رئیس اداره کنترل تسلیحات وزارت خارجه روسیه: 120کشور از بیانیه روسیه وچین دردفاع ازبرجام حمایت کردند

ایرنا از خبرگزاری ریانووستی روسیه، ولادیمیر یرماکف افزود:روسیه و چین یک هفته پیش در نشست کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری پیمان ان.پی.تی، پیش نویس بیانیه مشترک را درحمایت ازبرجام اعلام کردند و 25کشور نیزبیانیه روسیه و چین در این مورد را امضا کردند.
یرماکف در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: کشورهایی که بیانیه روسیه و چین درباره برجام را امضا نکردند، در دیدارهای خصوصی گفتند که طرف آمریکایی بر آنها فشار وارد می کند، بنابراین با وجودی که از بیانیه روسیه و چین درباره برجام حمایت می کنند اما نمی توانند آن را امضا کنند.
به گفته یرماکف، کشورهای اروپایی در وضعیت دشواری قرار دارند زیرا فشارهای زیادی از طرف آمریکا بر آنها وارد می شود و استقلال خود را از دست داده اند و نمی توانند از منافع ملی خود دفاع کنند. رئیس اداره مسائل عدم اشاعه و کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد که روسیه به دقت اظهارات نخست وزیر اسراییل درباره ایران را بررسی می کند و آماده است اطلاعاتی که اسرائیل درباره ایران ارائه کرده را بررسی کند.
مقام روس با بیان اینکه روسیه با رژیم صهیونیستی گفت وگوهای فشرده ای دارد، اظهار داشت: آنچه که مقام های اسراییلی می گویند را به دقت بررسی و مطالعه می کنیم با این وجود این مساله بر اجرای برجام از طرف روسیه تاثیر نمی گذارد، ما گزینه های خود برای اقدامات بعدی را داریم و تعهدات خود را نقض نخواهیم کرد.


چهارشنبه گذشته دفتر نخست‌وزیری انگلیس با صدور بیانیه ای ضمن تاکید بر حفظ توافق هسته ای ایران، اعلام کرد که سران انگلیس، فرانسه و آلمان توافق کردند برجام همچنان بهترین گزینه است.فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز بارها بر اهمیت حفظ برجام و پابرجا نگهداشتن آن به عنوان یک توافق بین المللی تاکید کرده است.
آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز تاکنون در 10 گزارش خود پایبندی ایران به توافق هسته ای را تایید کرده است.
نخست وزیر رژیم صهیونیستی که به انجام نمایش ها شهره است، دوشنبه هفته گذشته در اقدامی جدید با نمایش تصاویری، ایران را به انجام فعالیت های هسته ای مخفی متهم کرد.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، پیش از اظهارات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، او را به چوپانی دروغ‌گو تشبیه کرد که بازهم می‌خواهد درباره برنامه هسته‌ای ایران، سخن کذب و دروغ بگوید.