تیم وکلای رئیس جمهور آمریکا گرفتار گوله‌برفی اشتباهات هستند وکلای وکیل‌لازم ترامپ

ورود «رودی جولیانی» نشانه این حقیقت است که ترامپ تصمیم گرفته به جای همکاری با مالر از راه تخاصم پیش برود
روح‌اله نخعی- رویکرد ترامپ در به‌هم‌ریختن و تخطی از بدیهیات تا سطح ابتداییات اداره کشور هم پیش آمده. او که از همان ابتدای کار در انتخاب اعضای کابینه و اطرافیان خود، گزینه‌های نامرسومی را برگزیده بود، در همین یک‌سال اول تاب تحمل زاویه‌های کم و زیاد با همان گزینه‌ها را نیز از دست داد و به سراغ چهره‌هایی رفت که دقیقاً عامل نگاه‌های او در مسائل مختلف باشند. در وزارت امور خارجه، تیلرسون غیردیپلمات بیش از او به دیپلماسی معتقد بود و به همین خاطر، بعد از اختلافات و مشکلات بسیار برکنار شد تا مایک پومپئویی که بدون سوابق کافی رئیس سیا شده بود، بدون سوابق کافی وزیر امور خارجه شود. گری کوهن، مشاور ارشد اقتصادی او در ماجرای تعرفه‌ها به سرنوشت مشابهی دچار شد. ژنرال مک‌مستر با سوابق نظامی جای خود را به جان بولتونی داد که بیشترین شهرت خود را مدیون برنامه‌ریزی و پشتیبانی یک عملیات نظامی فاجعه‌بار است: حمله ایالات متحده آمریکا به عراق صدام حسین.
تصمیمات او در مسائل حقوقی هم از الگوی مشابهی پیروی کرده. اظهارات و مواضع او در مسائلی که درگیری حقوقی در آن‌ها دارد، به خوبی نشان می‌دهد او یا مشاور کارآمدی در مسائل حقوقی ندارد یا گوش شنوایی برای مشاوره ندارد. عزل و نصب‌ها و عملکردهای این وکلا هم به نوعی این موضوع را تایید می‌کند.
جان داود، یکی از اعضای اصلی تیم حقوقی رئیس‌جمهور آمریکا بود که مارس همین سال میلادی از سمت خود استعفا داد. داود در اظهارات عمومی و خصوصی خود درباره تحقیقات رابرت مالر در پرونده تبانی کارزار انتخاباتی ترامپ با روسیه، مدام وعده پایان تحقیقات به زودی را اعلام می‌کرد: تا عید شکرگزاری، تا کریسمس، تا پایان سال و... . به نظر می‌رسید اما هدف اصلی این وعده‌ها ترامپ است: رئیس‌جمهوری که بی‌تاب استفاده از قدرتش برای توقف تحقیقات مالر و آغاز یک «بحران قانون اساسی» بود، با وعده‌های تلویزیونی داود حاضر می‌شد مدتی دیگر نیز مالر را تحمل کند.


عضو مهم دیگر این تیم، تای کاب بود که او نیز هفته گذشته تیم ترامپ را ترک کرد و همه شواهد نشان می‌دهد، علت این جدایی بی‌اعتقادی ترامپ به رویکرد اصلی او در پرونده روسیه بود. کاب معتقد بود ترامپ و اطرافیانش از جایگاه ریاست‌جمهوری باید با مالر همکاری حداکثری داشته باشند. توصیه او شنیده هم شده بود و تا همین اواخر، علی‌رغم حملات تمام‌عیار ترامپ، جمهوری‌خواهان خارج از کاخ سفید و حتی رسانه‌های محافظه‌کار، در روندهای اداری تیم ترامپ همکاری خوبی با تیم مالر داشتند و در مقابل درخواست‌های قانونی مالر، مقاومت نمی‌کردند و کار را به تقابل قضایی نمی‌کشاندند. شاید وعده‌های امروز و فردای داود در این رویکرد بی‌تاثیر نبود.
