دلار تک نرخی؛ رویایی بر باد رفته

در حالی‌که سکه در هفته ‌های اخیر با ثبات و حتی کاهش قیمت همراه شده بود، بار دیگر به شیب صعودی بازگشت
سکه تمام با افزایش۱۶۰ هزار تومانی در طول يك هفته بار دیگر به دو میلیون تومان نزدیک شد
به دنبال اعلام توقف پیش فروش 6 ماهه سکه قیمت سکه از مرز دو میلیون تومان گذشت
پس از نوساناتي كه از اواخر فروردين سال جاري در بازار ارز ايجاد شد و با در پيش گرفتن سياست‌هاي جديد ارزي از سوي دولت، روند پيش‌فروش سكه نيز با تغييراتي همراه شد و از دو سررسید 6 ماهه و یک ساله به هفت مرحله افزایش یافت. بر این اساس نرخ ها در سر رسیدهای جدید از این قرار شد که سکه تحویل یک ماهه یک میلیون و ۵۹۰ هزار تومان، سه ماهه یک میلیون و ۵۴۰ هزار تومان، 6 ماهه یک میلیون و ۴۷۵ هزار تومان، 9ماهه یک میلیون و ۴۱۰ هزار تومان، یک ساله یک میلیون و۳۵۰ هزار تومان، ۱۸ ماهه یک میلیون و ۲۴۵ هزار تومان و ۲۴ ماهه یک میلیون و ۱۱۶ هزار تومان باشد. اما همان‌‌گونه كه مشاهده شد به فاصله كمتر از دوهفته پس از اجرايي شدن روند جديد پيش فروش سكه، بانك ملي اعلام كرد كه به دليل پر شدن ظرفيت ثبت‌نام سررسيد يك ماهه انجام نخواهد داد و پس از آن نيز از روز گذشته در شعب بانک ملی ثبت‌نام برای پیش فروش 6 ماهه نیز متوقف شده است كه به دنبال توقف پيش‌فروش سكه در روز گذشته قیمت سکه رکورد دو میلیون تومانی را شکست. البته اين افزايش قيمت‌ها به بازار سكه ختم نمي‌‌شود و در بازار ارز نيز با وجود اينكه بانك مركزي تنها يك نرخ براي ارز به عنوان نرخ رسمي اعلام كرده اما به گفته برخي بازاريان دلار تا 6500 تومان نيز در ميان دلالان معامله مي‌شود.


روند افزايشي قيمت سكه
در حالی‌که قیمت سکه در هفته ‌های اخیر با ثبات و حتی کاهش قیمت همراه شده بود، بار دیگر به شیب صعودی بازگشت؛ به‌گونه‌اي که سکه تمام با افزایش۱۶۰ هزار تومانی در طول يك هفته بار دیگر به دو میلیون تومان نزدیک شد و به دنبال اعلام توقف پیش فروش 6 ماهه سکه، قیمت سکه از مرز دو میلیون تومان گذشت و تا ساعت 12 روز گذشته، قیمت سکه به 2 میلیون و 50 هزار تومان رسید. در شروع هفته گذشته، سکه تمام یک میلیون و ۸۰۵ هزار تومان فروخته شد، یک روز بعد با جهش قیمت به یک میلیون و ۸۵۰ هزار تومان رسید تا ظرف یک روز ۴۵ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرده باشد. با نزدیک شدن به اواخر هفته، حرکت افزایشی قیمت سکه تندتر شد. در روز یازدهم اردیبهشت سکه تمام از یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان عبور کرد. آخرین باری که قیمت سکه به این رقم رسید، روزهای بعد از تعطیلات نوروز بود که به دنبال افزایش قیمت دلار، قیمت سکه در آستانه دو میلیون تومان بود. در آخرین روز هفته گذشته سکه تمام به یک میلیون و ۹۶۵ هزار تومان رسید تا در مجموع قیمت این نوع سکه در کمتر از یک هفته ۱۶۰ هزار تومان شامل افزایش قیمت شده باشد.
دلايل افزايش قيمت
در هفته گذشته قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی با افزایش قیمت روبه‌رو شد و به ۱۳۱۴ دلار رسید. از سوی دیگر دلار در بازار غیررسمی بیش از ۶۰۰۰ تومان معامله شد که به نظر می‌رسد که این دو عامل در صعودی شدن قیمت سکه تاثیرگذار بوده‌اند. در همین بازه زمانی نیمه سکه از ۸۹۵ هزار تومان به ۹۶۳ هزار تومان رسید و ۶۸ هزار تومان با افزایش قیمت مواجه شد. همچنین در این فاصله زمانی ربع سکه از ۵۴۶ هزار تومان به ۵۷۴ هزار تومان رسید و افزایش ۲۸ هزار تومانی داشت.
