«ابتکار» از طرح دوفوریتی امکان آزادی تجمعات و راهپیمایی‏ها گزارش می دهد موانع خیابان «مردم»

معصومه معظمی
طبق اصل 27 قانون اساسی اگر تجمع و راهپیمایی‏ها بدون حمل سلاح باشد و مُخل به اسلام نباشد، آزاد است. یعنی قانون اساسی این اصل بدون خشونت را پذیرفته است و اقشار مختلف و اصناف می توانند با رعایت موازین قانونی اعتراضات خود را در قالب تجمع‌های مسالمت آمیز بیان کنند. این در حالی است که در قانون احزاب مصوب سال 1360 مجلس و قانون جدید فعالیت احزاب مصوب سال 1394، بر این موضوع تاکید شده است که تشکیل تجمعات نیاز به مجوز دارد.
با این حال هر روزه شاهد چندین تجمع مقابل مجلس شورای اسلامی در روزهای صحن علنی و روزهای غیر کاری مجلس هستیم و اقشار مختلفی که از همه جا مانده و رانده شده اند، برای پیگیری مطالبات و خواسته های خود و شنیده شدن صدایشان به نمایندگانشان در خانه قانون‌گذاری پناه می برند. اقدامی که ازنظر قانون اساسی اقدامی قانونی و مجاز است ولی به واسطه قانون احزاب چون مجوز ندارند، غیر قانونی هستند. البته در شرایط پناه بردن معترضان به خانه ملت، گاهی یکی دو نماینده در جمع تجمع کنندگان حاضر می شوند و مطالبات آنها را می شنوند و چیزهایی یادداشت می کنند که فاطمه ذوالقدر، نماینده مردم تهران در مجلس می گوید این مطالبات از طریق نمایندگان در صحن علنی به صورت تذکر قانون اساسی در دستور کار روزانه قرار می گیرد. او این رفتار نمایندگان را وظیفه آنها به منظور رساندن صدای مردم به گوش مسئولان امر از تریبون مجلس می داند.
ورود مجلس به منظور حل مشکل آزادی تجمعات


گفتنی است نقطه اوج این اعتراضات دی ماه سال گذشته در مشهد کلید خورد. رفتاری سیاسی که از طرف رقبای دولت دوازدهم به منظور نشان دادن ناتوانی دولت وقت در زمینه کنترل وضعیت اقتصادی و اعتراض سپرده گذاران موسسات مالی و اعتباری رقم خورد ولی به سرعت این اعتراضات به سایر شهرها و روستاهای دور و نزدیک در سراسر کشور اشاعه پیدا کرد و به موضوعی امنیتی تبدیل شد. اقدامی اعتراضی که برخی معتقد بودند معترضان باید برای این تجمعات و راهپیمایی های اعتراضی از وزارت کشور مجوز بگیرند و در غیر این صورت غیر قانونی است. همین امر باعث شد که بسیاری از معترضان در این تجمعات بازداشت و زندانی شوند. برای رفع این مشکل رئیس جمهوری خواست که در راستای احقاق حقوق شهروندی راهکار قانونی رفع این مشکل و برگزاری آزاد تجمعات طبق قانون اساسی برای مردم مهیا شود و نمایندگان مجلس نیز به این منظور به مسئله ورود کردند.
پس از فروکش کردن ماجراهای اعتراضی دی ماه 96 برخی نمایندگان از جمله احمد مازنی، نماینده مردم تهران در مجلس به این فکر افتادند که بر اساس اصل 27 قانون اساسی بر آزادی تجمعات و راهپیمایی ها تاکید کنند و با تهیه طرحی دوفوریتی در این باره، کاری کنند تا دیگر اصناف و اقشار مختلف برای برگزاری تجمعات مسالمت آمیز دیگر نیازی به اخذ مجوز نداشته باشند تا معترضان با استناد به قانون، هم آزادی بیان داشته باشند و هم آزادی پس از بیان!