با پیشرفت‌های سریع مالر که اخیراً نشانه‌های آن یکی پس از دیگری عیان می‌شود، صبر ترامپ سر آمده و نیز با گذشت یک سال از نشستن ترامپ بر کرسی ریاست‌جمهوری و جای‌گیرشدن او، تمایل کمتری به شنیدن توضیحات و پیشنهادات متفاوت دارد. داود و کاب مانند کثیری دیگر، یکی‌یکی از قطار پرونده روسیه ترامپ پیاده شدند. هفته گذشته دو نفر به این تیم اضافه شدند که نشان می‌دهد رویکرد تیم حقوقی ترامپ از این پس تهاجمی خواهد بود.
یکی از این دو نفر، یکی اِمِت فِلاد است. وکیلی که به عنوان «یکی از وکلای بیل کلینتون در پرونده استیضاحش» معرفی شد، اما این به نظر صرفاً حربه‌ای تاکتیکی باشد. فلاد که عضو کوچکی از تیم حقوقی کلینتون بود، جایگاه بالایی در کاخ سفید جرج دبلیو بوش به عنوان مشاور داشت و در پرونده‌های مختلفی برای دولت بوش و دیک چنی معاون اول او کار کرد. معروف‌ترین این پرونده‌ها احتمالاً ماجرای افشای هویت یکی از مامورین سیا بود. سابقه او از بعد از کلینتون، پر از موکلان سیاسی جمهوری‌خواه است، اما نکته مشترک در تمام آن‌ها این است که فلاد در تیم بوده که وظیفه دفاع از سیاستمداری گرفتار رسوایی را بر عهده داشته.
گزینه دوم اما تصویر را واضح‌تر می‌کند. رودی جولیانی که پس از شهرداری نیویورک در اوایل دهه ۲۰۰۰ مدت‌ها بود چهره‌ای چندان جدی در فضای سیاسی به حساب نمی‌آمد، از کسانی بود که با اوج‌گیری ترامپ در کارزار انتخاباتی، دوباره به صحنه اصلی سیاست رسید و حالا، به عنوان وکیل عضو تیم ترامپ شده است. مواضع جولیانی از لحاظ تندروی و خرق عادت، شباهت‌های زیادی به ترامپ دارند و به‌خصوص در پرونده‌های حقوقی پیش‌رو، رویکرد او کاملاً رویکرد مطلوب ترامپ است: مقاومت و تهاجم.
اما در همان اولین قدم، نقشه جدید به دست‌اندازهایی محکم برخورد. رودی جولیانی، یک روز بعد از پیوستن به تیم ترامپ در یک مصاحبه تلویزیونی، اظهاراتی داشت که اوضاع را در کاخ سفید به هم ریخت. در پرونده رابطه جنسی با «استورمی دنیلز» و پرداخت حق‌السکوت به او ترامپ متهم بود که از منابع کارزار انتخاباتی سوءاستفاده کرده. ترامپ و سخنگوهایش از زمان مطرح‌شدن پرونده تاکید داشتند پرداخت پولی به دنیلز در کار نبوده و اگر هم بوده از جیب شخصی مایکل کوهن وکیل شخصی ترامپ اتفاق افتاده؛ اما جولیانی ناگهان در این برنامه، ظاهراً در تلاش برای برائت ترامپ از اتهام برداشت پول گفت، ترامپ پول را «پس داده است»؛ این اذعان به برداشت از منابع کارزار انتخاباتی، همچنان ترامپ را در معرض اتهام قرار می‌دهد.
