز گفت: دولت آمریکا و حکام آل سعود نه‌تنها اقدامی در مسیر مقابله با تروریسم انجام نمی‌دهند بلکه با اتخاذ رویکردی حمایتی، زمینه توسعه فعالیت آنان را نیز فراهم می‌کنند. علی شمخانی با اشاره به اقدامات و اظهارات تبلیغاتی و فاقد ارزش برخی مقامات تازه‌کار و بی‌تجربه سعودی که با فرار به جلو به دنبال شانه خالی کردن از مسوولیت حمایت‌های گسترده این رژیم از تروریسم تکفیری هستند عنوان داشت: آل سلمان فعال‌ترین کارخانه تولید تروریست در جهان را در کشور عربستان ایجاد و راهبری می‌کند. وی دلارهای نفتی سعودی را پشتیبانی‌کننده آموزه‌های مبتنی بر نفرت، خشونت و جنایت عنوان کرد و افزود: انسان‌های سرخورده و تحقیرشده مخاطب اصلی ایدئولوژی وهابیت هستند و در نهایت با تبدیل شدن به تروریست تکفیری با برند سعودی به جهان صادر می‌شوند. دریابان شمخانی افزود: باوجود آگاهی و انزجار افکار عمومی جهانی نسبت به ماهیت رژیم آل‌سلمان و نقشی که در ایجاد و توسعه تروریسم تکفیری در جهان دارد، دولت جدید آمریکا نه‌تنها سیاست‌های دولت سعودی را نفی نمی‌کند بلکه از آن حمایت نیز می‌کند.
پنجشنبه گذشته وزرای خارجه آمریکا و عربستان در دیدار با یکدیگر تاکید کرده بودند که باید با اقدامات ایران در خاورمیانه مقابله کرد. بنا بر اعلام پنتاگون، ماتیس و محمدبن سلمان در مورد امنیت در خاورمیانه از جمله مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران و همکاری نظامی آمریکا و عربستان در مبارزه با داعش و دیگر گروه‌های تروریستی گفت‌وگو کردند.