روز تاریخی پینگ‌پنگ ایران

روز تاریخی پینگ‌پنگ ایران شرق: دیروز یکی از روزهای مهم برای ورزش ایران بود. روزی که تیم ملی پینگ‌پنگ توانست بالاخره خود را به جمع تیم‌های برتر جهان برساند. پینگ‌پنگ‌بازان ایرانی در حالی از بعد انقلاب تاکنون در رقابت‌های قهرمانی جهان به میدان رفته‌اند که تا به الان همیشه در دسته سه و دو این مسابقات بازی می‌کردند؛ اما در این دوره ملی‌پوشان باتجربه‌ای روانه این رویداد بزرگ شدند که موفق شدند سد صعود به دسته یک مسابقات جهانی را بشکنند. افشین نوروزی (کاپیتان)، نوشاد و نیما عالمیان، میعاد لطفی و امین احمدیان بازیکنانی بودند که با سرمربیگری جمیل لطف‌الله نسبی این صعود تاریخی را رقم زدند. مسابقات قهرمانی جهان سوئد دیروز در حالی پیگیری شد که نماینده ایران در مرحله نیمه‌نهایی دسته دوم به مصاف تیم ملی اوکراین رفت. مصافی سخت و دشوار که تکلیف ایران را برای صعود به دسته یک هرچه زودتر مشخص می‌کرد. برادران عالمیان به همراه نوروزی نفراتی بودند که ترکیب این تیم را مقابل اوکراینی‌ها تشکیل دادند و با ارائه عملکردی فوق‌العاده توانستند این حریف مدعی خود را از پیش‌رو بردارند. 
بدون‌شک باید گفت که بازی‌های خوب نوشاد، نابغه چپ‌دست پینگ‌پنگ ایران که دو بازی خود را با نتیجه 3 بر 2 و 3 بر یک پیروز شد، نقش زیادی در برتری تیم کشورمان مقابل اوکراین داشت. این در حالی است که نباید از تجارب خوب کاپیتان با‌سابقه تیم هم غافل شد. نیما در این دیدار یک بازی انجام داد که 3 بر صفر شکست خورد. تیم ملی پینگ‌پنگ ایران برای رسیدن به دسته یک رقابت‌های قهرمانی جهان در مجموع هفت بازی انجام داد که تنها نتیجه یک دیدار را واگذار کرد. باخت 3 بر 2 مقابل قزاقستان نتیجه ضعیف این تیم بود. پورتوریکو، آمریکا، اسپانیا، لوکزامبورگ، هلند و اوکراین دیگر تیم‌هایی بودند که ایران موفق به شکست آنها شد. بر‌اساس‌این تیم ملی پینگ‌پنگ ایران از دوره بعد رقابت‌های جهانی باید در دسته یک این مسابقات بازی کند. 
مهران احدی، بازیکن اسبق تیم ملی پینگ‌پنگ درباره صعود تاریخی پینگ‌پنگ ایران به دسته یک مسابقات قهرمانی جهان به «شرق» می‌گوید: «این صعود به نظر من یک اتفاق تاریخی در ورزش کشور بود. بازیکنان ما به جایی رسیدند که دارند در بالاترین سطح دنیا بازی می‌کنند و توانستند به‌عنوان سرگروه به دسته یک صعود کنند. الان وقتش بود که ما ثمره زحمات چند‌ساله‌ای را که برای این تیم کشیده شده است، ببینیم. سال‌ها برای این بچه‌ها کار شده تا این نتیجه به دست بیاید. نمی‌خواهم زحمات مسئولان قبلی را نادیده بگیرم؛ اما باید بگویم یکی از دلایل اصلی که باعث شد این ملی‌پوشان به دسته یک صعود کنند، تغییراتی بود که در کادر فدراسیون پینگ‌پنگ به وجود آمد. از رئیس فدراسیون گرفته تا جزئی‌ترین افراد حاضر در این فدراسیون همه از جنس خود پینگ‌پنگ هستند. وجود همین افراد متخصص باعث شد تا تیم با بهترین تدارکات برای مسابقات جهانی آماده شود و این نتیجه خوب را بگیرد. اگر این تغییرات در گذشته انجام می‌شد، شاید ما زودتر از اینها شاهد درخشش پینگ‌پنگ کشورمان می‌بودیم. بهترین عنوانی که ما پیش‌از‌این در مسابقات جهانی داشتیم، رتبه سی‌و‌سومی بود».
او درباره سطح فنی بازی‌های ایران مقابل رقبایش ادامه می‌دهد: «شش پیروزی از هفت بازی انجام‌شده نشان می‌دهد که واقعا بار فنی این تیم بالا بوده. بچه‌های ما از همان اول با قدرت وارد میدان شدند. به‌جز باخت مقابل قزاقستان که آن هم با نتیجه نزدیکی به دست آمد، بقیه تیم‌ها را بردیم. آمریکا و اسپانیا جزء تیم‌های خوب هستند. در بازی مقابل اوکراین که واقعا عالی بود. بازیکن چینی‌الاصل این تیم همه حریفان خود را برده بود؛ اما نوشاد توانست او را شکست بدهد. افشین نوروزی هم که 2 بر صفر در این بازی عقب بود؛ اما با تجربه‌ای که داشت، توانست در یک بازی حساب‌شده حریف خود را 3 بر 2 شکست دهد. اگر ما در این بازی می‌باختیم، کارمان برای صعود خیلی سخت می‌شد».
تیم ملی پینگ‌پنگ ایران بعد از کسب این موفقیت تاریخی باید خود را برای حضور در بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا آماده کند. احدی درباره پیش‌بینی عملکرد این تیم در این بازی‌ها می‌گوید: «این یک واقعیت است که مسابقه‌دادن در آسیا یعنی رقابت‌کردن در سطح جهان. برترین‌های پینگ‌پنگ دنیا تیم‌های آسیایی هستند که رقابت با آنها بسیار سخت و مشکل است. بازی‌های آسیایی هم که بالاترین سطح مسابقات قاره است و همه با آمادگی کامل می‌آیند. بااین‌حال هیچ‌چیز غیرممکن نیست و بچه‌های ما به این اعتمادبه‌نفس رسیده‌اند که شانس مدال‌آوری هم داشته باشند».