پایان تلخ برجام بهتر از تلخی بی پایان

اگر كشورهاي غربي و آمريكا سعي كنند تا برجام را از تاثيرگذاري خود خارج كرده
و آن را به اهرمي براي كنترل ايران تبديل كنند، پايان آن از تحميلش دلنشين‌تر است
بي‌شك يك پايان تلخ بهتر از يك تلخي بي‌پايان است. سال‌ها هزينه‌براي تنظيم قراردادي به نام برجام همه مردم ايران را به بهبود وضعيت در كشور دلخوش كرده بود. دوراني كه مي‌توانست به ماه عسل ايرانيان بعد از انقلاب 57 مبدل شود ولي با كارشكني‌هاي مختلف اين رويا جوانمرگ شد و آينده‌ را براي مردم اميدوار به همان تيرگي گذشته بازگرداند. اين نااميدي از ناجي‌گري برجام بيش از پيش اذهان عمومي را درگير كرد زيرا سال‌ها و ماه‌ها مردم براي بهبود اوضاع ثانيه‌شماري مي‌كردند و زماني كه ناگاه همه آرزوها با عهدشكني يك دولت برباد رفت اميدواري نيز هر روز كمرنگ‌تر از ديروز شد. حال امروز با نزديك شدن به انقضاي امضاي پايبندي يا بي‌تفاوتي آمريكا نسبت به برجام، باز فضاي كشور التهابي خودساخته دارد؛ التهابي كه شايد چندان برگرفته از فضاي حقيقي اين كارشكني نباشد ولي بار رواني كه براي ايرانيان ايجاد كرده بسيار مخرب‌تر از حقيقت ماجراست. به گزارش رسانه‌هاي ايران مارک میدوز، نماینده جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرده است که آمریکا از توافق هسته‌ای خارج نمی‌شود و برجام برای مدت کوتاهی تمدید خواهد شد. بر اساس گفته میدوز، ترامپ به نظر می‌رسد بیشتر متمرکز بر دیدار آتی خود با رهبر کره شمالی و موضوع سیاست تجاری با چین است، از این رو نمی‌خواهد خروج از برجام به عنوان مانع در مسیر گفت‌وگوها با دو کشور کره شمالی و چین قرار گیرد. در برزخ نگهداشتن برجام خود مي‌تواند آسيب‌هاي فراواني به كشور وارد كند كه اگر برجام نباشد اين صدمات كمتر خود را نشان مي‌دهد.
خنثي‌سازي برجام


نمايندگان نيز كه در همين كشور زندگي مي‌كنند گويي درگير فضاي موجود شده‌اند. در همين راستا مرتضی صفاری نطنزی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، در واکنش به اظهارات یکی از نزدیکان ترامپ مبنی بر عدم خروج آمریکا از برجام و تمدید توافق برای مدت کوتاهی، گفت: در صورتی که آمریکایی‌ها به عدم اجرای تعهدات برجامی خود ادامه دهند، در مذاکرات با دو کره شمالی و جنوبی با مشکل مواجه شده و رهبران دو کره در مورد تضمین آمریکا در قِبال توافق با دو کره سوالاتی را مطرح خواهند کرد. نماینده مردم نطنز و بخش قمصر در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: با این وجود طرف مقابل آمریکایی باید به این سوال رهبران کره شمالی و جنوبی پاسخ دهد تا دو کره قابلیت اعتماد به آمریکا را بسنجند. وی افزود: از سوی دیگر آمریکایی‌ها از ابتدا به دنبال عدم استفاده ایران از منافع برجام بودند، بنابراین ماندن در برجام را به صورت موقت و دوره‌ای تمدید کرده و شک و تردیدی را در محافل اقتصادی دنیا علیه ایران ایجاد کردند، از این رو سرمایه‌گذاران خارجی و شرکت‌های تجاری بین‌المللی همکاری لازم با ایران را نداشتند. صفاری نطنزی معتقد است: جمهوری اسلامی باید تصمیم جدی در مقابل استراتژی‌های پلید آمریکا اتخاذ کند تا بعد از خروج آمریکا از برجام یا تمدید موقت توافق هسته‌ای بیش از این متضرر نشویم. این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: ترامپ با ویژگی‌‌های رفتاری و سیاسی و همراهان تندروی خود نمی‌تواند تصمیم درستی در ارتباط با برجام اتخاذ کند، بنابراین ماندن یا خروج آن‌ها از توافق مهم نیست، مهم‌تر از آن استراتژی‌اي است که در مقابل ایران اتخاذ خواهند کرد زیرا ‌اکنون هم با وجود امضای توافق به آن عمل نمی‌کنند.
كمك به برجام با اهرم تحريم!
