سید علیرضا کریمی سردبیر

کلی نق زدیم به رئیس‌جمهور که «باید شفاف باشی!». گفتیم و نوشتیم حالا که از سر صدق فرستادیم‌ات پاستور، توام صادق باش. اکنون حسن روحانی حداقل در یک قلم شفافیت به خرج داده است.
او اشاره کرده که چگونه و چطور پیام‌رسان تلگرام فیلتر شده و چرا علیرغم وعده‌ها و شعارها، او و دولتش نتوانسته‌اند مانع شوند. «ما» همین را می‌خواستیم. البته نه اینکه خود ندانیم تلگرام چگونه مسدود شده اما لازم
و واجب بود منتخب ملت اذعان کند تا تکلیف همه مشخص باشد.
البته روشن بود که شفافیت مفت و مجانی نمی‌شود! مگر ممکن است که مثل شیشه شفاف باشی و از آن پشت‌ها خبر دهی و هزینه‌ای هم متقبل نشوی؟! خیر؛ نمی‌شود.


از زمانی که رئیس‌جمهور نوشته از چگونگی فیلتر تلگرام، موافقان و مخالفان به او می‌تازند! تکلیف مخالفان البته مشخص است؛ آنان می‌گویند «اگر رئیس‌جمهوری برای خودت هستی! حق نداری در مورد تلگرام تصمیم بگیری!» موافقان هم به حسن روحانی می‌تازند و معترضند که چرا او کاره‌ای نیست!
داستان جالب و در عین حال غم‌انگیزی در جریان است... از دو سو که چه عرض کنم از چند سو کمر همت بسته شده تا امیدها ناامید شود. چه موافقان معترض، چه مخالفان ناسزاگو و چه تمام کسانی که چشم دیدن این دولت
را ندارند، همه در یکسو و یک جهت
قرار گرفته‌اند. ختم کلام‌شان هم یک جمله است: «باز هم می‌خواهید رای دهید؟ اینجا رئیس دولت یعنی همین که می‌بینید!»
اما مگر «ما» نبودیم که بارها متذکر شدیم که «آقای حسن روحانی! قدری شفافیت». خب اکنون او وفای به عهد کرده است. آیا در چنین فضایی «ما» هم باید عطف به این شفافیت اعتراض‌گونه بگوییم: «چرا در این خصوص کاره‌ای نیستی؟» به نظر من این نحوه مواجهه صحیح نیست و از آداب و رسم پولتیک نیز به دور است.
بنده جزو مشاوران و نزدیکان رئیس‌جمهور نیستم اما نوع ادبیات وی و سایر واکنش‌های مقامات دولتی نشان می‌دهد که دست نیازی دراز شده است.
بله؛ ممکن است عده‌ای در دل خود بگویند طرف چقدر دل خجسته و خوشی دارد و در این وانفسا عجب خوش باور است. لیکن همصدایی و همنوایی با مخالفان، اجانب، و ... در اینکه «روحانی کاره‌ای نیست» چه سودی و منفعتی برای من و شما دارد؟ ته این جریان چیست و چه آورده‌ای دارد؟
حسن روحانی پاس داده است؛ حال اینکه این پاس می‌تواند تبدیل به گل شود یا خیر به خیلی عوامل بستگی دارد. اما به هر حال فراموش نشود بر فرض که رئیس‌جمهور به دلیل مسائل و مشکلات جاری طبق خواسته «موافقان و طرفداران دیروز» و «مخالفان امروز» کنار بکشد و بگوید «چون نمی‌شود می‌روم» اما آیا شرایط پس از رفتن او بهتر می‌شود؟
افرادی که استخوان خرد کرده سیاست هستند و تجارب گرانی دارند به من حق می‌دهند که بگویم این بالا پریدن ها از دیوار کوتاه روحانی یادآور تجربه تلخ نوع مواجهه برخی اصلاح طلبان
با دولت دوم اصلاحات است. نتیجه
تدارکاتچی نامیدن رئیس‌جمهور وقت چه بود؟