ابهام در تحليل بازار
در اين خصوص احمد حاتمي يزد، كارشناس ارز به «قانون» مي‌گويد: در حال حاضر وضعيت بازار ارز و سكه در ابهام به سر مي‌برد؛ يعني همه در تحليل اين بازاردر ابهام، دودلي، ترديد و در نااميدي هستند و كسي نمي‌داند چه بايد بكند.
همه منتظرند ببينند دلار 4200 توماني بانك مركزي تحقق پيدا مي كند يا خير. بنابراين ما بايد منتظر آماري از طرف دولت باشيم كه بگويد تا به حال چه تعداد ال سي با اين ارز 4200 توماني باز كرده است.
چون نمي‌دانيم بانك‌ها عامل دستورالعمل‌هاي‌شان را آماده كرده‌اند و برنامه تخصيص ارز در حال جا افتادن است يا خير. ما اميدوارم جا بيفتد ولي همه چيز در گرو هفته آينده است كه ترامپ بگويد از برجام بيرون مي‌آيد يا خير.
شمشيري بر سر اقتصاد ايران
وي ادامه مي‌دهد: البته پيش‌بيني من اين است كه بيرون آمدن يا نيامدنش تاثير عملي مهمي ندارد و شايد وي خروج يا باقي ماندن كشورش را در برجام اعلام نكند و اين مساله را به صورت شمشيري بالاي سر اقتصاد ايران نگه خواهد داشت. اين بي‌ثباتي به محيط نااميد و غيرفعال اقتصادي‌مان دامن مي‌زند و در واقع اقتصاد كشور ما از اين بلاتكليفي لطمه بيشتري خواهد خورد تا اينكه ترامپ به صورت شفاف اعلام كند به برجام پايبند خواهد ماند يا خير.
بعضي از دولتمردان ما فكر مي‌كنند اگر آمريكا از برجام بيرون بيايد ما مي‌توانيم ارتباط قوي‌تري با شرق داشته باشيم و تمركز خود را بر برقراري رابطه با چين و روسيه قرار داده‌اند. البته به نظر من اين اشتباه بزرگي است زيرا روسيه و چين به هيچ وجه جدا از آمريكا در گذشته تصميمي نگرفتند و در تمام قطعنامه‌هايي كه در سازمان ملل عليه ايران مطرح بوده عليه ما راي داده‌اند. در حال حاضر نيز مشكلات بسياري در نقل و انتقال وجوه از چين براي كشور ما وجود دارد.
چين در حال حاضر بزرگ‌ترين خريدار نفت كشور ماست ولي پول نفت‌مان را آزادانه در اختيارمان قرار نمي‌دهد تا بتوانيم از هر جا خواستيم خريد كنيم و همان‌گونه كه مشاهده مي‌كنيد، بسيار اصرار كرده و براي ما محدوديت ايجاد كردند كه با پول نفت فقط از چين خريد كنيم كه اين مورد نيز بي دردسر و راحت نيست؛ يعني استفاده از پول ايران بابت نفت در چين مستلزم هزينه‌هاي گزافي است. بنابراين نمي‌شود به چين دل بست و هر چه بيشتر به چين وابسته شويم، آن‌ها بيشتربه دنبال سوء‌استفاده از روابط‌‌ ‌‌‌‌‌شان با كشور ما خواهند بود.
بهترين راه، مذاكره با اروپا
اين كارشناس اقتصادي تصريح مي‌كند: اگر اين مساله را كه چين در معاملات تسليحاتي با چه شرايطي با ما حساب و كتاب مي‌كند، ناديده بگيريم بازهم شرايط تجارت با چين به هيچ وجه براي كشور ما مطلوب نيست. بنابراين تنها جايي كه باقي مي‌ماند كه بتوانيم وارد مذاكره شويم، به توافقاتي برسيم و بده بستاني با آن‌ها داشته باشيم، كشورهاي اروپايي است.
يعني به آمريكا، چين و روسيه نمي‌توان دل بست. اميدوارم ديپلمات‌هاي ما بتوانند با اروپا به توافقي برسند؛ آن هم به گونه‌اي كه توافق، تابع تصميمات آمريكا نباشد، چون جنگي كه آمريكا با ما راه انداخته به طور حتم ادامه خواهد داشت و تحريك كننده اصلي نيز در اين داستان نتانياهو و حكومت اسراييل است و پاياني نيز براي اين دشمني نمي‌توان پيش‌بيني كرد.
دولت در تخصيص ارز سريع‌تر عمل كند
در حال حاضر تا هفته آينده اين نااميدي، ابهام، دودلي و ترديد ادامه خواهد داشت. يكي از چيزهايي كه به پايان اين ترديد مي‌تواند كمك كند، همين است كه دولت و بانك‌ها در دادن ارز 4200توماني تا حدي سريع‌تر و فعال‌تر شوند. سپس براي تجار و صنعتگران اعم از دولتي و خصوصي و خصولتي‌ها تعدادي ال سي باز شود تا آن‌ها نيز رضايت داشته باشند، اين امر تا حدبسياري باعث مي‌شود كه التهاب در بازار فروكش كند.