واکنش کاخ سفید به اظهارات او البته به همان سردرگمی حرف‌های خودش بود. سارا هاکبی سندرز سخنگوی کاخ سفید که پیشتر تاکید کرده بود با شخص رئیس‌جمهور صحبت کرده و مطمئن است پرداختی در کار نبوده، رسماً در مقابل خبرنگاران اعلام کرد این ماجرا را برای اولین باز از زبان جولیانی شنیده است. ترامپ هم در توضیح حرف‌های جولیانی که چنددهه سابقه فعالیت دارد، درباره او مثل یک انترن تازه‌وارد صحبت کرد. او گفت جولیانی تازه واردِ کار شده و هنوز راه نیفتاده و در روزهای آینده کم‌کم ماجرا را در خواهد یافت.
یکی دیگر از اظهارات عجیب جولیانی در این مصاحبه درباره ماجرای اخراج جیمز کومی از ریاست اف‌بی‌آی بود. ترامپ ابتدا مدعی شده بود علت این برکناری، نارضایتی‌اش از عملکرد کومی در پرونده کلینتون بوده اما بعدتر در مصاحبه‌ای گفت، پرونده روسیه علت اصلی بوده‌است. اتهام ترامپ در این ماجرا، اطاله دادرسی و ایجاد مانع در روند بررسی پرونده است. وکیل جدید ترامپ درباره این پرونده هم گفت، ترامپ کومی را اخراج کرده چون کومی حاضر به توقف پرونده روسیه نبوده است. به تعبیر جفری توبین، کارشناس حقوقی که با پادکست نیویورکر صحبت می‌کرد، این یک اعتراف رسمی به اطاله دادرسی از سوی رئیس‌جمهور است. تلاش‌های تیم ترامپ برای رسیدگی به این اعتراف هم ادامه دارد.
ماجرای مایکل کوهن نیز همچنان در جریان است. کوهن که برای سالیان وکیل شخصی ترامپ بوده، اکنون تحت بازپرسی اف‌بی‌آی است. شواهدی که از نقش او در جرائم مختلف در اختیار مقامات قرار گرفته به حدی بوده که با حکم قضایی، دفتر، منزل و محل زندگی او تفتیش و اسناد او ضبط شدند. به طور قانونی مکالمات و مکاتبات وکیل و موکل مشمول حفاظت سفت‌وسخت قانونی می‌شوند که به دادگاه هم اجازه دسترسی به آن‌ها را نمی‌دهد؛ اما استثنای این قانون که به نظر می‌رسد در این پرونده اتفاق افتاده مربوط به زمانی است که وکیل متهم به شراکت در جرم موکل باشد یا فرایند وقوع جرم با همکاری وکیل در جریان باشد. دسترسی مقامات به اسناد اقدامات ترامپ با همکاری وکیلی که برای سال‌ها وظیفه رفع‌ورجوع گرفتاری‌های قانونی ترامپ را داشته پای دستگاه قضایی را به پرونده‌هایی جدی باز خواهد کرد که در آن‌ها کوهن، نه به عنوان وکیل ترامپ که به عنوان متهم حاضر است.محتمل‌ترین گزینه پیش‌روی کوهن، همکاری او با مقامات برای دریافت تخفیف در مجازات است، این یعنی حالا خط دفاعی اصلی ترامپ به جدی‌ترین خطر برای او تبدیل شده است و البته خود نیز به طور جدی گرفتار است. با ادامه این روند، شاید کوهن در این زمینه تنها هم نباشد. مجموعه تیم حقوقی ترامپ با حضور امثال جولیانی و کوهن، به نظر بی‌دقت و سردرگم می‌رسند. در میان شواهد متعدد و پرونده‌های مختلف، وکلای متبحر نیز ممکن است دچار مشکل می‌شوند، چنان که در پرونده استیضاح نیکسون شدند. ابعاد گسترده پرونده‌های مختلف، در کنار این بی‌دقتی و سردرگمی ممکن است، پای اطرافیان ترامپ را به جرائم کهنه و نو باز کند. شاید بد نباشد اگر هر کدام از وکلای ترامپ با عبرت‌گرفتن از سرنوشت کوهن، از حالا وکلایی برای خودشان دست‌وپا کنند، بهتر از خودشان.