تهیه طرح دوفوریتی برای اجرای اصل 27 قانون اساسی
احمد مازنی، عضو فراکسیون امید و کمیسیون فرهنگی مجلس در توضیح این طرح دوفوریتی به «ابتکار» گفت: « قانون اساسی در اصل 27 آزادی تجمعات در معابر عمومی را آزاد اعلام کرده است و تنها دو قید مشخص کرده است. اول اینکه این تجمعات مسلحانه نباشند و دوم اینکه مخل مبانی اسلام نباشند. در طول پیروزی انقلاب مبانی برای این اصل قانون وضع شده است، ولی در دی ماه 96 یکی از نکاتی که مسئولان می گفتند و بعضا شخصیت های حقیقی و حقوقی در جامعه مدنی تاکید می کردند این بود که مردم باید قانونی اعتراض کنند و برای انجام این راهپیمایی ها باید مجوز بگیرند.» این نماینده مردم تهران در مجلس افزود: «دراین‌باره با وزارت کشور و مرکز پژوهش های مجلس مکاتبه ای داشتم و نتیجه این شد که برای اجرای کامل اصل 27 قانون اساسی قوانین فعلی کافی نیست. البته قانون احزاب برای احزاب تبصره ای تعیین کرده است، ولی برای قشرهای دیگر و اصناف و کسانی که عضو هیچ حزبی نیستند و می خواهند اعتراضشان را به گوش مسئولان برسانند باید موازین قانونی تعیین شود.» او ادامه داد: «یکی از وظایف نمایندگان مجلس این است که صدای مردم توسط مسئولان شنیده شود. بنابراین برای اینکه نقص قوانین را جبران کنیم در جمعی از کارشناسان حقوقی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی پیش نویس طرحی با قید دوفوریت را با عنوان «برگزاری تجمعات و راهپیمایی های آزاد» تهیه کردیم که تقدیم هیات رئیسه مجلس شده است.» او ادامه داد: «این طرح را 70 نفر از نمایندگان از فراکسیون های مختلف امضا کرده اند. یعنی هم دوستانی از فراکسیون امید، هم فراکسیون مستقلان و هم اصولگرایان ولایی این طرح را امضا کرده اند. مسئله این طرح صرفا تجمع مقابل مجلس نیست و مکان تجمع بستگی به خواست تجمع کنندگان دارد و ممکن است بخواهند یک پارک را برای تجمع معرفی کنند یا مقابل یک وزارت خانه یا هرجای دیگر این تجمع انجام شود. پس محدودیتی در این باره تعیین نشده است.»
فاطمه ذوالقدر، دیگر نماینده مردم تهران در مجلس هم درباره تجمعات اعتراضی مقابل مجلس به «ابتکار» گفت: « طی دو سالی که در مجلس هستیم هرروزه شاهد تجمعات و حضور مرتب قشرها و طیف‌های مختلف مقابل مجلس هستیم و مسائل مختلفی مثل اعتراض به موسسات مالی و اعتباری ، کارگران و معلمان حق التدریسی و ... از جمله این موارد است که البته خودم هم بارها در جمع تجمع کنندگان قرار گرفته و صدای اعتراض آنها را شنیده ام.» این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین افزود: «معمولا مطالبه و خواسته های معترضان را به صورت روزانه در دستور کار خود قرار داده و نسبت به این خواسته ها از تریبون مجلس تذکر قانون اساسی می دهیم. این تذکرات قطعا بی تاثیر نیستند ولی اینکه کاری انجام شود یا خیر دیگر دست نماینده نیست.»
