جشن «نوروزگاه» در پایتخت فرهنگی ایران

برنامه های شاد به مناسبت نوروز   از 2 تا 7 فروردین در شهرهای استان فارس برگزار می شود
جشن «نوروزگاه» در پایتخت فرهنگی ایران

استان فارس به‌عنوان پایتخت فرهنگی ایران زمین و بهره‌مند از آثار منحصر به فرد فرهنگ، تمدن و تاریخ، فرصت ارزشمند و جذابی را برای گردشگران و مسافران این استان فراهم کرده که مورد اقبال گردشگران داخلی و خارجی است. این استان فرهنگ پرور با مردمانی اهل شعر و شاعری در طول سال بویژه ایام نوروز میزبان گردشگران و مسافران بسیاری است که هر سال همزمان با ایام تعطیلات نوروز برای بازدید از اماکن تاریخی و فرهنگی به این استان سفر می‌کنند. با فرا رسیدن نوروز موج مسافرت‌های اول سال آغاز می‌شود. همین امر می‌طلبد تا اقدام‌های ویژه‌ای برای آماده‌سازی استان برای میزبانی از میهمانان نوروزی و گذر مناسب و شایسته از این روزها انجام شود تا میهمانان استان پس از بازگشت به خانه‌های خود، خاطره‌ای خوب از فارس در ذهن داشته باشند. درهمین راستا، دستگاه‌های مختلف استان از مدتی پیش دست به کار شده و با همکاری یکدیگر یا به شکل مستقل برنامه‌ریزی‌های گوناگونی جهت آماده‌سازی استان برای نوروز انجام داده‌اند و حال که چند روزی بیشتر به تحویل سال باقی نمانده، به نظر می‌رسد فارس برای روزهای نوروزی و پذیرایی از مسافران آماده است. «مصیب امیری»، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس در گفت‌و‌گو با «ایران» از افتتاح ۵ هتل و هتل آپارتمان طی امسال خبر داد و گفت: ۲۰ اقامتگاه     بوم گردی و ۱۴۰ خانه مسافر نیز برای ایام نوروز آماده شده است. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس با اشاره به ساماندهی خانه‌های مبله نیز گفت: خانه‌هایی که امکان واگذاری به مسافران را داشته باشند با هماهنگی جامعه هتلداران در اختیار مسافران قرار می‌گیرند و بازرسان نیز با لباس‌های مشخص نظارت دارند. وی از افزایش ساعت بازدید از اماکن تاریخی و گردشگری در فارس و گستردن سفره هفت سین در حافظیه و تخت جمشید در زمان تحویل سال خبر داد و یادآور شد: پیش‌بینی ما افزایش ۱۵ درصدی تعداد مسافران در این ایام است.