احمد سالک، نایب ريیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس معتقد است نباید تمام تخم‌مرغ‌های خود را به سبد برجام بریزیم بلکه باید کشور را برای زمان خروج از برجام آماده کنیم. احمد سالک کاشانی، در ارزیابی اقدامات اروپایی ها در راستای حفظ برجام با توجه به نزدیک شدن به زمان اعلام تصمیم ترامپ در خروج یا عدم خروج از برجام، گفت: اروپایی ها از هر طریقی به دنبال این هستند که آمریکا از برجام خارج نشود حتی اگر این راه به ضرر ایران باشد. نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: قرار است در اردیبهشت اجلاسی در اروپا برگزار شود و اروپایی ها برای نشان دادن چراغ سبز به آمریکایی‌ها قصد دارند تحریم های جدید نفتی، بانکی، گمرکی و غیره علیه ایران داشته باشند تا آمریکا راضی شود در برجام بماند. وی افزود: اروپایی ها قصد دارند با آمریکایی‌ها همنوایی کنند؛ در نهایت نتیجه این می‌شود که ایران را بیشتر تحریم کنند که موجبات خوشامد آمریکایی ها برای عدم خروج از برجام فراهم شود. سالک در ادامه با بیان اینکه مسئولان کشور سرانجام متوجه این مطلب شدند که آمریکا هیچگاه قابل اعتنا نیست، عنوان کرد: بنابراين در این شرایط اگر آمریکا قابل اعتنا نیست نباید نگرانی داشت و تمام داشته‌های خود را به سبد برجام ریخت و باید از ظرفیت‌های درونی استفاده کرده و کار را پیش برد. این نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه با بیان اینکه 22اردیبهشت ترامپ بازی جدیدی را آغاز خواهد کرد، ابراز داشت: در این بازی ممکن است تصمیم خود را چهار ماه به تعویق بیندازد یا از آن خارج شود که جمهوری اسلامی در هر صورت سناریوهای خود را خواهد داشت اما اگر از سناریوی شکایت به کمیسیون مشترک برجام استفاده کنیم باید چند سال معطل باشیم تا کارگروه تشکیل شده و کشور ثالث برای رسیدگی انتخاب شود. از این رو امتیاز این سناریو به نفع آمریکا بوده وبه سود کشورمان نیست. نایب ريیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی در پایان پیگیری شکایت از آمریکا در صورت خروج این کشور از برجام را مناسب ندانست و خاطرنشان کرد: در صورت نقض صریح برجام و خروج آمریکا از آن، جمهوری اسلامی باید قاطعانه‌ترین سناریو را در قبال آمریکا و برجام در نظر گرفته و اجرا کند.
زياده‌خواهي ممنوع
چندي پيش محمدعلی پورمختار، عضو کمیسیون قضايی و حقوقی مجلس نيز با اشاره به نيت‌هاي نامبارك كشورهاي غربي براي ابقاي برجام گفته بود: تهدیدهای ترامپ منجر به اصلاح برجام یا ورود به مذاکره در سایر حوزه‌ها از جمله توان موشکی، نمی‌شود. محمدعلی پورمختار، ضمن ارزیابی از آینده برجام، اظهار داشت: اعطای این اختیار به آمریکا که هر سه ماه یک‌بار میزان پایبندی ایران به برجام را تشخیص دهد و کاری به دستگاه‌های بین‌المللی از جمله سازمان انرژی اتمی ندارد، از اشتباهات برجام است. عضو کمیسیون قضايی و حقوقی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: آمریکا اختیاری را که در دست دارد دستاویزی قرار داده تا ایران را تحت فشار قرار دهد. وی افزود: آمریکا و رفتارهای ترامپ نشان می‌دهد که اعتقادی به اجرای برجام ندارد و حتی دولت اوباما نیز در اجرای برجام بدعهدی کرد. پورمختار با اشاره به اینکه اکنون دولت ترامپ به دلیل معارضه‌ای که با دولت سابق آمریکا دارد، حملاتی را نسبت به برجام انجام می‌دهد، گفت: اگر کشورهای اروپایی صداقت دارند و پای امضای خود می‌ایستند، باید در برجام بمانند و از آمریکا دریوزگی نکنند تا در ترامپ در برجام بماند. نماینده بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون بودن یا نبودن آمریکا در برجام تفاوتی ندارد، زیرا نسبت به اجرای برجام اقدامی انجام نداده است.
برجام پلاستيكي نمي‌خواهيم
بيشتر مردم ايران و آن‌هايي كه دل در گروي كشورشان داشتند در زمان مذاكرات پاي تصويب برجام ايستادند و از آن حمايت كردند و امروز نيز اگر نتيجه‌اي داشته باشد دوباره از آن دفاع خواهند كرد ولي اگر كشورهاي غربي و آمريكا سعي كنند تا برجام را از تاثيرگذاري خود خارج كرده و آن را به اهرمي براي كنترل ايران تبديل كنند، پايان آن از تحميلش دلنشين‌تر است.