مالیات یا خراج!

مسعود خوشابى- هیچ‌کس منکر این نیست که بخشى از سود سالانه‌اش را باید تحت عنوان مالیات بر درآمد به خزانه دولت واریز کند. اما حداقل سه نکته این«باید» را ضمانت مى‌کند و تحت‌الشعاع قرار مى‌دهد:
نخست، اخذ این بخش «باید» مطلقاً عمومیت داشته باشد، ضابطه‌مند، مستند، با حساب و کتاب و در جهت اقناع و حتى‌المقدور با رضایت مودى باشد .
دیم، محل و نحوه مصرف و خرج این بخش ستانده «باید» مورد تایید و همچنان رضایت مودى باشد .
سیم، اگر اثبات شد نه تنها سودى عاید نشده بلکه بدون اعمال هرگونه کوتاهى، ضررى هم نصیب شده، طبق ضوابط با مساعدت دولت در جهت سرپا نگاه داشتن و تداوم کسب وکار متضرر «باید» اقدامات موثر و سودمند صورت پذیرد.


یک ضرب المثل آلمانى مى‌گوید: «اعتماد چیز خوبى است ولى کنترل چیز بهترى است!»
در انبوه بى‌شمار غناى ادبى زبانمان هم ضرب‌المثل‌هاى مشابه: «حساب حساب، کاکا برادر!» یا: «بخشش به خروار حساب به قیراط!»، « خانه قاضى پر از گردو اما ...» و ... بسیار داریم، اما چه بسا به علت مراعات نشدن سه مورد فوق‌الذکر در موقع پرداخت مالیات، انتظار داریم که کمتر – و چه بسا هیچ‌گاه - مورد توجه قرار گیرند.
در همین راستا تفاهم‌نامه منعقده بین «سازمان امور مالیاتى» با «بانک مرکزى» مبنى بر اجراى ماده ١۶٩ مکرر قانون مالیات‌هاى مستقیم حاکى بر ارائه حساب‌هاى بانکى کلیه اشخاص حقیقى و حقوقى که مشکوک به پول‌شویى یا فرار مالیاتى هستند به سازمان مذکور را به فال نیک مى‌گیریم، با این شرط که اجرایش بدون استثناء باشد، عمومیت داشته باشد، ضابطه‌مند باشد و فارغ از هرگونه روابطى اعمال شود.
لازم به یادآوری است که علت خلف وعده یک ساله بانک مرکزى در تحقق این امر موکدا باید بررسى شود و تخطى بانک مرکزى از قانون، بى‌مجازات رها نشود.
هم‌اکنون راستى‌آزمایى مودى از سوى دستگاه‌هاى اجرایى مانند: گمرک، بورس، بانک مرکزى، وزارت راه و شهرسازى، سازمان ثبت اموال و چند دستگاه پرقدرت دیگر، انجام مى‌شود لذا به اصطلاح چپ وزارت دارایى جهت وصول مالیات پُر است، مى‌ماند. با رعایت سه شرط برشمرده، با نگاهى به شرایط وصول مالیات در کشورهاى پیشرفته اروپایى و ژاپن مى‌توانیم به الگوهاى رفتارى و اجرایى بسیار مناسبى دسترسى پیدا کنیم.
تحقق سه شرط اولیه برشمرده خواب و رویا نیست، دستآورد قرن‌ها آزمون و خطاى نظام‌هاى معتبر اخذ مالیات است. چه اصرارى است به نادیده گرفتن و بدتر از آن پشت پا زدن به آموزه‌هاى گران مایه بشرى!
سایر اخبار این روزنامه
پس از چندماه بررسی، دلیل آتش سوزی و غرق شدن نفتکش ایرانی مشخص شد خطای انسانی در کشتی چینی عامل بروز سانحه سانچی سنگر خالی روحانی شهاب‌الدین بی مقدار در گفت‌و‌گو با «ابتکار» تشریح کرد بایدها و نبایدهای رفتار حزبی در ایران رضا دهکی تلگرام، فیلترینگ و ناامیدی از دموکراسی تعبیر عجیب وزیر نیرو درباره میزان افزایش قیمت برق در شرایط ثبات یارانه نقدی بررسی شد انتخابات پارلمانی لبنان پس از 9 سال کلید خورد آزمون دشوار ثبات در لبنان گرد و غبار با آب و هوای زمین چه می‌کند؟ خوب و بد ریزگرد‏ها برای آیندگان «ابتکار» از طرح دوفوریتی امکان آزادی تجمعات و راهپیمایی‏ها گزارش می دهد موانع خیابان «مردم» عماد قلی‌پور کارگردان نمایش «تابوت عهد» در گفت‌وگو با «ابتکار » : تئاتر و سینمای ما «فست فودی» شده است آیا باید به کتاب‌های ایرانی یارانه بیشتری تعلق بگیرد؟ «ساخت ایران»های حوزه نشر به‌دنبال برابرتر شدن مالیات یا خراج! معاون اول رئیس جمهوری: مشکلات نظام اداری سرعت توسعه کشور را کند کرده است