برگزاری برنامه شاد «نوروزگاه» در شهرستان‌های فارس
امیری در ادامه به برگزاری برنامه شاد «نوروزگاه» در شهرستان‌های فارس از جمله مرودشت (تخت جمشید)، شیراز(پاسارگاد)، نی ریز، کازرون، نورآباد، آباده، فیروزآباد و لار اشاره کرد و گفت: «نوروزگاه» که پیش از این به آن «نوروز بازار» می‌گفتند، برنامه‌ای است که در آن آداب و رسوم نوروزی مردم شیراز به مسافران و مردم معرفی می‌شود. این برنامه امسال از 2 تا 7 فروردین 96 درمجتمع فرهنگی - هنری  سعدی نیز به اجرا درمی آید. در این جشنواره آیین‌های مختلفی از جمله عمو نوروز، ننه سرما، قصه‌گویی، حافظ‌ خوانی، آیین فال گوش ایستادن، فال کلوک (کوزه)، قاشق‌زنی، اجرای نمایش «جی جی بی‌جی»، عروسک مینا و دیگ به سر اجرا می‌شود.
آمادگی برای پذیرش 460 هزار نفر شب گردشگر داخلی و خارجی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس از آمادگی ظرفیت اسکان این استان برای پذیرش 460 هزار نفر شب گردشگر داخلی و خارجی در نوروز 96 خبر داد و خاطرنشان کرد: در این مدت در استان 160 راهنما در اماکن دیدنی استان مستقر هستند. 163 پایگاه انتظامی ناجا و 132 پایگاه امداد خودرو(اعم از خودروسازان و کانون اتومبیلرانی وجهانگردی) هم درسطح استان فعال خواهند بود. 65 بیمارستان و ۱۱۱ درمانگاه نیز در ایام نوروز به مسافران خدمات می‌دهند. همچنین 80 درصد درمانگاه‌ها، مطب‌ها و بیمارستان‌های فعال بخش خصوصی در سطح استان در این ایام دایر هستند. امیری از فعال بودن 73 قاضی کشیک، 32 شورای حل اختلاف، 91 داروخانه شبانه روزی، 136 شرکت بیمه، 81 راهدارخانه، 48 کیوسک و پایگاه اطلاع‌رسانی و راهنمای مسافر مشترک و متمرکز با مشارکت همه دستگاه‌های دولتی و 121 پایگاه اطلاع‌رسانی متفرقه که توسط دستگاه‌های مختلف و خارج از طرح تمرکز پایگاه‌ها ایجاد شده در نوروز امسال خبر داد که در سطح استان به ارائه خدمات به گردشگران خواهند پرداخت. به گفته وی، چاپ یک میلیون و 700 هزار نسخه اقلام تبلیغاتی در استان، نظارت 36 تیم تأسیسات و مؤسسات گردشگری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری، حضور 132 نفر ناظر سازمان صنعت، معدن و تجارت جهت نظارت براصناف مختلف درسطح استان و 14 نفر ناظر سازمان تعزیرات حکومتی، 14 نفر ناظر دانشگاه علوم پزشکی و 244 نفر ناظر همکار با ستاد اجرایی خدمات سفر در نوروز از دیگر اقدام‌هایی است که در راستای خدمات دهی بهتر به گردشگران در نظر گرفته شده است.
گستردن 373 سفره هفت سین در مبادی ورودی، میادین و ترمینال ها
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس تعداد موزه‌های فعال در نوروز در سطح استان را نیز 29 موزه عنوان کرد و افزود: 373 سفره هفت سین در مبادی ورودی، میادین و ترمینال‌ها گسترده خواهد شد.  44 نمایشگاه و بازارچه مخصوص عرضه صنایع دستی و سوغات هم در برخی از شهرهای استان دایراست و620 بازارچه و محل عرضه ارزاق عمومی نیز در اختیار مردم خواهند بود. وی خدمات دهی 316 جایگاه توزیع سوخت فعال اعم از ثابت و موقت درایام نوروز، 29 مجتمع خدماتی پذیرایی رفاهی بین راهی، 119 ایستگاه صلواتی و پذیرایی رایگان از مسافران، 226 مسجد فعال برای اقامه نماز و 4 هزارچشمه سرویس‌های بهداشتی ثابت و دائمی را از دیگر کارهای انجام شده در نوروز امسال بیان کرد و از برگزاری برنامه سال تحویل در حرم مطهر شاهچراغ(ع)، حافظیه، پاسارگاد و تخت جمشید به صورت ویژه خبر داد.
«گردشگری و معنویت» برند نوروز ۹۶ فارس
امیری انتخاب «گردشگری و معنویت در شیراز، سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران اسلامی» را به‌عنوان برند نوروز ۹۶ در فارس عنوان کرد و اظهار داشت: با هدف تقویت جایگاه گردشگری استان در حوزه گردشگری مذهبی و زیارتی براساس چشم‌انداز و راهبرد توسعه گردشگری استان در افق ۱۴۰۴، نوروز امسال متفاوت از سال‌های گذشته می‌شود. به اعتقاد وی، برند گردشگری باید معرف شخصیت و هویت میراثی و ملی، قابلیت ارائه آموزه‌های فرهنگی و سنتی استان و استفاده از قابلیت و ظرفیت همکاری سمن‌ها باشد. دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر استان، ارائه فرهنگ و آداب زیارت حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) براساس فرهنگ سنتی مردم شیراز، معرفی معماری درخشان دوره اسلامی در حرم مطهر، معرفی صنایع دستی و هنرهای به کار رفته در تزئینات بنا و ضریح حرم مطهر، تقویت رابطه اخلاق فردی واجتماعی با رویکرد معنوی به گردشگری، تقویت شاخص‌‌های معنویت در کدهای اخلاق جهانی گردشگری، تقویت رابطه معنویت و سلامت جسمی و روحی گردشگران و معرفی موزه آستان مقدس به زائران و گردشگران را از آموزه‌های لحاظ شده در برند توصیف کرد.