نمایندگان باید صدا و تریبون مردم باشند
او ادامه داد: «وظیفه نمایندگان مجلس این است که صدای مردم باشند و از تریبون مجلس درباره خواست و مطالبات مردم تذکر دهند و فریاد بزنند که آقای دولت، آقای وزیر، آقای رئیس جمهوری، آقای قوه قضاییه مردم درباره فلان مسئله چنین درخواستی دارند و صدای آنها را بشنوید.» این عضو فراکسیون زنان مجلس تاکید کرد: «مردم تریبون ندارند، ما نمایندگان وظیفه داریم تریبونشان باشیم و صدای مردم را به گوش مسئولان برسانیم. البته ممکن است در مواردی دولت مشکلاتی داشته باشد و دلایل خود را درباره آن موضوع خاص توضیح دهد و ما نیز بشنویم. مثلا درباره استخدامی ها که اعتراضاتی وجود داشت، وزیر نفت در صحن مجلس توضیح داد و گفت که استخدام ها از طریق آزمون بوده و شرایط و مشکلات پیش رو را توضیح داد.» او همچنین معتقد است مردم از روی ناچاری وقتی صدایشان به جایی نمی رسد و همه راه‏ها را رفته اند و نتیجه ای نمی گیرند مقابل مجلس تجمع می کنند تا صدای قانونی شان به گوش نمایندگان برسد. این نماینده مردم تهران در خانه ملت هم نسبت به اینکه برخلاف همه دنیا که محلی برای تجمعات قانونی معترضان وجود دارد، ولی در ایران این فضا از مقابل مجلس جمع شده است، معترض است و برای رفع این نقص گفت که به وزارت کشور درخواست تعیین محلی مناسب برای این موضوع فرستاده اند و چند بار نسبت به این موضوع تذکر داده‏اند. مازنی همچنین در ادامه گفت وگوی خود با «ابتکار» تاکید کرد که «علاوه بر آزادی بیان که یک اصل قانون اساسی است، باید آزادی پس از بیان هم وجود داشته باشیم»، گفت: «مردمی که حرف هایشان را زیر سقف و آسمان وطنشان مطرح می کنند بر اساس قانون اساسی آنها اخلال گر نیستند و افرادی هستند که نسبت به حقوقشان معترضند و از اقشار مختلف هستند و قانون اساسی این موضوع را پیش بینی کرده است.»
شورای نگهبان موافق برگزاری آزاد تجمعات مسالمت آمیز است
او با اشاره به نظر شورای نگهبان نسبت به این موضوع تاکید کرد: «خوشبختانه نگاهی که در شورای نگهبان نسبت به این موضوع وجود دارد مثبت است. در پیش نویس قانونی که بحث مجوز را برای تجمعات مطرح کرده بود برگشت داد و گفت در قانون اساسی مجوز مطرح نیست و مردم در معابر و خیابان ها می توانند راهپیمایی کنند و تنها دو شرط دارد . اول اینکه مخل مبانی اسلام نباشد دوم اینکه مسلحانه نباشد.» او افزود: «این ظرفیت قانون اساسی و مجلس و شورای نگهبان وجود دارد پس چرا این ظرفیت را قانونی و نهادینه نکنیم؟ بنابراین طی زمان باقیمانده در مجلس دهم امیدواریم بتوانیم موضع آزادی راهپیمایی ها را قانونی کنیم و مردم بتوانند قانونی اعتراض کنند و زمینه در این باره مهیا شود.»
سایر اخبار این روزنامه
پس از چندماه بررسی، دلیل آتش سوزی و غرق شدن نفتکش ایرانی مشخص شد خطای انسانی در کشتی چینی عامل بروز سانحه سانچی سنگر خالی روحانی شهاب‌الدین بی مقدار در گفت‌و‌گو با «ابتکار» تشریح کرد بایدها و نبایدهای رفتار حزبی در ایران رضا دهکی تلگرام، فیلترینگ و ناامیدی از دموکراسی تعبیر عجیب وزیر نیرو درباره میزان افزایش قیمت برق در شرایط ثبات یارانه نقدی بررسی شد انتخابات پارلمانی لبنان پس از 9 سال کلید خورد آزمون دشوار ثبات در لبنان گرد و غبار با آب و هوای زمین چه می‌کند؟ خوب و بد ریزگرد‏ها برای آیندگان «ابتکار» از طرح دوفوریتی امکان آزادی تجمعات و راهپیمایی‏ها گزارش می دهد موانع خیابان «مردم» عماد قلی‌پور کارگردان نمایش «تابوت عهد» در گفت‌وگو با «ابتکار » : تئاتر و سینمای ما «فست فودی» شده است آیا باید به کتاب‌های ایرانی یارانه بیشتری تعلق بگیرد؟ «ساخت ایران»های حوزه نشر به‌دنبال برابرتر شدن مالیات یا خراج! معاون اول رئیس جمهوری: مشکلات نظام اداری سرعت توسعه کشور را کند کرده است